Low-cost airlines - Skotsko

Moderátor: j.ree

Odpovědět
BA001
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 267
Registrován: 07. 01. 2003, 20:01
Stav: Offline

low-cost airlines - Skotsko

Příspěvek od BA001 »

Low-cost airlines rostou jak houby po dešti, dneska se zase britské noviny radovaly nad prvním skotským nízkonákladovým dopravcem. Má dost polopatický název AIR-SCOTLAND.COM a marně jsem si lámal hlavu nad tím, jakou mají asi internetovou adresu..... :)Mimochodem, zájem o internetové stránky air-scotland.com byl (a je stále) tak velký, že se načtou asi tak každému desátému návštěvníkovi a momentálně jsou dokonce odstaveny úplně :)
Když může největší anglické low-cost aerolinky vlastnit Řek, musí největší skotské low-cost aerolinky vlastnit Arab, to je logické..... Tenhle 47 letý Egypťan nabízí letenky z Glasgow intl. a Edinburghu (nejlevnější kolem 25 liber one-way) zatím jen do Španělska, ale chce expandovat (100% do Belgie, Francie a Itálie). Později chtějí air-scotland.com létat i z Aberddeenu a Prestwicku. Aerolinky jsou úzce napojeny na cestovku s příznačným názvem Discount Travel a také na řeckou charterovou společnost Electra Airlines, která se chystá taky expandovat.... Startujou v březnu se dvěma B757-200 a počítají s rychlým rozšířením flotily o další Boeingy.
Důkazem toho, že ČSA zavádějí novou linku do Edinburghu ne za pět minut, ale za pět vteřin dvanáct, je i fakt, že jen o měsíc později, v dubnu, startujou další skotské low-cost aerolinky, tentokrát s nepolopatickým názvem Flyglobespan, které budou mít základnu na letišti Prestwick jižně od Glasgow a taky v Edinburghu! A tahle společnost (úzce napojená na cestovku Globespan) chce lítat hlavně do větších evropských měst - začínají s Nice, Římem, Malagou a Mallorcou (za one-way letenku chtějí tak kolem 35 liber, za některou ale taky třeba jenom polovic). Obě nové aerolinky se teď přou o to, která si přidá k názvu přídomek "První skotské no-frill aerolinie", a nějak se nemůžou dohodnout, která byla opravdu první, a která je víc no-frill. Inu, Skoti....
Takže --- bylo by dost divné, aby jedna z těch společností nezačala lítat i do Prahy. V posledním prosincovém review vyhodnotil easyJet Prahu jako třetí nejžádanější destinaci (před PRG bylo jen Alicante a Barcelona)...



Upraveno - BA001 on 22/02/2003 18:24:58


sever2
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1785
Registrován: 06. 01. 2003, 07:42
Stav: Offline

Low-cost airlines - Skotsko

Příspěvek od sever2 »

Jo přesně Skoti...:). Možná by to vyřešilo, kdyby se Air Scotland prohlásily za skotské národní aerolinie :). Myslím, že čím dříve si ČSA zvyknou na konkurenci low-cost dopravců, tím lépe. Problém je ale v tom, že podle mě se jim ČSA snaží až moc konkurovat (viz. SkyEurope). Rozumím tomu, že si chtějí udržet pasažéry, ale měly by si pak velmi bedlivě hlídat zisky, protože nabízet full-service za poloviční low-cost cenu asi dost dobře nejde.

Richiee
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1468
Registrován: 14. 01. 2003, 18:38
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Low-cost airlines - Skotsko

Příspěvek od Richiee »

=>BA bojte se!BA asi poznali konkurenci v EasyJetu a Easy se smál.Ted' se ale budou smát jeho nový kolegové.Ikdyž lidé budou víc věřit EasySvětu

sever2
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1785
Registrován: 06. 01. 2003, 07:42
Stav: Offline

Low-cost airlines - Skotsko

Příspěvek od sever2 »

Nemyslím, že EasyJet se bojí zrovna Air Scotland. Ryanair, Germanwings a spol. jim asi strach nahání, ale Air Scotland??

BA001
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 267
Registrován: 07. 01. 2003, 20:01
Stav: Offline

Low-cost airlines - Skotsko

Příspěvek od BA001 »

Skotsko se připravuje na nárust cestujících na skotských letištích, tamější centrála cestovního ruchu prognostikuje, že Skotsko zažije v příští dekádě mohutný rozvoj incomingového i outcomingového cestovního ruchu. Lze očekávat vstup dalších dopravců na skotský trh, plánují tu otevřít své základny britské low-cost společnosti i charterovky, pravidelné linky plánují i někteří kontinentální dopravci.

Letiště Glasgow Intl. a Edinburgh tedy čeká velký rozvoj, společnost BAA Scottish Airports, která obě letiště spravuje, hodlá do rozvoje obou letišť investovat až 508 milionů liber. Plán rozvoje skotských letišť se měl začít realizovat až někdy kolem roku 2006, vývoj na poli cestovního ruchu ale naznačuje, že bude nutné začít rozšiřovat a modernizovat letiště dříve. Celkově by nově rozšířená letiště měla pojmout o 75% více cestujících než dosud.
Stávající terminály budou rozšířeny o 75% (Edinburgh) a 40% (Glasgow Intl.). Zvažuje se i výstavba nových RWY, o tom se ale zatím vedou oddělená vládní jednání. Co se terminálů týče, měly by se rozšířit odletové i příletové prostory a také nové prsty, umožňující pohodlnější boarding. Nově budou koncipovány taxiways, které budou vylepšeny a prodlouženy tak, aby letadla co nejrychleji opouštěla RWY a nemusela z ní odbočovat v nevýhodných úhlech. První přestavba taxiways bude zahájena v Edinburghu už brzy, odhadované náklady jsou kolem 11 milionů liber.
Po rozšíření by měla mít obě letiště kapacitu 14 milionů cestujících ročně; v současné době má Glasgow Intl. kapacitu 8,5 milionu a Edinburgh 8 milionů cestujících ročně.
Zajímavé je, že Edinburgh je po Stanstedu druhým nejrychlejí rostoucím letištěm v U.K. s 15% nárustem cestujících za poslední rok (= téměř 7 milionů). Počet cestujících v Glasgow vzrostl v roce 2002 ze 7,6 na 7,8 milionu. Rychlý růst obou letišť je zapříčiněn především úspěchem low-cost aerolinek na skotském trhu (easyJet) a další (Flyglobespan a Air-Scotland.com) zahajují letos na jaře.
Edinburghského letiště se naposledy rozšiřovalo v roce 2000, náklady činily asi 100 milionů liber. Přesně tolik totiž stál nový terminál pro vnitrostátní lety a nová hala pro mezinárodní přílety (ta byla dostavena v roce 2001). Nový terminál v Glasgow za 60 milionů liber a nový prst pro mezinárodní lety za 40 milionů liber byli zase dokončeny v první polovině 90. let.
Novou RWY teď potřebuje hlavně Edinburgh, Glasgow bude muset počkat, protože náklady na výstavbu obou RWY jsou pro vládu (skotskou i britskou) příliš vysoké.
Uvažuje se i o rozšíření třetího skotského letišť spravovaného BAA - Aberdeen.

BAA oznámila, že v nejbližší době začne do Skotska nově lítat desítka větších evropských full-servisových společností. BAA chce vyčlenit i peníze na propagaci skotských letišť mezi evropskými dopravci.
Noví dopravci (nejspíš se to týká i ČSA) budou mít od BAA slevu na letištních poplatcích ve výši 30-50%, ale také až 80% jako motivaci k zavedení nových linek.
Letištní poplatky jsou hlavní výtkou BAA na adresu menších skotských letišť, především letiště Prestwick. Nabídkám malých letišť BAA cenově nemůžou konkurovat. Další těžkosti způsobuje BAA regionální vláda a místní tisk; nedávno obvinili BAA, že v Edinburghu jen inkasuje peníze, ale už je neinvestuje zpět. Skoti žárlili na rychlý růst anglických letišť a obviňovali BAA ze zanedbávání skotských letišť. Také proto se už dlouho ve Skotsku ostře diskutuje o převodu letišť z BAA na soukromé (nejlépe skotské) vlastníky.

Změněno uživatelem - BA001 na 22/02/2003 18:31:18


Odpovědět