Až na konec světa aneb Velikonoční ostrov 2023

Odpovědět
michal4
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 345
Registrován: 17. 03. 2017, 18:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Až na konec světa aneb Velikonoční ostrov 2023

Příspěvek od michal4 »

V půlce letošního února jsem chytl akční letenky z Říma až na Velikonoční ostrov a zpět za necelých 700 dolarů. Stále víc si myslím, že to ani nebyla akce, nýbrž spíš chybka u OTA. Proč? Za tuto cenu LATAM spíš prodává lety SCL-IPC a hlavně jsem měl placený seating vyjma legů SCL-IPC-SCL, kde jsem si mohl vybrat sedadla zdarma i v části LATAM+ (obdoba Economy Premium).

Sestřih zajímavých výhledů z letu:

Menorka, Las Salinas de Torrevieja, kus Alicante, Gibraltar, Kanáry, Kapverdy a brazilské pobřeží

Jak se dostat do Říma a z Říma?
Nechtělo se mi vsázet na nespolehlivý Wizzair, tak jsem koupil KLM. Bohužel nechtěně s 55 minutovým přestupem. Hodně jsem se bál a nakonec přikoupil Wizzair za tři stovky. Wizzair letěl spolehlivě a podle Flightradaru nakonec i to KLM. Vzhledem k mé ceně jsem dostal většinu ceny letenky zpět při refundu tax. Na účtu zpátky do týdne.

Z Říma to bylo horší. Během dne původně po mém příletu neletělo nic přímého. Proto jsme vzal časně ranní Wizzairu z Neapolu, neboť přímo na letišti je příjemný a cenově dostupný kapslový hotel. Tady mě Wizzair vypekl a let zrušil. Na druhou stranu přidal večerní let z Říma a já ušetřil za hotel. Ale lístek na rychlovlak koupený dva měsíce dopředu mi zůstal.
mapa.png
mapa.png (34.38 KiB) Zobrazeno 836 x
Fialově Wizzair, modře LATAM + světle modře vyznačený divertovaný let

Můj finální itinerář se skládá:
1) Z letu PRG-FCO s Wizzairem den předen. V záloze mám ještě let PRG-AMS-FCO od KLM, který letí odpoledne.
2) Z itineráře LATAMu FCO-GRU-SCL-IPC-SCL-GRU-FCO. Ve směru tam poměrně svižné přestupy kolem 5 hodin. Ve směru zpět denní stop v Santiagu a k mé neradosti i v Sao Paulu.
3) Z letu zpět FCO-PRG s Wizzairem. Přílet ze Sao Paula ráno, odlet do Prahy večer.
Celkem to zvládnu za devět kalendářních dnů. Rychleji to nemá cenu, byť by třeba alexx nesouhlasil.
1.jpg
1.jpg (74.37 KiB) Zobrazeno 904 x
Zhodnocení LATAMu
Během pár dnů jsem s LATAMem měl 6 legů. To už stačí na aspoň trochu fundované hodnocení. Load factor všech letů se blížil 100%. Sedadla, pokud je nemáte zakoupené, vám přidělí náhodně jako ten nejsprostší lowcost. A s oblibou middly.
2.jpg
2.jpg (85 KiB) Zobrazeno 904 x
6.jpg
6.jpg (82.54 KiB) Zobrazeno 904 x
5.jpg
5.jpg (52.06 KiB) Zobrazeno 904 x
4.jpg
4.jpg (112.95 KiB) Zobrazeno 904 x

Wide-body letadla
jsou celkem v pohodě i v economy class. Místa tam moc není, ale dá se to. Všechny měly zábavní systém a na 3 z 4 letů s pořádně velkým displejem. K dispozici bývají i anglické titulky k anglickým filmům. To je za mě velký plus. LATAM+ je ještě o chlup lepší produkt a nabízí opravdu královské místo pro nohy. Občerstvení se od zbytku economy nijak neliší. Jen ho dostáváte mezi prvními.
9.jpg
9.jpg (53.63 KiB) Zobrazeno 904 x
8.jpg
8.jpg (85.35 KiB) Zobrazeno 904 x
Narrow-body letadla v economy jsou okřídlené peklo. Místa na nohy je tam subjektivně méně než u evropských lowcostů. Ani na mobil se nemůžete dívat, aniž byste ho opřeli o sedačku nebo položili na klín. Tak málo místa tam je. K tomu se sedačky dají sklopit a poslední 38. řada nikoliv. Ta ani nemá okno.
10.jpg
10.jpg (67.28 KiB) Zobrazeno 904 x
7.jpg
7.jpg (44.19 KiB) Zobrazeno 904 x
Nechutný zlozvyk všech posádek je temná hodinka. Následuje po prvním servisu a vždy vydržela až do přistání! U novějších Boeingů je to o to otravnější, že vám zatmaví okénko a centrálně nedovolí rozjasnit. Na rozdíl od Evropy zavazadla na zemi v prvních a posledních řadách nejsou žádný problém.

U brány, zejména u narrow-body letadel probíhá ještě obskurnější show se zavazadly jak u lowcostů u nás. Hlášení jsou naštěstí jen ve španělštině nebo portugalštině (mimochodem, posádka na tom s angličtinou je celkově bídně). Groupy 5-6 obvykle nemají povoleno vzít na palubu víc než malou kabelku a vše ostatní chtějí dávat do podpalubí.

Co se týče servisu, na 12 hodinovém denním letu probíhal 3x. 2 hlavní jídla a 1 svačina. Alkohol aktivně nabízen nebyl a nebyl vidět na vozících. Jinak k dispozici limonády, voda, džusy a káva. Co se týče kvality jídla, ta je nevalná, stejně jako jeho množství. Jediné plus je, že pokud už v tom menu je maso, tak ho dají hodně, byť přílohy je málo. Kvalita je jen o kousíček lepší jak v Air China. Menu bych neoznačil jako plnohodnotné - k dispozici vždy jen hlavní jídlo, sušenka a salát/houska.

Roztíratelnost másla
Pokud už dají housku a máslo, jeho roztíratelnost není nic extra a jde to ztuha. 6 z 10.

Můj první divert
Při cestě do Sao Paula jsem zažil svůj první divert. Kvůli černému mraku a pár bleskům nad letištěm GRU jsme si dali mezipřistání v Riu. Pilot nám to oznámil až po přistání. Podle mapky to bylo zřejmé už dlouho předtím. Tam jsme naštěstí dotankovávali a po hodině si dali nový pokus plný kroužení, který dopadl už úspěšně. Přistáto o více jak 3 hodiny později. Na výstup jsem pak čekal 90 minut, protože profíky ze Sao Paula nenapadlo nic lepšího, než Boeing 787 deboardovat jedním pendlujícím autobusem. Mých 5 hodin na přestup na let do Santiaga málem nestačilo. Dobíhal jsem dávno po času odletu na last call.

IFE má jednu bolístku: prakticky nikdy posádka nezadá, odkud kam se letí a vždy se tak letí z AAA do BBB.
3.jpg
3.jpg (68.57 KiB) Zobrazeno 904 x
Hanga Roa IPC
Terminál letiště je malý a mnohem menší než např. ten v Bratislavě. Budova je přízemní a stylová. Nachází se v ní 3 přepážky a jedna brána. Průchod bezpečnostní kontrolou je rychlý. Čekárna je napůl otevřená ven. Z venkovní části se dá pozorovat přistávání letadla.
12.jpg
12.jpg (37.01 KiB) Zobrazeno 904 x
11.jpg
11.jpg (135.7 KiB) Zobrazeno 904 x


Pár slov o Velikonočním ostrově
Na ostrově se nachází jen 1 město - Hanga Roa. Z letiště se do většiny míst podél hlavní ulici dá v pohodě dojít pěšky a je to od 1 do 2 km. Přesto většina hotelů nabízí shuttle zdarma. Ceny všeho jsou tam vyšší než v pevninském Chile. Pokud plánujete delší pobyt je dobré si jako místní dovézt jídlo z pevniny. Stejně se tam vše dováží letecky.



V případě kratšího pobytu nedoporučuji nechat plánování aktivit až po příletu. Od roku 2022 je totiž potřeba si najmout buďto místního průvodce (ceny kolem 80$/den + auto od 80$(den) nebo si vzít skupinovou tour. Takže už není si možné půjčit kolo nebo auto a vše objet po své ose. Všechny známější moai jsou oplocené a vstupu kontrolují lístek a přítomnost průvodce.

:arrow: Další čtení: https://michal-na-cestach.blogspot.com/ ... sveta.html (plnohodnotný cestopis)

Na místě se dají navštívit tradiční show s extra turistickou přirážkou (ceny startující na 30 $ za osobu).


jonapet
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 335
Registrován: 22. 08. 2011, 08:52
Oblíbené typy letadel: ATR 42
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha & Ostrava, ČR
Stav: Offline

Re: Až na konec světa aneb Velikonoční ostrov 2023

Příspěvek od jonapet »

Blahopřeji k povedené akci. Levných možností, jak se podívat na Velikonoční ostrov je jak šafránu.

Odpovědět