Vlakové vlákno

Odpovědět
Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3039
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od Night fly »

majkl666 píše:Všechny vlaky vyšších kvalit by měly být povině místenkové (EC,IC,RJ), jinak v případě, že jedou nějací stojící lidé = kultůra cestování na bodě mrazu, stojícím lidem vadí, že musí stát a sedícím zase vadí stojící lidé co se opírají o sedadla atd. Nerozumím tomu, že zrovna v RJ nejsou povinné místenky...


Notabene kdyz jsou na vnitrostatni relace mistenky zdarma... Loni jsem jel RJ Pha-Breclav v patek odpoledne a byl to masakr, kultura cestovani na urovni Bombaje. Cely hard produkt RJ to degradovalo o nekolik stupnu. Faktem (podporujicim vyse napsane) ale je, ze hodne lidi vystoupilo uz v Pardubicich a za Brnem uz byl vlak poloprazdny.

Obecne vzato me udivuje, kolik lidi je stale schopno jet dalkovym vlakem bez mistenky, a to i v exponovane doby :roll:


ivy
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 84
Registrován: 11. 03. 2009, 11:24
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od ivy »

majkl666 píše:Všechny vlaky vyšších kvalit by měly být povině místenkové (EC,IC,RJ), jinak v případě, že jedou nějací stojící lidé = kultůra cestování na bodě mrazu, stojícím lidem vadí, že musí stát a sedícím zase vadí stojící lidé co se opírají o sedadla atd. Nerozumím tomu, že zrovna v RJ nejsou povinné místenky...


Ach jo. Mrkněte se na K-report. Tam jsou o tomto desítky příspěvků. Ve třech, doufám si tvrdit železničně nejvyspělejších evropských zemích (Německo, Švýcarsko, Rakousko) až na výjimky povinně místenkové vlaky vyšší kvality nejsou. A příslušné železnice dobře vědí proč. V Rumunsku sice naopak jsou všechny rychlíky a expresy povinně místenkové, v kase Vám ale klidně prodají jízdenku "fara loc", tedy bez rezervace místa. V Polsku je to ještě o trochu složitější. Ve Španělsku povinné místenky u expresů jsou, takže se Vám klidně může při frekvenci 3 spoje denně stát, že pojedete zítra (a nebo pozítří). Totéž Ukrajina a Rusko (tam vo vremja kaníkul třeba až za týden).

Btw. takto naplněné vlaky jsou v pátek odpoledne z Prahy a v neděli večer do Prahy. V ostatní dny je tomu opět až na pár vyjímek jinak.

A ještě jednu poznámku: Stojící cestující zřejmě preferovali stát, ale při tom dojet do cíle. Pokud by byly povinné místenky, nestáli by (místa by byla vyčerpána), ovšem dojeli leda do prd... .

Marty-t
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1113
Registrován: 08. 01. 2010, 23:17
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od Marty-t »

Night fly píše:Obecne vzato me udivuje, kolik lidi je stale schopno jet dalkovym vlakem bez mistenky, a to i v exponovane doby :roll:

A jak chcete řešit situaci když prostě předem nevíte který ze spojů do Brna stihnete ? Podobně jak já v neděli - přistání letadla v Ruzyni není vždy na minutu přesné, kdy dojedou kufry taky nevíte, jak se proderete Prahou na nádraží taky víte jen +- . No a když vidíte, že stihnete i o půl hodiny dřívější vlak do Brna tak prostě do něj nastoupíte a místenku neřešíte...

Tohle má pro mne 2 řešení:

1. přímé vlaky Ruzyně - velká města ČR, (wtf. plány Kladno-Ruzyně-Masarykovo nádr.)
2. přístě z Prahy neletět

Jak si asi myslíte, že se rozhodnu na příští cestu ? :-)

micaello
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1234
Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od micaello »

Na chvíli jsem myslel, že RJ = RegioJet a říkal jsem si WTF, vždyť tam je místo povinné. Pak mi došlo, že řeč je o RailJetech :mrgreen:

ivy
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 84
Registrován: 11. 03. 2009, 11:24
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od ivy »

Marty-t píše:
Night fly píše:Obecne vzato me udivuje, kolik lidi je stale schopno jet dalkovym vlakem bez mistenky, a to i v exponovane doby :roll:

A jak chcete řešit situaci když prostě předem nevíte který ze spojů do Brna stihnete ? Podobně jak já v neděli - přistání letadla v Ruzyni není vždy na minutu přesné, kdy dojedou kufry taky nevíte, jak se proderete Prahou na nádraží taky víte jen +- . No a když vidíte, že stihnete i o půl hodiny dřívější vlak do Brna tak prostě do něj nastoupíte a místenku neřešíte...

Tohle má pro mne 2 řešení:

1. přímé vlaky Ruzyně - velká města ČR, (wtf. plány Kladno-Ruzyně-Masarykovo nádr.)
2. přístě z Prahy neletět

Jak si asi myslíte, že se rozhodnu na příští cestu ? :-)


Jo. To ale platí obecně a nejen pro přílety na Ruzyň:
Pro návraty ze služebky, pro návraty z výletů, pro ad hoc cestování, prostě kromě denního dojíždění do práce téměř na vše. Ta pointa je v tom, že mohu jet ve chvíli, kdy se mně to z nějakého důvodu hodí a ne jen přesně v tom čase, na který mám místenku. Pokud budu omezen místenkou, možná zvolím raději auto. V Německu, Rakousku, Švýcarsku je obecně vlak o dost dražší, než jízda automobilem. Takže železnice nechtějí zbytečně prudit cestující povinnými místenkami. A kdo chce (což je podle mého odhadu v Německu cca 40-50%), ten si tu místenku koupí. Je to zřejmě rozumný kompromis a funguje to. Je pravda, že ten bez místenky obvykle nemá tu drzost viset nad tím sedícím. To je ale spíše než o kultuře cestování o kultuře cestujících.


Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3039
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od Night fly »

Marty-t píše:A jak chcete řešit situaci když prostě předem nevíte který ze spojů do Brna stihnete ? Podobně jak já v neděli - přistání letadla v Ruzyni není vždy na minutu přesné, kdy dojedou kufry taky nevíte, jak se proderete Prahou na nádraží taky víte jen +- . No a když vidíte, že stihnete i o půl hodiny dřívější vlak do Brna tak prostě do něj nastoupíte a místenku neřešíte...


Takovych ad-hoc pripadu je IMHO minimum, a zejmena v pripade mistenek zdarma je reseni velmi jednoduche. Tady je problem spis v tom, ze dalkove vlaky vyssi kategorie jsou vyuzivany pro kratke "priskoky" misto vlaku kategorie nizsi, typicky Pha-Pardubice (nebo u nekterych IC i Pha-Kolin) v patek odpoledne. RegJet a LE jsou 100% mistenkove a nejaky zasadni problem v jejich fungovani jsem nezaznamenal.

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1807
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od hafi »

majkl666 píše:stojícím lidem vadí, že musí stát a sedícím zase vadí stojící lidé co se opírají o sedadla atd. Nerozumím tomu, že zrovna v RJ nejsou povinné místenky...

Mýlíš se, stojící lidé jsou rádi, že jedou. Kdyby přijel Jančůrák, tak je ani neveme a budou stát na zastávce, což mi nepřijde o nic lepší. A v sedě jsem se stojícími měl problém jednou, ale to bylo opravdu tak narváno, že se stálo i v kupé mezi nohama sedících - a to se zas až tak často nevidí (naježděno mám hodně, a tohle jsem zažil jednou a už to je určitě přes 10 let).

HonzaLB
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1484
Registrován: 09. 11. 2006, 09:02
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od HonzaLB »

hafi píše:
majkl666 píše:stojícím lidem vadí, že musí stát a sedícím zase vadí stojící lidé co se opírají o sedadla atd. Nerozumím tomu, že zrovna v RJ nejsou povinné místenky...

Mýlíš se, stojící lidé jsou rádi, že jedou. Kdyby přijel Jančůrák, tak je ani neveme a budou stát na zastávce, což mi nepřijde o nic lepší. A v sedě jsem se stojícími měl problém jednou, ale to bylo opravdu tak narváno, že se stálo i v kupé mezi nohama sedících - a to se zas až tak často nevidí (naježděno mám hodně, a tohle jsem zažil jednou a už to je určitě přes 10 let).

kdyby přijel jančura, může přijet se 14 vozy a vešli by se. mimochodem, jančura usiluje o kapacitu vlaků, které nyní jezdí ČD se 3-4 vozy. Railjet má bohužel vozů sedm a ČD jich nekoupily tolik, aby je šlo zdvojovat. a za railjety nic nepřipojí. zdvojují se běžně ve špičce rychlíky, co jsou nyní obsluhované Interpantery. Dvakrát jsem tím ve špičce jel a bylo to poloprázdné, v railjetu se stálo. ano, jede to o půl hodiny déle a je to méně pohodlné, ale ne zas o tolik. vždy mě baví ti, co vědí x týdnů dopředu, že pojedou v neděli a pak si stěžují, že se nevešli.

Marty-t
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1113
Registrován: 08. 01. 2010, 23:17
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od Marty-t »

Já mám za poslední roky naježděno po Německu řádově víc vlakem než po Česku. Není pravda, že by tam pro jednoho byla výhodnější cenově cesta autem, naopak. Funguje tam skvěle sazebník slev, skoro každý druhý má BahnCard 25, občas - vzácně je vidět BahnCard 50 a měl jsem kolegu co mu sebrali řidičák a ten měl BahnCard 100. Navíc jsou tam i výrazné další slevy pokud člověk chce mít jízdné vázané na konkrétní ICE a nebýt flexibilní... Příklad Mnichov - Würzburg one way beze slev 71 EUR, ale v kombinaci BC25 a fixního vlaku koupeného 2 měsíce předem i 21,50 EUR. Rezervace +4,50 EUR, rezervaci má cca 1/5 - 1/4 lidí, dle délky cesty a vytíženosti spoje. Lokálním expresem jsem jel 2x mnohem víc napreslý než na obrázku z RailJetu, v ICE vidím běžně sedět na chodbičce před záchodem sedět na podlaze lidi, ale už ne v uličce u sedaček. Jednou při problémech jsem zažil, že průvodčí odmítal vpustit do ICE lidi bez rezervace, s tím, že za 20 minut jede druhý, prázdnější... Toš asi tak - pravda je někde uprostřed...

jencik
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 825
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: SIN
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od jencik »

No ja mám najazdené tiež dosť a kedysi Kosican idúci z Kosic bol plný už na Slovensku a ľudia z Valasska stali cez celú CR v uličkách, takze som za povinné miestenkovy RJ resp SC do Kosic rád. Podobne je to s lístkami cez sviatku, kedy každý len vyčkáva, aby chytil akčné ceny za lôžko inak sa ti to šplhá k 60€ za jednosmernú cestu. Ako hovorím, do diaľkových vlakov na krátke vzdialenosti by mali byť príplatky

ivy
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 84
Registrován: 11. 03. 2009, 11:24
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od ivy »

Marty-t píše:Já mám za poslední roky naježděno po Německu řádově víc vlakem než po Česku. Není pravda, že by tam pro jednoho byla výhodnější cenově cesta autem, naopak. Funguje tam skvěle sazebník slev, skoro každý druhý má BahnCard 25, občas - vzácně je vidět BahnCard 50 a měl jsem kolegu co mu sebrali řidičák a ten měl BahnCard 100. Navíc jsou tam i výrazné další slevy pokud člověk chce mít jízdné vázané na konkrétní ICE a nebýt flexibilní... Příklad Mnichov - Würzburg one way beze slev 71 EUR, ale v kombinaci BC25 a fixního vlaku koupeného 2 měsíce předem i 21,50 EUR. Rezervace +4,50 EUR, rezervaci má cca 1/5 - 1/4 lidí, dle délky cesty a vytíženosti spoje. Lokálním expresem jsem jel 2x mnohem víc napreslý než na obrázku z RailJetu, v ICE vidím běžně sedět na chodbičce před záchodem sedět na podlaze lidi, ale už ne v uličce u sedaček. Jednou při problémech jsem zažil, že průvodčí odmítal vpustit do ICE lidi bez rezervace, s tím, že za 20 minut jede druhý, prázdnější... Toš asi tak - pravda je někde uprostřed...


Mnichov - Würzburg je po dálnici 280 km, což při průměrné spotřebě 7,5 l/100 km u benzínu a ceně 1,35 EUR/l dává 26,46 EUR. To je skutečně zhruba o půl Euro dražší, než ta Vaše "supersleva" s místenkou. Tu je ovšem nutno koupit řadu týdnů předem, obvykle neplatí na velmi vytížené vlaky a je pouze pro ten jeden jediný vlak a pouze pro určenou osobu. Takže je až na výjimky pro běžného cestujícího nepoužitelná. Mimochodem, o vyjímkách jsem se zmínil. Pro všechny ostatní platí, že vlak je dražší než automobil i pro jednu osobu. Tím nechci říct, že ostatní cestující jedou za plné jízdné. To asi jen málokdo, ale naprostá většina se pohybuje někde mezi. U auta samozřejmě můžete operovat s amortizací či odpisy, pojistným, cenou za údržbu, opravy atd., v globálu ale platí, že tyto náklady do nějakých 20.000 km/rok platíte, ať jezdíte či nikoliv. A naprostá většina Němců to auto či dvě nebo tři v případě rodiny má. No a samozřejmě u nafty jste s palivem někde na necelých 3 čtvrtinách.

Němce dost dobře znám, nějakou dobu jsem tam i pracoval. Němec obvykle nejede vlakem, aby ušetřil peníze (to by jel spíše Flixbusem či něčím podobným), ale proto, aby byl v cíli rychleji a pohodlněji a s širokou variabilitou možných spojení. A právě povinné místenky by část cestujících o tyto benefity mohly připravit

Marty-t
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1113
Registrován: 08. 01. 2010, 23:17
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od Marty-t »

ivy píše:Mnichov - Würzburg je po dálnici 280 km, což při průměrné spotřebě 7,5 l/100 km u benzínu a ceně 1,35 EUR/l dává 26,46 EUR. To je skutečně zhruba o půl Euro dražší, než ta Vaše "supersleva" s místenkou.

Kdeže se to v Německu rozdávají auta zadarmo ? S amortizací počítat musíte.
Dle německého účetnictví se počítá s celkovými náklady 0,30 EUR / km (viz. třeba http://www.reisekostenabrechnung.com/ki ... pauschale/)- tj. při 280km je náklad 84 EUR, z tohoto důvodu má v Německu mnoho firem vnitropodnikové ustanovení kolik km denně může člověk maximálně vlastním autem ujet. Protože od určitých km (cca 250km/den) se německým firmám vyplatí zaměstnance donutit si auto půjčit ve svojí nasmlouvané půjčovně než jim proplácet jejich vlastní. No a ta je třeba v jiné části města nebo zavírá dřív a tak mnoho lidí v Německu řeší dálkovky raději vlakem nebo letadlem. Alespoň tehdy kdy je to výhodnější s tím ve firmě nikdo problém nemá a člověk je flexibilní a místenku si nekupuje... Navíc zvlášť 280km na relaci centrum Mnichova - centrum Wuerzburgu dát pod 2 hodiny autem (což ICE umí) je při dnešním stavu, množství oprav a přeplněnosti dálniční infrastruktury na západě Německa jen zbožným přáním. Z tohoto důvodu mám pocit, že za posledních 10-15 let tam naopak lidí co jezdí vlaky případně letadly přibývá... V současné době už není v Německu 100%tní pravda, že auto = status symbol. Ve velkých městech s pravidelnými zácpami je vidět i nová generace co si třeba auto do rodiny vůbec nepořizuje...

ivy
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 84
Registrován: 11. 03. 2009, 11:24
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od ivy »

Marty-t píše:
ivy píše:Mnichov - Würzburg je po dálnici 280 km, což při průměrné spotřebě 7,5 l/100 km u benzínu a ceně 1,35 EUR/l dává 26,46 EUR. To je skutečně zhruba o půl Euro dražší, než ta Vaše "supersleva" s místenkou.

Kdeže se to v Německu rozdávají auta zadarmo ? S amortizací počítat musíte.
Dle německého účetnictví se počítá s celkovými náklady 0,30 EUR / km - tj. při 280km je náklad 84 EUR, z tohoto důvodu má v Německu mnoho firem vnitropodnikové ustanovení kolik km denně může člověk maximálně vlastním autem ujet (u nás tuším 260km za den). Protože od určitých km se německým firmám vyplatí zaměstnance donutit si auto půjčit ve svojí nasmlouvané půjčovně. No a ta je třeba v jiné části města nebo zavírá dřív a tak mnoho lidí v Německu řeší dálkovky raději vlakem nebo letadlem. Navíc zvlášť 280km na relaci centrum Mnichova - centrum Wuerzburgu dát pod 2 hodiny autem (což ICE umí) je při dnešním stavu, množství oprav a přeplněnosti dálniční infrastruktury na západě Německa jen zbožným přáním. Z tohoto důvodu mám pocit, že za posledních 10 let tam naopak lidí co jezdí vlaky případně letadly přibývá... V současné době už není v Německu pravda, že auto = status symbol. Ve velkých městech s pravidelnými zácpami je vidět i nová generace co si třeba auto do rodiny vůbec nepořizuje...


Kromě prvních dvou vět s tím nemám problém, v podstatě jinými slovy píšete totéž co já, resp. jinými argumenty podporujete stejný závěr, tj. že železniční doprava je komfortnější a pohodlnější. Podíl členů té "nové generace" bez automobilů je ale na celkovém počtu obyvatel Německa stále ještě naprosto zanedbatelný. I když se o nich stále mluví a je to "cool". To už spíše platí pro migranty, kteří se ještě k autu nedohrabali. A u nich to o statusu mimo jakoukoliv pochybnost je.

K té první větě znovu opakuji, že pokud už auto vlastníte, do nějakých 20-25.000 km ročně toto neřešíte, protože ty náklady v zásadě máte stejně, ať jezdíte či nikoliv. Pokud samozřejmě jezdíte více, pak se už nevejdete s kilometry do roční prohlídky, stoupají Vám náklady na pneu atd., někdy i roste pojistné, zvyšuje se pravděpodobnost poruch atd. Pak už jsou opravdu náklady na 1 km vyšší. Jenže do těch 25.000 km ročně se zase vejde většina Němců. A to se celou tu dobu bavíme o jediném cestujícím, jenže vlakem jezdí i páry, rodiny, skupiny atd. A tam už je ten vlak několikanásobně dražší (i když samozřejmě znám a často využívám třeba produkty typu SWT, LT apod, jenže ty mají zase řadu omezení).

Čili ještě jednou shrnu: Převážná většina Němců jezdí vlakem kvůli rychlosti, pohodlnosti, úspoře času (mohu pracovat, relaxovat), spolehlivosti (to už ale není to, co bývalo), absenci nutnosti parkovacího místa. Ale kvůli ceně opravdu ne. A jakékoliv zavedení povinných místenek určitou část z nich přesune do aut. Mimochodem ten cenový rozdíl je ještě výraznější pro vlaky typu RB, RE, IRE. Tam snad kromě SWT, LT a Quer-Durchs-Land Tickety žádné slušné slevy nejsou.

Marty-t
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1113
Registrován: 08. 01. 2010, 23:17
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od Marty-t »

@Ivy: souhlas, akorát jen pro pořádek k těm quer-Deutschland ticketům - když už jsme tu na fóru airways - ke kupované letence LH a několika jiných společností lze za 29 EUR one-way přikoupit DB lístek "letiště -> libovolné nádraží v Německu" resp. naopak, což jsem včera s povděkem využil...

Zoltan
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 596
Registrován: 21. 07. 2009, 18:25
Oblíbené typy letadel: Jak to má alespoň jednu uličku, tak letím...
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Vlakové vlákno

Příspěvek od Zoltan »

Tak už ani ten RJ od OBB (červený) není co dříve. Takhle to dopadá, když se něco půjčí ČD, sedadla business špinavé jak prase, plasty odřené, přes okna není pořádně vidět. Cestující dávají kvalitě zabrat. Stolek nejde plně sklopit a utržené lampičky visí dolů jak pánům po devadesátce.
2.jpg


Odpovědět