Fokkerem k Baltskému moři

kuba.biker
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Příspěvky: 2109
Registrován: 16. 06. 2007, 10:14
Stav: Offline

Fokkerem k Baltskému moři

Příspěvek od kuba.biker »

Dříve než se vrhnu na dokončení svého trip reportu z Taiwanu, Hong Kongu a Macau, přináším vám jednu žhavou aktualitu. Tento trip report totiž pojednává o nejnovějším leteckém spojení, které je cestujícím z Prahy k mání. Připoutejte se, startujeme!

Fokkerem k Baltskému moři

V posledních letech se nestává moc často, že by bylo z Prahy otevřeno nějaké nové, turisticky atraktivní letecké spojení. Ačkoliv tisková mluvčí LePry by nejspíš tvrdila opak, odhaduju, že moc lidí asi nemá vlhké sny o výletech do Samary, či Krasnodaru. Když se na sklonku září objevily první zprávy o tom, že polská regionální společnost OLT Jet Air plánuje otevřít pravidelnou linku Gdaňsk-Praha, okamžitě jsem zbystřil. Důvodů mého zájmu bylo hned několik. Zaprvé, cestování po zemích střední Evropy je pro člověka bez řidičáku vcelku problematické. Pozemní infrastruktura stojí za prd a těch pár leteckých linek je většinou v podání státní aerohydry, která by ze svých klientů nejraději sedřela kůži. Takže každou příležitost je třeba využít. Zadruhé, v Polsku jsem nikdy nebyl (polívka v horské chatě Schronisko Śnieźka se asi nepočítá), zatřetí, Gdaňsk jsem měl zafixovaný v povědomí díky knihám Güntera Grasse a slyšel jsem, že je to jedno z nejkrásnějších měst na pobřeží Baltu. A neposlední řadě mou pozornost budila i samotná letecká společnost.

OLT Jet Air má totiž neuvěřitelně pestrou flotilu více či méně (spíše méně) létajících letadel: v době psaní tohoto trip reportu to byl Jetstream 31, Saab 2000, ATR 42-300, Fokker 100, dále pronajatý Saab 340 od společnosti Sprint Air, Dornier 328 od společnosti Suckling Airways a hlavně Fokker 50 společnosti Denim Air. Netroufám si hodnotit podnikatelské výsledky těchto aerolinií, ale z toho, co jsem o nich četl, mi trochu připomínají Central Connect Airlines. Ovšem s perfektně fungujícím marketingem, to jim nelze upřít.

Neváhal jsem ani okamžik. Jsa si vědom, že linka nejspíš bude mít zoufalou obsazenost a po půlroce fungování skončí v propadlišti dějin, hned v den spuštění prodeje jsem koupil dvě letenky, pro sebe a pro přítelkyni. Termíny, na něž se vztahovaly akční tarify 49 zlotych za one-way byly bohužel nepoužitelné, takže cena nakonec naskákala zhruba na čtyři tisíce korun. Nicméně za dvě osoby mi to připadá jako férová cena a jak se později ukázalo, díky skvělému palubnímu servisu dokonce představuje let s OLT Jet Air – nejen v evropských intencích - perfektní value for money. Ačkoliv Jetstream 31 (v který jsem doufal) se na pražské lince neobjevil, raritní Fokker 50 pronajatý od Denim Air mi byl dostatečnou kompenzací.

Pošmourné listopadové odpoledne. Nad Prahou už druhý týden visí smogová poklička a dotváří tak ponurou atmosféru na liduprázdném ruzyňském letišti. V obrovském předimenzovaném terminálu je tak třicet lidí. Kdyby se zhaslo, od hodiny by tu mohli natáčet Shining 2. O jediný vzruch se stará postarší sekuriťák u bezpečnostního rámu, který afektovaně řve na všechny, kteří si náhodou zapomněli v kapse mince a pípají. Jinak je všude pusto, prázdno.

Zanedlouho už ale sedíme na palubě Fokkeru 50 společnosti Denim Air – mé obavy z nízké vytíženosti se potvrdily a do Gdaňsku letí pouze šest lidí. Fokker registrace PH-JXK má za sebou dvacet let létání v Brazílii, Nigérii, Gabonu, Španělsku a Nizozemsku. Naposledy jej měla v pronájmu sardská společnost FlyOristano. Interiér je správně oldschoolový - popelníky v opěrkách, retrostylový overhead panel, rozvrzané sedačky, prostě sladká devadesátá léta. (Při výstupu z letadla neodolám a poprosím letušku, zda by bylo možné vyfotit si kokpit. Chvíli se ošívá, pak že promluví s piloty a nakonec souhlasí. Klasický analogový kokpit s budíky, to už je dnes celkem rarita, a pokud se nepletu, Fokker 50 je v Evropě v provozu už jen u společností CityJet, Air Baltic, Skyways a Islandflug). Mimochodem, letuška Denim Airu je moc sympatická. Je sice Polka, ale jak na zpátečním letu prozradí, žije v Holandsku. Líbezným hláskem nás vítá v polštině – ta řeč mi zní moc hezky.

gdansk.jpg


Fokker se na svých dlouhých nožkách nedočkavě třese a po chvíli se už žene po dráze 24 a zakusuje se oběma vrtulemi do husté oblačnosti. Během dvou minut jsme z ní venku a naskýtá se nám apokalyptický výjev na slunce zapadající nad českou kotlinou, která je až po okraje zaplněná šedou mlhovinou. Za pásem hor, kde začíná Sasko, není po inverzi ani stopy.

393377_2694648296429_1563238066_32736481_1924658606_n.jpg

302957_2694648616437_1563238066_32736482_173801809_n.jpg


Brzy začíná palubní servis - s ohledem na evropské hladoletové trendy vskutku pozoruhodný. Takový catering by státní aerohydra s klidem mohla podávat v business class. Občerstvení sestává ze salátu s kousky avokáda, se slaninou, kousky kuřete, sýrem na bázi gorgonzoly (zřejmě polským – niva to rozhodně není) a koprovým dresingem. Všechny suroviny jsou čerstvé, chutná to dobře. K tomu sladký muffin a teplý a studený nápoj, přičemž není problém nechat si dolít. Je super, že je v Evropě aspoň jedna společnost, která nepodlehla trapné módě všudypřítomných baget a sendvičů. Tenhle catering by snesl srovnání třeba s Bangkok Airways - a tam je laťka nastavená poměrně vysoko. Škoda jen, že OLT Jet Air nemá vlastní palubní magazín. V síťkách sedaček je jen časopis, který vydává letiště Lecha Walesy ve Gdaňsku. Vévodí mu rozhovor se skvělou polskou zpěvačkou Annou Marií Jopek, docela impozantní je i mapka sítě linek, které z Gdaňsku létají - jen ve Skandinávii a Pobaltí je to 17 destinací(!)

Gdańsk 050.JPG

Gdańsk 053.JPG

Gdańsk 057.JPG

373985_2694649336455_1563238066_32736483_2092623156_n.jpg


Po hodině a čtyřiatřiceti minutách přistáváme ve Gdaňsku. Obloha je zatažená, ale vzduch se dá konečně dýchat (narozdíl od Prahy); je cítit, že moře je nedaleko. No a za další hodinu a půl už si v centru pochutnáváme na pirožkách a na boršči.

Gdaňsk naplnil má velká očekávání. Centrum je nádherné a zdá se až neuvěřitelné, že právě zde začala 2. světová válka a že město bylo totálně zničené bombardováním. Jádro města není velké – jeho hranice v podstatě tvoří Ulice Mariacka, Dlugi Targ a nábřeží, nicméně honosné domy s charakteristickými představky a schodišti představují vděčný námět k fotografování. To samé platí i o panoramatu nábřeží Dlugie Pobrzeźe se středověkým přístavním jeřábem v čele. Když se na něj koukáte z protějšího břehu od námořního muzea a máte stejně jako já štěstí na dokonale kýčovitý západ slunce, je to nádherný pohled.

313547_2694665696864_1563238066_32736493_1579180005_n.jpg

373965_2694707897919_1563238066_32736518_1106625635_n.jpg

387343_2694680737240_1563238066_32736498_1853798161_n.jpg

375413_2694650536485_1563238066_32736485_1020904240_n.jpg

381871_2694651136500_1563238066_32736486_861786618_n.jpg

390257_2694708937945_1563238066_32736519_1728969845_n.jpg

388072_2694702857793_1563238066_32736508_1559634480_n.jpg

376024_2694928463433_1563238066_32736691_1960893479_n.jpg

373976_2694702577786_1563238066_32736507_115180537_n.jpg

302176_2694699057698_1563238066_32736501_1268152821_n.jpg

388117_2694685737365_1563238066_32736499_2138919423_n.jpg

308157_2694922903294_1563238066_32736687_1243129477_n.jpg

375513_2694714618087_1563238066_32736528_517945270_n.jpg

392648_2694923703314_1563238066_32736688_40599141_n.jpg

308146_2694916703139_1563238066_32736682_1017304311_n.jpg

380141_2694715258103_1563238066_32736529_869899788_n.jpg

378170_2694927863418_1563238066_32736690_388800866_n.jpg
Naposledy upravil(a) kuba.biker dne 09. 12. 2011, 03:09, celkem upraveno 7 x.


kuba.biker
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Příspěvky: 2109
Registrován: 16. 06. 2007, 10:14
Stav: Offline

Re: Fokkerem k Baltskému moři

Příspěvek od kuba.biker »

Za vidění stojí i slavné gdaňské loděnice, kde se formovalo hnutí Solidarność. Loděnice tvoří celou jednu obrovskou čtvrť, srovnatelnou třeba s ostravskými Vítkovicemi, akorát místo vysokých pecí jsou místní dominantou obrovské jeřáby. Milovníci industriálu by si to tu neměli nechat ujít. Část loděnice je stále v provozu a své nájemníky mají i dva děsivě vyhlížející bloky dělnických činžáků. Syrová esence proletariátu tu docela zajímavě kontrastuje s elegantním a krásně upraveným centrem města.

380394_2694727738415_1563238066_32736551_1395687516_n.jpg

385150_2694729058448_1563238066_32736553_2108844927_n.jpg

384914_2694722778291_1563238066_32736542_1048726101_n.jpg

309789_2694725058348_1563238066_32736546_1780171194_n.jpg

392679_2694722538285_1563238066_32736541_1329479592_n.jpg

382772_2694724258328_1563238066_32736544_803169238_n.jpg

391798_2694726498384_1563238066_32736548_572908323_n.jpg


Další gdaňské „must see“ je místní tržnice. Zatímco v Česku si foodies slintají blahem nad uměle vytvořenými farmářskými trhy, v Polsku některé standardní věci očividně fungují lépe. Hala Targowa je toho důkazem. Představte si Vinohradskou tržnici nacpanou obchůdky s krásnou zeleninou a ovocem, masem, rybami, sýry a hlavně klobáskami. Je s podivem, že Polsko má pověst vývozce potravin na bázi nízkonákladového shitu; to co jsem zde viděl, bylo o několik tříd výš, než to, co se prodává u nás. A na rozdíl od farmářských trhů je to dostupné šest dní v týdnu. Ulovil jsem si tam pár balení sušených hříbků a svazek lisieckých klobásek, po kterých se jen zaprášilo. Teď lačně vyhlížím, kdy si někdo osvícený otevře v Praze krámek s polskými potravinami…

Ač nejsem příznivcem sterilních pětihvězdičkových hotelových ghett, neušlo mé pozornosti, že na střeše gdaňského Hiltonu je vyhlídková terasa s krásným výhledem na řeku a Baltickou filharmonii. Říkal jsem si, že by se odtamtud daly pořídit pěkné fotky. Když jsem pak zjistil, že ceny za ubytování v penzionech jsou v Gdaňsku neadekvátně vysoké a že Hilton má na listopad padesátiprocentní slevy, nebylo co řešit a zabookoval jsem ubytování právě tam. A nakonec jsem nelitoval. Vylézt z rozžhavené sauny na otevřenou terasu nad nočním městem, dýchat ledový vzduch vanoucí od Baltu a poslouchat křik racků poletujících nad řekou Motlawou, to je prostě nádhera.

390292_2694739978721_1563238066_32736575_65247334_n.jpg

381558_2694939543710_1563238066_32736697_1348129449_n.jpg

375975_2694730098474_1563238066_32736555_1104950828_n.jpg

380787_2694729658463_1563238066_32736554_759170795_n.jpg

382583_2694731298504_1563238066_32736558_1535202055_n.jpg

384363_2694733418557_1563238066_32736561_985077133_n.jpg

383771_2694730818492_1563238066_32736557_310729995_n.jpg

388127_2694731978521_1563238066_32736559_967332888_n.jpg

393425_2694734698589_1563238066_32736564_2108064378_n.jpg

389772_2694735658613_1563238066_32736567_860749090_n.jpg

388159_2694906342880_1563238066_32736676_110273264_n.jpg

387726_2694736658638_1563238066_32736569_1673393548_n.jpg

381449_2694886542385_1563238066_32736666_1383434366_n.jpg


Ovšem čím jsem starší, tím víc mě to táhne z města do přírody. Zkoumal jsem proto na Google Earth, zda v okolí Gdaňsku není nějaká přírodní zajímavost - ideálně v dosahu moře. Jako jasný favorit mi vyšel Slowinski Park Narodowy, který se nachází na pobřeží Baltu vzdušnou čarou asi 70 kilometrů na severozápad od Gdaňsku. Znamenalo to absolvovat poměrné složitou anabázi vlakem a ještě autobusem, ale vzhledem k tomu, že národní park sliboval vskutku nevšední scenérii, byli jsme ochotni to podstoupit.

Jak se ukázalo, cestování s PKP si ničím nezadá s tím, co svým cestujícím připravují České dráhy. „Prosze dwa bilety powrotne do Leborka.“ Baba cosi naťukala do počítače a podala mi dvě jízdenky. Prohlédnul jsem si je a zjistil, že místo Lebork je v kolonce uvedena cílová stanice Malbork. Upozornil, jsem ji tedy na omyl a baba v tu ránu začala cosi huhlat. Jenže na to už mé znalosti polštiny nestačily a baba brzy zjistila, že si se mnou moc nepopovídá. Podle internetového „vyšukávače“ spojení měl vlak jet v 9:11. Jenže jak se ukázalo, žádný takový vlak v tuhle dobu nejede. Na tabuli svítil pouze expres do Štětína přes Koszalin s odjezdem v 9:26 (to samé se opakovalo i při zpáteční cestě, takže to nemůže být náhoda). Přesunuli jsme se tedy na nástupiště a čekali. V 9:35 se na tabuli objevila poznámka opozniony a teprve v 9:45 vlak skutečně dorazil. Inu, stejné jako u ČD. Cesta přes Sopot, Gdyni a Wejherovo se neskutečně táhla. Náš „expres“ totiž zastavoval na každé mezi a do Leborka jsme tak dorazili s více než hodinovým zpožděním. Zbývalo přečkat další půlhodinu ve smradlavé hale provinčního nádraží a pak nasednout společně s několika vesničany na maršrutku společnosti Boguś Bus a vyrazit do vesničky Leba, která je vstupní branou do Slowinskeho Parku Narodowego.

Ačkoliv Gdaňsk působil poněkud vylidněným dojmem, proti Lebě to byl ještě slabý odvar. Vesnička na pobřeží Baltu, jak se zdá, ožívá na jaře a na podzim usíná zimním spánkem. Místní pláž bývá (soudě podle fotek) přes léto plná koupáků, ale sychravý sklonek podzimu očividně pro Poláky příliš poetiky neskýtá. A podle toho to tu také vypadalo. Hospody a hotely se zabedněnými dveřmi, jako by se tu měl každou chvíli přihnat hurikán. Nikde ani živáčka. V přístavu jen pár opuštěných rybářských lodí a potrhané sítě na sušení ryb plápolající ve větru. Když jsme přišli k bráně národního parku, bylo jasné, že dnes jsme tu jediní návštěvníci. Podle informací na internetu měla u vstupu do parku fungovat půjčovna kol. Jenže když jsem zaklepal na okénko správce parku a ptal se, kde že je možné si ta kola vypůjčit, podíval se na mně, jestli to jako myslím vážně a nakonec z něj vypadlo: „Rowery – impossible.“ Docela podpáskovka. Písečné duny, kam jsme měli namířeno, jsou totiž od Leby vzdálené asi deset kilometrů. Na kole by to byla záležitost dvaceti minut, pěšky hodina a půl. Chlápek za oknem nás chvíli pozoroval a pak prohodil něco v tom smyslu, že za 15 zlotých na osobu nás tam odveze „melexami“. Nepřemýšlel jsem nad tím, co je vlastně zač taková „melexa“ a demokraticky jsem rozhodl, že tam se svezeme a zpátky to dojdeme pěšky. Po chvíli se ze vrat stavení vybatolil dědek v beranici a tlačil před sebou elektrický golfový vozík. Naložil nás a vyrazili jsme. Byla to pekelná jízda. Cestu vinoucí se lesem zbudovala německá armáda, která tu měla raketovou základnu. Mezi betonovými panely zejí několikacentimetrové díry a vozík na nich drncal tak, že jsem myslel, že každou chvíli vypadneme. Ale když už se zdálo, že jízda hustým borovicovým lesem nebere konce, začalo v dálce na konci stezky konečně prosvítat písečné pohoří.

381087_2694741538760_1563238066_32736578_1031896149_n.jpg

385156_2694747778916_1563238066_32736584_1170581967_n.jpg

390397_2694753619062_1563238066_32736590_711962987_n.jpg

381350_2694749378956_1563238066_32736588_1179475585_n.jpg

381371_2694748538935_1563238066_32736586_1861287516_n.jpg

313039_2694753259053_1563238066_32736589_1600039423_n.jpg

321209_2694761539260_1563238066_32736593_790387632_n.jpg

308245_2694885022347_1563238066_32736663_1138704852_n.jpg

374081_2694871582011_1563238066_32736659_1865080537_n.jpg

374604_2694875942120_1563238066_32736662_216540918_n.jpg

383100_2694866501884_1563238066_32736658_1857079458_n.jpg
Naposledy upravil(a) kuba.biker dne 09. 12. 2011, 09:16, celkem upraveno 16 x.

kuba.biker
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Příspěvky: 2109
Registrován: 16. 06. 2007, 10:14
Stav: Offline

Re: Fokkerem k Baltskému moři

Příspěvek od kuba.biker »

Balancuju na špičce písečné duny, vítr kolem víří písek, po obloze se ženou dramatická mračna a nedaleko hučí rozbouřený Balt. Já mačkám spoušť jako o závod a modlím se, aby se písek nedostal do útrob foťáku. „Seš blázen, já se chci vrátit, mám písek úplně všude,“ huláká přítelkyně a snaží se překřičet fičení větru. S nevinným výrazem se ptám, jestli má ten písek opravdu všude. Slečna vypadá naštvaně. Naštěstí mezi dunami je závětří a tak se celkem rychle propleteme písečným pohořím až na pobřeží Baltu. Něco tak krásného jsem už dlouho neviděl. Pláž posetá drobnými barevnými kamínky s jemným pískem čistším než na Koh Samui, rozbouřené moře, prstence rozvířeného písku a konečně i sluníčko vykukující z nízko plujících mraků. A hlavně: nikde ani živáčka, jen písečné přesypy zdánlivě nedotčené lidskou nohou. Cesta byla sice strastiplná, ale stálo to za to.

392900_2694767459408_1563238066_32736594_103511831_n.jpg

385426_2694768499434_1563238066_32736597_1696520733_n.jpg

378930_2694780179726_1563238066_32736604_1078433506_n.jpg

381615_2694773859568_1563238066_32736598_1651202220_n.jpg

386267_2694767859418_1563238066_32736595_248180280_n.jpg

380467_2694853221552_1563238066_32736649_224600966_n.jpg

393468_2694779779716_1563238066_32736603_1994721800_n.jpg

386084_2694833821067_1563238066_32736638_1457624734_n.jpg

385807_2694859501709_1563238066_32736652_389210682_n.jpg

383738_2694852661538_1563238066_32736648_1066825339_n.jpg

381074_2694844781341_1563238066_32736644_1000696962_n.jpg

386740_2694829100949_1563238066_32736636_1810467881_n.jpg

392714_2694853781566_1563238066_32736650_87603976_n.jpg

386533_2694792220027_1563238066_32736611_2098645963_n.jpg

393283_2694798620187_1563238066_32736617_887340864_n.jpg

378073_2694797300154_1563238066_32736615_760533819_n.jpg

377292_2694797860168_1563238066_32736616_1695161924_n.jpg

381296_2694819500709_1563238066_32736629_1047519357_n.jpg

376419_2694823860818_1563238066_32736631_1985559030_n.jpg

316674_2694803180301_1563238066_32736618_521624751_n.jpg

377932_2694807460408_1563238066_32736622_151663568_n.jpg

378116_2694804020322_1563238066_32736620_601644608_n.jpg
Naposledy upravil(a) kuba.biker dne 09. 12. 2011, 04:31, celkem upraveno 14 x.

kuba.biker
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2011
Příspěvky: 2109
Registrován: 16. 06. 2007, 10:14
Stav: Offline

Re: Fokkerem k Baltskému moři

Příspěvek od kuba.biker »

Zpět do Prahy jsme odlétali následujícího dne za hustého deště. Letiště Lecha Walesy je spíše takové provizorium. Stávající hala absolutně nedostačuje a příští rok by proto měl být otevřen zbrusu nový terminál. Už je takřka hotový – zbývá jen dokončit interiér. V noci je nový terminál osvětlený a atypicky řešený strop nezapře inspiraci tvorbou Santiaga Calatravy. Jak už jsem psal zde na fóru, Gdaňsk by v budoucnu mohl být příjemným přestupním bodem pro baťůžkářské cesty do Norska, Finska a Švédska - pokud tedy OLT Jet Air přežije.

Gdańsk 1044.JPG

Gdańsk 1074.JPG

Gdańsk 1060.JPG

Gdańsk 1080.JPG

Gdańsk 1052.JPG

Gdańsk 1096.JPG

Gdańsk 1106.JPG


Let probíhal ve stejném duchu jako ten předchozí; stejné letadlo, stejná letuška, stejný catering. Jen load factor o něco lepší - tentokrát nás letělo sedm. Nad českou kotlinou se za ty čtyři dny konečně vyjasnilo a tak jsme se mohli kochat výhledem na Krkonoše, Jizerské hory, Liberec, Ještěd, Máchovo jezero a Bezděz. Na dráhu 24 jsme pod dohledem několika spotterů fotících z pole u carga dosedli po hodině a jednačtyřiceti minutách letu.

391059_2694932863543_1563238066_32736693_1975661325_n.jpg

374686_2694933143550_1563238066_32736694_334637287_n.jpg

Gdańsk 1145.JPG

Gdańsk 1191.JPG


Přivítání na pražském letišti bylo chladné. Protože sluníčko zrovna zapadalo a Fokker byl nádherně nasvícený, chtěl jsem poodstoupit od schůdků k pozemnímu zdroji a udělat si pár fotek přídě. V tu ránu se přihnal jakýsi zhovadilý rampák a začal na mne hulákat, že tam nemám co dělat a dokonce se mi snažil clonit foťák rukou(!) Měl jsem sto chutí jednu mu vlepit. Nesnáším, když se mnou někdo komunikuje stylem „Hej/Haló, vy tam, děte vodtamtaď!“ Ani nemluvě o pravidlu „náš zákazník, náš pán“. Kdybych svým jednáním bránil kupříkladu průjezdu cisterny k letadlu, tak to bylo samozřejmě o něčem jiném a onen rampák by byl v právu. Ale na totálně mrtvé Ruzyni, u letadla, které přiletělo se sedmi cestujícími s desetiminutovým předstihem, to bylo naprosto neadekvátní jednání. Když už zaměstnanci letiště postrádají špetku empatie, aspoň by jim LePra mohla zaplatit kurzy dobrého chování. Někteří by to potřebovali jako sůl. Být po mém, dal bych takovým jedincům hadr s nápisem Pomocná stráž VB a hodinovou výpověď. Takže fotku sice mám, ale bohužel s nepříjemnou pachutí…

379891_2694934183576_1563238066_32736696_1354091983_n.jpg


Resumé? OLT Jet Air poskytuje skvělý servis za velmi příznivé ceny. Kdo se chce s nimi proletět, nechť neváhá. Obávám se, že linka v provozu moc dlouho nevydrží - o společnosti jako takové ani nemluvě. Fokker 50 je vcelku příjemné letadélko, jediné, co mi vadilo, byl snížený strop na úrovni křídel, kde jsem se dvakrát praštil do hlavy. Gdaňsk a Slowinski Park Narodowy podle mého rozhodně stojí za návštěvu. Je hrozná škoda, že se k Polsku a Polákům přistupuje s jakýmsi podivným despektem. Očividně to není jen „velkej flák země, kde nic není“, jak si myslí i pár lidí v mém okolí. A co mě hrozně mrzí, je fakt, že v Německu i v Polsku funguje regionální letecká doprava ke spokojenosti cestujících. Bohužel, u nás to tak není ani zdaleka.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Fokkerem k Baltskému moři

Příspěvek od prodejce »

Škoda, že se na fóru nedají příspěvky hodnotit nominálně, jenom slovně - jednoznačně nejlepší tripreport zde na fóru. O tom proč je tenhle tripreport lepší než ostatní by se dala napsat esej.


Orus-x
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1250
Registrován: 28. 08. 2003, 15:28
Stav: Offline

Re: Fokkerem k Baltskému moři

Příspěvek od Orus-x »

Naprosto úžasný trip report z mého oblíbeného severního Polska. Díky za něj. Čtivé, stylisticky výborné. Ve Slowinském Narodowem Parku jsem nebyl, ale z těch fotek a popisu to na mě působí naprosto živě. Já jsem se z Gdańsku vydal na Helskou kosu až do Helu a taky můžu všem jenom doporučit.
Ceny na lince Jetairu sleduju pravidelně ale bohužel ty akční tarify za 49 Zl jsou velmi pravděpodobně klamavá reklama, neobjevil jsem je ani po hodině hledání, a to ani na lince z Katowic do Gdańsku, kde by měl lítat ten Jetstream. Velmi pravděpodobně má "státní hydra" LOT do GDN z PRG i KTW příznivější ceny než Jetair.
A palec nahoru za Güntera Grasse, Plechový bubínek patří k tomu nejlepšímu, co jsem viděl/četl :thumbup:

traveler
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 41
Registrován: 27. 06. 2007, 21:17
Stav: Offline

Re: Fokkerem k Baltskému moři

Příspěvek od traveler »

K tématu polských potravin - svého času existoval v Praze na Vinohradech obchod s polskými potravinami, který mělo "pod palcem" polské velvyslanectví, resp. byl nějak sponzorovaný z Polska. Jaký je aktuální stav nevím, ale když napíšeš na Polský institut v Praze praga.ip.sekretariat@msz.gov.pl, tak určitě dostaneš asi tu nejpřesnější informaci.

Ja sám jsem pracovně v Polsku skoro více než v Čechách. Úroveń polských obchodů/potravin/restaurací je asi tak různorodá, jako u nás. Nejlepší obchod s potravinami/lahůdkami v Polsku je Piotr a Pawel a pak asi tržnice. Jinak úroveń polských restaurací (kvalita gastronomie) je ode zdi ke zdi. Existují báječné restaurace a existují restaurace, kde by Polreich spáchal harakiri. Asi jako všude. :) Co může Čecha překvapit, je fakt, že výběr vín a vůbec kultura pití vína je v Polsku hodně v plenkách. Ale dát si v Gdańsku uzeného sledě a k tomu kvalitní vodku nemá chybu.

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4143
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Fokkerem k Baltskému moři

Příspěvek od whiskey »

prodejce píše:Škoda, že se na fóru nedají příspěvky hodnotit nominálně, jenom slovně - jednoznačně nejlepší tripreport zde na fóru.

+1

tatranka
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 216
Registrován: 02. 05. 2006, 14:01
Stav: Offline

Re: Fokkerem k Baltskému moři

Příspěvek od tatranka »

Jednoznačně bomba. Nádherné fotky.

ratje
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 34
Registrován: 10. 06. 2010, 15:59
Stav: Offline

Re: Fokkerem k Baltskému moři

Příspěvek od ratje »

uzasny report, nadherne fotky :clap:. A navnadilo me to k navsteve severniho Polska.

jane
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1421
Registrován: 15. 10. 2006, 16:13
Stav: Offline

Re: Fokkerem k Baltskému moři

Příspěvek od jane »

Uzasny report a jeste lepsi fotky. Asi si me prave nalakal na vylet :)

ratje
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 34
Registrován: 10. 06. 2010, 15:59
Stav: Offline

Re: Fokkerem k Baltskému moři

Příspěvek od ratje »

jane píše:Uzasny report a jeste lepsi fotky. Asi si me prave nalakal na vylet :)
ratje píše:uzasny report, nadherne fotky :clap:. A navnadilo me to k navsteve severniho Polska.


oboje v 10:14
nejsi nahodou moje sestra? :lol:

ziletka
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 780
Registrován: 07. 04. 2007, 16:52
Bydliště: Brumov-Bylnice
Stav: Offline

Re: Fokkerem k Baltskému moři

Příspěvek od ziletka »

Uzasny report. Pripomnel jsi mi krasny vikend co jsem tam stravil letos v cervenci.

Lucx
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 158
Registrován: 21. 04. 2008, 20:50
Pohlaví: muž
Bydliště: OSR
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Fokkerem k Baltskému moři

Příspěvek od Lucx »

Pěkný TR i fotky.
Gdaňsk je pro mě jednoznačně nejkrásnější město v Polsku.
Rozhodně doporučuji navštívit poloostrov Hel, na který se dostanete z centra (nábřeží) Tramwajem wodnym, prostředí podobné Slowinskemu parku narodowemu. V Helu je např. fokarium - tedy tuleňárium.
Malá inspirace http://lukashorak.rajce.idnes.cz/Gda_sk%2C_Sopot%2C_Hel%2C_Jastarnia%2C_Gdynia%2C_Wroc_aw_-_srpen_2011_Polsko/

Zulu Charlie
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 242
Registrován: 19. 02. 2008, 19:13
Bydliště: letadla do OSR mi občas létají nad hlavou
Stav: Offline

Re: Fokkerem k Baltskému moři

Příspěvek od Zulu Charlie »

:thumbup: Superturbo report, gratuluji !!!

Taky jsem se do GDN chystal, bohužel K2 byl jiného názoru :(

Ale snad to vyjde, opravdu to tam nemá chybu.


Odpovědět