Kluzák získává dopřednou rychlost na úkor výšky (podobně, jako když jedeš na kole z kopce - dokud "klesáš" nemusíš šlapat). Kluzák běžně klesá kolem 0,5-1m/s - to znamená, že pokud má výšku 1000m a bude mít opadání 1m/s, na zemi bude za 1000s = přibližně 16,5 minuty - bereme v úvahu klidné okolí. Aby se kluzák udržel ve vzduchu delší dobu, využívá stoupavých proudů(tzv. termika), svahu nebo vlny. Stoupavý proud vznikne ohřátím vzduchu u země, který stoupá vzhůru. Pokud takový proud má vertikální rychlost třeba +4m/s a vletí do něj kluzák, který má vertikální rychlost -1m/s, pak bude kluzák stoupat rychlostí 3m/s. Tyto proudy mají tvar komínů a proto kluzáky krouží aby se v nich udrželi. Při létání na svahu se využívá větru, který se při nárazu na překážku (hory) zvedá vzhůru a v tomto stoupajícím vzduchu se pohybuje větroň (
http://www.youtube.com/watch?v=rI0YUVQlibg). Vlnu, bych popsal slovy Felixe Holzmanna "to je to samý jako svah, jenomže zase něco docela jinýho"
- Zkrátka jde o to, že se za určitých podmínek vzduch, který se zvedne o hory, rozvlní, přičemž špičky těchto vln, dosahují cca 6-7km (mohou více i méně) a kluzák využívá tohoto stoupajícího vzduchu stejně jako na svahu. Doufám, že sem to vysvětlil srozumitelně a doufám, že znalí mi odpustí nějaké to zjednodušení.