Suchoj Superjet 100

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Zlin142 píše:
Karel_x píše:Svou "zadáču" mohli vnímat i tak, že mají splnit každé přání hostů a připravit jim nezapomenutelný zážitek...


Tak to se jim povedlo skutečně měrou vrchovatou... i pro pozůstalé na zemi. Evidentně i s americkou avionikou a francouskými motory Rusák za kniplem zůstane Rusákem a kultura bezpečnosti jim prostě nic neříká. Není pak divu, že vše ruské má takovou reputaci jakou má. A zřejmě po zásluze.


Nevíme zatím vůbec, proč k nehodě došlo, vše je pouze v rovině dohadů. Z mé strany to byla jen rádoby psychologická spekulace o možném duševním rozpoložení, proč by se třeba špičkový zkušební pilot, navržený na nejvyšší vyznamenání, který má nalétáno tuším 17000+ hodin, je znám jako puntičkář a pedant atd.atd. mohl pouštět do nějakých nejistých podniků. Určitě jsem nechtěl vyvolávat nějaké xenofobní paušalizování, počkejme, až budeme mít více informací.

Pro přesnost, motory SaM146 vyvinul a vyrábí podnik PowerJet, 50-50 společný podnik Snecma a ruský NPO Saturn. Nicméně se domnívám, že větší část know-how přinesli Francouzi. Právě kvůli problémům s motory se ale dost zdržely certifikace letounu, dělaly se na nich nějaké změny.


MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od MEA »

nič nové ohľadne "rasšifróvky čórnych jáščikov" ?

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Zdá se, že Rusům už začíná docházet trpělivost se zřetelným otálením indonéských vyšetřovatelů, vydat byť jen předběžný report. A tak neoficiálně vypustili svou teorii, která je natolik jednoduchá a přirozená, že stojí za uvážení. Mělo se stát asi toto:

S první letovou ukázkou nebyl kapitán moc spokojený, protože let byl dost krátký a navíc po finální zatáčce na FL100 následovalo příliš strmé klesání, což nebylo pro pasažéry moc příjemné. Upravil tedy letový plán tak, že místo zatáčky sklesají kroužením s přechodem do standardního finále.
Při osudovém letu pak vedl zpočátku eroplán autopilot podle way pointů v FMS. Pro kroužení pak přepnul kapitán a/p na heading mode a knoflíkem ručně měnil kurz tak, aby éro kroužilo. Jenže udělal chybu a z kroužení vystoupil pod opačným kurzem, místo proti letišti, tak proti horám. Byl natolik přesvědčen, že před sebou mají rovinu, že nedbal ani varování T2CAS, ač jindy sám vždy trval na zásadě, že při varování systému musí pilot okamžitě zahájit stoupání...


Je to pochopitelně jen teorie, asi se už nikdy nedovíme, co se v kapitánově hlavě honilo, ale pokud vím, tak to není v rozporu s žádnými fakty, ani s údajnou kapitánovou puntíčkářskou povahou. Což se o ostatních diskutovaných teoriích, co jsem zaznamenal, říci nedá. Uvidíme, s čím přijdou Indonésané, pak si můžeme udělat úplnější názor.

Ještě pro doplnění, podle mapy měl letět severním kursem cca 020°, avšak místo toho letěl na jih cca 200°. Těch posledních 7 mílí do nárazu měl uletět asi za 2,5 minuty a krátce před nárazem ještě vypnul autopilota.

Jenyk
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 54
Registrován: 04. 12. 2009, 21:28
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Jenyk »

No nevím, tohle podle mne teorii o puntičkáři odporuje dost silně:
Karel_x píše:Byl natolik přesvědčen, že před sebou mají rovinu, že nedbal ani varování T2CAS, ač jindy sám vždy trval na zásadě, že při varování systému musí pilot okamžitě zahájit stoupání...

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Jenyk píše:No nevím, tohle podle mne teorii o puntičkáři odporuje dost silně:
Karel_x píše:Byl natolik přesvědčen, že před sebou mají rovinu, že nedbal ani varování T2CAS, ač jindy sám vždy trval na zásadě, že při varování systému musí pilot okamžitě zahájit stoupání...


Těžko říci, lidé se občas chovají zmateně. Kdo by byl například ochoten uvěřit, že ze tří pilotů v kokpitu nikdo x minut nepochopí, že letadlo prostě padá a je třeba dát nos dolů, jako v případě AF447. Navzdory výškoměrům, variům, AoA, vibracím - slovo stall je v CVR zaznamenáno jen jako hlasové varování systému - piloti pořád přitahovali a přitahovali... A přesto se de facto právě to stalo.

Nebojuji ta tuto teorii z UAC, počkám si na oficiální zprávu, ale podle mě se to klidně mohlo stát i tak.

Jabloncev jako zkušební pilot létal nad Kavkazem a zkoušel T2CAS - do letové příručky pak napsal, že v případě varování T2CAS je třeba okamžitě zahájit stoupání... ironie osudu. V našem případě vypnul autopilota těsně před nárazem. Není ovšem jasné, jaké bylo v horách počasí nebo dohlednost, počasi na letišti je v daném případě nepoužitelné. Podle místních tam bývají skoro pořád mraky.


Farmakolog
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 27
Registrován: 27. 12. 2009, 09:18
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Farmakolog »

Už se ví něco nového o příčinách nehody?

Na úterý mám zabookvanou letenku z Moskvy do Volgogradu s Aeroflotem. Když jsem zjistil, že let je operovaný SSJ 100, tak jsem začal přemýšlet, zda se radši nepoohlédnout jinde. Letenku jsem nakonec zakoupil a začal trochu pročítat informace o tomto projektu a musím říct, že mi to moc klidu nepřidalo. Letadlo prý poměrně často stojí kvůli techn. problémům. Poslední incident byl koncem srpna, kdy se po vzletu muselo vracet zpět do Moskvy. Aeroflot prý nesdělil příčinu návratu, jen sdělili, že bezpečnost pasažérů nebyla ohrožena :eh:

klojM
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 125
Registrován: 26. 08. 2011, 23:04
Oblíbené typy letadel: De Havilland DH-106 Comet 4C
Lockheed L-1049F Super Constellation
Tupolev Tu-114
Pohlaví: muž
Bydliště: LKPR
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od klojM »


Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Fabo »

Nehoda v Indonesii nemela na 99-100% nic s bezpecnosti stroje v komercnim provozu.

Navraty se pak stavaji vsem letadlum, od A pres B do S... to je o nahode. Kdyby se vracelo letadlo skutecne ve vyznamnem mnozstvi letu, tak se an to SU proste vykasle, a leta to s Airbusem.

Farmakolog
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 27
Registrován: 27. 12. 2009, 09:18
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Farmakolog »

Fabo píše:Nehoda v Indonesii nemela na 99-100% nic s bezpecnosti stroje v komercnim provozu.

Navraty se pak stavaji vsem letadlum, od A pres B do S... to je o nahode. Kdyby se vracelo letadlo skutecne ve vyznamnem mnozstvi letu, tak se an to SU proste vykasle, a leta to s Airbusem.


Podle informací na různých fórech (např. http://www.flightglobal.com/Features/sukhoi-superjet/great-expectations/) se tohle stalo na lince Petrohrad - Moskva. Původně na tuto linku nasadil Aeroflot nové SSJ 100, ale kvůli častým problémům se vrátili zpátky k A,B a SSJ 100 používají na méně vytížené linky. Nevím nakolik jsou ty informace důvěryhodné a aktuální.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Pro AFL rutinně létá už 10 ks SSJ, a jestli si dobře pamatuji, tak měly myslím 4 incidenty spojené se systémem kontroly hermetizace kabiny, nebo jak to přesně nazývají. Jeden byl jednoznačně chyba letištního personálu s ostatními je to složitější, mluví se o falešných signálech čidla, pokud nejsou dobře nastavena. A to by se mělo týkat jen nejstarších SSJ. Piloti na takovou situaci prostě reagují podle předpisů sklesáním na bezpečnou výšku, kde by se dalo dýchat i při dehermetizaci kabiny. Cestující při incidentech zaregistrovali obvykle pouze změnu zvuku motorů a dohadovali se, co se vlastně stalo, novináři z toho naopak udělali aféru. Pokud vím, nic jiného, vážnějšího se u SSJ neobjevilo.

V Indonézii to byl prostě učebnicový CFIT, osudové pochybení pilota + ne příliš profesionální výkon dispečera, letadlu snad nikdo rozumný vinu nepřičítá.

Já bych se naopak docela rád proletěl Superjetem (také An-148), a pokud bych si mohl vybrat, preferoval bych ho i před A, B, nebo C, E. Obávat se ohrožení jistě není na místě. Mějte pěkný let a ničeho se nebojte :-).

Co se týče letů do LED, tam bych to spíš viděl tak, že tak malá letadla, ani ne stomístná, nejsou na této lince schopny moc konkurovat. Mohlo to být i tak, že je na této zajištěné, bezpečné a krátké lince nasazovali zpočátku kvůli tomu, že jsou to nové eroplány, u kterých se dají čekat určité dětské nemoci. Nevím. Ale poruchovost rozhodně není taková, aby někoho vůbec napadlo kvůli ní vozit vzduch ve větších B nebo A.

Letadla dál rutinně létají na delších a exponovaných linkách, jako je třeba Kodaň, Krakow, Charkov, Krasnodar, Vilnius, Oděsa, Krasnodar atd.

Farmakolog
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 27
Registrován: 27. 12. 2009, 09:18
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Farmakolog »

Většina letu se SSJ byla velmi příjemná. V economy class bylo podstatně více místa na nohy než v Airbusu A320 nebo B737, servis aeroflotu byl také na dobré úrovni a viditelnost byla výborná. Let utíkal rychle a brzy jsme přistávali ve Volgogradu. Vše šlo hladce, bylo slunečno, výborná viditelnost, téměř žádný vítr, letiště úplně prázdné. Když už jsem dosedali na runway, tak to pilot maximálně nějakých 10 metrů od kontaktu otočil znovu do vzduchu. Bez jakéhokoliv vysvětlení jsme kroužili asi 20 minut poměrně nízko nad zemí. Během kroužení nás nikdo neinformoval o tom, co se děje a že se zdržíme. Velká část spolucestujících vypadala celkem nervózní. Někteří ale byli naopak úplně v klidu....babě přes uličku začal zvonit telefon, tak ho vpohodě zvedla a postěžovala si do telefonu, že se asi trochu zdržíme...přistání nepřistání, proč se obtěžovat vypínáním telefonu. Druhý pokus o přistání už proběhl hladce. Pro mě to bylo první přerušené přistání, takže nevím, jak to obvykle probíhá. Zda je standardní, že se cestujícím nic neřekne a prostě se přistane o 20 minut déle, jestli by nás vůbec někdo informoval, kdyby se jednalo o něco závážného... Musím ale říct, že v letadle jsem si připadal celkem dobře i během tohoto zážitku na konec. Důvod proč jsme nepřistáli na poprvé by mě celkem zajímal, protože jako laikovi mi připadali podmínky pro přistání naprosto výborné. A ještě byla perlička na závěr. Po zastavení nás pilot uvítal - ,,vítejte ve městěěěě...hm....veeee městěěěěě.....hmm.................ve městě Volgograd". Tak si říkám, že možná ani nevěděli kam to vlastně přiletěli :).

http://imageshack.us/photo/my-images/842/dscf2637ip.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/163/dscf2638l.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/526/dscf2640jj.jpg/

klojM
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 125
Registrován: 26. 08. 2011, 23:04
Oblíbené typy letadel: De Havilland DH-106 Comet 4C
Lockheed L-1049F Super Constellation
Tupolev Tu-114
Pohlaví: muž
Bydliště: LKPR
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od klojM »

Díky za popsání zážitku v SSJ, to se zde jen tak nevidí :-) Škoda, že si nejde poslechnout komunikaci ATC z VOG , abychom se dopátrali, proč ten go-around :?:

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Karel_x »

Tuto událost jsem nenašel mezi incidenty na VOG, takže to nejspíš nebylo nic vážného. Incidenty vážící se k VOG za poslední 2 roky - pokud se mi podařilo zjistit:

23/12/10 CRJ200 porucha motor č.1
15/1/11 CRJ200 nezatažení podvozku
19/11/11 B737 signalizace poruchy podvozku
15/8/12 A319 porucha motor č.2

Tak si říkám, že možná ani nevěděli kam to vlastně přiletěli

Pokud byl starší, ještě mohl říci Vítejte ve Stalingradu :D

Ještě mě napadlo, nepřistávali jste třeba na pořadí za nějakým jiným letadlem, které nestačilo dostatečně včas vyklidit dráhu? Neznám podmínky na VOG, ale 4 zatáčky, návrat do počátečního bodu přiblížení atd., to by mohlo, zvlášť s vyčkáváním, pokud by byl trochu hustší provoz, zabrat klidně těch 20 min. A ani bych se pak nedivil mírné, hmm... frustraci kapitána.

A ještě jeden drb - před pár dny sedal jiný SuperJet na letišti Begiševo v Tatarstánu údajně bez flapsů, protože se kvůli ledu nevysunuly. Takže sedali při vyšší rychlosti ale jinak se nic nestalo. Není to zase tak neobvyklé, občas se takové věci stávají, ale SSJ je nyní pod drobnohledem médií. Ale berte to trochu s rezervou, mohlo to být i trošku jinak.

Tak ne, je to oficiální zpráva tatarstánského ministerstva:
10.10.2012
10.10.2012 года в 05 ч. 43 мин. (мск) в ОДС ФКУ «ЦУКС ГУ МЧС России по Республике Татарстан» от ЕДДС Набережных Челнов поступило сообщение о том, что в аэропорту «Бегишево» совершает аварийную посадку самолёт SUPERJET-100 №89007 компании «Аэрофлот» совершавший рейс «Шереметьево - Бегишево» №1250 с 65 пассажирами и 5 членами экипажа на борту. Предварительная причина аварийной посадки - обмерзание подкрылок. В 05 часов 45 минут самолет сел без происшествий.

Farmakolog
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 27
Registrován: 27. 12. 2009, 09:18
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od Farmakolog »

Kvůli provozu to určitě nebylo. Na letišti nebylo v tu dobu žádné jiné letadlo kromě nás. Doklapnutí podvozku bylo také slyšet (a zrovna tak jeho zatáhnutí po opětovném vzletu). Jen mi připadalo, že s náma dost prudce klesal na přistání, nebylo to moc příjemné, tak jestli třeba není možné, že měli dost vysokou rychlost (nevím jak rychle se dá zpomalit letadlo) pro přistání :?: Ještě je možné že se blbě přiblížili, i když nevím jak by to bylo možné, protože na runway jsme přilétali přímo a byla vidět ze značné dálky. Široko daleko kolem letiště je rovina. Třeba se zaučoval nějaký mladý pilot :)

klojM
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 125
Registrován: 26. 08. 2011, 23:04
Oblíbené typy letadel: De Havilland DH-106 Comet 4C
Lockheed L-1049F Super Constellation
Tupolev Tu-114
Pohlaví: muž
Bydliště: LKPR
Stav: Offline

Re: Suchoj Superjet 100

Příspěvek od klojM »

Ještě je možné že se blbě přiblížili, i když nevím jak by to bylo možné, protože na runway jsme přilétali přímo a byla vidět ze značné dálky.

... tak snad přistával podle ILS a tam žádná chyba v přiblížení nehrozí :) Chtělo by to údaje z Metaru - třeba byl přeci jen zakopanej pes v tom, jak foukalo - nějakej stříh větru, tak to raději zvednul.


Odpovědět