Vývoj mého cestování - létání

Odpovědět
nartym
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 290
Registrován: 12. 09. 2011, 11:01
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Vývoj mého cestování - létání

Příspěvek od nartym »

Úvod
Jedná se o můj první příspěvek. Četl jsem tu mnoho trip reportů, hlavně vždycky hltám mistra čočíka :shock:. Chtěl jsem zkusit něco napsat i já, ale nevěděl, který z mých letů by byl nejzajímavější. A psaní všech by bylo na hrozně dlouho, tak jsem se rozhodl udělat jeden větší trip report, tzv. vývoj mého létání - cestování :). Upozorňuji, že se nejedná o klasický trip report, možná to sem vůbec nepatří, ale uvidíme :confused:, snad za to nebudu kamenován.
Narodil jsem se pár měsíců před sametovou revolucí a od mala mě hrozně bavilo cestování a létání, což znamená klasická dovolená s rodiči do Řecka, Tuniska atd. s Travel Servicem a ČSA. Tím to vše začalo.

Cestovatelské "mimino"
Můj první let bez ochranné (nebo jak by spíše řekl adolescent – bez otravné) ruky rodičů byl v 18 letech s kamarády z gymplu do Dublinu, samozřejmě low-costem Aer Lingus 321 (říjen 2007). V letadle bez občerstvení jsem samozřejmě vytáhl namazanou bagetu od mámy :D. Na zpáteční cestě jsem 10 minut před boardingem ztratil boarding pass. V tu chvíli se mě trochu zmocnila panika typu: „A co k**va teď?!, to tady budu muset přespat a koupit si novou letenku!“ Naštěstí je to asi to nejmenší, co se může stát. Počkalo se, až budou všichni v letadle, pak se mě ujali dva securiťáci. Šel jsem jako celebrita mezi nimi po letištní ploše k letadlu, kapitán řekl ok a vše bylo vyřešené. Další let byl o pár měsíců později do ARN s ČSA 735 a zpět (únor 2008).

Poté se to cestování trochu zintenzivnilo, jelikož přišla vysoká škola, což znamená více volna a nějaké ty peníze také pár let vydělávám. Říjen 2008 a se Skyeurope do LTN a zpět. Měsíc na to, následoval let do Amsterdamu, a jelikož jsem si to chtěl trochu více užít a nikdy jsem nepřestupoval, volil jsem cestu PRG-MXP-AMS s ČSA a KLM, navíc cena byla nižší než přímý let, tak jsem neváhal. Let PRG-MXP byl s ČSA 319. Hrozně se mi líbil let s KLM, jejich interiér 737 a letušky v modrém ve mně zanechaly úžasný dojem a to nemluvím o letišti v AMS, tak velké letiště jsem dosud neviděl. Musím přiznat, že dodnes mám rád KLM a letiště v AMS, je to částečně trochu nostalgie, ale opravdu patří mezi mých TOP 10. Zpáteční cesta z AMS byla přímá se Skyeurope 737. Tehdy mým snem bylo letět ve widebody longhaul. Do dneška si pamatuji, jak jsem stál na letištní terase AMS, foukal vítr, pršelo a já koukal na ty 744 KLM a říkal si, že to prostě musím někdy dát, několikrát se mi o tom i zdálo… A sen se stal o 3 měsíce později realitou :thumbup:.

Dva splněné sny
S kamarádkou, která žije v Londýně a která sdílí moje letecké a cestovatelské nadšení, jsme si domluvili na únor 2009 sraz v NYC 8). Já, tehdy 19-ti letý floutek, poletím sám až do slavného New Yorku! Možná i nějaká ta slza dojetí tehdy padla :angel:. Letenka samozřejmě zakoupená u KLM a přes AMS (PRG-AMS-EWR). Těšil jsem se jak malej Jarda. Den D byl tu. Brzký ranní let s ČSA 320 vynikal snad jen tím, že dávali Pat a Mat. I dnes musím říct, že ČSA fandím a nikdy jsem s nimi neměl problém, na krátké lety jsou fajn. No nic, zpět onomu velkému dni. Přišel jsem ke svému gatu, kde už stál můj vysněný widebody NWA 333. Následoval klasický pohovor po „americku“ - kolik mě stála letenka, kde jsem ji kupoval, kdo mi balil kufr, jestli k němu měl někdo přístup apod. blablabla. Ke svému mírnému zděšení jsem seděl na čtyřce uprostřed (to bylo poprvé a naposledy, jsem si nezařídil window seat, hold nováčkovská daň :evil: ). Nalevo ode mě Holanďan a napravo starší občanka ČR, před kterou jsem dělal, že nejsem Čech, jelikož by si určitě chtěla povídat. A taky že ano, po několika hodinách mě (ani nevím jak) prokoukla a o „zábavu“ bylo postaráno. Po vystoupení z letadla jsem si jenom říkal: „No ty vole a co jako teď.“ Ale v pohodě jsem se dostal na hotel na Times Square a show mohla začít. Zpáteční let byl s KLM 744 přes AMS, co víc jsem si mohl přát než letět jumbem, do té doby pro mě fantasmagorie a utopie. Měli jsme trochu zpoždění, takže jsem si dal sprint po AMS, ale naštěstí mělo zpoždění čéesáčko 320 do PRG.

...příběh pokračuje
A co čert nechtěl, za 2 měsíce (duben 2009) mě čekala cesta PRG-AMS (jak jinak :))-BOS-CDG-PRG za bratrancem, který v USA byl na střední škole. Scénář podobný PRG-AMS s ČSA 320, pohovor a pak opět NWA 333. Zpáteční let přes CDG opět jumbem, tentokrát AF a s přehledem nejstarší, které jsem zažil (poprvé a snad naposledy, co jsem letěl přes CDG), zdlouhavý přestup, bezdomovci a doslova pos**ný lavičky od ptáků nebyly moc povzbuzující :sick:.

V srpnu jsem si střihnul PRG-LTN, LHR-BUD-PRG. Můj zatím poslední let lowcostem, Skyeurope 737 PRG-LTN. Zpět jsem chtěl letět „vrtulákem,“ tak jsem to vzal přes BUD. LHR-BUD s BA 321 a BUD-PRG s ČSA ATR 42.

Stále nenasycen cestováním - létáním
A jak to tak bývá, s jídlem roste chuť, tak jsem si udělal takovou radost v říjnu a splnil si další sen. Koupil jsem si letenky na cestu kolem světa s oneworldem na červen-červenec 2010. Mezitím jsem si dal předvánoční prosincový dárek v podobě PRG-FRA-YYZ-YOW-FRA-PRG. Letiště ve FRA šílený (nedávno jsem tam byl znovu a nic se nezměnilo, už nikdy více, spousta lidí asi ví, o čem mluvím). PRG-FRA s LH 321, let FRA-YYZ s AC 773 mě nadchnul, nové letadlo, super servis, ale půlka letadla Indové. YYZ-YOW s AC Embraer 175, při přistání jsem myslel, že jsem někde na severním pólu, nikde nic, jenom sníh a pomalu zapadající slunce cca v 15h. Let YOW-FRA s AC 763. Poté následovala frankfurtská klasika, bohužel ne polévka, ale spíš guláš, frankfurtský guláš v podobě pár centimetrů sněhu a kolabujícího letiště. Ale domů jsme to už nějak doplachtili s LH 733.

Další velký sen se stává realitou
Dny, týdny a měsíce plynuly a můj cestovatelský vrchol se blížil, vše zařízené a vzhůru na cestu PRG-LHR-JFK, LGA-DFW-HNL-NRT-HKG-SIN-SYD-AKL a z AKL mě čekala více než 24 hodinová cesta domů přes HKG-LHR. Musím říct, že během celé cesty nebyl žádný sebemenší problém, kromě brutálních bouřek při přistání v HKG. PRG-LHR s BA 320, LHR-JFK s AA 772, LGA-DFW s AA MD 80, DFW-HNL opět AA 763, HNL-NRT s JAL 744, zde jsem byli pouze 2 neasiati, NRT-HKG s JAL 744, zde jsem využil možnosti economy v upper decku, zajímavý zážitek, více místa, ale člověk si připadá trochu jako v kopce, dále HKG-SIN s CX 333, SIN-SYD s QF 744, SYD-AKL s QF 738 a bonbonek na konec v podobě nekonečné cesty domů. Poprvé, co jsem byl schopen usnout v letadle, vlastně tato cesta mě naučila spát v letadle, čímž se stala snesitelnou, takže tedy AKL-HKG s CX 343 (na tomto více než 11-ti hodinovém letu jsem trhnul svůj osobní rekord, ani jednou jsem nešel na WC :silent:, nějak v letadlech moc nechodím :shh:) dále HKG-LHR s CX 744 a LHR-PRG s BA 320 a 34 hodin na cestě bylo zamnou. Byla to pecka, CX i dnes považuji za nejlepší aerolinku, se kterou jsem letěl a letiště v HKG za nejlepší také.

Nová výzva
Mezitím začali létat Emirates do PRG, což pro mě znamenalo další výzvu. A tak téhož roku na podzim jsem vyzkoušel PRG-DXB-KUL-DXB-PRG. Trochu zklamání v podobě staršího letadla 332 na trase PRG-DXB (během letu sebou 2 lidé práskli o zem a omdleli v uličce, v tu chvíli jsem si přál, abychom hlavně někde kvůli nim nouzově nepřistávali), ale vše vynahradil let DXB-KUL, nový 773. Letadlo plné asi tak z 20%, jelikož pár minut před námi odlétal taktéž 773 přes KUL tuším do SIN, ale to si nejsem jistý :think:. Nejvíce mě zaujaly hvězdičky na stropu 773 při ztlumeném osvětlení v kabině . Zpáteční cesta byla s 772 do DXB a 332 do PRG. Letiště v DXB mě zaujalo svou přehledností a jednoduchostí.

První problém
Do této doby mě nepotkal sebemenší problém, co se týká létání. Ale to bych nesměl mít naplánovaný prosincový předvánoční výlet PRG-AMS :) -IAD, DCA-LGA, JFK-PRG, který se trochu změnil v noční můru. Dva dny před odletem nelétal AMS, CDG, FRA ani LHR. Noc před odletem jsem nespal a sledoval situaci. Ráno jsem zkontroloval, že naše letadlo z AMS odstartovalo a tak jsem se vydal na PRG, odbavil jsem se, tehdy jsem netušil, že to je naposledy, co vidím svůj modrý kufr. Seděl jsem u gatu, letadlo 30 minu zpoždění. Trochu jsem znervózněl, jelikož už když jsem kupoval letenku a viděl 85 minut na přestup, mi nebylo úplně dobře. Ohlásili 30 minut zpoždění, to by bylo ještě ok, nakonec boarding začal dříve, takže jsem si trochu oddychnul. Jenomže to bychom nesměli sedět hodinu v letadle u gatu. Nakonec nás KLM Embraer 190 dopravil do AMS 5 minut před mým plánovaným odletem s KLM 332 do IAD. Tak trochu jsem si říkal, že by na nás mohli třeba počkat, jelikož většina lidí z našeho letu také nestíhali a také letěla do USA. Ale všem to samozřejmě uletělo, takže stručně řečeno následovalo toto: 8 hodin čekání ve frontě na přebookování (od 15h do 23h). Sice nám pořád nosili jídlo a pití, ale vleklo se to teda neskutečně. Lidé si krátili čas různě, jeden mladý zrzavý Australan, který stál hned za mnou, vypil 3 lahve šampaňského a koketoval s pohlednou blondýnkou, což mi přišlo jako nejlepší způsob. Jednoho pána zase napadlo rozmlátit obrazovku na transfer desce. Po 8 hodinách nás dopravili na hotel a ráno mě čekal trip AMS-IAH-IAD, v letadle KLM 744 bylo pár lidí z našeho letu z PRG a celková obsazenost asi 30%. Trasu IAH-IAD jsem letěl s UA 319, abych poté zjistil, že kufry samozřejmě nedorazily, nahlásil jsem to u KLM i UA, ale už jsme je nikdy neviděli. Ve Washingtonu D.C. tehdy bylo pod nulou a já neměl ani bundu, takže první den jsem v mikině hledal po Washingtonu obchod s oblečením. Návrat proběhl naštěstí bez mezipřistání v Evropě, jelikož tou dobou se opět nelétalo. Takže cesta DCA-LGA s DL Embraer 175 a JFK-PRG s DL 763 byla nejlepší volba. Velké zklamání byl 763, starý boeing s centrální „zábavou.“ Naštěstí jsem to prospal. Po návratu jsem dostal kompenzace od KLM, za které jsem si zaplatil další výlet :!:, tentokrát jsem chtěl nějakou exotiku bez lidí.

Oddychovka po předchozím chaosu
Ještě než došlo na onu exotiku bez lidí, jsem si zaletěl do Bangkoku se sympatickými Finnair (únor 2011). Cesta PRG-WAW-HEL-BKK-HEL-PRG. Trochu jsem se bál, zvlášť po předchozí zkušenosti, jelikož to bylo stále zimní období a HEL jsou přeci jenom položeny hodně na severu. Ale nakonec vše proběhlo v pořádku let PRG-WAW s ČSA 735, WAW mě překvapilo docela hezké letiště, poté let s AY Embraer 190 do HEL. Letiště mi připadalo takové ospalé, hezké, ale ospalé, nikde nikdo. Let HEL-BKK s AY 343 byl super, sice není výběr ze dvou jídel, ale to jsem oželel, jinak super servis, nové letadlo, jedny z nejlepších aerolinek. Letiště v BKK také super, asijská letiště patří k TOP na světě (BKK, KUL, SIN, DXB - hned po nich samozřejmě AMS :D ). Lety zpět BKK-HEL s AY 333 a HEL-PRG s AY 319. Finnair na mě zanechalo velice příjemný dojem, navíc mají podle mě dobře udělaný FFP a chystám se s nimi zvovu na podzim 2011 do BKK.

EK forever :-D
O pár měsíců později (červenec 2011) už na tu exotiku bez lidí došlo. Cesta s EK PRG-DXB-SEZ-DXB-PRG mohla začít. Opět klasika 332 do DXB, poté nový 345 na SEZ, cesta zpět poloprázdný 343 i s českou letuškou a během 22 hodinového přestupu v DXB jsem se šel podívat na Burj Khalifa. Cesta DXB-PRG 332 mě zarazila, již zpočátku, když se v 45°C boardovalo autobusama (bohužel jsem to poté zažil ještě jednou v mém následujícím tripu).

Další splněný sen s EK
Který se konal 3 týdny po mém návratu. Přepadla mě nálada splnit si další sen a to bylo safari v Africe. A tak jsem vyrazil takřka ze dne na den opět s EK na trasu PRG-DXB-CPT, JNB-DXB-PRG. Vnitrostátní lety jsem si zařídil u SA. Opět klasika 332 do DXB, kde většinou trávím čas v McDonaldu. Nejvíce jsem se třásl při myšlence 9h v 332 do CPT. Ale naštěstí jsem byl tak vyřízenej, což dokazovala i moje otázka na vedle mě sedícího Němce, jestli ví kde je ČR :shifty: a celý let jsem prospal. Den jsem byl v CPT a ráno jsem se vydal na letiště, abych následně zjistil, že můj let není nikde napsaný, takže jsem netušil kam jít na check in. Podíval jsem se na svůj itinerář a sedělo letiště, den i čas, prostě jsem byl ve správný čas na správném místě. Šel jsem se tedy zeptat uniformovaných pracovníků SA a odpověď byla: promiňte, ale tenhle let neznám a ani číslo letu mi nic neříká. Nepropadnul jsem zoufalství a našel si kiosk self check inu. A ouha, můj let zde byl, utřel jsem pot z čela, vytisknul si palubku a hurá odbavit kufr, nejhorší snad bylo za mnou. Dorazil jsem na přepážku, ukázal palubku, paní ji studovala, jak student dámské přirození, něco zadala do počítače a s úsměvem řekla: „oh, this is first flight ever.“ Abych dlouho nenapínal, byl to první přímý let SA CPT-HDS (Hoedspruit, 2000km SV od CPT a 600km SV od JNB). Následovaly více než 2 hodiny v poloprázdné CRJ 200 a přistání uprostřed buše. Cesta zpět byla kratší, necelá hodina v Dash 8-300 do JNB, většinu z 5-ti hodinového čekání v JNB, jsem strávil v úžasném velkém africkém souvenir shopu a koupil si sloní exkrement :). Cesta s EK JNB-DXB v mém oblíbeném novém 773 na mém oblíbeném místě 47A, kde je hodně místa, uběhla velice svižně, za to opětovné boardování 332 autobusama mě úplně nenadchlo, ale naštěstí jsem měl pro sebe dvojsedačku, to bylo příjemné zpestření.

Zatím poslední splněný sen (vím už je to trapný, ale mě stačí ke štěstí málo :D)
Do této chvíle jsem měl za sebou 61 letů (nepočítám dovolené s rodiči, ale lety, které jsem si zařizoval a platil sám), ale jeden kousek ve sbírce ještě chyběl a to let 388. Neuběhly ani 2 týdny od návratu z Afriky a už opět sedím v PRG. Shodou okolností mě bohužel nečeká let s EK ale s LH. Trip PRG-FRA (bohužel přes FRA, ale musel jsem se trochu obětovat, když jsem chtěl letět 388 :D )-PEK-MUC-PRG. Let PRG-FRA s LH 320 hodina zpoždění kvůli silnému větru. Myslel jsem, že klasická výmluva, ale během letu byly tak silné turbulence, že jsem byl rád, že jsem si neobjednal červené víno, v životě jsem nic takového nezažil, ani v pověstném HKG. Ale to už jsem seděl v poslední řadě 94, s přítelkyní jsme měli pro sebe trojsedačku, což bylo příjemné. Let 388 byl docela zážitek, vše proběhlo v pohodě, akorát mě zklamaly obrazovky, byly menší, než jsem myslel, než má například EK 773. Tlusté stěny letadla potlačovaly takřka veškerý hluk, což bylo příjemné zjištění. Číňané, kterých byla na palubě většina, byli velice kultivovaní, ale to už se nedá říct o zpátečním letu. Zpáteční let s LH 346 byl samozřejmě se zpožděním. Navíc zde byla i více znát přítomnost čínských spolucestujících. Na poslední chvíli jsme stihli přestup v MUC a mohla začít poslední část cesty, zatím můj nejkratší let s LH Avro RJ 85. Po přistání se spustila brutální bouřka, která tak symbolicky ukončila můj zatím poslední let (srpen 2011), samozřejmě ne na dlouho poslední, již mám koupené letenky na další dva výlety na podzim :roll:.

Shrnutí
Toť stručné shrnutí 65 letů, 219 557km a 276 hodin strávených v letadle. Stihnul jsem si za tu dobu splnit pár snů – Let widebody, let jumbem, cesta kolem světa, safari a let 388. Ještě pár snů zbývá např. chtěl bych do Jižní Ameriky. Letět byznys class ve widebody 8) počítám, že za míle u EK by mohl vyjít nějakej upgrade a podívat se na Bora Bora, ale to je spíš utopie :think: :eh:
:wave:
Naposledy upravil(a) nartym dne 20. 10. 2011, 16:34, celkem upraveno 6 x.


pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2204
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: Vývoj mého cestování - létání

Příspěvek od pavelpmi »

Nartym, vítej, parádní vstup na fórum!
Super nápad, výborně napsané. :clap:

Jen s dovolením dodám mapku tvých dálkových a mimoevropských letů
Obrázek

a banner s odkazem na tvoji statistiku na flightmemory.
Obrázek

Díky za report a ještě jednou :thumbup:.

charlie2025
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 168
Registrován: 08. 05. 2010, 21:04
Oblíbené typy letadel: A330, B777
Pohlaví: muž
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Vývoj mého cestování - létání

Příspěvek od charlie2025 »

Pekny, zvlast ten OneWorld RTW ;)

wampa
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 386
Registrován: 12. 09. 2005, 20:46
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Vývoj mého cestování - létání

Příspěvek od wampa »

Za 4 roky, pri studiu, to neni vubec spatne.

nartym
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 290
Registrován: 12. 09. 2011, 11:01
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Vývoj mého cestování - létání

Příspěvek od nartym »

Díky moc :angel: :)


Clovis_Cz
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 44
Registrován: 28. 12. 2008, 17:54
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Vývoj mého cestování - létání

Příspěvek od Clovis_Cz »

Pěkné čtení, díky :thumbup: :wink: Nemáš někde na netu fotky, popř. cestopisy přímo z pobytu v jednotlivých destinacích?

nartym
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 290
Registrován: 12. 09. 2011, 11:01
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Vývoj mého cestování - létání

Příspěvek od nartym »

Clovis_Cz píše:Pěkné čtení, díky :thumbup: :wink: Nemáš někde na netu fotky, popř. cestopisy přímo z pobytu v jednotlivých destinacích?


Nějaký fotky mám tady http://exploretheworld.rajce.idnes.cz, chtěl jsem psát z každýho místa něco a dokonce jsem i začal, ale je to na hrozně dlouho, těch zážitků a všeho kolem je hodně :crazy:, možná někdy později to dokončím. Ale jedna věc na kterou asi nikdy nezapomenu a nejvíc mě odbourala - Jel jsem v Tokio v hotelu výtahem na snídani, přistoupili tak cca 60ti letí japonští manželé a hned se ptali odkud jsem, řekl jsem ČR, Evropa a jejich další otázka - A žije ještě Dubček? :shock:

Junglista
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 68
Registrován: 30. 08. 2011, 19:51
Stav: Offline

Re: Vývoj mého cestování - létání

Příspěvek od Junglista »

Tak takovýhle začátky bych si taky nechal líbit :-) Dík za výbornej trip report, dobře se to četlo.

jankre
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 61
Registrován: 25. 03. 2010, 14:10
Stav: Offline

Re: Vývoj mého cestování - létání

Příspěvek od jankre »

Jo, tahle "generace Y"... :mrgreen:
Já cestoval při studiu nejdál do VVP Jince střílet z raketometu (taky křidýlka, že :lol: )
Ale fakt hezké, gratuluju k premiéře :clap:


Odpovědět