Zo Žiliny do sveta...

context
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1391
Registrován: 26. 02. 2007, 23:47
Bydliště: PU
Stav: Offline

Zo Žiliny do sveta...

Příspěvek od context »

Zo Žiliny do sveta alebo od ATR po Airbus 380

Tento rok mám cestovateľskú krízu. Jeden z pokusov o prielom bol tento výlet, ktorý chcem v krátkosti popísať. Vždy som chcel skúsiť Žilinské letisko. Ako vravia susedia spoza Moravy tieto „letišťátka“ majú svoju rodinnú atmosféru. Tak som si vyšpekuloval víkendový výlet do Paríža zo Žiliny. ČSA má na týchto linkách pekné časy a dobrú nadväznosť letov, takže je výborná využiteľnosť víkendu. Teda som si po troche váhania kúpil letenku Žilina – Praha – Paríž v sobotu ráno tam a v nedeľu večer naspať. Roztopašný výlet do Londýna s Airbusom 380 bol už len neplánované rozšírenie programu. Pôvodný plán stráviť noc v Londýne bol zhataný tým, že sobotná letenka už nebola v promo cene. Preto som zobral nedeľnú otočku. Nedalo sa to kúpiť na jednu letenku, takže som aspoň nemal stres s prípadným meškaním z Prahy.

Itinerár:
ILZ-PRG 19.6.2010 5:25-6:25 OK0957 OK-JFK ATR42
PRG-CDG 19.6.2010 7:15-9:05 OK0758 OK-MEH A320
CDG-LHR 20.6.2010 10:05-10:25 AF1980 F-HPJC A380
LHR-CDG 20.6.2010 12:50-15:05 AF1981 F-HPJC A380
CDG-PRG 20.6.2010 19:10-20:50 OK0767 OK-NEM A319
PRG-ILZ 20.6.2010 22:00-23:00 OK0956 OK-JFK ATR42

Letenku som kupoval cez agentúru resp. priamo cez Žilinské letisko tak trocha z nostalgie. Nechal som si do rezervácie vložiť preferované miesta v lietadle, ktoré som nakoniec aj dostal. Letenku s AirFrance som samozrejme kúpil na ich stránke. Možnosť výberu sedadiel som nemal.

ILZ-PRG

Na letisko som išiel s až príliš dostatočnou časovou rezervou ešte za tmy. Vzhľadom na to, že to mám z domu doslova pár minút po diaľnici som tam bol zbytočne skoro. Tak som trocha „zobudil“ letisko. Myslím, že pred mojim príchodom boli ešte dvere do terminálu zamknuté ale reflektory auta pri príjazde naštartovali personál. Slečna na checkine mi oznámila, že dnes letíme štyria a je rada, že mi nemusela deň predtým volať, že let je zrušený. To som si samozrejme pozeral už predtým ale zárukou bolo aj parkujúce ATR ČSA, ktoré bolo vidno už pri príjazde. Tak som si zobral palubnú vstupenku s vybraným miestom 10A a čakal na ostaných spolucestujúcich. Môj predpoklad rodinnej atmosféry na letisku nesklamal, tak dlho ako tu som pri checkin pultíku ešte nestál, nie preto, že by bol nejaký problém s BP ale kvôli družnej debate. Asi pol hodinu pred odletom dorazil Kórejec z KIA a mamička s infantom. Všetci v economy. Bezproblémový prechod cez security a keď sme čakali v gate dorazila aj posádka z hotela. Kapitán Lukjanov s kolegom a dve letušky. Boarding bol hotový za 2 minúty. 5:11 sa štartovali motory. Presne 5:25 sme štartovali. Štart aj let príjemný. Občerstvenie na palube pozostávalo z lúpačky a džúsu. Pečivo chutilo tak troška včerajšie. 6:01 sme už pristávali v Prahe, takže v plánovanom hodinovom lete je nejaká rezerva. Pri vystupovaní z lietadla mi letuška povedala, že môj let do Paríža je z gate C7.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

PRG-CDG


Letisko Praha v sobotu ráno ešte tuho spalo, takže aj transfer bol zatvorený. Po otvorení som si vyzdvihol BP do Paríža na vybraté miesto exit 11F. Na gate kopa aziatov, český dievčenský športový tím a medzinárodný mix. Pri nastupovaní som zachytil fragment rozhovoru medzi FA na tému nespokojnosť s rýchlosťou boardingu. Štartovali sme s miernym meškaním 7:37. Občerstvenie pozostávalo zo syrovej bagety, ktorá nebola vyslovene nejedlá ale bez zapíjania džúsom fakt nešla dole krkom. Moji počerní spolusediaci mali na poživateľnosť iný názor. Kapitán Machalda povedal obvyklé info o priebehu letu a počasí. 8:57 sme pristávali v Paríži. Na letisku CDG nekonečné taxovanie, takže na gate sme boli až 9:08. Meškanie z Prahy sa podarilo takmer anulovať.

Obrázek

Z letiska som išiel do mesta RER B za 17€. Pri automatoch na lístky boli nekonečné rady ale podarilo sa. Od stanice Saint Michel Notre Dame som to už zobral peši. Okrem iného som potreboval otestovať nejaké reštaurácie ale o tom sa nebudem zbytočne rozpisovať. Samozrejme obligátny Salade au Chèvre Chaud bol aj keď tentokrát to bol skôr Crottin Chèvre Chaud.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Zopár kamarátov sa na mne občas zabávalo, že si kúpim letenku s Ryanair a bývam v hoteli Sheraton, Marriot alebo Radisson tak tentoraz som to spravil naopak. Letenka s normálnou leteckou spoločnosťou a nízkonákladové ubytovanie. Tak som natruc zvolil hotel Premiere Classe Roissy Charles de Gaulle Paris Nord II. Výberové kritérium bolo jednoduché. Čo najbližšie letiska CDG a čo najnižšia cena. V prípade Paríža je cena 36€ výrazne podozrivá. Zatiaľ som sa tam pod 200€ za noc nedostal. Ale vzhľadom na to, že som sa chcel len vyspať a dať si sprchu tak to nebolo až také zlé. Z mesta som išiel RER B naspať na letisko a odtiaľ shuttle na hotel. Teda nebolo to až také jednoduché. Napriek presnej informácií z hotela, že shuttle odchádza z pred Gate 8 na termináli 2D, mimochodom kúsok od príletu ČSA tak správny bus na tento hotel nešiel ani po 45 minútovom čakaní. Tak som sa rozhodol ísť shuttle hotela Hyatt, čo nebolo až také zlé riešenie napriek zdeseniu vodiča, že kam to chcem ísť a vysvetľovaniu trasy ako keby som šiel peši do centra som bol za pár minút na správnom hoteli. Prvý výrazne negatívny postreh z hotela bol, že som pred vchodom počul dážď napriek jasnej oblohe. Po skúške správnosti som sa uistil, že ten šum nie je dážď ale špecifický zvuk vedenia veľmi vysokého napätia priamo ponad budovu hotela. Netrúfam si tipovať čo presne to tam Électricité de France má ale bude to minimálne 110kV ale skôr 220 alebo 440kV. Inak to nebolo až také zlé. Rozmery izby asi ako priemerný hotel v Hong Kongu s integrovaným plastovým výliskom toaleta/sprcha v jednom. Oproti hotelu je sieťová reštaurácia s chabou obsluhou a parížskymi cenami. Každopádne hotel na jednu noc poslúžil a ráno som sa vydal shuttle busom priamo z pred hotela na letisko vo vidine svetlých zajtrajškov. Kým v sobotu podvečer všetky shuttle z letiska na letiskové hotely boli rôzne formáty minibusov tak ráno pre hotelom čakal autobus normálnej veľkosti. Napriek tomu sa doň všetci cestovania chtiví obyvatelia nezmestili napriek značnej snahe a intenzívnemu tlačeniu sa. Celkom mi to pripomenulo študentské časy s rekordmi koľko študentov sa zmestí do Ikarusu a podobné nechcené frotérske zážitky z nedeľných večerov cestou z hlavnej stanice na internát. Autobus už pred hotel prišiel relatívne plný ale nepoznám jeho trasu. Bola však vidno dosť značná skupina letiskových zamestnancov. Info pre total low cost cestovateľov (TLC) : Za shuttle sa má platiť po príchode na recepciu. 2€ one way, 3€ spiatočný. Po príchode som neplatil, pretože som prišiel busom Hyatt, ktorý je zadarmo a ráno som predpokladal, že po negatívnej skúsenosti zoberiem taxík. Časovú rezervu som mal dostatočnú. Takže shuttle bolo free... Tá info pre TLC je, že nikto to nijako nekontroluje :-)

Obrázek

CDG-LHR

Pri kúpe letenky som si už miesto vybrať nemohol, takže som sa spoliehal na automatický chceckin prípadne na web checkin. Aktívne som ešte pri večernej návšteve letiska skúšal kiosky ale nedalo sa dostať k mojej rezervácií a na hoteli sa mi podarilo zaspať skôr ako sa moje PDA pripojilo na WiFi. Takže som si „pozrel“ BP na kiosku a spravil som chybu. Pri výbere sedadla sa dá do menu vojsť len raz. Ak ho opustíte, už sa nedá zmeniť pridelené sedadlo. Aj tak sa mi podarilo vybrať na cestu tam dolnú palubu (main deck) a naspäť hornú (upper deck). Vzhľadom na to, že automatický chceckin je 30 hodín pre letom v mojom prípade to bolo niekedy počas letu medzi Prahou a Parížom. Odporúčam tým, čo nemajú dopredu vybraté sedadlá sedieť na webe a pokúsiť sa zmeniť automaticky pridelené sedadlá. Na letisku už bolo dosť neskoro. Všetko lepšie bolo vybookované. Z kiosku som teda dostal palubku s oboma letmi tam aj naspäť čo sa neskôr ukázalo pre letiskový personál veľmi mätúce. Nabudúce si radšej vytlačím dve samostatné palubné vstupenky. Let do Londýna je bol z terminálu 2E zo samostatnej časti, na ktorú sa chodí automatický vláčikom. Po kontrole BP a prechode cez security cesta spomínaným vláčikom. Samozrejme úplne vpredu so „strojvodcovským“ výhľadom na trať. Táto časť terminálu 2E je mi sympatická. V roku 2008 som odtiaľ letel do Mexika. Je tam celkom dobrý obchod s okuliarmi. Z konca terminálu je vidieť na „južné“ runwaye a dokonca Eiffelovku. Gate pre poschodové lietadlá sú na začiatku terminálu. Airbus 380 do Londýna stál na prvom stojisku, vedľa bol o dva mesiace starší brat F-HPJB. Je zjavné, že A380 je ešte stále lákavá novinka. Súdiac najmä podľa počtu fotiacich pasažierov. Aj počet zrkadloviek medzi fotografujúcimi je prevažujúci.
Pokiaľ som si na konci terminálu fotil pristátia tak sa začal boarding. Tým sa vytvorila nekonečná rada. Nie štandardne priamo na gate kolmo na terminál ale pozdĺž terminálu krížom cez niekoľko gate. Tu bolo cítiť rozdiel aj oproti 777. Tá fronta bola fakt nechutná. Nerád čakám na čokoľvek. Nastupuje sa troma nástupnými mostmi. First/Business dolná paluba, Economy dolná paluba a horná paluba, kde prevažuje business sekcia. Aj samotný personál má s boardingom na A380 určitú mieru neskúsenosti. Okrem štandardnej kontroly BP na gate a pri dverách do lietadla tu bola ešte medzikontrola v chobote. Kde mladá slečna pri čítaní mojej palubnej vstupenky začala bezdôvodne robiť chaos až po mojich mierne sarkastických poznámkach a ubezpečení staršieho a zjavne skúsenejšie kolegu sa upokojila. To, že AirFrance let z Paríža do Londýna naplánovala na nácvik posádok je zjavné. Suverénny mladík pri dverách do lietadla ma takmer poslal preč s tým, že mám hornú palubu. Ale bola to len mladícka nerozvážnosť a zmätenie spôsobené spomínanými oboma letmi na jednej palubnej vstupenke. Po mojom rozhodnom ubezpečení, že na tomto segmente mám skutočne dolnú palubu sa ospravedlnil s odkazom na neskúsenosť s týmto lietadlom. Napriek nekonečnej rade sa mi podarilo byť na palube medzi prvými. Dvojmesačné lietadlo ešte vonia novotou a má nezvykle čisté a nepoškriabané okná, čo občas fotografujúcemu človeku okamžite udrie do očí. Neopatrnosťou pri kiosk chcekine som mal sedadlo 36B. Vpravo mladý aziat. Myslím, že člen početnej skupiny amerických študentov na ceste do Londýna bez záujmu o čokoľvek. Zjavne mu bolo jedno kde a v čom sedí. Asi unavený TATL letom. Vľavo pri okienku charizmatický hodnostár francúzskeho námorníctva. Celkom prekvapujúce bolo rozbité ochranné sklo na jeho displeji. Na takom novom lietadle sa to fakt nehodí. Chvíľu pred štartom ho prišiel zavolať FA a odviedol ho vtedy som ešte nevedel kam. Za chvíľu prišla iná FA a nakoľko som sa premiestnil na jeho 36A sa ma spýtal či som pán XY. Po ubezpečení, že nie som a pána už odviedol jej kolega ma nechala. Tak som mal 2 miesta aj okienko a displej, ktorý nemal rozbité sklo. Tak som si užíval na jednom info o lete a na druhom som si prepínal jednotlivé kamery. Samotný boarding bol dosť pomalý, bez šance odletieť načas na dôvažok 5 minút po plánovanom odlete kapitán oznámil, že bude meškanie kvôli vykladaniu batožiny pasažierov, ktorí sa nedostavili na palubu. 20 minút po začal push back a roztáčanie motorov. Až keď sa tento kolos začne pohybovať som si začal uvedomovať jeho rozmery. Už na predletovej kontrole klapiek je cítiť hmoty výrazne väčšie ako pri lietadlách strednej veľkosti. Lietadlo je subjektívne veľmi tiché. Pri taxovaní som mal pocit, že počujem len odvaľovanie pneumatík po betóne. Ale to pravé začína až pri a po štarte. Tie obrovské hmoty je cítiť. Oveľa viac si uvedomujem pružnosti a fyzikálne vlastnosti použitých materiálov. Ak sa mi pri B777 zdal pohyb konca krídla na hranici možností použitých materiálov tak tu je vidieť a cítiť elasticitu celého krídla vo všetkých smeroch výrazne intenzívnejšie. Subjektívne sa zdá, že stroj sa odlepí od zeme snáď pri taxovacej rýchlosti. Napriek impozantným rozmerom a hmotám na mňa najviac zapôsobilo ticho na palube počas letu. Neviem, či je to len zdanie alebo nejaká súvislosť s vnútorným rozmerom tubusu ale počas celého letu som mal pocit, že na palube je nezvyklé ticho. Catering na palube bol vzhľadom na čas trvania letu veľmi svižný. Dostali sme nápoj a veľmi chutný kokosový bisquit. Upratovanie bolo ešte expresnejšie. Počasie v Londýne nebolo ideálne a najmä silný vietor komplikoval priblíženie. Pekne je to vidno na pohľade z kamery vo chvoste, kde je poznať , že nos nesmeruje na os dráhy ale výrazných počet stupňov mimo. Nepríjemná bola najmä silná rana typu kov na kov pri vysúvaní podvozku. Taký náraz sa nešíril palubou ani pri jednom nevydarenom pristáti, kedy som mal pocit, že skolabuje podvozok. Je mi jasné, že teraz sa skúsení usmievajú ale rozsah mojich skúseností je obmedzený a budem rád ak počet tých negatívnych zostane sa súčasnej hladine. Bezproblémovo sme pristáli na letisku Heathrow aj keď to nebolo práve nežné pristátie do perinky. Vzhľadom na meškanie, ktoré sme nabrali boardingom a čakaním na vyloženie batožiny som prehodnotil pôvodný plán opustiť transfer zónu letiska. Dokonca pred pristátím FA doslovne upozorňovali cestujúcich „ktorí sa týmto istým lietadlom popoludní vracajú naspäť do Paríža“ aby išli na cez transfer na gate C6. Takže som asi nebol na palube sám, kto išiel do Londýna „na otočku“. Musím trocha pochváliť sekuriťákov na LHR. Nehrýzli mi ani vyťahovaním tekutín z batožiny ani vyzúvaním. To vlastne na týchto 6 segmentoch nikde. Neviem prečo ale to už považujem za nepríjemné obťažovanie. Bosí pasažieri poskakujúci po špinavej podlahe vyzerajú dosť trápne. Nakoľko som v Paríži v spomínanom hoteli neraňajkoval neváhal som využiť miestnu pohostinnosť a dal som si neskoré Full English Breakfast aj s nejakými pivami. A nie „petite“ ale poctivá pinta. Gate som poznal už z paluby lietadla aj keď ho na displejoch na LHR celkom úspešne tajili. Tak ešte nejaké obligátne nákupy drobností domov v duty free, kde pokladníčku pri platení zaujala moja palubná vstupenka. Pobavila sa na tom, že som letel do Londýna len na pár hodín len preto aby som išiel s A380, a že sa teší kedy ona niekam pôjde s touto mašinou.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Terminál 2E CDG
Obrázek
Dolná paluba economy
Obrázek

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázekna toto som si spomenul pri fotke A380 ako vypúšťala palivo
Obrázek
pristávanie zo zadnej kamery
Obrázek
kolegyňa z Austrálie
Obrázek
"naša"380 na LHR


LHR-CDG

Číslo gate som poznal a žiadne výrazne som sa neponáhľal. Angličania majú gate C6 rozdelený na sekce a, b, c podľa nástupných mostov. Neutvorila sa tu žiadna podobná rada ako v Paríži. Nástup prebiehal výrazne organizovanejšie, pokojnejšie a najmä rýchlejšie. Samozrejme vzhľadom na moju kombinovanú palubku ma pani sa gate na upper deck posielala na main deck gate ale s pokojom anglického lorda som jej ponuku odmietol a utvrdil ju v tom, že mám skutočne upper deck. Tentoraz som mal sedadlo 93K, čo je dvojka v predposlednej rade. Inak v A380 AF je táto časť v economy asi najlepšia. Väčšia časť upper deck je business a táto malá economy sekcia poskytuje pocit súkromia. Okienko sa mi nepodarilo ale zasa vedľa sedel anglický letecký nadšenec, ktorý si poctivo zapisoval všetky registračky lietadiel, ktoré videl na ploche a bol s ním celkom zaujímavý debat počas letu. On letel na výlet v opačnom garde s tým, že v Paríži strávi dve noci. Mal aj nejakých spolucestujúcich v poslednej rade. Dokonca fotil „naše“ lietadlo na prílete z Paríža a sľúbil, že pošle fotku mailom ale dajme tomu, že z technických príčin zatiaľ neprišla. Mašina to bola pochopiteľne tá istá, ktorou sme prileteli. Rovnako ako pri lete z Paríža už pre letom na palube vládla horúčkovitá fotografická atmosféra. Nikdy som na palube nevidel toľko fotografujúcich pasažierov ako na týchto letoch. Ani na charterových letoch do vychytených dovolenkových destinácií v 90-tych rokoch. Spýtal som sa stevarda, či si môžem odfotiť zadné schody na main deck. Tak som zbehol dole, hore... Nikto s tým nemal žiaden problém. Zaujímavé je, že rozmery overhead binov sú nad týmito sedadlami v posledných radách výrazne menšie ako inde. Takže ak máte rozmernejšiu príručnú batožinu tak využite biny nad strednými sedadlami. Tam je štandardný rozmer. Pri nástupe bol na palube určitý chaos so seatingom ale neviem presne o čo išlo, každopádne sa to vyriešilo. Aj keď boarding bol tentoraz načas zdržanie zasa spôsobilo vykladanie batožiny pasažierov, ktorí sa nedostavili na odlet. (takí by za trest smeli ísť nabudúce iba s príručnou batožinou aj keď ako spomeniem neskôr ani to nie je úplná záruka bezproblémového lietania) Mierne ma prekvapilo, že FA prišiel k páru, ktorý sedel dve rady sedadiel predo mnou a premiestnil ich do business class. Vzhľadom na nejaké premiestnenie aj na predchádzajúcom lete som sa vedľa stojacej letušky spýtal, či AF bežne robí onboard upgrade. Stručne povedala, že nie. Neviem či so sebou alebo skôr s vysvetlením nebola celkom spokojná ale po štarte sa ku mne vrátila a celkom podrobne mi vysvetľovala, že ten pár sedel v economy omylom. Aj keď sa mi to príliš nezdá nakoľko to boli sedadlá economy premium 91KL. Spomenula aj premiestneného námorníka z predchádzajúceho letu. Vraj ho premiestnili na exit row. Každopádne bola milá a ponúkla mi, že si môžem ísť sadnúť na uvoľnené miesta na exit row 91KL, čo som s úsmevom s poďakovaním odmietol. Aj kvôli spolusediacemu nadšencovi aj kvôli tomu, že táto rada nemá okienko. Let ponad Windsor, Brighton ponad kanál a priblíženie na CDG od východu. Opäť rýchle občerstvenie. Ani tento let nebol pokojný kvôli turbulenciám. Rovnako pristátie nebolo z tých najjemnejších. Oba lety boli až na zopár miest úplne plné. Teda v Y, C a F pochopiteľne nemôžem posúdiť. Po pristátí som sa rozhodol nevyužiť zadný východ z lietadla ale prejsť hornou palubou dopredu. Prednými schodmi dole, náhľad do First class a krátka návšteva kokpitu, kde sa práve dokončoval poletová kontrola tak som trocha vyrušoval na čo ma upozornila dohliadajúca letuška ale FO ma ubezpečil, že im to nevadí. Pri výstupe ešte každý pasažier dostal certifikát, že letel A380 AF. Celkom milá pozornosť Airfrance.

Obrázek
Gate
Obrázek
Zadné schody
Obrázek
súkromná economy na hornej palube
Obrázek
Obrázek
Affaires
Obrázek
Obrázek
predné schody
Obrázek
La Première
Obrázek
nástupné mosty
Obrázek
ešte raz 2E na CDG

Na let do Prahy som mal dosť času, takže ani mierne meškanie nevadilo. Na opustenie letiska to však bolo málo tak som sa dôkladne pomotal po CDG a v predstihu som sa išiel na terminál 2D na chekcin na môj let naspäť. Terminál bol na nielen moje prekvapenie zatvorený bez akéhokoľvek vysvetlenia. Za zatvorenými sklenými dverami a stenou, kde kontrolujú správnosť letenky pobehovali sekuriťáci. Kiosk pred vchodom do terminálu nepoznal moje číslo rezervácie tak som sa pridal k pomaly narastajúcej skupine cestujúcich, ktorí by sa radi dostali ďalej. Rovnako zmätene a nechápavo sa tváril aj ostatný letiskový personál, čo sa snažil dostať dnu. Potom sa sklenou stenou začali pobehovať (asi) vojaci vo vestách plne ozbrojení. V sekcií pásov na batožinu bol nejaký pohyb so psom. Neskôr dorazili ďalší ozbrojenci a uzatvorili aj spojovaciu chodbu popred terminál a vytlačili aj ľudí pred terminálom tam kde stoja autobusy. Keby som mal skorší let asi by som začínal byť nervózny ale takto som len tupo sledoval dej. Žiadne vysvetlenie ani info od letiskového personálu. Po chvíli silné zapískanie a vzápätí rana. Bola prekvapivo silná, skoro mi padla sánka. Teda nie som odborník na pyrotechniku ale mal som pocit, že bola veľmi silná ale bez tlakovej vlny. Možno mi niekto vysvetlí čo sa dialo. Ja sa len domnievam, že likvidovali podozrivú „zabudnutú“ batožinu. Za krátku chvíľu po výbuchu odišlo vojenské komando a otvorili vchod. Ľudia okamžite začali vytvárať rady pred checkin pultmi, ktoré boli zatiaľ prázdne. Kúsok od vchodu bolo cítiť zápach po výbuchu ale nie taký klasický „silvestrovský“. Dokonca na podlahe boli kúsky niečoho čo pripomína fragmenty roztrhanej pneumatiky ale čistiaca čata práve končila s upratovaním. Môj let ešte nemal stanovený checkin a kiosk nefungoval napriek ubezpečeniu, že to musí ísť. Tak som na servisnom pulte AF dostal moje palubné vstupenky, dokonca aj na moje preferované miesta na oba lety CDG-PRG aj PRG-ILZ. Na radu sekuriťáka som zasa opustil terminál a išiel sa do spojovacej časti najesť, pretože za kontrolou sú možnosti občerstvenia výrazne obmedzené.

CDG-PRG

Spiatočnú cestu skrátim na zopár postrehov
Airbus 319 je v porovnaní s 380 výrazne príjemnejšie lietadlo. Kompaktné, veľkosť tak akurát. Žiadne výrazné pohyby a prejavy pružnosti materiálov. Lietadlo úplne plné, tentoraz čerstvá šunková bageta. S pivom chutila. Vtipný rusky hovoriaci spolucestujúci. Príjemný pokojný let. V Prahe zasa poloprázdne letisko.

PRG-ILZ

Tentoraz let nebol taký súkromný ako prvý segment v gate sa postupne zbierali cestujúci. Spolu 17 pasažierov. Už sme boli v autobuse k lietadlu, keď dobehli poslední dvaja na gate. Na ploche čakalo OK-JFK, ktorým som letel aj deň predtým. Tí dvaja meškajúci sedeli vzadu v C. Ja radu pred nimi zasa 10A. Večerný let do Žiliny šoféroval kpt. Petřík. Na občerstvenie bol muffin a Gambrinus.

Musím vyzdvihnúť a pochváliť marketing ČSA ako robia reklamu na business class. Pri informácií na palube, vždy najskôr povedia čo sa bude podávať v C a až potom čo dostane Y. Zatiaľ som u žiadnej inej spoločnosti nezažil aby komentovali, čo budú mať v C. Ale nevadí mi to a každý si môže povedať: „Keby som nebol lakomý aj ja som mohol mať teplú večeru a bohatý výber nápojov“ Tak možno niekedy nabudúce 
Tento výlet bol tak trocha „naopak“. Väčšinou som víkendové výlety riešil so Skyeurope a odkedy nás opustili tak s Ryanom. Takže väčšinou lacná letenka a ušetrenú časť rozpočtu som investoval do primerane alebo neprimerane kvalitného hotela. Tentoraz som mal letenku za „takmer normálnu“ cenu a low cost hotel.
Každopádne výlet hodnotím veľmi pozitívne a už teraz sa teším na ďalšie lety s ČSA. Dúfam, že sa mi podarí dať dokopy vhodné termíny aby som mohol zasa využiť Žilinské letisko. Aj keď to nie je rozhodujúce ale bezprostredná blízkosť letiska, kde nemusím riešiť bezpečnostnú časovú rezervu na dopravu na letisko, bezplatné parkovanie na letisku a rýchly postup cez security sú nespornou výhodou. Spomínaná rodinná atmosféra a pohoda je už len bonusom.

ostatné obrázky sa nezmestili do limitu tak sú na: http://vlado59.rajce.idnes.cz/SEL/
Přílohy
DSC_2444.JPG
DSC_2430.JPG
DSC_2425.JPG
DSC_2412.JPG
DSC_2404.JPG
DSC_2402.JPG
DSC_2331.JPG
DSC_2301.JPG
DSC_2296.JPG
DSC_2276.JPG
DSC_2252.JPG
DSC_2245.JPG
DSC_2227.JPG
DSC_2190.JPG
DSC_2187.JPG
DSC_2177.JPG
DSC_2163.JPG
DSC_2136.JPG
DSC_2133.JPG
DSC_2127.JPG
DSC_2125.JPG
DSC_2106.JPG
DSC_2078.JPG
DSC_2074.JPG
DSC_2073.JPG
DSC_2061.JPG
DSC_2063.JPG
DSC_2059.JPG
DSC_2040.JPG
DSC_1926.JPG
DSC_1869.JPG
DSC_1822.JPG
DSC_1805.JPG
DSC_1797.JPG
DSC_1766.JPG
DSC_1749.JPG
DSC_1732.JPG
DSC_1734.JPG
DSC_1727.JPG
DSC_1731.JPG


whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4157
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Zo Žiliny do sveta...

Příspěvek od whiskey »

mas tie fotky nejak dvojmo, alebo mam posahany browser?
Inak pekne pocitanicko, dik! :D

Cherokee
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 446
Registrován: 18. 07. 2006, 18:34
Bydliště: BTS
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Zo Žiliny do sveta...

Příspěvek od Cherokee »

Prijemne citanie, vdaka. To by ma zaujimalo kto by si dovolil robit si z Teba srandu, ze lietas Ryanom a spavas v 5* hoteloch ? Ludia su zli. Inak rozumiem tvojim pocitom okolo masoveho lietania. Rad lietam vo velkych lietadlach, ale nenavidim vela ludi, cakanie, rady a veci s tym spojene. Kde su tie "stare zlate casy" ked nas na palube 767 bolo 50. Ja viem, ze to nebolo dobre spolocnost, ale tie lety mi ostanu v pamati navzdy.
Let v tomto lietadle na velmi dlhom lete musi byt masaker. Brrrr.

Yankee Alpha
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 760
Registrován: 30. 01. 2005, 12:41
Oblíbené typy letadel: MD11
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Zo Žiliny do sveta...

Příspěvek od Yankee Alpha »

Moc hezký TR, dobře se četl. A jsem ráda, že jsem se konečně někdy dozvěděla o výletu s A380, který mě čeká v pátek :)

dider
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2590
Registrován: 11. 08. 2004, 21:24
Bydliště: Den Haag
Stav: Offline

Re: Zo Žiliny do sveta...

Příspěvek od dider »

Supr report z mého "rodného" letiště...


m@rtin
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 697
Registrován: 14. 10. 2004, 18:39
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Zo Žiliny do sveta...

Příspěvek od m@rtin »

context:
Nejde mi bohužel načíst asi polovina fotek. Zkus je, prosím, nahrát znovu.

Jinak díky za super report.

vitezslav
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2464
Registrován: 06. 01. 2005, 13:33
Stav: Offline

Re: Zo Žiliny do sveta...

Příspěvek od vitezslav »

m@rtin: To je ale chyba u tebe...

m@rtin
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 697
Registrován: 14. 10. 2004, 18:39
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Zo Žiliny do sveta...

Příspěvek od m@rtin »

Podle toho co psal whiskey jsem usoudil, že problém u mě není

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Zo Žiliny do sveta...

Příspěvek od flyingblue »

Uz jim fungovaly USB porty v sedackach s tema USB pametma, co prodavaj na palube? ;-)

context
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1391
Registrován: 26. 02. 2007, 23:47
Bydliště: PU
Stav: Offline

Re: Zo Žiliny do sveta...

Příspěvek od context »

flyingblue píše:Uz jim fungovaly USB porty v sedackach s tema USB pametma, co prodavaj na palube? ;-)


nabudúce vyskúšam :wink:
za tých 45 minút toho veľa nestihneš...

wheeler
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 15
Registrován: 20. 11. 2008, 19:44
Stav: Offline

Re: Zo Žiliny do sveta...

Příspěvek od wheeler »

Pěknej report. Ja letěl teď o víkendu, 10.7. CDG-LHR (F-HPJA) a 11.7. (F-HPJB) zpět. Přistání při cestě zpět na CDG přesně jak popisuješ, při vysunutí podvozku rána jak z děla, crosswind a hodně tvrdej touchdown:). Jinak ale slušnej zážitek, všem doporučuju...

m@rtin
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 697
Registrován: 14. 10. 2004, 18:39
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Zo Žiliny do sveta...

Příspěvek od m@rtin »

Přidám sem i pár mých zážitků

cesta Paříž - Londýn:
-musím se omluvit ČD za to, že považuju jejich toalety za nejšpinavější hajzly na světě. To co předvádí již roky Aeroport de Paris na CDG nemá obdoby.
-systém nám přidělil automaticky místa u okna 35A, 35B na dolní palubě.
-nedokážu pochopit, proč na CDG kontrolují asi 6x pasy s letenkou - check-in, hranice, šaltry, před nástupem do rukávu, v rukávu a ještě před nástupem do letadla. Zřejmě potřebují zaměstnávat 100 tisíc lidí na jediném letišti. Nebo snad odbory?? Nedivím se, že většina státních francouzských podniků je ve ztrátě, pokud fungují takto.
-dalších několik zaměstnanců ADP nás usměrňovalo do fronty před nástupem - nestačila stacionární cedule o řazení cestujících podle horní a dolní paluby - kolem fronty běhalo dalších asi 5 zaměstnanců, kteří tu samou ceduli ještě drželi v ruce. :? Pro blbce nebo snad potřebuje Sarkozi držet nezaměstnanost pod 8%?
-samotný let a start paráda - tišším letadlem jsem ještě neletěl - motory opravdu skoro nejsou slyšet a místa na nohy i v příčném směru na rozdávání.
-dosednutí na RWY tvrdé tak, že se pár lidem udělalo špatně. Kolem vykřiklo asi 5 lidí a ve mě se pohnuly sušenky a džus, které jsme dostali během letu. Příště si zkusím buknout sedadla dál od podvozku. Tohle již opakovat nechci.
-Imigrační v Londýně na OP naprosto v pohodě.

cesta Londýn - Paříž
-systém mi přidělil automaticky místa na horní palubu na místa 91A, 91B. Nějak víc jsem to neřešil a letenky v hotelu vytisknul.
-po nástupu do letadla bylo možno prolézt celé letadlo - 1. třída, kokpit, odpočívací místnost pro stewardy a piloty atd.
-když jsem došel k mým místům, nestačil jsem se divit. Já blbec se nepodíval, jestli nesedím u nouzového východu a samozřejmě, že jo. Čekáme chvíli a když se letadlo naplnilo asi z 80%, zkoušíme si sednout na místa za nás 92A, 92B. Nikdo nepřišel, tak doufáme, že nebude žádný problém. Mezi tím jsme nabrali 1 hodinu a 50 minut zpoždění. Pilot informaci o zpoždění hlásil pouze francouzsky, tak se můžu jen domnívat, proč k němu došlo. Během té hodiny a 50 minut přicházeli další cestující (zřejmě problémy na check-inu). Samozřejmě dorazili cestující, kteří měli naše místa. Nakonec nás tam nechali sedět, protože jim bylo úplně šumák, čím letí.
-dosednutí opět tvrdé, ale vzhledem k pružnosti letadla a vzdálenosti od podvozku to tolik nebolelo. Nevím čím to je, jestli hmotností letadla nebo nezkušeností pilotů, kteří mašinu teprve zalétávají.
-na imigračním otevřeny 3 (slovy tři) přepážky z 24. Během hodiny a půl čekání ve frontě přilétly další 4 letadla evidentně z Asie. Na celnici se nelíbil můj OP - byl jsem fakt nasranej a většinou se při podobných případech ozvu. Když si nedokázal celník zařadit Prahu a Českou republiku a musel se jít zeptat kolegy, v jaký díře to vlastně žiju, neudržel jsem se a doporučil mu, aby si koupil atlas. Což jsem samozřejmě dělat neměl, protože následovaly 3 telefonáty a mraky otázek (co jedu dělat do Francie, jestli tam hodlám pracovat, jestli studuju, jestli mám rodinu apod.).
-Nasranej v půl sedmý jsem se konečně dostal k báglům a se slovem sbohem Aeroport de Paris odjíždím vlakem k autu.

Letadlo je to krásný a zážitek fajn, ale totálně zkalenej letištěm CDG a neskutečně líným a neochotným francouzským personálem. Před třemi roky jsem se zařekl, že přes CDG už nikdy nepoletím. Doufám, že to napodruhý již dodržím.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Zo Žiliny do sveta...

Příspěvek od flyingblue »

m@rtin píše:Přidám sem i pár mých zážitků

cesta Paříž - Londýn:
-nedokážu pochopit, proč na CDG kontrolují asi 6x pasy s letenkou - check-in, hranice, šaltry, před nástupem do rukávu, v rukávu a ještě před nástupem do letadla. Zřejmě potřebují zaměstnávat 100 tisíc lidí na jediném letišti. Nebo snad odbory?? Nedivím se, že většina státních francouzských podniků je ve ztrátě, pokud fungují takto.
-dalších několik zaměstnanců ADP nás usměrňovalo do fronty před nástupem - nestačila stacionární cedule o řazení cestujících podle horní a dolní paluby - kolem fronty běhalo dalších asi 5 zaměstnanců, kteří tu samou ceduli ještě drželi v ruce. :? Pro blbce nebo snad potřebuje Sarkozi držet nezaměstnanost pod 8%?
....


Tady je odpoved jasna. nejmin polovina cestujicich jsou k****i, kery si neumej stoupnout do spravny fronty. Bohuzel.

Neni to jen problem frantiku, stejnej problem jsem zazil v Amsterdamu, JFK, LAX, SYD a samozrejme i v Praze.

m@rtin píše:-na imigračním otevřeny 3 (slovy tři) přepážky z 24. Během hodiny a půl čekání ve frontě přilétly další 4 letadla evidentně z Asie. Na celnici se nelíbil můj OP - byl jsem fakt n******j a většinou se při podobných případech ozvu. Když si nedokázal celník zařadit Prahu a Českou republiku a musel se jít zeptat kolegy, v jaký díře to vlastně žiju, neudržel jsem se a doporučil mu, aby si koupil atlas. Což jsem samozřejmě dělat neměl, protože následovaly 3 telefonáty a mraky otázek (co jedu dělat do Francie, jestli tam hodlám pracovat, jestli studuju, jestli mám rodinu apod.).


Na vsechny ty otazky je treba konstatovat: SCHENGEN

m@rtin
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 697
Registrován: 14. 10. 2004, 18:39
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Zo Žiliny do sveta...

Příspěvek od m@rtin »

flyingblue:
nemohu si pomoct, ale právě tohle jsem zažil jen a jen na letišti CDG.

Cože? To mi chceš tvrdit, že tohle je problém schengenu? Že fungují 3 přepážky ze 24 není problém v schengenu, ale v bordelu francouzského letiště, potažmo francouzských celníků.

A kontrola OP a mé osoby? Proč s tímhle nemají probém v Británii nebo kdekoliv jinde?

Že jsou cestující blbci víme, ale raději bych uvítal, kdyby titíž zaměstnanci uklidi veřejný záchody, doplnili mejdlo a toaletní papíry a spravili splachování.

sunset
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 87
Registrován: 15. 06. 2009, 21:26
Stav: Offline

Re: Zo Žiliny do sveta...

Příspěvek od sunset »

Na letišti CDG je stabilně neuvěřitelnej bordel. Přes veškeré kontroly se jim často stává, že nabordují do jednoho letadla pár cestujících, kteří patří do vedlejšího apod. Je to tak celé roky a jaksi nic nepomáhá :roll:


Odpovědět