Málem obyčejný výlet VIE-MUC-IST a zpět

Odpovědět
pavelkja
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 110
Registrován: 05. 11. 2010, 10:14
Stav: Offline

Málem obyčejný výlet VIE-MUC-IST a zpět

Příspěvek od pavelkja »

Moje dnešní cesta vede z Vídně přes Mnichov do Istanbulu a stejnou trasou zpátky. Důvodem cesty je dělat doprovod a prý i kouče sestře na badmintonovém turnaji v Istanbulu. První let jsem absolvoval sám, sestra se ke mě připojila v Mnichově, kam doletěla z Kodaně. Malé vzrůšo na jinak obyčejných letech nastalo až na zpáteční cestě v Mnichově.

19.12.2011, 16:45-18:00
VIE-MUC
OS 115
A319 OE-LDA named Sofia (7,9 roků)
Load: odhadem 60%


Na letiště jsem přijel ve tři hodiny odpoledne s vytištěnou palubní vstupenkou z internetu. Zastávka u drop-off přepážky nebyla delší než pár minut. Po chvilce jsem se tedy šel „bavit“ do transitu. Jelikož jsem neměl v plánu cokoliv nakupovat, šel jsem rovnou ke gatu C40, kde jsem zkoušel, jestli je na letišti ve Vídni zdarma wifi. Notebook i mobil jsem připojil bez potíží. Chvíli jsem si četl nějaké zprávy a e-maily a před čtvrtou hodinou jsem prošel bezpečnostní kontrolou. Za bezpečnostní kontrolou v gatu už byl signál wifi slabý :-( ale naštěstí se mi podařilo vygooglit registraci letadla, které na nás už čekalo.
Boarding probíhal na čas, ale nakonec jsme museli 20 minut čekat na start z důvodu sněhové přeháňky v Mnichově. Sedačky v letadle byly nové, stejné jako ve WizzAiru, ale tady jsem měl královsky asi 10 cm mezi koleny a sedačkou přede mnou. Start i let probíhal klidně. Na palubě jsme v economy dostali na výběr mezi oplatkou nebo mandarinkou, na pití bylo nealko, teplé nápoje, víno, pivo. Já jsem seděl v předposlední řadě, takže jsem měl asi 5 minut na snězení a vypití :-)
Kolem 18. hodiny jsme zastavili v Mnichově. Nakonec mě jen čekal průchod do terminálu a nalezení sestry, která už pár hodin na mě čekala.

19.12.2011, 19:25 – 23:20
MUC-IST
LH 1774
A321 D-AIRH (18,5 roků)
Load: 95%

Společně jsme prošli přes pasovou kontrolu do mimo schengenského terminálu. Měli jsme necelou hoďku, než začal boarding, takže jsme se tak nějak nudili po okolních obchodech. Pár minut před 19. hodinou začal boarding pomocí autobusů. My jsme se vešli do prvního, takže jsme si v pohodě dali batohy do binů nad námi. Asi do půl osmé jsme čekali na poslední pasažéry, poté jsme rolovali na deicing. V těchto momentech se ze mě vždy stává ekolog, protože odmrazovací směsi hrají všemi barvami. Pak jsme pokračovali k ranveji, kde bylo docela rušno. Museli jsme počkat, až přistanou asi 4 letadla. Po cca 5 minutách vyčkávání jsme odstartovali. Ve srovnání s prvním letem to vypadalo, jako kdyby to pilot vzal střemhlav vzhůru. Když jsme vystoupali do letové hladiny, tak začal palubní servis. Vše se roznášelo odpředu a tak jsme si v zadních řadách pěkně počkali. Navíc steward roznášející jídlo nějak nespěchal. Dostali jsme klasické menu – těstoviny zalité rajčatovou omáčkou, houska s máslem (které se pěkně roztíralo), tři malé perníčky, voda. Měl jsem hlad, takže snědeno bylo rychle. Let byl poměrně klidný, vzrůšo začalo až při přistání. V posledních minutách klesání jsme prolétali přeháňkou a s letadlem to pěkně házelo na všechny strany. Až v posledních sekundách před dosednutím se nám ukázal do tmy zářící předměstí Istanbulu. Po dosednutí jsme museli pár minut vyčkávat na přidělení stojánky, ale nedočkaví pasažéři okamžitě začali vytahovat své věci z binů a už chtěli vystupovat. I přes opakované upozorňování palubního personálu dojelo pár lidí ke stojánce ve stoje. Po vystoupení nás čekalo putování nekonečným terminálem na pasovou kontrolu – díky za množství travelátorů. Zavazadla přijela v pořádku a celá cesta z letadla až ven z letiště trvala necelou půl hodinu.

22.12.2011, 12:55 – 15:30
IST-MUC
LH 1771
A320 D-AIPC (22,3 let)
Load: 80%


Naše zpáteční cesta začala zajímavě hned u check-in kiosků, když jsme zjistili, že žádný z nich nefunguje. Do odletu jsme měli dvě a půl hodiny, takže fronta byla malá a tragédie to nebyla. Přesto jsem zkusil jít do okýnka Lufthansy na letišti a říct jim, jestli by to nemohli spravit. Nešlo to. Jakmile začal check-in, tak poskakující pikolík nás začal nahánět k automatům. Po chvilce vysvětlování teda pochopil, že je něco špatně a začal to řešit. Vůbec srandovní je tradiční personální nasazení u check-in desku. Tam kde všude v Evropě stačí jeden pracovník, v Turecku asistují dva. Byli jsme v řadě mezi prvními, takže odbavení bylo rychlé a my jsme si mohli v klidu projít duty free a najíst se před cestou ve food courtu. Taky jsme na letišti rozměnili zbývající liry za luxusní kurs kolem 2,4 za euro. Pro příště všem doporučuji měnit peníze až v Istanbulu! U gatu jsme byli včas a absolvování další bezpečnostní kontroly bylo rychlé a čekací hala byla prostorná. Do letadla jsme nastupovali včas a vypadalo to, že i včas odletíme. Bohužel nás od stojánky odtlačili asi až o čtvrt na dvě. Dojeli jsme ne pojížděčku a před námi čekalo na start podle slov pilota asi 15 letadel. Cesta na ranvej byla dlouhá, aspoň jsem se ale mohl dívat na krásná letadla na letišti. Odstartovali jsme přesně ve 14:10 a z okýnka jsem napočítal frontu asi 20 letadel čekajících na start za námi. Let se opět zpozdil, poučen z loňska jsem však na návazný let do Vídně nechal dvou a půl hodinovou rezervu. Chvíli po startu začal servis, který byl velice rychlý. Nabídka jídla nestála za řeč. Těstoviny s jedním cherry rajčetem a houbami jsem si protrpěl, nejvíc mě chutnala celozrnná bagetka s máslem (které se opět dalo příjemně roztírat). Aspoň pivo jsem si stihl dát dvakrát :-D Let byl klidný, pouze při přistávání jsme prolétali hustou oblačností a s letadlem to pěkně házelo. V Mnichově jsme přistáli o 50 minut později a většina cestujících honem spěchala na návazný let a nebo už rovnou věděla, že jim spoj uletěl.
Po výstupu z letadla jsme došli na dlouhou spojovací chodbu, kterou přehradila trojice důležitých policajtů a kontrolovali pasy cestujících. Tuto buzer-akci jsem vůbec nepochopil, protože asi o 5 km chodeb, schodů a bezpečnostních dveří dál jsme narazili na další pasovou kontrolu, tentokrát oficiální. Cestující, kteří dobíhali lety na poslední chvíli, museli být nadšení.

22.12.2011, 17:10...
MUC-VIE
OS 114


Správné dobrodružství začalo až s posledním letem. Letadlo přiletělo z Vídně a my jsme čekali, kdy začne boarding. Pár minut se nic nedělo a na tabuli se rozsvítilo upozornění na zpoždění. Paní u přepážky nás informovala, že zpoždění kvůli technické závadě bude asi 15-20 minut. Pak se dlouho dlouho nic nedělo, až náš let zmizel ze světelné tabule. Paní na přepážce neřekla ani slovo, čekající cestující někam odešli. Já jsem se tedy vydal hledat informace na info tabuli, kde se o zpoždění letu nic nepsalo, číslo gatu bylo pořád stejné. Došli jsme k přepážkám Lufthansy, kde byl nával lidí. Jakási slečna u kiosku automaticky tiskla palubní vstupenky na další let někdy v 18 hodin. Tak jsem to zkusil taky, ale nešlo mi to a musel jsem se zařadit do fronty k přepážkám. Fronta asi 15 lidí se vůbec nehýbala. Většina z nás byli cestující ze zrušeného letu. Po asi 20 minutách přišla jakási paní k mojí sestře a zeptala se, proč tam stojí, ať jde k její přepážce. To jsem nechápal a nechápalo to více lidí okolo. Paní se zeptala, proč jsme neletěli letadlem, na které máme palubní vstupenku. Tak jí sestra musela říct, že let byl zrušen a že dalších 15 lidí ve frontě má stejný problém. Nakonec nám vytiskla stand-by lístky na let do Vídně v 19 hodin.

22.12.2011, 19:05 – 20:20
MUC-VIE
LH 2332
ERJ-195 D-AEME (2 roky)
Load: 80%


Šli jsme tedy k přepážce pro daný let. O několik gatů vedle byl last call pro let do Vídně v 18 hodin, kam nás nemohli přebookovat z důvodu, že přednost měli cestující s návazným letem ve Vídni. Ptal jsem se slečny u gatu, co mám dělat pro to, abych se ze stand-by dostal do letadla, slečna mě ujistila, že vše bude OK a že poletím. U gatu nás oslovil pán z Česka, který letěl z Chicaga a měl stejný zrušený let. Neměl se jak dostat z Vídně do Brna, tak měl štěstí aspoň v tom, že jsme ho mohli vzít do auta. Nakonec jsme se tedy dostali do letadla. Když už nic, tak jsem aspoň letěl poprvé ERJ-195 a tak jsem celý výlet absolvoval pokaždé v jiném typu letadla. Let byl klidný a krátký. Pouze ve Vídni jsme malou chvíli čekali na vyskládání zavazadel na pás.

Nevím, jak teď zhodnotit servis Lufthansy. Ano, přebookovali nás na další let, ale na druhou stranu se mi jako cestujícímu nedostaly informace o tom, že je let zrušen a co mám dělat. K přepážce na přebookování jsem se dostavil tak nějak automaticky. A slečna si nevěděla rady ani s mým dotazem, jestli dostanu voucher na jídlo, když letím o dvě hodiny později. Raději mě poslala do další smrtonosné fronty, kde bych asi čekal až do teď.


honzeek1
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 354
Registrován: 12. 11. 2006, 11:19
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Málem obyčejný výlet VIE-MUC-IST a zpět

Příspěvek od honzeek1 »

Ten buzer cestou z Istanbulu jsem zazil pokazde i v PRG, kde kontrolovali pasy jeste pred ofiko pasovkou. Taky nevim proc.

jane
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1421
Registrován: 15. 10. 2006, 16:13
Stav: Offline

Re: Málem obyčejný výlet VIE-MUC-IST a zpět

Příspěvek od jane »

Delaji to u priletu ze zemi mimo schengensky prostor, asi aby eliminovali pripadne vetrelce hned v zarodku :)

pavelkja
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 110
Registrován: 05. 11. 2010, 10:14
Stav: Offline

Re: Málem obyčejný výlet VIE-MUC-IST a zpět

Příspěvek od pavelkja »

jane píše:Delaji to u priletu ze zemi mimo schengensky prostor, asi aby eliminovali pripadne vetrelce hned v zarodku :)


To je zajímavé, ale vloni se mi tohle nestalo... Navíc tam je člověk pořád v transitu a de facto může přilítat z mimo schengenu a přestupovat na let opět mimo schengen...

jane
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1421
Registrován: 15. 10. 2006, 16:13
Stav: Offline

Re: Málem obyčejný výlet VIE-MUC-IST a zpět

Příspěvek od jane »

Asi i zalezi na konkretni zemi, jakoze cim vic na vychod, tim vetsi pravdepodobnost kontroly uz pri vychodu z gatu.


meir13
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 240
Registrován: 27. 12. 2008, 16:38
Bydliště: On the way from Sharjah to Bacoor or other way around.
Stav: Offline

Re: Málem obyčejný výlet VIE-MUC-IST a zpět

Příspěvek od meir13 »

Cokoliv jsem letos letel do PRG mimo priletu z LHR a bylo to na terminal 1, tak jsem videl kontrolu pasu na gatu. Ale tohle funguje i na jinych letistich vcetne tech mimo Evropu.


Odpovědět