Čtyři berlínská letiště za dva dny

Odpovědět
Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5915
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Čtyři berlínská letiště za dva dny

Příspěvek od Globik »

Původně to vypadalo, že letos budu mít absolvováno 0 letů. Shoda okolností. Nakonec mě zlákal podzimní výprodej u ČSA a tak jsem si za 2.900 Kč dopřál alespoň tento krátký výlet a mohl se tak aktivně rozloučit s letištěm Otty Lilienthala (TXL), kde měl být letecký provoz již zrušen, ale soudruzi z východního Německa to prostě nějak nezvládli. A tímto jsem si dopřál svůj první let do Berlína (vždy jsem jel vlakem, autobusem nebo autem).

5.10.2012
PRG-TXL
OK516
ATR 42 OK-KFO
LF: 33,3% (16 PAX)
Jídlo: sušenky
Jelikož k sušenkám nebylo máslo, nemohu hodnotit jeho roztíratelnost.

Aniž by to byl můj úmysl, stal jsem se jedním z prvních cestujících, odlétajících z Letiště Václava Havla (v tu chvíli ještě slavnostně nepřejmenovaného). 119 a AE již měly nový text na čelním displayi a po příjezdu k T2 bylo k vidění kromě připraveného sálu k slavnostní akci i větší množství polucajtů, než obvykle.
Od gatu jsme autobusem odjeli jen pár minut před časem odletu, rychle nastoupili a taxovali na čas.
V prvních 5 řadách sedím sám
V prvních 5 řadách sedím sám

Bez mapy na IFE je člověk trochu ztracen a tak jsem jezera na Sprévě považoval za jezera na Havele. A pak jsem najednou spatřil opuštěné letiště. Z výšky se přeci jen zdá vše menší (také celý Berlín se mi zdál nějak malý) a tak jsem usoudil, že se jedná o Gatow. Teprve, až jsme měli Berlín po levé a ne po pravé straně, mi svitlo, že to byl nikoli zrušený Gatow, ale ještě neotevřený Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt.
BER
BER

TXL
TXL

TXL
TXL

Po přistání na starém dobrém Tegelu jsem si prošel dokola celý původní terminál a poté se odebral ke stánku BVG, zakoupil si pětidenní jízdenku a autobusem a metrem se odebral do hostelu. Na webu hotels.com jsem si zakoupil ubytování v hostelu ve Weddingu (Antwerpner str.40). Jednolůžkový pokoj včetně snídaně vyšel na cca 600 Kč na noc (-9% virtuální sleva formou každé 11.noci přes hotels.com zdarma v průměrné ceně předchozích 10 nocí). Kdo má hlouběji do kapsy, jede sám, chce mít svůj pokoj a nevadí mu, že musí spát se špuntama v uších (zvuková izolace zejména z chodby je dost mizerná) a že se bude o koupelnu/WC dělit se sousedem (ta je řešená tak, že je mezi dvěma singl pokoji a na každých dveřích je zevnitř západka, takže když se zamknete, soused vám do ní neleze, ale zase na druhou stranu se nemůžete spolehnout na to, že když právě z časových nebo fyziologických důvodů koupelnu potřebujete, máte jí kdykoli k dispozici) a chce být relativně v centru a velmi blízko metru, je to k doporučení. Snídaně je mnohem lepší, než např.v Etapu (až na kvalitu kávy a sáčkových čajů).

Jelikož jsem byl v Berlíně již mnohokrát, pobyt jsem věnoval specialitkám, které jsem ještě neviděl a jako obvykle podrobnému studiu toho, jak se město měnilo a mění. Pokud se někdo hrabe v detailech urbanistické historie, je Berlín vděčným místem, protože se již 80 let doslova mění před očima. Začal to Hitler, pak bombardéry spojenců, poté komunisti a posledních 23 let (zatím nedokončeno) demokratická správa města.
Netradiční místo na bungee
Netradiční místo na bungee

Netradiční místo na bungee
Netradiční místo na bungee

Vozidlo na alternativní pohon - pivo
Vozidlo na alternativní pohon - pivo

Z toho obecně zajímavého jsem navštívil prohlídky společnosti Berlínské podzemí, bývalou radarovou základnu na Teufelsbergu a hlavně ta 4 letiště. Původně jsem je chtěl navštívit za 1 den, pak jsem si to rozmyslel a rozdělil do 2 dnů a přidal k tomu páté, ale to (Gatow) jsem nakonec nestihl, neboť jsem se zdržel na Teufelsbergu a přijel bych tam až za tmy.

Berlínské podzemí je neziskovka, která se velmi dobře stará o některá zajímavá historická místa pod zemským povrchem. Ve správě mají několik krytů v okolí nádraží Gesundbrunnen a bývalou protiletadlovou věž, rovněž tam. Většina prohlídek trvá cca 90 minut, je buď anglicky, německy nebo španělsky a stojí 10 €. Můžete se vypravit do nacistického bunkru, který je přímo v jižní části stanici metra Gesundbrunnen a je upraven jako muzeum nebo do podobného bunkru v severní části shodné stanice, který ovšem byl během studené války upraven jako protiatomový kryt plus do nově (během studené války) vybudovaného protiatomového krytu v sousední stanici metra nebo opět do krytu v severní části metra Gesundbrunnen, jehož část je upravena jako muzeum útěků z demokraticko socialistického ráje a poté se přesunete k Bernauerstr., kde bylo nejvíce prokopaných tunelů pod zdí k útěkům a prohlídka s výkladem pokračuje dál. Poslední prohlídka mě zklamala, domníval jsem se, že uvidíme zbytky nějakého tunelu. Pro berlínského začátečníka to může být velmi zajímavé, ale já jsem většinu informací z výkladu již dávno znal. Pro někoho možná nejzajímavější trasa je však bývalá protiletadlová věž v parku Humbolthein. Je to jeden z berlínských kopců, které tam před 65 lety ještě nebyly. Hitler tam dal vybudovat jednu z protiletadlových věží na obranu vzdušného prostoru. Po válce Francouzi věž odstřelili, ale jelikož z jedné strany vedla a vede důležitá železnice, obávali se jí odstřelit i z této strany a tak část věže zůstala relativně zachována. V relativně nedávné době tam byly vybudovány vyhlídkové plochy, odkud je výhled na severní polovinu Berlína a jeho okolí. Po odstřelení části věže byla k troskám navezena suť z části zničených berlínských domů a vznikl tak umělý kopec. Podobné je to i ve Východním Berlíně, kde je Lidový park Friedrichshein. Zdejší protiletadlová věž však byla odstřelena úplně a je z ní vidět jen malý kousíček zdi. V Humboltheinu je k vidění vršek celé jedné části. A kromě toho se můžete několikrát týdně vypravit do interiéru. Vyfasujete helmy a podmínkou jsou uzavřené boty. Do věže vstupujete v jejích posledních patrech a sestupujete po schodech do cca její vertikální poloviny. V jedné části je k vidění zborcená část věže, dělá to svým způsobem dojem jako v obrovské krápníkové jeskyni (ovšem bez krápníků). Kdo má závratě, je nutné, aby rozuměl výkladu. V opačném případě může zažít nemilé překvapení. Celá skupina (po varování ohledně strachu z výšek) totiž vstoupí na rošt a poté průvodce rozsvítí pod ním. Pod vámi je 21 metrů hloubky. Bohužel ve všech interiérech Berlínského podzemí je zákaz fotografování, z důvodu internetu, neboť se zde nachází mnoho zapůjčených předmětů bez práva šířit jejich fotografie.
Výhled z Humboltheinu na Teufelsberg
Výhled z Humboltheinu na Teufelsberg

Friedrichshein
Friedrichshein

Průhled do bunkru z WW2
Průhled do bunkru z WW2

Předposlední den jsem se vypravil do Tempelhofu. Na exkurzi interiérů jsem byl předloni, tentokrát jsem tedy vynechal a zaměřil se pouze na plochu, která je kompletně zpřístupněná. Z důvodů předchozího programu jsem použil autobus, ale pokud byste se šli na plochu letiště projít, nejblíže je stanice metra U6 Tempelhof nebo stejnojmenná stanice okružního S bahnu (pokud byste ale šli nejprve na prohlídku interiérů, nejbližší je stanice metra U6 Platz der Luftbrücke).
U stanice Tempelhof je jedna z bran do parku, vzniklého po zrušení letiště. Resp.park je ve fázi projektu a má zahrnovat i obytné domy na několika místech okraje areálu (proti tomu byla koncem září demonstrace). V současné době je tedy plocha jen zpřístupněna, je tam vybudováno infocentrum, orientační tabule, vyhrazená místa pro grilování, několik málo WC (pozor, není tam moc keříčků) apod. Původní signalizace letiště (odborně to nedokážu nazvat) je stále zachována, pravděpodobně jen do doby než se přistoupí k přestavbě areálu.
Mapa současné podoby plochy THF
Mapa současné podoby plochy THF

Mapa plánované podoby THF
Mapa plánované podoby THF

THF
THF

THF
THF

THF
THF

THF
THF

THF
THF

THF
THF

THF
THF

THF - vlevo ideální bydlení spottera
THF - vlevo ideální bydlení spottera

THF
THF

Odpoledne jsem se přesunul do Grunewaldu a vypravil se pěšky na Teufelsberg. Což je rovněž jeden z umělých kopců, největší a nejvyšší bod Berlína (115 m.n.m.) Až do roku 1972 se tam postupně navážela suť z berlínských poválečných trosek, celkem 26 miliónů metrů krychlových suti. Poté byl kopec zalesněn. Na nejvyšším místě vznikla americko-britská špionážní základna. V současné době jsou tam vandaly zdevastované zbytky budov a radarových věží s kupolemi. Objekt je oplocen, ale za 7 € se dá absolvovat průvodcovaná nebo neprůvodcovaná prohlídka. Přístupná je hlavní budova a nejvyšší radarová věž, včetně kupole. Z věže je fantastický výhled na celý Berlín a jeho okolí. Osoby trpící závratí ať se ale na ochozech věže drží trochu dál od drátů, které tvoří zábradlí.
Budovy na Teufelsbergu
Budovy na Teufelsbergu

Věž radaru
Věž radaru

Ochoz na věži radaru
Ochoz na věži radaru

a výhled z něj
a výhled z něj

V kupoli radaru
V kupoli radaru

a výhled z ní
a výhled z ní

Poslední den jsem věnoval Schönefeldu. Přesunul jsem se tam Airport Expresem (příměstský vlak, jedoucí přes nádraží Flughafen Schönefeld), za běžný tarif (pozor, již leží v tarifní zóně C). Měl jsem objednanou exkurzi po té nechvalně slavné (východo)německé ostudě zvané Letiště Berlín Brandenburg Willyho Brandta a přesunul jsem se tedy městským autobusem na toto rozestavěné letiště, které mělo být již dávno v provozu (více se o tom nebudu rozepisovat, bylo toho tu napsáno dost). Na dálnici (shodou okolností do Prahy) jsou již směrové tabule, ale symbol letadla je přeškrtnutý.
Dálnice u BER
Dálnice u BER

Magistrála k terminálu
Magistrála k terminálu

Vystoupil jsem na Náměstí Willyho Brandta, což je centrální veřejná plocha se vstupem do haly a se vstupy do železniční stanice.
Náměstí W.Brandta
Náměstí W.Brandta

Pokud si člověk odmyslí ploty, dělníky, sem tam nějaký složený materiál a stavební buňky, kde sedí vedení stavby, vypadá to, že by zítra mohli otevřít. Po krátké procházce jsem se odebral do návštěvnického centra, kde je malá výstavka (shodná je v informační vyhlídkové věži, vzdálené cca 1 km) a konferenční sál a východní Němka, která mi oznámila, že exkurze začínají u nádraží Schönefeld. Individální cesty na letiště (za kterou jsem navíc nic neplatil - autobus je v rámci VBB tarifu zóny C) jsem ale nelitoval, neboť při organizované prohlídce se na tomto místě nestaví. Vrátil jsem se tedy k nádraží a šel si (asi naposledy) prohlédnout původní letiště Schönefeld, ze ktrého jsem letěl jen jednou, při mém jediném letu s FR.
SXF
SXF

Podíval jsem se i na terasu, za což se platí 2 € a srandovní vyplašený sekuriťák prohlíží obsah tašek a pak ojíždí plácačkou člověka, protože mu předtím řekne, ať si do rámu nesundavá opasek.
Z terasy na SXF, v pozadí BER
Z terasy na SXF, v pozadí BER

Poté jsem se odebral na místo odjezdu a tam jsem měl kulturní šok. Autobus byl evidentně plný východních Němců, alespoň podle chování.
Východoněmecký průvodce dorazil až když už byli všichni v autobuse a aniž by se zeptal, zda všichni rozumějí německy, spustil podrobný výklad. Vyrazili jsme shodnou cestou a první zastávka byla u informační věže. Tam jsme zaplatili 10 € za exkurzi (a odškrtávali si jména na seznamu přihlášených) a po výkladu u mapy jsme byli vypuštěni na věž.
Infověž
Infověž

Výhled z věže na terminál
Výhled z věže na terminál

Jedna z nových drah je již používána pro lety z SXF
Jedna z nových drah je již používána pro lety z SXF

Po dostatečně dlouhé době jsme pokračovali, objeli jsme část vnějšku letiště
Terminál
Terminál

a zamířili na plochu, kde jsme měli 2 zastávky: jednu na ranveji a druhou mezi gaty a věží. Na ranveji byly velké bílé kříže z folie, zatížené pytli - na ranveji Tempelhofu byly podstatně menší, namalované barvou, ale je fakt, že v případě Schönefeldu je možno si splést dráhu, na rozdíl od Tempelhofu, který je pro letecký provoz kompletně uzavřený.
Západní gaty
Západní gaty

Západní gaty
Západní gaty

Na jižní dráze
Na jižní dráze

Na jižní dráze
Na jižní dráze
Naposledy upravil(a) Globik dne 14. 10. 2012, 15:15, celkem upraveno 1 x.


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5915
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Čtyři berlínská letiště za dva dny

Příspěvek od Globik »

Pokračování:
Největší dveře v Evropě
Největší dveře v Evropě

Poté jsme se vraceli druhou stranou, přes Wassmansdorf, kde doporučuji fanatickým spotterům zakoupit domek.
Dojem z letiště je velmi dobrý. Co mi vadí (pokud to chápu dobře), že mezi terminálem a vlakovým nádražím a garážemi se jde venkem. Letiště má 3 řady gatů, jižní, západní a severní. Severní jsou low cost s nástupem autobusy nebo pěšky. Kolejová veřejná doprava je řešená tak, jak by bylo ideální v případě Ruzyně, tedy vlaky na jednom konci letiště vjedou do podzemí, zastaví pod terminálem a na druhém vyjedou. Takto je řešená dálková a regionální doprava. S bahn bude na letišti končit, tedy koleje vedou jen z jedné strany. Nikde jsem nenašel, jak bude překopán systém dálkové dopravy, protože v současnosti jezdí přes Schönefeld dálkové vlaky jen vzácně (po postavení Hlavního nádraží a severojížní tratě přes něj je trasa přes Schönefeld vždy zajížďkou).
Koleje dálkové/regionální dopravy a S bahnu
Koleje dálkové/regionální dopravy a S bahnu

Po exkurzi jsem se odebral do hostelu pro kufřík a jel s předstihem na letiště. Při přestupu z metra na autobus jsem ale objevil výborné spotterské místo: Na Kurt-Schumacherplatz je obchoďák (kde je mj.Saturn, Rewe a Reno), výtahem se vyjede do posledního patra garáží, které je na střeše a jste cca 600 metrů od prahu dráhy, na kterou máte kompletní výhled (a přibližující letadla létají nad vámi). Doporučuji dopoledne, později to máte proti sluníčku. V jednom okamžiku byla ve mě (a ve dvou Polkách, které tam byly) malá dušička a čekal jsem go around, neboť se blížil A343 Bundeswehru a na dráhu začal najíždět stroj Qataru. Ten odstartoval a přesně za minutu dosedl A343. Jak jsem se pak večer dověděl na Radiu Beat, je to na takto vytížených letištích normální.
A 343 Bundeswehru
A 343 Bundeswehru

Na letišti jsem měl problém s checkinem (předložil jsem jen občanku, agentka mě podle jména evidentně našla, ale nešlo jí mě začekovat, ptala se na letenku, tu jsem měl v emailu, ale asi jí to nepřišlo zatím tak problematické, abych musel vytahovat kindle a hledat v emailech. Její kolegyni se to po chvilce nakonec podařilo i s mým přáním, mít sedačku A. Další problém nastal v gatu, kde u několika lidí včetně mě nešlo načíst čárový kód z palubky. A tak to tam evidentně poté doplňovali ručně, neboť jsme čekali 10 minut v busu a poté agent při předávání papírů něco negativně komentoval. Bohužel každá minuta byla drahá, neboť se již smrákalo.
Pak nezbylo rozloučit se se starým dobrým Tegelem, kterého je velká škoda (původní terminál a věž jsou spolu s Tempelhofem architektonicky a v případě Tegelu i organizačně unikátní) a vrátit se domů. Byl to můj druhý let z tohoto letiště (poprvé předloni do SFO via FRA)
Po startu jsme letíme nad Špandavou a sídlišti západně od ní, děláme obrat a krásně je vidět Teufrlsberg, olympijský stadion a Tempelhof. Po opuštění Berlína se dostáváme nad mraky a za necelou hodinu přistáváme v Praze. Jeden z oceněných zákazníků Audi se během letu sám přesazuje na volné sedadlo vzadu (za závěsem), ale je rychle vypoklonkován, přes protesty, že je tam volno a vpředu se mačkáme.
9.10.2012
TXL-PRG
OK519
shodný stroj, tedy ATR 42 OK-KFO
LF: Y téměř 100%, zadní část kabiny za závěsem pro blázny 10% (1 PAX). Kromě 2 CC byla na palubě jen jedna žena (jako cesťák). Cca 50% cesťáků se vracelo z akce pořádané VW pro nejlepší zákazníky značky Audi, na bývalém letišti Johannisthal (JV okraj Berlína).
Jídlo: krekry
Jelikož ke krekrům nebylo máslo, nemohu hodnotit jeho roztíratelnost.

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4156
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Čtyři berlínská letiště za dva dny

Příspěvek od whiskey »

hodne fajn :thumbup:

firefly
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 601
Registrován: 17. 06. 2009, 20:15
Pohlaví: žena
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Čtyři berlínská letiště za dva dny

Příspěvek od firefly »

Zdravím, Aleši!
Moc pěkné! :clap:
Shodou okolností právě Berlín byl cílem mého úplně prvního letu v životě, to mi bylo asi 10 let, takže je to fakt hoooodně dávno :sick: . Od té doby jsem tam nebyla.

jife
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2012
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2012
Příspěvky: 330
Registrován: 27. 03. 2010, 11:07
Stav: Offline

Re: Čtyři berlínská letiště za dva dny

Příspěvek od jife »

Globiku diky za tak trochu jiný pohled na Berlín :thumbup:


pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2211
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Stav: Offline

Re: Čtyři berlínská letiště za dva dny

Příspěvek od pavelpmi »

Moc pěkné a moc zajímavé! :thumbup: Díky!!!

gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: Čtyři berlínská letiště za dva dny

Příspěvek od gr09 »

Vyborny napad na vylet a velmi ctive napsany TR..


Odpovědět