Suchoj Superjet 100

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

klojM píše:... tak snad přistával podle ILS ...


SSJ má sice certifikaci ILS IIIa, ale nejsem si jistý, jestli na VOG ILS vůbec mají. Podle této mapy z roku 2000 (http://a9.nm.ru/URWW.gif) tam sice bylo ruské RSBN ale myslím, že na palubě SSJ už nebude pro něj vybavení. Jestli tam ILS dobudovali nevím, ale nedivil bych se, kdyby přistávali 2xNDB. Kdo zná situaci na východě mi snad potvrdí, že teprve v posledních letech se tam letecká doprava probouzí z pro nás nepředstavitelného všeobecného úpadku po nástupu kapitalismu Jelcinovy éry. Doufejme, že naši zemi nikdy nic podobného nepotká.
...Jen mi připadalo, že s náma dost prudce klesal na přistání...

Umím si představit, že na nepříliš dlouhé dráze přelétli při vyšší rychlosti bod dotyku a tak raději zmáčkli tlačítko TOGA, zvlášť, pokud se v superjetu zaučoval nezkušený pilot. Bylo by to jistě profesionálnější rozhodnutí, než se pokoušet to ještě v časovém presu nějakým tvůrčím způsobem zvládnot. Umím si také představit meteorologické komplikace nebo nevydané, či zrušené povolení k přistání třeba pro nějakou neplánovanou překážku na dráze, nebo cokoli jiného.

Pro superjety je podle mě nyní kritické, aby se co nejrychleji vypořádali s náznakem nebezpečí zamrzání vztlakové mechanizace na křídle, když elektrické aktuátory (serva) nedokáží vysunout flapsy na náběžné hraně. Myslím, že i když jsou piloti trénovaní na přistání s plochým křídlem, touží po tom asi stejně moc, jako po vzletu s jedním motorem.

Ještě stojí za vzpomenutí, že letiště Gurmak bylo nakonec posledním letištěm, přes které byla vzdušným mostem v mrazivé zimě 1942/3 jen nedostatečně zásobována obklíčená Paulusova armáda za WW2. Paulus navzdory jmenování polním maršálem nakonec kapituloval a po roce a půl převážně vítězných bojů pak pro Němce následovaly dva roky ústupových bojů.


Ještě doplním - ILS tam mají http://www.dalnoboyshiki.eu/s7/sidstar/URWW.pdf


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od JackBrno »

klojM píše:
Ještě je možné že se blbě přiblížili, i když nevím jak by to bylo možné, protože na runway jsme přilétali přímo a byla vidět ze značné dálky.

... tak snad přistával podle ILS a tam žádná chyba v přiblížení nehrozí :) Chtělo by to údaje z Metaru - třeba byl přeci jen zakopanej pes v tom, jak foukalo - nějakej stříh větru, tak to raději zvednul.

Kde bereš jistotu, že na všech letištích je ILS? ;-)

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Před pár dny přelétl do Benátek první SSJ pro Mexičany. Koho by zajímalo, jaký interiér tam budou Italové podle návrhu Pininfarinovy kanceláře montovat:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=06ol---b2Gk

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od MEA »

pekne vyzera, rad sa s tym preveziem. kto ho bude prevadzkovat v mexiku?

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Mexický LCC Interjet. V současnosti má ve flotile víc než 3 desítky A320, takovýchto Superjetů má objednaných 20+5. Rozhodovali se mezi Embraery, Canadairy a Superjety. Jestli si dobře pamatuji, tak tvrdili, že u CRJ byla podstatnější omezení na vysokohorských letištích, u EMB horší poměr cena/výkon. Měly by s tím létat asi tak od dubna, Talijáni ještě musí dokončit interiér a v souvislosti s tím provést ještě nějaké doplňující homologační formality.


Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Superjet, připravený pro převzetí Jakutií, je právě na výletě v Číně, kde se předvádí místním společnostem v naději, že by zde mohl najít nějaké zákazníky. Ze zahraničí se snad ještě letos chystá, po nepříliš šťastném obchodě do Arménie a velmi nadějném kontraktu do Mexika, jejich prodej do Indonésie (Sky Aviation) a Laosu (Lao Central).

Desítka Superjetů, kterou má nyní Aeroflot, bude v souladu se smlouvou buď přestavěna z light verze na full verzi, nebo výrobcem vyměněna a "vrácené" eroplány si najdou nové uživatele.

Superjety už několikrát potrápilo zamrzání vztlakové mechanizace, a i když je přistání s plochým křídlem stav, na něž je letoun konstruován, rozhodně to není to, o co by posádky nebo pozemní personál příliš stáli. Ne, že by se to u jiných letadel nestávalo, ale řekl bych, že na OAK nyní mají o čem přemýšlet.

Trochu kuriozní je snaha bojovat proti SSJ oživením projektu Tu-334 fondem Народный самолет Ту-334, kteří usilují o to prodat první dva kousky (existující prototypy) v roce 2013 a následně rozjet jeho sériovou výrobu. I když jsou členy fondu významné fyzické i právnické osoby, nevěřím, že se jim to povede. Po An-148/158 by to byl už třetí přímý konkurent vyráběný v Rusku, a už i dva jsou pro tamější hospodářství dost. Demokracie nedemokracie.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Asi jste si všichni na planes všimli fotky SSJ v Mošnově, letadlo dostane livery společnosti Jakutija.
http://www.planes.cz/cs/photo/1156591/s ... -osr-lkmt/
Je to už druhé éro pro tuto společnost. Z mého pohledu je trochu kuriózní přelet z Komsomolsku na Amuru (u Kamčatky) až do Ostravy, ale prý dostali nabídku dobré ceny, tak zhodnotí, jak kvalitně umí Ostraváci lakovat a eventuálně by tam pak létaly i další eroplány. Sám jsem zvědavý, jestli Mošnovští kvalitou předčí ruský Spektr Avija...

Jinak už před časem vzlétly stroje pro Laos i Indonézii, o kterých jsem posledně psal, uvidíme, jak to bude s jejich převzetím. Údajně 18. prosince už konečně zveřejní i zprávu o dubnové nehodě SSJ na předváděcím letu, tak doufejme, že je to už poslední termín.

gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od gr09 »

Jestli je to pravda, tak je to pekne desivy...

http://www.flightglobal.com/news/articl ... em-380320/

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od MEA »

gr09 píše:Jestli je to pravda, tak je to pekne desivy...

http://www.flightglobal.com/news/articl ... em-380320/


"...have determined that the captain of a Sukhoi Superjet 100 inhibited the terrain-collision system, believing its alerts to be erroneous..." ano velky pruser a na avheralde je uz sprava vychadzajuca z final reportu. je tam aj mapka a je sialene ako dlho nic nerobili a bavili sa o tom ako alarmu "sibe"...

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od flyingblue »

MEA píše:
gr09 píše:Jestli je to pravda, tak je to pekne desivy...

http://www.flightglobal.com/news/articl ... em-380320/


"...have determined that the captain of a Sukhoi Superjet 100 inhibited the terrain-collision system, believing its alerts to be erroneous..." ano velky pruser a na avheralde je uz sprava vychadzajuca z final reportu. je tam aj mapka a je sialene ako dlho nic nerobili a bavili sa o tom ako alarmu "sibe"...


Ovsem pani fyzika nediskutuje, ona kona ...

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Ještě jsem se nedostal k tomu si podrobně přečíst závěrečnou zprávu:

http://www.dephub.go.id/knkt/ntsc_aviat ... elease.pdf

a je sialene ako dlho nic nerobili a bavili sa o tom ako alarmu "sibe"

Myslím, že od prvního alarmu 7:32:48 do přitažení sidesticku v 7:33:21 uplynulo 33s a za tu dobu pronesli pouze dvě věty:
SIC: Co se děje?
a po 7 sekundách:
PIC: Asi...databáze...
Vyšetřovatelé myslím předpokládají, že vůbec nepochopili, že vyšli z kroužení a už chvíli letí proti hoře. Z kroužení totiž vyletěli, zatímco trochu zmateně diskutovali o kurzu zpět na letiště.


Je zajímavé, jak se vypořádali s podílem ATC. Operátor zadal letoun do systému jako SU-30, protože v databázi dosud neměl SSJ. ATC pak nebyl údajně zneklidněn tím, že stíhač podklesává minimální výšku, považoval to za zkušební let vojenského stroje.

Zlin142
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2049
Registrován: 21. 01. 2004, 00:53
Bydliště: LKHK
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Zlin142 »

Karel_x píše: Z mého pohledu je trochu kuriózní přelet z Komsomolsku na Amuru (u Kamčatky) až do Ostravy

Kuriózní především je že letěli z Komsomolsku na Amuru do jiného Komsomolsku... tentokrát na Odře. :thumbdown:

Karel_x píše: Sám jsem zvědavý, jestli Mošnovští kvalitou předčí ruský Spektr Avija...

Předčít "vyhlášenou" ikonu kvality sdělano b CCCP by snad nemělo být tak těžké.

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4145
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od whiskey »


Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Zlin142 píše:Předčít "vyhlášenou" ikonu kvality Сделано в CCCP by snad nemělo být tak těžké.

Zatím to prý vypadá spíš naopak, údajně tam chybí popisy a značky a také jsou tam prý nějaké (drobné?) závady, které budou nakonec opravovat Rusové. Obvykle prý trvá přebírání celý den a přitom se opravují právě tyto drobné závady podle přání zákazníka. V Ostravě se ale snad taková přebírka nekonala.

Bere prosím tuto informaci s rezervou, jako internetový drb.

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od MEA »

no čo, leteli ste s ním už niekto?


Odpovědět