Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Příspěvek od fricoolinek2 »

http://ekonomika.idnes.cz/letadla-zneci ... anicni_rts

„Líbí se mi myšlenka elektrické letecké společnosti. Myslím si, že by bylo možné vyrobit nadzvukový, vertikální vzlet a přistání za pomoci elektřiny.“

:surprised: :-?

Nicméně je fakt, že mi přijde, že automobilová doprava je na emise obecně mnohem více sekýrovaná než ta letecká, to je pravda. Či se mi to jen zdá?


micaello
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1234
Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Příspěvek od micaello »

Ach, ty jeho vize.. Tohle vzdycky rozviri debatu.. Dokud ale nevynaleznou baterie (a ted ve smyslu toho, aby to udrzelo v sobe energii), ktere nebudou vazit tretinu vahy dopravniho prostredku a jejich vyroba a likvidace bude ekologictejsi nez dnes, tak o tom muze stale jen snit.. Osobne bych spis pohon u letadel a velkych (nakladnich) lodi videl v jaderne fuzi..coz ale v dusledku je take vlastne elektrina..

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1805
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Příspěvek od hafi »

Fúzní elektrárny možná za našeho života budou, ale budou pro toto využití příliš velké. Možná použitelné pro velkou nákladní loď, určitě ne pro letadlo. Dlouhodobě tam samozřejmě je šance na zmenšování, ale to už mi přijde bližší šance na výrazné zlepšení kapacity/váhy baterií.

micaello
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1234
Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Příspěvek od micaello »

Otazka je, kdy.. Ctyri obrovske svetove spolecnosti na lepsich bateriich pracuji uz pres 20 let a zatim bez hmatatelneho vysledku nebo pokroku #:-s Je fajn, ze dneska dokazeme bateriim vetknout temer jakykoliv tvar, ze je dokazeme ohybat atd., nicmene co se jejich kapacity tyce, tam je to bez pokroku..
Muskovi i ostatnim fandim, usli uz dlouhou cestu, ale podobne dlouha je asi jeste ceka :|

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Příspěvek od JackBrno »

fricoolinek2 píše: :surprised: :-?

Nicméně je fakt, že mi přijde, že automobilová doprava je na emise obecně mnohem více sekýrovaná než ta letecká, to je pravda. Či se mi to jen zdá?


Prosímtě, neber ty pohádky vážně. Nic takového rozhodně v následujících 30-ti letech nebude :-) Horko těžko se bude zvyšovat počet elektrických aut, ale dokud se neobjeví nějaké reálně použitelné baterie, tedy minimálně 10-ti násobná hustota energie vzhledem k objemu a hmotnosti a současně schopné nabít se na plnou kapacitu za pár minut, tak žádný elektrifikační boom nehrozí ani u aut, natož u letadel :-) A i sám Musk prohlašuje, že nevidí žádnou potenciálně nadějnou technologii baterií. Navíc baterie mají zásadní nevýhodu, během vybíjení postupně klesá jejich maximální výkon. Spalovací pohod naopak po celou dobu až do vyčerpání nádrží zvládá podat plný výkon. Tady ty články plynou jen z toho, že noviny nemají o čem psát, tak přebírají plané plkání pohádkářů :-)


jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Příspěvek od jencik »

Zaujimalo by ma, kde sa nieco take pisalo, ze spalovaci motor ma stale rovnaky vykon... vobec to nie je pravda, postupne vykon toho motoru klesa.

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1805
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Příspěvek od hafi »

Asi každý mluvíte o něčem jiném - spalovací motor má stále stejný výkon v rámci nezávisle na plnosti nádrže. Dlouhodobě po několika letech výkon trochu poklesne...ale to hádám možná platí i u elektromotoru, ni?

pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3026
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
Bydliště: Olomouc
Stav: Offline

Re: Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Příspěvek od pepa007 »

Lepší baterie jsou jen otázkou času. Možná to bude trvat rok, možná 15 let, ale budou. Například tady je jeden slibnej projekt http://archiv.ihned.cz/c1-65202750-cesk ... ati-cinane

PavelD
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1028
Registrován: 23. 01. 2004, 12:31
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: RE: Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Příspěvek od PavelD »

JackBrno píše: Navíc baterie mají zásadní nevýhodu, během vybíjení postupně klesá jejich maximální výkon.


To je pravda, ale zase nahoru na plný výkon, v FL cestovní, dolů rekuperace a máme rezervu na finále. Jen by se muselo vyčkávat nahoře :-)

To jen tak na odlehčení. Slušné UPSky dávají plný výkon až do určeného stavu, pak lehnou. Ale je tam ještě malá rezerva, lze je na chvilku znovu oživit, je to otázka nastavení, ale je to prostě komplikace, o tom žádná. Určitě by byly tisíce diskusí, jak to nastavit + krizový manuál od Kanaďanů,
kteří mají nejvíc plachtařských zkušeností, a to jak s Boeingy tak Airbusy.

fricoolinek2
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 193
Registrován: 15. 08. 2005, 01:26
Stav: Offline

Re: Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Příspěvek od fricoolinek2 »

Ale jako hlavně si řikám - jaká technologie elektromotoru/elektropohonu by zajistila ten neskutečný tah, co dává proudový motor velkýho letadla...

Jedině že by se vyráběl na palubě letadla vodík a ten by byl palivem pro proudový motor? :wtf:

cocik
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
Příspěvky: 1689
Registrován: 12. 08. 2008, 05:05
Bydliště: CTU
Stav: Offline

Re: Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Příspěvek od cocik »

Problem je v matematice a fyzice - kerosin ma 43 MJ/kg, zatimco soucasna dobijeci li-on baterka cca 0.4-1.0 MJ/kg. Nehlede na to, ze zatimco "klasicky" letadlo je v prubehu letu cim dal lehci, protoze spotrebovava palivo, elektricky letadlo s sebou porad taha plnou vahu baterek (a to jsme jeste nezacali resit problem delky tankovani vs nabijeni). Na zbytek staci obycejna trojclenka...

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: RE: Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Příspěvek od JackBrno »

PavelD píše:...Slušné UPSky dávají plný výkon až do určeného stavu, pak lehnou...

To je pravda, ale je to jen díky tomu, že maximální výkon UPSky je limitován na hodnotě, která odpovídá maximálnímu výkonu už téměř vybitých baterií. Tedy že baterie jsou slušně naddimenzované jen kvůli tomu, aby podaly ten požadovaný výkon až do téměř vybitého stavu a po většinu doby vybíjení by byly schopny dodat výkon o dost vyšší. U UPSky ležící doma v komoře nevadí, že jsou baterie naddimenzované. U letadla jsou trošku jiné požadavky :-)

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: Letadla i lodě budou na elektřinu, plánuje technologický průkopník Musk

Příspěvek od JackBrno »

pepa007 píše:Lepší baterie jsou jen otázkou času. Možná to bude trvat rok, možná 15 let, ale budou. Například tady je jeden slibnej projekt http://archiv.ihned.cz/c1-65202750-cesk ... ati-cinane


Jo, takových projektů už bylo :-) I sám Musk, který sleduje všechny nové projekty baterií prohlašuje, že zatím nevidí žádnou technologii, která by znamenala průlom. A je to fakt, poslední průlom byly Li-ion/Li-POL akumulátory, které znatelně zlepšily hustotu uchované energie, ale to je tak 15-20 let zpátky a od té doby čistá nula, vůbec nic. Jen se po malých procentech hrabou nahoru, možná se dostaly za těch 15-20 let na dvojnásobek, ale to je ubohé, k reálné použitelnosti daleko :-)


Odpovědět