HighFlyer píše:Airbus380 píše:Bangkoku bych dával paradoxně větší šanci, kdyby byl zaměřen na incoming do PRG... Varšava je v tomto směru mnohem větší trh, tak proč by proboha Air Asia chodila do Prahy.
Mozna prave proto, ze by v pripade PRG mohla fungovat rovnice incoming + outgoing = dostatecne plne letadlo? (Zatimco z WAW to naplni samotny outgoing). Myslim to tak, ze PRG je mnohonasobne atraktivnejsi destinace pro cestujici z Asie nez WAW.
Problém je, že sezony v Thajsku a Evropě se nepřekrývají, takže o platnosti uvedené rovnice přesvědčený nejsem.
m@rtin píše:
Rozvoj české ekonomiky a růst tržní síly místního obyvatelstva způsobuje již řadu let, že Češi na dovolenou létají čím dál častěji a čím dál tím dále. Pořád je naše životní úroveň někde na 50% západní Evropy. Pokud bude růst ekonomiky pokračovat, troufnu si tvrdit, že Ruzyně 20milionovou metu do 10let překoná. A z evropských linek se toho vyždímat již moc nedá. Navíc dorůstá další mladá generace, která je zvyklá od malička cestovat a této svobody se jen tak lehce nevzdá. Udivuje mne v jakých světových končinách potkávám mladé Čechy. Tolik v obecné rovině můj optimistický odhad růstu letecké dopravy v ČR.
To nepopírám, ale pořád se bavíme turistech, kteří půjdou po nejnižší ceně vždy, jsou časově flexibilní. Otázka je, jestli jich je (a bude) takové množství, aby se kvůli nim vyplatilo zavádět nové dálkové linky do Prahy. Jasně, nějaké sezonní linky by se asi uživily, ale žádné velké terno to nebude.
Takto zjednodušeně bych jihovýchodní Asii neviděl. Ještě před 20lety se do této části světa vydalo pouze pár jedinců. Před 10lety to byla stále ještě exotika, ale zájezdy se prodávaly do Thajska jak na běžícím pásu. Dnes se cestuje individuálně a z mého okolí snad neznám nikoho, kdo by v Thajsku/Malajsii/Vietnamu ještě nebyl. Spoustu mých známých vyměnilo Kanáry a Chorvatsko za Thajsko. Takže lince do Bangkoku věřím mnohem víc než nějakým Tunisům nebo Hurghádám. Současné dění v arabském světě cesty za exotikou ještě více podpoří.
No je pravda, že při vhodném nastavení cen a přípojů by alespoň půl roku letadla mohla létat slušně zaplněné, otázkou ale je, zda by takové vhodné nastavení cen bylo pro aerolinku ziskové. A je jedno, zda by létala do PRG, WAW nebo BUD. Navíc by bylo zajímavé sledovat, co by to udělalo s linkou Emirates, kterou ve velké míře využívají právě cestovatelé do JV Asie.
Polsko bych nepřeceňoval. Je to sice 4x větší trh, ale stále chudší a pro řadu Poláků je vzhledem k jejich infrastruktuře dálnic a železnic snadnější dojet do Vídně, Prahy nebo do Berlína. Poláci zdaleka (zatím) necestují tolik, co Češi nebo Slováci. ČR a Polsko bych přirovnal v cestování k Holandsku a Belgii. Holanďani mají cestování v krvi, Belgičani tolik ne. Podívejme se na tradici aerolinek KLM, kde byla v té době Belgie? Obdobně naše heslo "vzduch je naše moře" v 20. a 30. letech. Ve Varšavě navíc skoro nic není a na místním letišti LOT se svými objednávkami na Dreamlinery. Současná nevypočitatelná polská vláda, která pár miliardiček jistě LOTu pustí, když se dostane do potíží, také není nic, co by dávalo ostatním aerolinkám dobré vyhlídky. Být v kůži Air Asia, sáhnul bych raději po Praze nebo Budapešti, nejlépe pak samozřejmě po Vídni.
Já bych naopak Polsko nepodceňoval
Životní úroveň je úplně stejná a Poláky potkávám všude po světě. Při zaměření čistě na outgoing by WAW zcela jistě PRG porazila na celé čáře při cestách do BKK. Stačí se podívat na letový řád libovolného polského letiště a bude jasné, že poláci cestují mnohem více než Češi nebo Slováci, a to nejenom za prací. Je u nich ale stejný, ne-li ještě výraznější problém: jdou hlavně po ceně, takže ani z Polska si aerolinky mimo Evropu zlaté prasátko neudělají.
Infrastruktura sice není nejlepší, ale WAW je má pořád mnohem větší spádovou oblast než PRG. A zrovna cesta do PRG/VIE je pro většinu Poláků dosti komplikovaná. Nezapomínej taky na fakt, že vnitrostátní linky po Polsku nejsou vůbec drahé, takže dostat se do WAW není problém.
A také 5. nejnavštěvovanější město Evropy s bezmála 6 miliony turisty, 2 milionová aglomerace s reálným výhledem napojení dálniční sítě na ostatní regiony a se stále se zvyšující životní úrovní. Kdo by řekl, že jeden seriál v 50. milionové zemi rozlítá Korean Air na 11 let dopředu s 8 frekvencemi týdně, z toho od června do října s druhým největším letadlem na světě? Co může způsobit podobný seriál v 26x větší zemi, která se začíná učit cestovat? A jak je vidět, jde ji to lépe než kdokoliv čekal. Číňani slušně zaplnili evropská města, a to jsme teprve na začátku..
Ano, icoming má podle mě mnohem větší potenciál než outgoing. Ale opět bude těžce trpět sezónností. Jak už jsem řekl, o Číně nemám vůbec žádný názor, protože neznám místní reálie, takže teď už mě asi nepřekvapí přímá linka z jakéhokoliv čínského města. Btw. zajímalo by mě, jaké procento cestujících na linkách z Číny tvoří individuální cestovatelé a jaké cestovní kanceláře. O procentu Čechů nemluvím, to bude pravděpodobně mizivé, možná China Eastern na tom bude díky svým občasným zajímavým tarifů lépe.
Zrovna Korean Air je pěkným příkladem linky, kterou nedrží jen turisti, v ČR působí i poměrně dost korejských společností, takže nějaký business určitě linku živit taky bude. Což může být do budoucna podobné i u Číny tak, aby se přímé spoje udržely celoročně.