Marty-t píše:ivy píše:Mnichov - Würzburg je po dálnici 280 km, což při průměrné spotřebě 7,5 l/100 km u benzínu a ceně 1,35 EUR/l dává 26,46 EUR. To je skutečně zhruba o půl Euro dražší, než ta Vaše "supersleva" s místenkou.
Kdeže se to v Německu rozdávají auta zadarmo ? S amortizací počítat musíte.
Dle německého účetnictví se počítá s celkovými náklady 0,30 EUR / km - tj. při 280km je náklad 84 EUR, z tohoto důvodu má v Německu mnoho firem vnitropodnikové ustanovení kolik km denně může člověk maximálně vlastním autem ujet (u nás tuším 260km za den). Protože od určitých km se německým firmám vyplatí zaměstnance donutit si auto půjčit ve svojí nasmlouvané půjčovně. No a ta je třeba v jiné části města nebo zavírá dřív a tak mnoho lidí v Německu řeší dálkovky raději vlakem nebo letadlem. Navíc zvlášť 280km na relaci centrum Mnichova - centrum Wuerzburgu dát pod 2 hodiny autem
(což ICE umí) je při dnešním stavu, množství oprav a přeplněnosti dálniční infrastruktury na západě Německa jen zbožným přáním. Z tohoto důvodu mám pocit, že za posledních 10 let tam naopak lidí co jezdí vlaky případně letadly přibývá... V současné době už není v Německu pravda, že auto = status symbol. Ve velkých městech s pravidelnými zácpami je vidět i nová generace co si třeba auto do rodiny vůbec nepořizuje...
Kromě prvních dvou vět s tím nemám problém, v podstatě jinými slovy píšete totéž co já, resp. jinými argumenty podporujete stejný závěr, tj. že železniční doprava je komfortnější a pohodlnější. Podíl členů té "nové generace" bez automobilů je ale na celkovém počtu obyvatel Německa stále ještě naprosto zanedbatelný. I když se o nich stále mluví a je to "cool". To už spíše platí pro migranty, kteří se ještě k autu nedohrabali. A u nich to o statusu mimo jakoukoliv pochybnost je.
K té první větě znovu opakuji, že pokud už auto vlastníte, do nějakých 20-25.000 km ročně toto neřešíte, protože ty náklady v zásadě máte stejně, ať jezdíte či nikoliv. Pokud samozřejmě jezdíte více, pak se už nevejdete s kilometry do roční prohlídky, stoupají Vám náklady na pneu atd., někdy i roste pojistné, zvyšuje se pravděpodobnost poruch atd. Pak už jsou opravdu náklady na 1 km vyšší. Jenže do těch 25.000 km ročně se zase vejde většina Němců. A to se celou tu dobu bavíme o jediném cestujícím, jenže vlakem jezdí i páry, rodiny, skupiny atd. A tam už je ten vlak několikanásobně dražší (i když samozřejmě znám a často využívám třeba produkty typu SWT, LT apod, jenže ty mají zase řadu omezení).
Čili ještě jednou shrnu: Převážná většina Němců jezdí vlakem kvůli rychlosti, pohodlnosti, úspoře času (mohu pracovat, relaxovat), spolehlivosti (to už ale není to, co bývalo), absenci nutnosti parkovacího místa. Ale kvůli ceně opravdu ne. A jakékoliv zavedení povinných místenek určitou část z nich přesune do aut. Mimochodem ten cenový rozdíl je ještě výraznější pro vlaky typu RB, RE, IRE. Tam snad kromě SWT, LT a Quer-Durchs-Land Tickety žádné slušné slevy nejsou.