Koupáci a machři.. (článek)

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Koupáci a machři.. (článek)

Příspěvek od prodejce »

Xampicek píše:neříkejte že to pro Vás nebyl sport lítat 2 - 3 destinace za den s FR :mrgreen:

:mrgreen:

Dvakrát za sebu jsem teď vedl v hospodě debatu o tom, jak je možné, aby někoho bavilo letět sem a tam. Jenom tak. Jelikož jsme se ani jednou nedobrali kloudného výsledku před desátým pivem, slíbil jsem, že vyvěsím písemné vysvětlení zde na fóru.

Moje vysvětlení se samozřejmě nebude týkat jen vzácné úchylky několika klientů tohoto fóra. To by byla škoda času. Pokusím se nás, úchyly z fóra, zahrnout do odpovědí na obecnější otázky týkající se existence cestovního ruchu a motivací, které miliony lidí pohnou trmácet se někam, odkud se zas vrátí zpátky. Jaký to má smysl?

Článek je koncipován jako odpověď na otázku, tak se neděste, pokud si v článku přečtete něco, co jste vlastně nechtěli slyšet - na co jste se neptali.

Takže – proč lidi baví cestovat? Co z toho vlastně mají? Proč někoho baví létat sem a tam? Proč je průmysl cestovního ruchu tak velký průmysl? A existuje rozdíl mezi koupákem a baťůžkářem? V čem přesně?

Jednoduché otázky, ale těžko najít spolehlivou odpověď. Přesto nějaké odpovědi musí existovat. Kdo chce provozovat cestovní kancelář musí znát typologii svých zákazníků, vědět jaké potřeby bude uspokojovat.

Pokud chci založit cestovku pro dobrodruhy, musím si odpovědět proč by lidi měli kupovat a také kupují nepohodlné zájezdy do Bangladéše – a jak takový zájezd správně prodávat.

Stejně tak pokud mám koupáckou cestovku, chci něco učit v rekvalifikačních kurzech svoje delegátky, které mají adekvátně reflektovat na požadavky hostů hotelu Kotva **+ v Burgasu. A to nejsou legrácky – to je o penězích. Musíte vědět co děláte a proč to děláte, než sáhnete do peněženky pro „drobné.“

A to platí i pro ty z vás, kteří se touží „jenom“ proletět z prahy do Hahnu a na otočku zpět.
K čertu, proč byste takový nesmysl vůbec měli dělat?

„Protože mě to baví.“
„No jo, ale co tě na tom baví, letět tam a zpátky?“
„Nevim, ale lítat je prostě supr.“

O motivaci

O nejzákladnější motivaci k cestování tedy asi nebude sporu. Lidi cestování vyhledávají a platí za něj proto, že jim navozuje jakési příjemné stavy. Česky řečeno – hezké zážitky:o) Původní otázka „co lidi motivuje k cestování“, se tím ale posouvá:

„Co způsobuje, že cestování přináší příjemné zážitky?“
Na to existuje jednoslovná odpověď: „Změna.“

Pacient

Na změny půjdem oklikou. Představme si situaci hypotetického pacienta v nemocnici. Čistý, bíle vymalovaný jednolužák. 3x denně se otevřou dveře a je podávána strava. Ve 20:30 zářivka u stropu zhasíná, v 5:30 se rozsvěcí. Jak hodnotíte situaci pacienta? Asi se shodneme na tom, že někde na stupnici mezi „blbý“ až k „posrání“. Ale proč je tahle situace blbá? Vždyť je přece všechno jak má a nikomu se nic špatného neděje...

Dobře, představme si, že v rámci boje za práva pacientů bylo prosazeno, aby se přes den vytahovala žaluzie na okně. Představuje to zlepšení, nebo zhoršení situace pacienta?

Jaká další doporučení pro zlepšení situace byste navrhli? Zkusím sám navrhnout 3 zlepšení, ze kterých se ale bude realizovat pouze jedno – to, které podle vás nejvíce zlepší situaci pacienta:

1)dát do pokoje knihovnu
2)dát do pokoje televizi
3)odejít z mísnosti

... já abych si tedy vybral tu poslední možnost. Spokojeně existovat v neměném prostředí, v bíle vymalovaném pokoji, si těžko dokážeme představit.

To sice jo, jdou ale tyhle změny vůbec nějak jednoduše kategorizovat? Kupodivu .. jdou. Pro potřeby „filisofie cestujícího“ lze přesně vymezit 2 kategorie změn.
Jsou to změny patternového původu a změny inerciálního původu.

:?

.. ale ono to nakonec tak složité nebude.

Dost lidí se asi bude hlásit, že slovo pattern zná ve svém vlastním výkladu. Patterny, neboli textury, podoby, si ale v tomto článku bohatě stačí představit jako divadelní kulisy. A my všichni se pohybujeme v nějakých kulisách – jezdíme do práce v kulisách metra, v práci sedíme v kulisách oupnespejsu, po práci v kulisách hospody, a pak jdeme kulisami ulice do svého bytu.

A teď – když chodíme obden do hospody Na růžku, a pak omylem vlezeme do obchodu s názvem Potrefená husa – rozeznáme, jestli je Potrefená husa kadeřnictví, nebo hospoda? Jasně že ano - přestože Růžek a Husa mají různé kulisy, jsme samozřejmě schopni rozpoznat podobnost těchto kulis a určit hospodu. Asi tak jako svojí manželku poznáte, protože znáte její podobu. A ženskou rozeznáte od chlapa podle podobnosti s vaší manželkou. Takhle fungují patterny. Nakonec nic světoborného, že?

To není všechno. Součástí našeho světa jsou i nehmotné kulisy. Šéf vás nemá rád. V kulisách tohoto vztahu hrajete svojí roli v práci. Pak jdete na ČSA a je na vás nepříjemná holka za přepážkou. První, co vás napadne, že ona není váš šéf, aby si mohla takhle vyskakovat. Za to opět může podobnost chování vašeho šéfa a holky za přepážkou. Pořád za to můžou patterny.

No, nejvyšší čas si říci, co má celé tohle žvanění společného s cestovním ruchem:

V běžném životě se kulisy „ohrávají.“ Množství situací a změn, které mohou nastat v jedněch kulisách je do jisté míry omezeno. Stává se tedy, že se opakují pořád stejné situace. Každé ráno v kulisách metra hrajete cestujícího. Každý den v kulisách šéfa, co vás nemá rád, prodáváte letenky. Každý den v kulisách hospody pijete světlou desítku. Kulisy se nemění, do života se postupně vkrádá „nuda“.

Řešení, které se nabízí, je nabíledni – alespoň na chvíli vyměnit všechny kulisy za naprosto jiné. Jiné počasí, jiné metro, jiné hospody, jiné jídlo, jiný jazyk, jiná mentalita. Ta část mozku, která baží po zažívání změn a porovnávání vašich patternů si takové změny užívá a dává vám to jasně najevo. Tím, že vás to „baví.“

Pokročíme. Doposud byla řeč o lidech, kteří se pohybují mezi kulisami a užívají si jejich různosti a podobnosti. Co se ale stane, když vy zůstanete sedět na místě, a měnit se začnou kulisy kolem vás? Ale samozřejmě že to je možné...

Když nasednete do vlaku, nasedáte do vlastního malého světa, řekněme inerciální soustavy. Budete sedět v nehybných kulisách svého kupé, zatímco svět „tam venku“, tedy ta druhá inerciální soustava, vám bude ubíhat za oknem. Vlak jede 60km/h a vy hodíte svému spolucestujícímu míček rychlostí 30 km/h. Pozorovatel stojící vně vlaku ale vidí míček letící rychlostí 90 km/h.. tohle povídání už jste někde slyšeli, že?

Čili vy sedíte na zadku, a kulisy se mění. Ovšem nikoliv ve vašem „aktuálním“ světě – tedy v kupé kde sedíte, ale „venku“. Tento detail je dost podstatný. Kulisy, které se nenachází ve vaší aktuální soustavě nemáte totiž příležitost podrobněji interpretovat. Například změnu hmotných kulis (pivo), ani nehmotných kulis (opilecké řeči) nemůžete prožít, pokud kolem irské hospody v Dublinu jenom projedete v autě... to dá rozum, že.

Ale pokud svět ubíhající za oknem nemůžeme poznávat, proč tolik lidí baví jezdit rychle v autě, mašinfírovat vlak, pilotovat letadla, nebo se v nich vozit? Anebo na tohle všechno alespoň koukat?

Na změnách nás totiž neláká pouze možnost je interpretovat. Zajímají nás vůbec všechny změny, bez ohledu na jejich intelektuální přínos. A zajímají nás tím více, čím jsou prudší a větší.

Ono je to ostatně praktické - když si všimnete že na vás padá pytel cementu, máte šanci uskočit. Taky se nedá říct, že by například letící fotbalový míč přinášel nějaký zvláštní intelektuální zážitek, přesto umíte jeho pohyb (v inerciální soustavě) velmi přesně zaznamenat a nakopnout ho takovým směrem, silou a rychlostí, aby doletěl do brány.

Inerciální změny ovšem nesouvisí jenom s rychlostí (třeba dopravního prostředku). Mluvíme o prudkosti a velikosti změn. Například kolik lidí zajímá, že bouráte na zahradě kůlnu? A kolik lidí zajímá odstřelování pětipatrové barabizny semtexem? Dívali jste se někdy na Discovery Channel? Odkazy na pár příkladů „inerciálního zaujetí“ naleznete pod článkem.

Éro

Užíváte si každý let letadlem? A už začínáte tušit proč?

Pokud se zeptám, jaká je nejzajímavější část letu .. asi se dozvím, že start a přistání. Přemýšleli jste někdy proč vlastně? Určitě někdo bude jmenovat gravitační změny nebo změny perspektivy – tedy ztrátu všech obvyklých orientačních i úběžných bodů. Prostě ztrátu kulis.

Jediná kulisa, která vám zůstane, která vám nikam neubíhá, je paluba letadla. A jelikož paluba je podobně monotónní jako nemocniční pokoj, někoho napadlo nacpat do ní alespoň televize.

Prožití inerciální změny - typu vlak, auto, letadlo – je nutným zlem, které umožňuje rychle se dostat k radikálně jiným kulisám. Pokud ale dopravní prostředky nemáte rádi jen proto, že vám umožňují dostat se k novým kulisám, ale taky kvůli tomu, že se po dobu cesty vyhnete interakci s vnějším světem – že si ho necháte ubíhat nebo ztrácet - pak nejste úplně v pořádku.

A jsme konečně u toho důležitého, co jsme si o patternech nestihli říct. A totiž že ne každého baví zažívat a zkoumat změny svého okolí, ne každého baví učit se. A mezi tím je přímá úměra.

Přiznat si, že se těšíte na let do Hurgady a pak na místě 7 dnů jen čekáte až poletíte zpátky, to vyžaduje jistou dávku sebereflexe a sebeupřímnosti. Co je lepší, číst tento článek na airways, nebo sedět v letadle do Hahnu, nečíst nic a hodinu koukat z okna?

Co z toho v praxi?


V první řadě můžeme spolehlivě kategorizovat cestující, a to neutrální, nehodnotící metodikou.

Obecně můžeme říct, že koupák sice vyhledává změnu, ale jenom za velmi podobné kulisy, které zná od sebe doma. V tomto případě je potřeba ve všech fázích prodeje podobnosti a rozdíly se známými kulisami s péčí vyjmenovávat.

Naproti tomu „krosnař“ jede do Bangladéše, kde bude „jíst rejži ze země“ a týden neuvidí sprchu. Sebemrskačská touha po extrémní změně.

Při prodeji se na kategorii cestujícího můžete pomocí správně pokládaných otázek vyptat – a pak už jenom podáte informace směřující k naplnění potřeb. Ve výsledku si klient myslí, že tomu v „té cestovce hezky rozumí.“ Omyl, jen se nasáčkovali do rozhodovacího procesu bočními dveřmi.

Pokud pracujete ve službách, je vnímání cestujícího jako člověka, který právě mění kulisy, daleko mírumilovnější, než když ho vnímáte jen jako prudícího debila. Zkuste se třeba podívat optikou tohoto článku na "Historky s koupákama" z tohoto fóra (odkaz pod článkem).

Nespokojený zákazník je ten, který skončil v jiných kulisách, než očekával - v kulisách, které jsou mu nepříjemné. A není to vždycky chyba zákazníka, ale možná i prodejcova marketingu. Pohádat se samozřejmě můžou i manželské páry, kde jednomu jsou kulisy příjemné, druhému ne. Jeden je má náladu poznávat, druhý vůbec. V rámci procesu adaptace na nové kulisy tak vznikají nové druhy a témata hádek s nečekanými výsledky. Povšimněte si, že v tomhle vždycky hraje roli rozdílnost prostředí a rozdílnost reakce na něj.

Koupáci a machři

Když umíme kategorizovat cestující, dá se říct, která kategorie je kategorií „machrů“? Teoreticky je to hardcore krosnař, který ví všechno o létání. Vezme si pro sebe maximum jak z interciálních, tak z patternových změn. Já jsem ještě takového neviděl.

Určitě ale platí, že čím méně interakcí s okolím vyhledáváte, tím je pro vás cestování zbytečnější. A tady někde se nachází měřítko užitečnosti spotřeby zdrojů – nebo chcete-li peněz – vynakládaných na cestování vůbec.


Odkazy

Inerciální fascinace: ubíhání zvenčí | ubíhání zevnitř | bězúběžné ubíhání | .. a trochu jinak

Historky s koupákama:
viewtopic.php?f=22&t=2226

Související: více o patternech


Yirina
Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
Příspěvky: 740
Registrován: 02. 09. 2003, 22:47
Oblíbené typy letadel: Tu154, Il62
Pohlaví: žena
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Koupáci a machři.. (článek)

Příspěvek od Yirina »

Pěkně napsané. Jen přemýšlím, kde na ty (zajímavé) slohy bereš čas:-)

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Koupáci a machři.. (článek)

Příspěvek od flyingblue »

Yirina píše:Pěkně napsané. Jen přemýšlím, kde na ty (zajímavé) slohy bereš čas:-)


Je krize a jeho klienti nakupuji na webu FR :-)

Ale vazne - pokud clovek v hlave nosi koncept, tak ho dokaze vylepsovat off line a nasledne preliti do psaneho textu je otazka poctu uhozu za minutu.

creyman
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 899
Registrován: 24. 09. 2008, 14:29
Stav: Offline

Re: Koupáci a machři.. (článek)

Příspěvek od creyman »

Pěkné čtení.

tatranka
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 216
Registrován: 02. 05. 2006, 14:01
Stav: Offline

Re: Koupáci a machři.. (článek)

Příspěvek od tatranka »

Palec nahoru. Super


Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3159
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Koupáci a machři.. (článek)

Příspěvek od Fabo »

Yiri diki za tip na fb. Akorat moje prezentace na retail management zas zaplace, ze se ji nikdo nevenuje :D

Nicmene je to ohromne podnetne cteni ktere me donutilo zamyslet se nad vicero vecmi, ktere by me jinak ani nenapadly, a to je dobre. To mne bavi :)

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2130
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Koupáci a machři.. (článek)

Příspěvek od persona »

Článek pěkný, ale určitě existují mezistupně mezi dvěma extrémními póly spektra (koupák - baťůžkář). Co třeba obchodní cestující, kteří mají čas i trošku poznat lokalitu nebo tzv. kongresová turistika - to není nijak malá skupina a v USA jim šijí akce na míru nebo mix cestujících, kteří chvilku leží u moře, pak jedou poznat pár měst (ev. si ještě zalyžují). Jinak studií o vnímání "jiného", o vizuální percepci krajiny atd. už je docela dost - a něco i v českém odborném prostředí (se zaměřením na některé regiony). Je ovšem pravda, že většina vyžaduje jen drobnou modifikaci své každodenní zkušenosti (proto ty nářky českých koupáků v Turecku na absenci řízků a nadbytek jogurtů a zeleniny). Znám to ze svého okolí (je-li pro někoho z vesnice malou událostí cesta cesta do Brna a diskomfortem "ty davy lidí" - poměrně běžná výtka - z poslední doby jsem se s tím potkával, co by si asi počal v NYC).

Busman
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 23
Registrován: 17. 02. 2010, 18:04
Stav: Offline

Re: Koupáci a machři.. (článek)

Příspěvek od Busman »

persona píše:Co třeba obchodní cestující, kteří mají čas i trošku poznat lokalitu nebo tzv. kongresová turistika


Bussiness, co mají čas a náladu, jsou jednou z nejšťastnějších skupin. Cestují za účelem zisku a zároveň uspokojují své potřeby změny kulis, realizují mix užitků. Většinou má ale byznys klientela své potřeby patternových a hlavně inerciálních změn dávno uspokojené, pokud vůbec takové měla, a převažují užitky finančních přínosů z obchodních jednání. Z každého dalšího letu, který uskuteční v určitém časovém intervalu, mají ve smyslu uspokojení potřeb změn kulis menší mezní užitek. Mám rád pečené kuře, ale když ho budu mít desetkrát do měsíce, už mě tak neuctí. A bussinessman je většinou workoholik a nejbližším letem, s hračkami, které by ho na palubě zabavily, se vrátí do svých starých známých kulis oupnspejsu do role šéfa, co nemá rád své podřízené, a baví ho jim to dát patřičně najevo, to bylo dobrý. :lol: A aerolinky to dobře vědí, a proto ke kuřeti dají nádivku v podobě různých bussiness a first class a nechají si za ni patřičně zaplatit. A možná proto se nabídka LC airlines s poptávkou obchodní klientely moc nepotkává, a když jo, jde spíš o tu první, šťastnější, skupinu.

Ohledně kongres segmentu bych řekl, že právě tam je nejvyšší pravděpodobnost výskytu nejrůznějších prudičů. Jsou vysláni, někdo jim to organizuje a platí, inerciální a patternové potřeby žádné, hmatatelné zisky finančního charakteru taktéž (ale jo, diety jsou dobrý), to nemůže dobře skončit. :?

Tak snad jsem to moc nezjednodušil, výzkum mezi obchodními a kongresovými cestujícími nemám, takže jde o mé dojmy; každopádně článek docela nutí k zamyšlení nad různými souvislostmi, minimálně jsem pochopil, proč české cestovky do Egypta vozí gambáče. :idea: A taky mi jako baťůžkářovi docvaklo, proč jsou ty resorty všude úplně stejné, Chorvatsko, Tunis jako Thajsko, jedno jest, liší se to jak hospoda Na Růžku od lokálu U Lípy...

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Koupáci a machři.. (článek)

Příspěvek od prodejce »

škoda že od 7 jdu na další společenskou akci, měl bych na to víc času... ale ty do toho mícháš něco co tam nepatří - a totiž práci. Napsat definici práce si já teda netroufám.

Ale ber to tak že práce je samostatný fenomén, jako jsou samostatnými (kategorizovatelnými) fenomény ty patternové a inerciální změny. Prostě o práci musíš mluvit odděleně od mého článku. A pokud bys chtěl přece řešit, jak se mezi sebou práce a změny prolínají - v čem spolu souvisí - tak se dostaneš úplně mimo tohle povídání o cestovním ruchu.

Zřejmě bychom spotřebovali stovky stránek. Nejlepší, nejzábavnější na tom všem je tyhle "strašně složité" věci dokázat zjednodušit - ale pozor - tak aby tomu pořád všichni beze zbytku rozuměli.

Busman
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 23
Registrován: 17. 02. 2010, 18:04
Stav: Offline

Re: Koupáci a machři.. (článek)

Příspěvek od Busman »

Protože diskuze pod tvým článkem zcela netradičně vázla, chtěj jsem ji rozproudit posunem od cestovek k aerolinkám. Na chartrovém letu je to jednoduché, ale jakmile přejdu k lince, tak do toho tu práci míchat musím. Nechci se bavit o práci jako takové, ale o práci jako motivu k cestování. Na lince jsou koupáci, baťůžkáři a pracanti. Zatímco ty první dvě kategorie uspokojují své potřeby, které plynou z užitku změny kulis, třetí skupina realizuje zisk ve formě platu nebo finančních přínosů z obchodních jednání. A zároveň je ta cesta třeba taky baví - viz persona:
persona píše:Co třeba obchodní cestující, kteří mají čas i trošku poznat lokalitu
- ale baví je asi méně častěji, než je tomu v předchozích skupinách cestujících.

Z těchto motivů pak vyplývají odlišné požadavky vůči aerolince.

prodejce píše:Nejlepší, nejzábavnější na tom všem je tyhle "strašně složité" věci dokázat zjednodušit - ale pozor - tak aby tomu pořád všichni beze zbytku rozuměli.
Soráč, jestli to neumím napsat tak, aby tomu rozumněli všichni beze zbytku, tvůj článek jsem taky četl 3x. 8) Ale nad některejma věcma člověk musí trochu přemejšlet...

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Koupáci a machři.. (článek)

Příspěvek od prodejce »

Jestli chceš "rozproudit diskuzi" tak já jsem pro.

Píšeš:
Busman píše: Mám rád pečené kuře, ale když ho budu mít desetkrát do měsíce, už mě tak neuctí.

Já říkám, že je to třikrát. Ne dvakrát, ne desetkrát. Ale třikrát.

Jestli dokážeš nějak smysluplně potvrdit nebo vyvrátit, že něco musíš zažít přesně třikrát na to, aby tě to přestalo uspokojovat, tak já se následně pokusím odpovědět na tvůj dotaz ohledně obchodních cestujících na palubách letadel.

Jenom "provokovat" diskuzi je málo. Musíš dát napřed svojí kůži na trh, abys mohl očekávat, že se přidá někdo další.

Busman
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 23
Registrován: 17. 02. 2010, 18:04
Stav: Offline

Re: Koupáci a machři.. (článek)

Příspěvek od Busman »

prodejce píše:Jestli dokážeš nějak smysluplně potvrdit nebo vyvrátit, že něco musíš zažít přesně třikrát na to, aby tě to přestalo uspokojovat, tak já se následně pokusím odpovědět na tvůj dotaz ohledně obchodních cestujících na palubách letadel.

Tak to je jasná teorie mezního užitku, divím se, že bys ji neznal, takže jsem spíš zvědav, kam míříš. Aby víc vynikla, zkrátíme časový interval na hodinu. Máš hlad, jdeš do hospody a dáš si kuře. Super, kuře, to je na zahnání hladu skvělá věc, tvé oblíbené jídlo. Dojíš a na talíř ti hostinskej předhodí další kuře, třeba jako pozornost podniku. Ale jo, dobrý, už to není tak "super", ale ještě ho spořádáš, ale dezert by byl lepší, tvůj užitek ze spotřeby toho druhého kuřete je menší než z prvního ptáka. U personálu jsi vzbudil uznání a u východních kultur, když nenecháš ocintek, myslí, že máš furt hlad. A hle, na stole přistává třetí kuře. Tvůj užitek z třetího kuřete padá dolů jak vodopád, a dokonce se dostane do záporných čísel, bude ti blbě. Je to sice individuální, ale u 3 kuřat za hodinu si bez nějakých empirických výzkumů dovolím zevšeobecnit, že 90 % jedlíků to třetí kuře nedá. V delším časovém intervalu, třeba jednoho týdne, ta kuřata sníš, hlad je potřeba, která se ozývá furt znova a znova, sviňa jedna. Ale už z nich nebudeš tak odvařenej, brzy se jich přejíš a začneš vymýšlet blbosti jako třeba kuře nadívané křepelkou. A v letectví to bude úplně stejné. Koupáci a baťůžkáři platí za základní potřebu změn kulis. Letí jednou, max. třikrát ročně (zdroje jsou omezené, tj. volný čas - dovolená; i zdroje finanční) a jsou celí "k uvytržení", mají hlad jako vlk. Lítače to baví, ale s odchodem Ryana brečí, protože jejich mezní užitek z prolítnutí na otočku do Hahnu je nižší, než full price klasického dopravce, zas tak je to prostě nebaví. Gastarbajtry to UŽ nebaví, protože kulisy na trase Praha - Birmingham po čase začnou nudit stejně, jak každodenní cesta vlakem po trati 031 z Pardubic do Hradce Králové, včetně pobytu v kulisách obou měst. A byznys klientela začne vymýšlet tu křepelčí nádivku. Užitek z jejich cesty totiž nespočívá ve změně kulis, ale v uskutečněném obchodním jednání. A tohle všechno aerolinky vědí, ne? To jsem nevymyslel sám.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Koupáci a machři.. (článek)

Příspěvek od prodejce »

prodejce píše:Určitě ale platí, že čím méně interakcí s okolím vyhledáváte, tím je pro vás cestování zbytečnější. A tady někde se nachází měřítko užitečnosti spotřeby zdrojů – nebo chcete-li peněz – vynakládaných na cestování vůbec.

Článek, na který reaguješ, je o užitečnosti cestování v případě, že jedeš do Egypta jen proto, abys tam po sobě zanechal pár prázdných pet-lahví, smradlavou hromádku, a bez dalšího jedeš domů. Nebo když letíš do Hahnu a zpět "jen tak" - a nenamáháš se už ani s tou hromádkou.

Jestli jedeš za obchodem, nebo na konferenci, je třeba míru užitečnosti hledat jinde. O tom můj článek není.

Vytušils, že opakování se v tom povídání hraje nějakou důležitou roli. Ale nepřipadá ti, že to je problém jiného typu, než problém užitečnosti cestování? Sice to můžeš roubovat dohromady jak se o to pokoušíš, ale vzniká ti z toho bláto.

A neřekl bych, že jsem sám, komu připadá, že co píšeš tak nějak "nedrží pohromadě."

Jak zní ty otázky, na které se ptáš? Co vlastně chceš vyřešit?
Naposledy upravil(a) prodejce dne 16. 05. 2010, 02:57, celkem upraveno 1 x.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Koupáci a machři.. (článek)

Příspěvek od prodejce »

eště je tady možnost b)

A totiž žes v mém článku našel cosi univerzálního, a teď se to pokoušíš aplikovat i na jiné věci okolo. A ono to částečně funguje. Ale ne úplně.

RadekFM
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 654
Registrován: 24. 08. 2006, 08:40
Bydliště: OSR
Stav: Offline

Re: Koupáci a machři.. (článek)

Příspěvek od RadekFM »

To jsou teorie k pos.ání :D. Člověk prostě cestuje proto, že se zoufale nudí, největší adrenalin je chytit nějakou akci, nejlépe do co nejvíc exotické destinace pokud možno zadarmo. Všecko si to ošéfovat přes net, masturbovat na letišti nad fungl airbusem a pak do něj sednout a zjistit že po hodině letu už je to pěkný opruz a vyhlížet kdy už se objeví přistávací dráha :) No a pak se to po nějaké době opakuje, interval závisí na povaze toho kterého cestovatele.


Odpovědět