Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2130
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

Příspěvek od persona »

Jednoho chladného únorového dne loňského roku jsem si krátce po obědě najel (dle rady uživatele webu akcniletenky.com) na stránky AirAsia a zkusmo zaměřil svou pozornost na nabídku letů do Kuala Lumpur v období letních prázdnin. Jeden pokus, druhý, třetí, čtvrtý… a po řadě omylů a laborování s itinerářem na trase STN – KUL a zpět volám bingo a vytáčím mobilní číslo šéfa.

Já (rozrušeně): „Ahoj, ahoj, promiň prosím, moc se omlouvám, že ruším, ale mohl bych si vzít dovolenou na 3 týdny asi za půl roku?“
Šéf (klidně, ba rezignovaně): „Někam jedeš?“
Já (upřímně): „Ehm, ano, je právě velice výhodná nabídka a myslel jsem, že na přelomu srpna a září se ještě nic neděje, tak kdyby to šlo, byl bych rád“
Šéf (stále klidně): „Dobře, klidně“
Já (v duchu blahořečím osudu): „Díky, díky moc“

A tak začala má cesta za poznáním hlavních aglomerací jihovýchodní Asie, cesta, na kterou jsem se již delší dobu těšil a protože mám rád (alespoň někdy a v příjemných věcech jako je bookování letenek a hotelů) systematičnost a řád a protože jsem již stačil ochutnat náladu Hong Kongu a Singapuru, nemohl jsem odolat pokušení rozšířit si spektrum navštívených asijských metropolí o Kuala Lumpur a Bangkok.

Ve všech městech jsem se chtěl pohybovat bez stresu, v klidu se procházet městskou krajinou s návštěvou přiměřeného počtu atrakcí a pamětihodností, fotit, vnímat rytmus každého města, jeho barvy, nálady, lidi, atmosféru, vůně, pachy, ochutnávat jídlo a nápoje, dostávat se i na místa, která nejsou na typickém turistickém itineráři, klidně si posedět hodinku nebo dvě na kávě, čaji nebo zákusku a u místních kulinářských kreací (nejsem milovník piva, to si dávám jen výjimečně a pokud už ano, tak volím více či méně exotické značky, které nejsou v Evropě běžně k mání).

Výše uvedené pojetí dovolené platí zejména pro Hong Kong (pozorování a prožitek nejvíce urbánního prostoru na světě – přes 7500 mrakodrapů, o necelé dva tisíce více než v New Yorku a cca trojnásobek oproti Velkému jablku co do počtu pater! Metodika výpočtu viz http://www.emporis.com/application/?nav ... king&lng=3) a Singapur (ptačí a orchidejová zahrada, zelené parky zahradního města, místní ZOO), kde jsem už byl.

Zhruba od půlky února do konce března probíhal nákup letenek na jednotlivé segmenty cesty a v průběhu dubna pak rezervace hotelů, jejichž ceny v rezervačních systémech v případě Hong Kongu často divoce skákaly sem a tam. Protože jsem cestu od počátku projektoval pro dvě osoby, utěšujíc se, že druhého spolucestujícího by nemělo být obtížné za půl roku sehnat, ponechával jsem si otevřená vrátka k modifikacím v oblasti ubytování, což se projevilo na skladbě hotelů, kde bylo mým cílem dosáhnout dostatečného minimálního standardu (3hv.) s tím, že na zvláště atraktivních místech (Hong Kong nebo Singapur) nebo v případě mimořádně výhodné nabídky by měl být možný posun do jiné kategorie (směrem nahoru).

Samotný nákup letenek i rezervace hotelů představoval zdroj nemalého potěšení, neboť jsem se snažil – v rámci možností – využít služeb hned několika regionálních aerolinek (zde se omlouvám čočíkovi i diderovi, ale Singapore Airlines si šetřím na nějakou klasickou dálkovku jako např. FRA – JFK nebo LHR – SYD). Výsledný itinerář cesty BRQ – STN – KUL – BKK – HKG – SIN – KUL – STN – BRQ nakonec dopadl takto:

23. 8.: BRQ – STN (Ryanair, 737-800) jedno odbavené zavazadlo (15 kg) – de facto seděl v exit row
24. 8.: STN – KUL (AirAsiaX, A340-300 po Canadian Airlines) jedno odbavené zavazadlo (15 kg)
28. 8.: KUL – BKK (Lufthansa, 747-400) jedno odbavené zavazadlo (15 kg)
31. 8.: BKK – HKG (AirAsia, A320) jedno odbavené zavazadlo (15 kg)
07. 9.: HKG – SIN (Tiger Airways, A320) jedno odbavené zavazadlo, připlacená exit row seat (15 kg)
12. 9.: SIN – KUL (Tiger Airways, A320) jedno odbavené zavazadlo (15 kg)
14. 9.: KUL – STN (AirAsiaX, A340-300 po Canadian Airlines) jedno odbavené zavazadlo (15 kg)
15. 9.: STN – BRQ (Ryanair, 737-800) de facto seděl v exit row jedno odbavené zavazadlo (15 kg)

Seznam hotelů:

Londýn tam i zpět: Travelodge Croydon Hotel (můj nejmilejší ekonomický hotel, ekvivalent 2 hv.)
Kuala Lumpur: The Royale Chulan Hotel Kuala Lumpur (5 hv.)
Bangkok: All Seasons Bangkok Huamark (dříve IBIS) (3 hv.)
Hong Kong: City Garden Hotel (4 hv.)
Singapur: Fort Canning Lodge (3 hv.)
Kuala Lumpur/cesta zpět: Impiana KLCC Hotel (4 hv.) – rezervováno až v průběhu cesty

Krátká analýza ukáže, že cílem bylo prozkoumat různá ubytovací zařízení s ohledem na charakter dané lokality. Jestliže v Bangkoku jsem chtěl zkusit lehce dobrodružou variantu (se sprchou) mnou dosud neotestovaného IBISu (ve skutečně příznivé ceně cca 17 EUR/double/noc) a Traveloge představuje v případě Croydonu sázku na jistotu, pak příznivá cena luxusu v Kuala Lumpur neumožňovala jinou volbu než kategorii nejvyšší, a to ještě s přihlédnutím k novosti hotelového zařízení. Ubytování v Hong Kongu bylo návratem k již osvědčenému a příjemnému místu a Singapur pak představoval novou naději oproti předchozímu pobytu (CityHub Hotel v indické čtvrti nedaleko non-stop hypermarketu Mustafa mě i kolegy v březnu 2009 poněkud otrávil svým zápachem a laxním přístupem personálu).

Ztraceni na Stanstedu

Přelet na Stansted proběhl prakticky bez problémů, nervózní jsem byl jen z toho, že mladá Češka v exitové řadě (pracující za Londýnem v jedné z hospod) vedle mě si v průběhu letu neustále hrála se svým Blackberrym a vyťukávala sms. Protože jsem z podobných lidí poněkud nesvůj, zdvořile jsem se chtěl ujistit, že má telefon přepnutý do flight módu. Její odpověď mě poněkud překvapila („Co je to flight mód? Zkouším najít signál a letuška říkala, že může být telefon za letu zapnutý“) a nevěřícně jsme kroutil hlavou a schválně se zeptal oné letušky z posádky, jestli skutečně povolila holčině mít zapnutý telefon a tato přitakala. To mě vyděsilo ještě víc (nekonzistence ve školení posádek Ryanairu?) a případné katastrofické představy jsem rázně utnul dotazem na stewarda, který výrok své kolegyně rázně popřel a okamžitě nakázal mé spolucestující telefon vypnout. Zajímavé :-(

Střih. Úterní večer na Stanstedu (24. srpna 2010) a neutěšený pohled na téměř prázdný letištní terminál v pozdní večerní hodinu, kdy všechny low-cost spoje odlétly, obchody jsou zavřené, trafiky též a poslední dvě místa záchrany představuje otevřená hospoda Windmill Wetherspoon a Starbucks. V tom prvním si spolu s hloučkem cestujících kupuji pivo a balenou vodu, u kafařů ze Seattlu pak sendvič a bagetu. Čas plyne a uondaní cestující popíjejí pivo, jedí sendviče a sledují SkyNews, kde se probírají titulní stránky anglických novin z nadcházejícího rána a to, zda je angličtina skutečně jediným mezinárodním jazykem dneška. Bezpečnostní kontrola naštěstí proběhla vcelku svižně (byť každý druhý cestující až u rámu zjišťuje, že si nesundal pásek a hodinky) a ani předchozí check-in nebyl problém (minimální fronta u 4 otevřených přepážek) a vypadá to, že let bude poloprázdný, což mě vzhledem k vrcholu sezóny překvapuje. Asi hodinu před odletem se spolu s dalšími pasažéry v několika vlnách přesouváme vláčkem ke vzdálenému gatu.

Boarding proběhl bez problémů a středovou část letadla (A340-300 v leasingu od Air Canada), kam jsem situoval svou preferovanou sedačku (připlatil jsem za místo v uličce v pravé dvojce), zaplnilo jen asi 20 pasažérů. Jásám, protože to znamená, že každý cestující má pro sebe nejméně tři volná místa a tak není důvod zlobit se (alespoň u tohoto letu), že v rezervačním systému AirAsiaX uvedená konfigurace 2-4-2 byly nahrazena novější 3-3-3.

Odlétáme s asi čtyřicetiminutovým zpožděním, ale díky větrům vanoucím na východ to vypadá na včasné přistání. Je to nezvyk být na třináctihodinovém letu bez zábavního systému v opěradle, ale protože je jedna hodina ráno, většině lidí je to zřejmě upřímně jedno a po rozdání předplacené večeře – jejíž vydání je (stejně jako u snídaně) podmíněno kontrolou palubky – a jejím zkonzumování se postupně zhasínají světla nad hlavami cestujících a také já se „uvelebuji“ na pravé trojsedačce. Po 5 hodinách trhaného spánku – díky ale za něj – se probouzím a zbylých 6 hodin do přistání přečkám čtením Timesů a přemítáním o nadcházejících výletech. Hned po startu palubní personál explicitně zakáže jakékoli focení v průběhu celého letu a tak se (na nočním letu) ani neobtěžuji vytáhnout foťák (na zpáteční cestě se ovšem toto nařízení už neobjevuje a tak pár snímků pořídím). Několik cestujících využívá nabídku zapůjčení mobilního videopřehrávače anebo si – stejně jako já – přikupují sendviče (á 3 GBP) a čokoládové tyčinky (cca 1.5 – 2 GBP), protože s nabídkou standardního jídla v ceně 9 GBP by člověk nevystačil (jídlo to ještě asi je, ale za nelze samozřejmě čekat zázraky; bramborová kaše i kuřecí plátek se špetkou zeleniny je velmi velmi instantní – v ceně jsou navíc ještě 2 půllitrové lahve s vodou).

Přiblížení na KUL proběhne naprosto normálně a já zvídavě pozoruji tropickou vegetaci. Stroj sedá na ranvej a po deseti minutách pojíždění parkujeme u vzdáleného gatu u dedikovaného low-costového terminálu, který je vzdušnou čarou jen „přes cestu“, ale více než 20 kilometrů daleko po zemi. Je nasnadě, že po třináctihodinovém letu neoplývám přílišnou energií a v duchu toužím především po pohodlné a co nejrychlejší dopravě do hotelu, a tak po průchodu security (kde chvilku diskutuji o předchozí cestě s holkou ze severní Moravy, která jede navštívit kamarádku žijící kdesi v Malajsii) pádím sehnat taxíka.

Těsně před východem z low-costového terminálu je postaveno několik budek, kde sedí úřednice a snaží se – a zdá se, že úspěšně – ochránit turisty před ne zcela standardními poměry místních taxislužeb, pročež dostane každý, kdo se rozhodne jejich služeb využít, informaci o přiblížné ceně dopravy na zvolené místo v Kuala Lumpur a voucher, který slouží jako platební lístek řidiči. Má cena za taxi činí 72 MYR (430 Kč) a vzhledem k únavě se mi jeví tento způsob dopravy jako jediný přijatelný. Nasedám tedy do taxíku, krosnu a kufřík dávám do zadního kufru auta a vyrážíme do hlavního města Malajsie.


Kuala Lumpur: metropole sprawlu


Asi 30 minut po výjezdu z letiště se začínají objevovat po stranách dálnice skupiny paneláků. Nijak vysoké, ale postupně stále četnější nakupení budov se objevuje v náhodných trsech, jejichž výskyt se postupně zintenzivňuje až do samotného centra, kde jsou už zdálky vidět věže Petronas Towers. Cesta ubíhá v poklidu a taxikář s překvapivě dobrou angličtinou vyzvídá, jaké mám plány na následující dny. Následuje trocha pátrání, protože rezervovaný hotel je poměrně nový a musíme jet odbočkou. Konečně taxík zastavuje před The Royale Chulan Hotel Kuala Lumpur (http://www.theroyalechulan.com.my/) a uniformovaný portýr se se mnou zkouší přetahovat o zavazadla, což sice slušně ale důrazně odmítám a namířím si to rovnou k recepci.

Tam je to sice korektnost a zdvořilost sama, ale po dokončení papírového martyria (proč jsou ti Asiaté takoví byrokrati?), které mi umožní odebrat se na pokoj, se nejprve dozvím, že od půlnoci do šesti ráno se vypíná v pokojích elektřina z důvodu pokládání nové kabeláže v okolí hotelu (což jsem schopen pochopit) a poté, co se výtahem dopravím do druhého patra, zjišťuji, že mi pokoj prostě nejde otevřít a navíc se z jeho nitra linou hlasité zvuky televizoru a smích hostů. Jdu tedy nazpět masivně vyzdobenými chodbami hotelu a sděluji recepční, že je něco v nepořádku. Ta se nejprve diví, poté přivolává kolegyni a ta vzápětí zjišťuje, že jsem dostal místo pokoje 323 místnost o patro níž. Netvářím se úplně nejšťastněji, ale říkám si, že mýlit se je lidské a znovu vleču svá zavazadla i znavené tělo nahoru výtahem. Tentokrát se zdá být vše v pořádku, chvilka laborování s elektronickým zámkem a hurááá – konečně se otevírá pokoj, který vypadá takto:

Jednoduchost v tradičním malajském stylu...
Jednoduchost v tradičním malajském stylu...

... v sobě nenese nic zbytečného,
... v sobě nenese nic zbytečného,

což potvrzuje i řešení koupelny (pohled přes postel),
což potvrzuje i řešení koupelny (pohled přes postel),

z jejíž vany se dá skrze posuvná dvířka skočit přes ručníky rovnou do postele (velmi romantické :-)
z jejíž vany se dá skrze posuvná dvířka skočit přes ručníky rovnou do postele (velmi romantické :-)

Řekli jsme přímo z vany? ;-)
Řekli jsme přímo z vany? ;-)

Prostě účelný a jednoduchý pokoj,
Prostě účelný a jednoduchý pokoj,

který poskytuje velmi dobrý výhled na půvaby sprawlu KL.
který poskytuje velmi dobrý výhled na půvaby sprawlu KL.


Kuala Lumpur je pro mě tím nejhorším příkladem absence urbanismu, jaký jsem zatím viděl. Mladá asijská metropole, ve které jsou na prvním místě automobily, nádnárodní luxusní hotely a finanční mrakodrapy a až pak služby pro lidi, kteří ve městě žijí. Je snazší jít těch 10 minut k Petronas Towers pěšky než se dohadovat s taxikáři a pak se ploužit v dopravní zácpě. Historické centrum, které občas vypadá jako smeťák a budovy, na kterých pracují v poledním vedru gastarbeitři, zastiňují město. Sprawl ve své odpudivé podobě naplněný nákupními centry. Procházím jedno nákupní centrum za druhým (KL Suria, Pavillion pár metrů od mého hotelu, svého druhu další dílčí vrchol v mé kariéře shopaholika se 430 obchody ; Harbour City v Hong Kongu ovšem stále představuje pomyslný mallový olymp). Blahořečím vlastní prozíravosti, že jsem si na Kuala Lumpur nechal jen 3 dny před přeletem do Bangkoku, ale stejně jsem trošičku zklamán, protože průvodci i weby líčí město jinak a i když má Golden Triangle určitou atmosféru, kazí mi tuto výpary z automobilů, špína a pocit neřízeného chaosu, který člověka zaplaví kdykoli poodstoupí z hlavní dopravní tepny. Postupně procházím jednotlivé mally, ale nenacházím téměř nic, co už bych neviděl v Hong Kongu nebo Singapuru. Bizarním vrcholem tohoto trendu je nákupní centrum, které jakoby se propadlo do reality z Gibsonových vizí (zvlněný kov obepíná jednotlivá patra jako prazvláštní organismus). Přesto s takřka klinickým zájmem pozoruji rozdíly v architektuře, velikosti butiků i nabízeném sortimentu a naznávám, že v některých položkách by si dívky a ženy přišly na své. V paměti mi utkví zejména boty: jednak zajímavá lokální variace (pokud ne plagiát) na střevíčky Jimmy Choo (Jimmy Chia) a pak také některé balerinky Guess a doplňky za ceny podstatně nižší než v Evropě.

Momentky z centra Kuala Lumpur 1
Momentky z centra Kuala Lumpur 1

Momentky z centra Kuala Lumpur 2
Momentky z centra Kuala Lumpur 2

Není to Chicago, není to Taipei, co je to?
Není to Chicago, není to Taipei, co je to?


Tři dny pobytu (a stejně se mi nepovedlo aklimatizovat se na časový posun 6 hodin) strávené v Kuala Lumpur ubíhají v líném rytmu pomalých procházek, ochutnávání jídla (food-court v suterénu mallu Pavilion kousek od hotelu i tamější supermarket byly výborné), pití kávy na zahrádce s výhledem na Petronas Towers a mall Suria (ovíván větráky a pozorujíc občasnou tropickou bouřku) a prolézání obchodů (jedinou malou nákupní trofejí se nakonec stal zajímavý plátěný baťůžek ve tvaru zelené kotníkové boty :-). Nastavený rekreační režim, který poté dodržuji i v Hong Kongu, Singapuru a Bangkoku, vypadá následovně: je-li hezké počasí, vyrážím nejprve s foťákem dopoledne na fotografování architektury a městské krajiny a poté si na hodinku jdu odpočinout a oprchovat se (event. naopak, je-li dobré odpolední světlo). Večer následuje občasná vana a menší hodokvas v hotelu u televize a webu :-) Na nějaké noční flámování a prolézání barů už nemám sílu a krátkodobé známosti jsem do Asie pěstovat nejel (přesto děkuji za dobře míněné řady všech znalců asijských žen ze zdejšího fóra ;-)

Protože mám slabost pro vlaky, volím pro dopravu z hotelu na KUL krátkou cestu taxíkem (ano, opravdu nechci na letiště, protože jedeme s přáteli do Singapuru vlakem ;-) a poté KLIA express. Cappuccino v The Coffee Bean & Tea Leaf před nástupištěm na centrálním nádraží je jedno z nejlepších, jaké jsem kdy měl. Vlak nabízí vynikající výhled na předměstí Kuala Lumpur a k jediným nedostatkům této služby patří to, že zpáteční jízednka není cenově zvýhodněna a že v průběhu jízdy je cestující obtěžován kontinuálním proudem reklamy přehrávané na TV obrazovkách.

Letiště v Kuala Lumpur (zde je míněn hlavní terminál) je nesmírně příjemné. Málokdy jsem měl pocit takového klidu a pohody, dokonale zpracovaného konceptu, který vychází vstříc potřebám cestujících. Dobrou známkou kvalitního letiště je pro mě to, že celý postup od odbavení přes security až ke gatu se podobá přírodním procesům. Vše je organické a nikde nic nevyčnívá. Ostré hrany problémů jsou zaobleny. Člověk ani nezaregistruje, že podstupuje po x-té stejný rituál. Zásuvky. Nepředražená občerstvovací zařízení. Personál, který pomoc ohleduplně nabízí ale nevnucuje. Velkorysost prostorového řešení a detaily, které potěší.

Vzpomínka na čočíka a didera...
Vzpomínka na čočíka a didera...

Scény z KUL 1: Tropy v tropech...
Scény z KUL 1: Tropy v tropech...

Scény z KUL 2: Odlétáme
Scény z KUL 2: Odlétáme

Scény z KUL 3: Za časů architektury
Scény z KUL 3: Za časů architektury

Scény z KUL 4: Konečná vlaků a světlušek
Scény z KUL 4: Konečná vlaků a světlušek

Scény z KUL 5: Všechny cesty vedou ke gatu
Scény z KUL 5: Všechny cesty vedou ke gatu

Scény z KUL 6: Ne pro všechny tvory je tradice příznivým znamením...
Scény z KUL 6: Ne pro všechny tvory je tradice příznivým znamením...


Poté, co si vychutnám menší večeři, přichází čas vyrazit k bráně, kde se už formuje slušná fronta. A není divu, na krátký přískok z Kuala Lumpur do Bangkoku (let dále pokračuje do Frankfurtu), nasadila Lufthansa 747-400, která už má evidentně něco za sebou. Jsem moc rád, že jsem si dopředu vyžádal v rezervačním systému místo na pravé dvojsedačce a ještě v uličce. Je to asi nejstarší éro, s jakým jsem kdy letěl, takže o osobních obrazovkách a dalších vymoženostech současné turistické třídy, si mohou cestující nechat jen zdát. Polévá mě horko při představě, že bych měl abslvovat let až do Frankfurtu, protože, jak se zdá, nad hlavou nejsou ani ovladače pro individuální nastavení klimatizace a celý interiér vypadá extrémně omšele. Rovněž hladina osvětlení je velmi nízká a tak ani nezkouším fotit. Svým způsobem mám ale štěstí, protože můj spolucestující u okénka je Malajec, který letí poprvé a stejně jako já – i on se poprvé vydává do Bangkoku – ovšem v rámci čtyřčlenné rodiny. Plus si však německá aerolinka připisuje za catering. Na cca 1 hodinu a 40 minut trvající let dostávají velmi slušnou teplou večeři i ti, co letí jen do Bangkoku a předtím ještě obligátní buráky a nealko, takže si v tomto ohledu nelze stěžovat.

Bangkok: Ztracen v melancholii

Po přistání vyřizuji visa on arrival zdarma, jen si musím sám najít u jedné slečny před celní přepážkou Arrival/Departure Card, protože na pultících, kde byl formulář na víza, tyto došly a nikdo se neobtěžuje je průběžně doplňovat. V informacích pro cestující jsou úplně k ničemu, protože dotyčná dívenka nemá páru, kde dotyčný formulářík dostanu a její angličtina se omezuje na fráze yes, thank you a I do not know. Adolescentka, jež obsluhuje kiosek na výrobu pasových fotografií (za 200 THB) má v uších iPod, a je jí srdečně jedno, jestli někdo potřebuje něco jiného kromě fotky. Naštěstí jsem vše vyplnil poměrně rychle, celník chce skutečně vidět zpáteční letenku (v mém případě další let do Hong Kongu) a pak beru klusem ke karuselu, kde už čekají (naštěstí) zřízenci s několika posledními zavazadly a mou krosnou.

Veřejné taxíky s poplatkem 50 THB nacházím bez problémů, stejně bezproblémová je i jízda do hotelu All Seasons Huamark (bývalý IBIS – ještě jsem ho nikdy nezkoušel), kde jsem chtěl původně strávit 3 noci. Z tohoto hotelu se ovšem po první mizerné noci stěhuji prostřednictvím osvědčeného booking.com do minimalisticky laděného, leč příjemného hotýlku Solo kousek od centra města (http://www.solohotelsresorts.com/).

Celé stanoviště regulované letištní taxislužby však zjevně pobavím svým oblečením. Pravda, sladit se téměř celý do červena včetně červeného kufříku a hodinek možná nebylo vzhledem k přetrvávajícímu konfliktu mezi příznivci červené a žluté nejprozíravější, říkám si, že ale přece nebudu v tak stylových městech jako je Hong Kong a Singapur za vandráka. :-) Navíc, jak se zdá, mou slabost pro červenou berou kolegové taxikáře, který mi byl určen za šoféra na cestu do hotelu, jako vítanou příležitost zavtipkovat si nejen na účet můj, ale také svého kolegy, jenž si má na mě dávat při cestě pozor. :-)

IBIS (All Seasons Huamark) zakazuje...
IBIS (All Seasons Huamark) zakazuje...

leč sprcha za mnoho nestála,
leč sprcha za mnoho nestála,

ale asi jsem měl o IBISu mylnou představu.
ale asi jsem měl o IBISu mylnou představu.

Minibar v detailu 1
Minibar v detailu 1

Minibar v detailu 2
Minibar v detailu 2

Proklatá lednička - časté slabé místo hotelových pokojů. Zde se její nervózní drnčení snoubilo
Proklatá lednička - časté slabé místo hotelových pokojů. Zde se její nervózní drnčení snoubilo

s hukotem výdechů klimatizačních jednotek budovy naproti.
s hukotem výdechů klimatizačních jednotek budovy naproti.


Druhý den po příletu do Bangkoku se kolem osmé večer vydávám na menší večeři a pak i na procházku v okolí hotelu, nasát do ulic a uliček atmosféru večerního Bangkoku, který je jinak z většiny tvořen betonovou džunglí výškových budov a špinavých krámků, kterými tu a tam u linky místní nadzemky probleskne trs nákupních center, v nichž je obvyklá směs návrhářských obchodů, konfekční módy a osvěžoven.

Sotva ale odbočím do dobře osvětlené ulice naplněné korzujícími lidmi a spoustou taxíků, narazím na to, proč sem spousta mužů jezdí – sexuální byzynys. Holky postávají na ulicích a lákají zákazníky v barech. A i když mám něco nastudováno předem, realita mě stejně překvapí a to přitom nejde o žádný z vyhlášených distriktů. (Poněkud mě zarazila už skutečnost, že v prvním ubytovacím zařízení na předměstí i v příjemnějším hotelu blíže centra města byly nedílnou součástí minibaru na pokoji také kondomy).

Naštěstí existuje řešení: ranní přesun taxíkem
Naštěstí existuje řešení: ranní přesun taxíkem

do útulného a minimalisticky laděného 4hv. hotelu Solo
do útulného a minimalisticky laděného 4hv. hotelu Solo

se ukázal být dobrou volbou
se ukázal být dobrou volbou

a na účelně pojatém pracovním stolku píšu první dojmy z Bangkoku pro airways.cz
a na účelně pojatém pracovním stolku píšu první dojmy z Bangkoku pro airways.cz


Prošel jsem se jen náhodně vybranou rušnou a nejbližší boční ulicí u hotelu, ale stejně na mě zapůsobilo to, jak se holky z ulice ucházejí o své zákazníky. Vyzývavé pohledy dvacetiletých dívenek, často ovšem skelné a bez výrazu, holky samy oslovující, dočkal jsem se i několika zamlaskání a jedna z nich mě dokonce chytila za předloktí. I během cesty nadzemkou nebo ve městě jde docela často spatřit útlou dívenku, která jde ruku v ruce s vyžilým, kulhajícím či o holi jdoucím postarším mužem. Bylo mi z toho smutno. Nemám nic proti prostituci, pokud stát hlídá bezpečnost, holky platí řádně daně a děje se to v rámci určitých mantinelů. Ale vidět tak na plno kvést sexuální turismus, kdy podle současných ceníků stačí zhruba 600 Kč na celou noc nebo je možné dokonce nárokovat „množstevní“ slevy na týden a více slečen, je něco úplně jiného.

Ale protože je život i svět (aspoň někdy) v rovnováze, další den večer zajdu na současný thajský film, překrásný jemně erotický snímek, který sestává z trojice filmových povídek o vztazích lidí do 30. Zřídkakdy jsem viděl tak náladový, až zenový film, který by natolik zdařile tematizoval prchavost pocitů, nedořečenost a touhu (bez laciného zachycení sexu – kamera spíše sledue zajímavé detaily jako prohrábnutí divčích vlasů, vzájemné dlouhé obejmutí atd. – svou náladou má film blízko k Takeshiho Ohňostroji – Hana Bi, Kimově 3-Iron nebo francouzskému milostnému dramatu Pornografický vztah). Teprve o pár týdnů později najdu na specializovaném webu o jaký film šlo (nikdo z uvaděčů mi nebyl schopen dát anglický program nebo jen přeložit jeho název z thajštiny – http://www.enjoythaimovies.com/2010/08/

Ano, i toto je Bangkok (con thajských fanoušků anime)
Ano, i toto je Bangkok (con thajských fanoušků anime)


Necelé tři dny v Bangkoku končí, tuk-tuk mě hodí na nejbližší stanoviště taxíků a já jedu na letiště. Cestou konverzuji s přátelsky naladěným šoférem o cenách Air Asia v regionu a při samotném průchodu security mě překvapí přehnaný důraz na papírování a smrtelně vážný výraz místních bezpečáků. Během courání terminálem okukuji místní výzdobu v duchu tradic monarchie a zbylé bahty proměnuji za vydatný oběd (all you can eat) a konečně se mi také v Bangkoku dostává dívčí pozornosti, která není dotěrná, ale kultivovaná a milá (servírka se neustále uculuje a vrací ke stolu a opakovaně mi svou neobratnou angličtinou sděluje, jak moc polite jsem – přitom jen s čistým britským přízvukem a mnoha thanks žádám o další porci kantonské kuchyně :-)

Ležící buddha...
Ležící buddha...

je i v jiném pohledu pozoruhodný.
je i v jiném pohledu pozoruhodný.

Duchovní atmosféra chrámů...
Duchovní atmosféra chrámů...

je zvláště příjemná...
je zvláště příjemná...

pokud se návštěvník vydá bokem od hlavního davu turistů a pak může nalézat
pokud se návštěvník vydá bokem od hlavního davu turistů a pak může nalézat

meditativní místa s atmosférou,
meditativní místa s atmosférou,

učence, na které čas zapomněl
učence, na které čas zapomněl

i niterné zakoušení spirituality
i niterné zakoušení spirituality

která je ovšem záhy vystřídána připomínkou toho, že
která je ovšem záhy vystřídána připomínkou toho, že

Bangkok je město špíny a velkých kontrastů.
Bangkok je město špíny a velkých kontrastů.


Rozprašovače v letadle vidím poprvé a poloprázdný let Air Asia do Bangkoku proběhne naprosto bez problémů. Letušky jsou jako proutek, pozorování rýžových políček v okolí Bangkoku těsně po startu je kouzelné. Jen se v duchu proklínám, proč jsem si zapomněl zaplatit za 100 THB exitové místo. Na více než tříhodinovém letu by to bylo příjemnější, byť sedím na trojsedačce na zádi letadla.

Klasický motiv z letiště v Bangkoku.
Klasický motiv z letiště v Bangkoku.



Stmívá se, letadlo se posunuje po JV Asii k východu a nastává čas přiblížení na letiště v Hong Kongu. Jsem u okénka a opět žasnu na girlandami světel a intezivním vjemem města. Jen noční Paříž, New York a Los Angeles snesou srovnání s úchvatností pohledu na meandrující záři pod námi.

Letadlo jde na přistání a já už se těším na letištní architekturu Normana Fostera…

Pokračování o HKG a SIN příště - druhá část je téměř hotova a děkuji za Vaši trpělivost:-)
Pozn.: trip-report musel být rozdělen i z toho důvodu, že mě systém stopl na 40 obrázcích.
Naposledy upravil(a) persona dne 07. 06. 2011, 12:32, celkem upraveno 2 x.


firefly
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 601
Registrován: 17. 06. 2009, 20:15
Pohlaví: žena
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

Příspěvek od firefly »

Moc pěkně napsaný TR a překrásné fotky, už se těším na pokračování a další fotky! :clap: :thumbup: :clap: :thumbup: :clap: :thumbup: :biggrin: :biggrin:

mandrinka
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 396
Registrován: 02. 01. 2008, 15:12
Stav: Offline

Re: Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

Příspěvek od mandrinka »

cože, on to ještě nečetl Vanilla? :crazy: :biggrin:

dejavu
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 980
Registrován: 09. 10. 2004, 04:24
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

Příspěvek od dejavu »

Poznamka k budkam na taxi v KUL. Tohle maji v Malajsii uplne vsude a je to dobry system. Eliminuje to castou neschopnost mistnich taxikaru, kteri jsou schopni bloudit hodinu a pul a ani si nechci predstavit, kdybych to mel platit podle taxametru :-)
Na druhou stranu me letos na Subangu nutili premiove taxi za premiovou cenu, ze se nam nevejdou kufry, protoze oni maji v kufru plynovou bombu (ac benzin stoji asi 11 korun :-)). Chce to striktne trvat na beznem taxi, kufry se vejdou.
Jo a hezky report! Je osvezujici cist stylisticky cisty text s odstavci a bez chyb :-)

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2204
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

Příspěvek od pavelpmi »

Není možná! Myslel jsem si, že tohoto reportu se už nedočkám! :lol:

dejavu: vždycky se nějaká najde :wink:

(Omezení počtu příspěvků se dá řešit současným přidáním odpovědi, ve které pak report pokračuje; to jsem tu odkoukal.)

Jinak já jsem včera desetihodinový let s 744 Lufthansy do Frankfurtu bez osobního IFE absolvoval, a ačkoli jsem se předem velmi obával, nakonec to nebylo tak strašné.

Perfektní, díky! Pěkné fotky. A samozřejmě se moc těším na pokračování.
Bude i NYC?


mojenakupy
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 67
Registrován: 12. 02. 2011, 23:46
Stav: Offline

Re: Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

Příspěvek od mojenakupy »

Výborný tripreport, a i když toho "leteckého" tolik není, vůbec to nevadí...navíc mi připomněl mou blížící se dovolenou :) Těším se na další část.

tatranka
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 216
Registrován: 02. 05. 2006, 14:01
Stav: Offline

Re: Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

Příspěvek od tatranka »

Opravdu super report. Už se těším na pokračování.

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2130
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

Příspěvek od persona »

Děkuji všem za první příznivé ohlasy a doufám, že se bude cestopis líbit i Vanillovi ;-) Řešení omezení počtu fotografií prostřednictvím následujícího příspěvku jsem si pak dodatečně uvědomil také. Jako obrazovou ochutnávku druhého dílu přijměte prosím panoramata Hong Kongu a Singapuru...

Nejúžasnější městské panorama na světě...
Nejúžasnější městské panorama na světě...

a o něco méně impresivní (a kulturně laděná část) skyline nočního Singapuru
a o něco méně impresivní (a kulturně laděná část) skyline nočního Singapuru

beedat
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 142
Registrován: 10. 08. 2009, 23:26
Stav: Offline

Re: Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

Příspěvek od beedat »

Je velkým potěšením přečíst si opět TR takové kvality.
Děkuji a těším se na pokračování :thumbup:

VanillA
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 322
Registrován: 22. 02. 2009, 11:57
Stav: Offline

Re: Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

Příspěvek od VanillA »

persona píše:Děkuji všem za první příznivé ohlasy a doufám, že se bude cestopis líbit i Vanillovi ;-)


To si piš, že se mi report líbí. Hodně líbí! Musím říci, že se vyplatilo počkat :wink:

Nevím, jak jsi to dokázal, ale tvůj report ve mě vyvolal touhu koupit si letenku do Asie ještě dnes :)
Díky a těším se na pokračování :thumbup:

ratje
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 34
Registrován: 10. 06. 2010, 15:59
Stav: Offline

Re: Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

Příspěvek od ratje »

moc pekny trip report, naprosto souhlasim s kritikou KL a tesim se na pokracovani.
jen si dovolim opravit popisek k fotkam z Bangkoku – to neni Smaragdovy Buddha (coz je relativne maly zeleny panacek), ale Lezici –Reclining- Buddha, z chramu Wat Pho…

Poly
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 369
Registrován: 18. 12. 2006, 12:08
Oblíbené typy letadel: B747-400, B777-300, A330-300, A340-600
Stav: Offline

Re: Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

Příspěvek od Poly »

Krása, nádhera. Je tady mnoho pěkných a zajímavých trip-reportů, které však mnohdy degradují stylizační a gramatické chyby. Tento report je však dokonalý po všech stránkách, četl se jedním dechem.

Opravdu, na reporty od cocika a persony je radost se těšit a číst.

Těším se na pokračování, HKG a SIN.

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2130
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

Příspěvek od persona »

ratje: děkuji za faktickou připomínku. Ano, samozřejmě máš pravdu, prohodil jsem popisku a už je to opraveno.
poly: díky, díky.

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2204
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

Příspěvek od pavelpmi »

Poly: dokonaly neni nikdo; kdyz uz to teda musi byt a mam te presvedcit, tak treba persona kuprikladu pouziva prechodniky, aniz by je ovladal, coz me mimochodem specialne u neho velmi prekvapilo (pouziva zasadne tvary zenskeho rodu, kdyz pise o sobe, a i tam, kde prechodniku pouzit nelze, pokud to ovsem neni preklep a neni zrovna tam mysleno pridavne jmeno slovesne). :D

To neni nic osobniho (taky jsem byl od Poly/ho nekolikrat pochvalen), jen ze mam pocit, ze neni potreba hned demotivovat ostatni, ze kdyz to neni od cocika nebo persony, ze to nebude dobre. Ale treba je/nas to naopak vyhecuje, co vlastne ja vim? :roll:

Teda taky me prekvapilo, ze nekoho, kdo si koupi let s Air Asia X v A340 v konfiguraci 3-3-3 muze polevat horko pri predstave, ze by musel letet se 744 LH do FRA. :lol:

To nic nemeni na tom, ze se mi report moc libil (a zaujal me i odstavec, ktery uz v textu neni) a ze se moc tesim na pokracovani, jak uz jsem tu ostatne byl napsal. (V Hongkongu nebyl smog?)

A timto avizuju dalsi z havajskych reportu tady na foru, zatim je ve velmi pocatecni fazi.

persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2130
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Klíčové metropole JV Asie: KUL/BKK/HKG/SIN (1/2)

Příspěvek od persona »

Svůj report nepovažuji za dokonalý a Polyho vyjádření jsem bral v lehce nadneseném tónu. Dokonalost jako taková neexistuje, to nám ovšem nebrání pokoušet se o ni :-) Stylistické a pravopisné hrubky pochopitelně nenávidím, protože se psaním živím, ale češtinu jsem na fildě nestudoval a tak děkuji za připomínku ohledně přechodníků. Jelikož však mé trip-reporty na airways.cz nemají ráz odborného/grantového/popularizačního/rozhlasového textu (těch jsem zatím napsal okolo tří set a čočík má publikační praxi určitě ještě rozsáhlejší), ale píšu je pro potěšení své i zdejších diskutérů, chápu je jako svého druhu odpočinkovou aktivitu.

Ad Lufthansa v economy: pro mě osobně byla první zkušenost se 747 v uspořádání 3-4-3 docela zklamáním, možná právě proto, že interiér byl starý, možná proto, že jsem měl na letu AirAsiaX pro sebe celou trojsedačku. Podle dosavadní zkušenosti však do budoucna asi vždy dám v turistické třídě přednost 777-300 nebo A330/340. I v Emirates 3-4-3 bylo (subjektivně) více místa než ve stařičkém jumbu Lufthansy na trase KUL - BKK - FRA. Na prvním místě se pochopitelně vždy snažím dostat do exitové uličky :-)


Odpovědět