Informační značení pro cestující v MHD

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1807
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Informační značení pro cestující v MHD

Příspěvek od hafi »

EDIT ADMIN: Pokračování diskuse z vlákna Low-cost vs. klasičtí dopravci

Jen k metru a značení - je tam velký, ale opravdu velký problém s tím, že na základě původnch autorských smluv s architekty musí všechny výraznější úpravy (např. změny počtu eskalátorů ze třech vedle sebe na čtyři, umístění a počet nápisů stanic, atp) schvalovat sám autor, resp. jeho dědici, pokud už to má autor už za sebou. Často není již dlouhá léta ukončeno dědické řízení, tedy je takovýto souhlas nereálný, jindy s tím prostě nějaké vnouče nesouhlasí. V nových stanicích už je nápisů znatelně více (při zachování celkového stylu). Co se týče umístění - zaprvé je to vždy napsáno i na dspleji vevnitř, což je primární (a ačkoli jsem metrem jel v hodně městech světa, tak kde šlo, orientoval jsem se podle tohoto), za druhé je to na stěně za metrem lepší než na sloupě za narvaným nástupištěm a nad úroveň lidí vidí jen ti co sedí u příslušného okna.

Co se týče odpočtu času - na hodně stanicích už to je správně - resp. na všech, kde to je (=kde je ten promítací mechanismus), se to odpočítává. Ta obrazovka u odjezdu je informační panel pro strojvůdce nikoli pro cestující, tam musí být tato informace v této formě. Tudíž tvůj povzdech je rovný tomu, kdybys remcal proč semafory pro tramvaje nemají normálně červenou-zelenou, ale nějaký nesmyslný světýlka.


Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: Low-cost vs. klasičtí dopravci

Příspěvek od Petr31 »

hafi píše:Co se týče odpočtu času - na hodně stanicích už to je správně - resp. na všech, kde je ten promítací mechanismus. Ta obrazovka u odjezdu je informační panel pro strojvůdce nikoli pro cestující, tam musí být tato informace. Tudíž tvůj povzdech je rovný tomu, kdybys remcal proč semafory pro tramvaje nemají normálně červenou-zelenou, ale nějaký nesmyslný světýlka.


...jen bych se tedy zdvořile zeptal, zda metro je tu kvůli strojvedoucím, nebo cestujícím, kteří jej IMHO dotují ze svých daní + ještě platí jízdenky.Tvému argumentu sice rozumím, nicméně v 21. století nemůže být problém to elegantně vyřešit tak, aby byla spokojenost na všech stranách.

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1807
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Low-cost vs. klasičtí dopravci

Příspěvek od hafi »

Ve chvíli, kdy strojvedoucí zaparkuje cestující do předchozí soupravy, jistě snadno najdeš odpověď na svou otázku. Je to nějaký bezpečnostní předpis či vyhláška. Můžeš se bavit, jestli je důležitý při současné úrovni zabezpečení, ale těžko DPP vyčítat, že ho dodržuje.

Ad jiné řešení - ale vždyť už to postupně na stanicích přibývá, jen je to drahé (což ve chvíli, kdy se dluží splátky za nesmyslný bimbambem nákup tramvají je vcelku podstatný argument) a opět platí stejně jak jsem psal výše - je to architektonický zásah do stanice podléhající schválením.

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2130
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Low-cost vs. klasičtí dopravci

Příspěvek od persona »

Petr31 píše:
hafi píše:Co se týče odpočtu času - na hodně stanicích už to je správně - resp. na všech, kde je ten promítací mechanismus. Ta obrazovka u odjezdu je informační panel pro strojvůdce nikoli pro cestující, tam musí být tato informace. Tudíž tvůj povzdech je rovný tomu, kdybys remcal proč semafory pro tramvaje nemají normálně červenou-zelenou, ale nějaký nesmyslný světýlka.


...jen bych se tedy zdvořile zeptal, zda metro je tu kvůli strojvedoucím, nebo cestujícím, kteří jej IMHO dotují ze svých daní + ještě platí jízdenky.Tvému argumentu sice rozumím, nicméně v 21. století nemůže být problém to elegantně vyřešit tak, aby byla spokojenost na všech stranách.


Jedním z cílů logistiky, dopravní psychologie a přidružených oborů je určitě to, aby se cestující při využívání dopravního systému cítili příjemně, bezpečně a komfortně se orientovali. Pražským metrem jsem za celý život určitě jel už cca 300x, ale přesto si nevybavuji nějaký promítací mechanismus (na stěně nad kolejemi z projektoru?) na rozdíl od drtivě převažujícího řešení v jiných městech, kde je po délce nástupiště několik (pozor, někde i mechanických jako svého času na letištích) displejů nad hlavami cestujících a tyto ukazují čas do příjezdu dalšího spoje/čas odjezdu a směr pokud zastavuje více linek u jednoho nástupiště, což je mnohdy časté. A orientace na výstupech z metra? Zjevně jde o širší problém, který nepociťuje jen pár jedinců a můj pocit, že se lépe orientuji v metru v Londýně, Paříži nebo Hong Kongu (a to jsou velmi komplexní metro systémy) nebude možná náhodný.

http://byznys.lidovky.cz/navstevnici-pr ... oprava_mev

http://praha.idnes.cz/nove-znaceni-zust ... -zpravy_ab

OR
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1026
Registrován: 10. 02. 2004, 18:40
Stav: Offline

Re: Low-cost vs. klasičtí dopravci

Příspěvek od OR »

Ukazatel nasledneho mezidobi v metru (tak se odborne jmenuje casomira, ukazujici kolik uplynulo od odjezdu predchozi soupravy) nema ze zabezpecovacem v metru nic spolecneho. Podle toho se strojvedouci ridi jen v pripade, kdy je provoz rizen dispecersky - tj nejezdi se podle grafikonu (jizdniho radu), ale po nejake mimoradnosti dispecer zahlasi napr. "udrzujte interval 6 minut".
Vlakovy zabezpecovac je dneska na bezpecne urovni, tzn. ve funkcnim stavu neni mozne projet navestidlo stuj a napalit to do vlaku pred. Pokud dojde k poruse na zabezpecovaci, pripadne je treba na prikaz dispecera jet po nespravne koleji (vlevo) jedou vzdy dva strojvedouci rychlosti omezenou na 60 km/h.
Dalsi stupen rizeni, ale nikoli zabezpeceni je system automatickeho vedeni vlaku, kdy strojvedouci v podstate jen zavre dvere a zada souhlas k odjezdu. Souprava si hlida maximalni rychlost a sama dle grafikonu zastavi v nasledujíci stanici, kde odblokuje dvere na spravne strane.
Pokud je souprava zpozdena, jede maximalni rychosti, brzdi vicemene "na krev", pokud se jede vcas a jsou v jizdni dobe rezervy, vic se vyuziva vybehu a brzdna krivka je pozvolnejsi, cimz se usetri nejaka ta kilowathodinka.

On topic k nizkorozpoctovka versus klasika:
Obecne je mi sympatictejsi pristup, kdy za mirne vyssi cenu se mne dodavatel nesnazi nachytat na moji blbosti a neuctuje penale, vicenaklady za drobnosti atd. i kdyz je to treba i ve smlouve. Samozrejme, vse ma svoje meze. Chce to kus nadhledu na obou stranach.

Bohuzel, vseobecne litani smeruje k nizkorozpoctovemu pristupu a jedine co s tim muzu delat je s tim nesouhlasit a pripadne litat min, coz se mi dari.


OR
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1026
Registrován: 10. 02. 2004, 18:40
Stav: Offline

Re: Low-cost vs. klasičtí dopravci

Příspěvek od OR »

S tim, ze orientacni system v prazskem metru je nic moc souhlasim.
Napriklad naprosta drobnost, ktera nestoji vubec nic - proc v dobe, kdy metro, ale i tramvaj stoji u peronu s otevrenyma dverma ukazuje vnitrni LED displej konecnou?
Pokud se zactu, probudim pri navratu z hospody, potrebuji rychlou orientaci kde jsem a ne kam dojedu, kdyz zase usnu.
Uprava softwaru apexu tak, aby v dobe kdy metro ci tramvaj odjizdi od stanice zarolovala informace s trema nasledujicima stanicema a konecnou pokud mozno jednou CZ a jednou EN je uz trochu narocnejsi,ale snad by to i soucasny hardware zvladl.
Stejne tak je v Praze obrovsky problem vylepit na peron smer a aspon par nejdulezitejsich zastavek v danem smeru pripadne doplnene o smerovku centrum. Nejake planky okoli s prilehlymi zastavkami MHD ve vestibulech metra take postradam.
Jako rodily prazak, jezdici MHD denne a pamatujici si barvy a zakladni architekturu vetsiny stanic metra s tim nemam az takovy problem, ale v civilizovanem svete je lepsi informacni system v metru standard.
Stejne jako informace o vylukach aspon v jednom dalsim jazyce.

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2211
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: Low-cost vs. klasičtí dopravci

Příspěvek od pavelpmi »

OR píše:Pokud se zactu, probudim pri navratu z hospody, potrebuji rychlou orientaci kde jsem a ne kam dojedu, kdyz zase usnu.

=))

rpet
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 712
Registrován: 21. 02. 2010, 00:55
Bydliště: LHR
Stav: Offline

Re: Low-cost vs. klasičtí dopravci

Příspěvek od rpet »

OR píše:...Uprava softwaru apexu tak, aby v dobe kdy metro ci tramvaj odjizdi od stanice zarolovala informace s trema nasledujicima stanicema a konecnou pokud mozno jednou CZ a jednou EN je uz trochu narocnejsi,ale snad by to i soucasny hardware zvladl....


ten SW i HW existuje. DPML (DP Most) ma u nove porizenych busu LCD panely, na kterych kazda projeta stanice zmizi, a viditelne tak zustavaji pouze stanice, ktere zbyvaji. predpokladam, ze uprava pro metro (ci tram) by nemela byt zasadnim problemem...

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2130
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Low-cost vs. klasičtí dopravci

Příspěvek od persona »

rpet píše:
OR píše:...Uprava softwaru apexu tak, aby v dobe kdy metro ci tramvaj odjizdi od stanice zarolovala informace s trema nasledujicima stanicema a konecnou pokud mozno jednou CZ a jednou EN je uz trochu narocnejsi,ale snad by to i soucasny hardware zvladl....


ten SW i HW existuje. DPML (DP Most) ma u nove porizenych busu LCD panely, na kterych kazda projeta stanice zmizi, a viditelne tak zustavaji pouze stanice, ktere zbyvaji. predpokladam, ze uprava pro metro (ci tram) by nemela byt zasadnim problemem...


Funguje to i v Brně - vnitřní jednoduchý červený LCD displej u stropu současně se zvukovým ohlášením další zastávky ukáže směř jízdy (ikonka s názvem konečné) a pak naskočí název další zastávky (tuším s jinou ikonkou). Poslední modely autobusů a tramvají (často kupované z dotací EU - tady to má smysl) mají celou LCD obrazovku (totéž co v Mostě), kde je graficky znázorněno vše (projetá zastávka, další, výhled na několik zastávek dopředu i konečná a další údaje).

A ještě něco se, myslím, v MHD Brno povedlo: v anglické a asi i německé verzi (tu moc nesleduji), která odroluje ihned po odjezdu ze zastávky po české variantě na LCD displeji u stropu, je místo místního názvu zastávky užit název nejvýznamnější instituce či objektu, což řekne cizincům (a hlavně zahr. studentům, kterých je tu čím dál víc) více než český název ulice.

Příklad: Tram zast. Poříčí je významná především tím, že tam jsou dvě velké fakulty s cca 10 000 studenty a tudíž je v anglické verzi Faculty of Education (MU) a Faculty of Architecture (VUT); uzel Česká je v angličtině tuším Supreme Court/Masaryk University Headquarters (rektorát); u zastávky Šumavská vedle veteriny (kde je krajské velitelství) jsem tuším četl něco jako Regional Ministry of Defence Headquarters :-)

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4082
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Informační značení pro cestující v MHD

Příspěvek od HighFlyer »

A ja tento OT obohatim jeste dalsim OT vyssiho radu.

Jak se odlisuji stupne civilizovanosti jednotlivych zemi podle ridicu MHD? (priklady zvoleny nahodne, nicmene na zaklade osobnich zkusenosti).

1) Ceska republika: Ridic velmi dobre vidi dobihajiciho cestujiciho, zavre mu dvere pred nosem a ujede. (Ti pupkatí pepíci za kormidlem tramvaji to opravdu maji jako svuj sport, kterym si leci sve osobni mindraky. Od pohledu jeden vedle druhyho volic SPOZ).

2) Rakousko: Ridic pocka 10 sekund na dobihajiciho cestujiciho a oceni jeho sportovni vykon usmevem a pratelskym uklonkem hlavy.

3) Svycarsko: Ridic pocka, vystoupi z kabiny a pomuze stare pani se zavazadlem do schodu dovnitr tramvaje.

K bodu c. 1) Nedavno jsem byl v nasem hlavnim meste svedkem situace, kdy do tramvaje nastupovala pani 75+ let o berlich, prvnimi dvermi = primo pred ocima ridice. Vystoupila teprve na prvni schudek a ridic v tom momente "pipnul" varovny signal pro opusteni dverniho prostoru. Zlomek sekundy po signalu dvere zavrel, nebohou pani do nich. Vyskocil jsem ze sedadla a dvere nasilim znovu rozevrel, protoze te pani realne hrozilo zraneni. Kdyby ten zmrδ ridic nesedel v zamcene nedobytne kabine, tak byste si na praha.idnes.cz o mne precetli titulek "Rozhorceny muz ve strednich letech fyzicky brutalne napadl ridice tramvaje".

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2130
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Informační značení pro cestující v MHD

Příspěvek od persona »

Ale pane kolego, to je opravdu hodně zjednodušující pohled. Nepopírám, že šoféři v MHD jsou někdy děsní ve svém chování (sám jsem byl také několikrát skřípnut ve dveřích, z toho jednou se se mnou tramvaják rozjel přes křižovatku cca 30 km/h a já byl stále přivřený ve dveřích, které jsem nakonec silou rozrazil a myslel jsem na Waltera Sobchacka z filmu Big Lebowski, který chtěl za jízdy vystoupit z auta :-) a před 2 měsíci řidič zlomyslně nenechal z tramvaje vystoupit pár lidí a ujel s nimi na další zastávku (šel jsem i za ně podat podnět na oddělení stížností - a ano, bylo to pátá jednenáctka, která odjížděla v tu a tu dobu z té a té zastávky tím a tím směrem - na DPMB na Novobranské, kde si to paní zapsala do sešitku a že mě vyrozumí e-mailem; když po několika týdnech nepřicházelo vyrozumění šel jsem to urgovat osobně a tatáž paní zasklila, že by si to do sešitku kdy poznamenala (resp předstírala, že to nemůže najít) a že prý jsem měl při podání stížnosti vyplnit oficiální formulář; nicméně mi aspoň řekla, že prý obvykle následuje domluva řidiči, která se liší v závažnosti dle toho zda jde o "recidivistu" nebo ojedinělý přečin), ale potkal jsem i slušné řidiče, co pomůžou a počkají.

Představte si, že by to bylo v Česku jako v některých městech USA, kde pasažér řidiči busu poděkuje při výstupu předními dveřmi.

Někdy jsou neurvalí i cestující - hlavně se rozmáhá hlučný poslech hudby na sluchátka. Stalo se mi už, že na mou prosbu o ztlumení (akutní bolest hlavy) dotyčný reagoval pohrdavým úsměškem a ignorací (ale to je jeden z 50). Možná by pomohl tento přístup (zvláště když mu tam duní death metal nebo hardcore): "Hele kámo, já sice jako chápu, že Tě Justin Bieber dost bere, za to se nestyď chlape, ale na takový cajdáčky tady fakt nejsme zvědaví." :-)

Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1649
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Stav: Offline

Re: Informační značení pro cestující v MHD

Příspěvek od Airbus380 »

HighFlyer píše:A ja tento OT obohatim jeste dalsim OT vyssiho radu.

Jak se odlisuji stupne civilizovanosti jednotlivych zemi podle ridicu MHD? (priklady zvoleny nahodne, nicmene na zaklade osobnich zkusenosti).

1) Ceska republika: Ridic velmi dobre vidi dobihajiciho cestujiciho, zavre mu dvere pred nosem a ujede. (Ti pupkatí pepíci za kormidlem tramvaji to opravdu maji jako svuj sport, kterym si leci sve osobni mindraky. Od pohledu jeden vedle druhyho volic SPOZ).

2) Rakousko: Ridic pocka 10 sekund na dobihajiciho cestujiciho a oceni jeho sportovni vykon usmevem a pratelskym uklonkem hlavy.

3) Svycarsko: Ridic pocka, vystoupi z kabiny a pomuze stare pani se zavazadlem do schodu dovnitr tramvaje.

K bodu c. 1) Nedavno jsem byl v nasem hlavnim meste svedkem situace, kdy do tramvaje nastupovala pani 75+ let o berlich, prvnimi dvermi = primo pred ocima ridice. Vystoupila teprve na prvni schudek a ridic v tom momente "pipnul" varovny signal pro opusteni dverniho prostoru. Zlomek sekundy po signalu dvere zavrel, nebohou pani do nich. Vyskocil jsem ze sedadla a dvere nasilim znovu rozevrel, protoze te pani realne hrozilo zraneni. Kdyby ten zmrδ ridic nesedel v zamcene nedobytne kabine, tak byste si na praha.idnes.cz o mne precetli titulek "Rozhorceny muz ve strednich letech fyzicky brutalne napadl ridice tramvaje".


Ano, toto je skutečně velmi zjednodušující pohled, zavánějící až demagogií. Samozřejmě se najedou mezi řidiči pražské MHD hova*a, ale taková se najdou i všude jinde, německy mluvící země nevyjímaje. Kromě toho se v těch 3 příkladech neobjevuje jistý faktor, za to však velmi zásadní, a sice délka intervalu dané linky. Pokud cestující dobíhá pražskou 22 a řidič 10 vteřin počká, napařil bych mu za to pokutu. Zrovna v případě této konkrétní linky (a většiny dalších, které jedou přes centrum) se každá vteřina zdržení přičítá k té další..... a pokud mi jede tramvaj každých 5-8 minut, skutečně nevidím důvod, proč čekat na dobíhající.
Jiný případ je, když pojedu kupříkladu nějakou příměstskou linkou řady 300, která jede jednou za dvě hodiny a řidič mi přibouchne dveře před nosem, i když dobíhám "čelně", tedy tak, že mě musí vidět. Pak je to na stížnost.

A proč je třeba míra výskytu hov*d mezi řidiči pražské MHD mírně vyšší než jinde? Nebude to tím, že chování cestujících je mnohdy daleko horší? Hádám, že bude.
Kupříkladu dobíhání na metro a přidržování dveří dobíhačům bych trestal maximální možnou pokutou. To je skutečně fenomén, který jsem snad jinde na světě nezahlédl. A rozhodně ne v takovém množství jako v Praze.


Jinak odpočítávání času příjezdu dalšího metra považuji tak trochu za marginálii, pokud zohledním poměrně častý interval. Jistě, cestujícím to možná zpříjemní život, ale rozhodně bych stokrát radši nejdříve investoval do skutečně poměrně špatného značení na stanicích.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4082
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Informační značení pro cestující v MHD

Příspěvek od HighFlyer »

Airbus380: Ano, dodrzovani jizdniho radu je presne ten argument, ktery ta hοvada pouzivaji na svoji obranu. Sorry, ale jakekoli zdrzeni soupravy neni duvodem, aby ridic privrel starou pani o berlich do dveri.

A s tou "generalizaci" - jsou to moje osobni zkusenosti (a mam nacestovano MHD v cizine celkem dost). To, co predvadeji cesti ridici autobusu a tramvaji (a je asi jedno, jestli v Praze, Brne nebo jinde), jsem opravdu nezazil nikde jinde. Ale pravda, nikdy jsem nejel sockou v Moskve.

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1807
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Informační značení pro cestující v MHD

Příspěvek od hafi »

Hele samozřejmě nemluvíme o přivření, ale čekání. Na jejich obranu je nutno dodat, že když je např narvaný nástupní ostrůvek, tak často nemá moc přehled o migrujících lidech mezi ostrůvkem a tramvají. Takže prostě zazvoní chvíli počká a zavře - to že se tam někdo (byť stará bába nbeo mamina s kočárem, která nemávla, že bude nastupovat) mezitím narve a pak máchaje holí nadává, prostě těžko ovlivní. Samozřejmě existují hovada, která se v tom vyžívají, ale myslím, že už jich zdaleka není většina.

Zrovna včera - narvaná devítka, kvůli čemuž chytala zpoždění, někde na Václaváku kdosi dobíhal a ještě roztáhnul zavírající se dveře - to kua nemohl počkat těch 30 vteřin(!) na devítku, co nás už díky takovýmto stihla dojet a zastavovala v momentě, kdy my jsme se rozjížděli?

Mimochodem, tramvaják to velmi slušně komentoval a vysvětloval, proč se to nemá a proč nemůže počkat velmi dlouhým projevem po celou cestu na Jindřišskou, ovšem s velmi silným brněnským přízvukem, čímž rozesmál celou tramvaj.

Zdenek
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1302
Registrován: 27. 02. 2003, 11:37
Stav: Offline

Re: Informační značení pro cestující v MHD

Příspěvek od Zdenek »

HighFlyer píše:A s tou "generalizaci" - jsou to moje osobni zkusenosti (a mam nacestovano MHD v cizine celkem dost). To, co predvadeji cesti ridici autobusu a tramvaji (a je asi jedno, jestli v Praze, Brne nebo jinde), jsem opravdu nezazil nikde jinde. Ale pravda, nikdy jsem nejel sockou v Moskve.

V Bankoku se v autobusech devře nezavírají vůbec. :) Někdy se taky jede na korbě.
Čeští řidiči autobusů a tramvají (i trolejbusů) jsou kopií toho co předvádějí cestující a individuální doprava okolo. V Praze jsou zastávky kde kdyby čekal na dobíhajícího, tak čeká dodnes (třeba 119 na Dejvické). Řidiči otrli a výsledek je, že nerozeznají invalidu od bezdomovce.
Já zažil T1 v Paříži a s bylo to dle mne horší než v Praze. Bukurešť, linka 41, kde se s tramvají jezdí tak, že se v půlce zastávky hodí nouzová brzda a též se jezdí s otevřenými dveřmi je taky zážitek.
V metru se konečná zobrazuje proto, aby dobíhající cestující po zavření dveří zjistil že jede špatným směrem. Třeba v Paříži to maj taky tak, ale tam je název stanice na perónu lépe vidět.


Odpovědět