Zajímavá kuriozita
Zajímavá kuriozita
Jak už to v životě bývá, nejzajímavější zážitky člověk získá obvykle náhodou. Před několika dny jsem potřeboval letět z Kyjeva do Oděsy a zůstat tam na víkend.
Když jsem se podíval na web Ukraine International Airlines (MAU), se kterými dosti často létám, tak mne omylo. Za dvě zpáteční letenky na vnitrostátních linkách chtělí přes 800 EUR.
Tak to tedy ne.
Začal jsem hledat na netu jinou variant a už jsem se smiřoval s tím, že pojedu rychlíkem nebo autem. Našel jsem ale obratem, že tuto linku létá take Motor Sich, což je ukrajinský výrobce leteckých motorů a v dobách plné slávy také byl výrobce letadel. A navíc nabízel velmi zajímavé letadla – Jak 40 a AN140, což jak jistě potvrdí zdejší fanoušci, není možné si nechat ujít. Navíc ceny byla velmi přijatelné. Vypnul jsem pud sebezáchovy, a hurá na to.
Kupuji rychle letenky přes web Hahn Air (přece jenom moje důvěra k některým věcem na Ukrajině je omezená) a už se těším na nastávající dny. Během několika dnů přichází potvrzení typu, poletím s AN 140.
Bohužel se mi nepodařil check in on line. Po konzultaci s Customer line Motor Sich jsem zjistil, že SW Hahn Air is nerozumí se softem Motor Sich, ale že moji letenku vidí a vše bude na letišti OK.
Ve čtvrtek odjíždím k večeru na letiště Kyjev Zguljany (IEV), které je nové malé letiště přímo v Kyjevě, z kterého operují převážně menší dopravci a chartery. Je mnohem (subjektivně) příjemnější, než Kyjev Borispol (KBP).
Při check in mne překvapil požadavek, že kufr musí být zabalen do fialové fólie, aby prý celníci věděli, že je to kufr na vnitrostátním letu. Balič byl hned vedle check in, služba poskytnuta bezplatně. Holt jiný aerolinie, jiné zvyklosti.
Při žádosti o zajímavé místo mi bylo nabídnuto sedadlo 2A ? Že by business ?
Za chvíli, po zde velmi obvyklé důkladné security prohlídce, už jedeme k autobusem k letadlu. A před mnou stojí krasavec.
AN 140 – bylo vyráběho v Charkově. První kus byl zalétnut v roce 1999 jako vlastně první ukrajinské letadlo. Bohužel nezájem o tuto kategorii letadel a relativně vysoká cena náhradních dílů (díky kusové výrobě) odsoudila tento typ k neúspěchu. Poslední hřebíček do rakve tohoto typu zasadili rusko-ukrajinské vztahy.
Nejen já ze zájmu fotografuji letadlo. Jde o letadlo s registrací UR 14005, které Motor Sich převzalo v roce 2003 a je po celou dobu v jeho vlastnictví.
Místo je v druhé řadě, kde je díky tomu, že první řada je otočena proti směru letu a získávám tak obrovské místo pro nohy.
Po chvíli začíná posádka roztáčet “dvigatěle” (pro rusky nemluvící motory) a popojíždět do řady na start. Po najetí na dráhu pořádná zkouška motorů a po neobyčejně krátkém rozjezdu hurá nahoru.
AN140 se začíná spokojeně pomalu škrábat nad mraky a na svou letovou hladinu. Zhruba po 10 minutách letuška roznáší housky se šunkou a sušenku (omlouvám se za chybějící foto – můj hlad byl rychlejší) a a dává na výběr čaj nebo kávu. Čaj byl nabídnut s citrónem. No, na zvyklosti dnešních hladoletů (omlouvám se, politicky korektně – jídlo upraveno dle požadavků zákazníků) je to na vnitrostátní lince letící hodinu dvacet minut nadstandart.
Když srovnám pohodlí letu s ATR, tak jednoznačně vede AN. V ATR vlastně neexistuje dobré místo – vpředu člověk neslyší vlastní slovo a vzadu, díky měkkému ocasu, je člověk jako na houpačce.
Po celou dobu se o nás stará velmi příjemná letuška. Na žádost, že bych si rád po přistání vyfotil kabinu letadla jako letecký fanoušek, mi řekla, že to určitě s kapitánem domluví.
Přistání bylo bezproblémové, jako do peřinky. Bylo vidět, že nepřistává automat, ale že to vzali piloti do “teplých”.
Po přistání a zajetí na stojánku a vypnutí motorů vyšla osádka aby se se mnou přivítat.
Letadlo je údajně posledním letadlem na světě, které létá na regulérní lince. Kapitán mi řekl, že jsou hrdí na to, že jsou letci, protože u stávajících moderních letadlech jsou piloti pouze operátory. Obrovští sympaťáci a srdcaři.
Rychlý útěk do autobusu, kde všichni čekali, až si prohlédnu letadlo. a trochu mne tiše nesnáší.....
Když jsem se podíval na web Ukraine International Airlines (MAU), se kterými dosti často létám, tak mne omylo. Za dvě zpáteční letenky na vnitrostátních linkách chtělí přes 800 EUR.
Tak to tedy ne.
Začal jsem hledat na netu jinou variant a už jsem se smiřoval s tím, že pojedu rychlíkem nebo autem. Našel jsem ale obratem, že tuto linku létá take Motor Sich, což je ukrajinský výrobce leteckých motorů a v dobách plné slávy také byl výrobce letadel. A navíc nabízel velmi zajímavé letadla – Jak 40 a AN140, což jak jistě potvrdí zdejší fanoušci, není možné si nechat ujít. Navíc ceny byla velmi přijatelné. Vypnul jsem pud sebezáchovy, a hurá na to.
Kupuji rychle letenky přes web Hahn Air (přece jenom moje důvěra k některým věcem na Ukrajině je omezená) a už se těším na nastávající dny. Během několika dnů přichází potvrzení typu, poletím s AN 140.
Bohužel se mi nepodařil check in on line. Po konzultaci s Customer line Motor Sich jsem zjistil, že SW Hahn Air is nerozumí se softem Motor Sich, ale že moji letenku vidí a vše bude na letišti OK.
Ve čtvrtek odjíždím k večeru na letiště Kyjev Zguljany (IEV), které je nové malé letiště přímo v Kyjevě, z kterého operují převážně menší dopravci a chartery. Je mnohem (subjektivně) příjemnější, než Kyjev Borispol (KBP).
Při check in mne překvapil požadavek, že kufr musí být zabalen do fialové fólie, aby prý celníci věděli, že je to kufr na vnitrostátním letu. Balič byl hned vedle check in, služba poskytnuta bezplatně. Holt jiný aerolinie, jiné zvyklosti.
Při žádosti o zajímavé místo mi bylo nabídnuto sedadlo 2A ? Že by business ?
Za chvíli, po zde velmi obvyklé důkladné security prohlídce, už jedeme k autobusem k letadlu. A před mnou stojí krasavec.
AN 140 – bylo vyráběho v Charkově. První kus byl zalétnut v roce 1999 jako vlastně první ukrajinské letadlo. Bohužel nezájem o tuto kategorii letadel a relativně vysoká cena náhradních dílů (díky kusové výrobě) odsoudila tento typ k neúspěchu. Poslední hřebíček do rakve tohoto typu zasadili rusko-ukrajinské vztahy.
Nejen já ze zájmu fotografuji letadlo. Jde o letadlo s registrací UR 14005, které Motor Sich převzalo v roce 2003 a je po celou dobu v jeho vlastnictví.
Místo je v druhé řadě, kde je díky tomu, že první řada je otočena proti směru letu a získávám tak obrovské místo pro nohy.
Po chvíli začíná posádka roztáčet “dvigatěle” (pro rusky nemluvící motory) a popojíždět do řady na start. Po najetí na dráhu pořádná zkouška motorů a po neobyčejně krátkém rozjezdu hurá nahoru.
AN140 se začíná spokojeně pomalu škrábat nad mraky a na svou letovou hladinu. Zhruba po 10 minutách letuška roznáší housky se šunkou a sušenku (omlouvám se za chybějící foto – můj hlad byl rychlejší) a a dává na výběr čaj nebo kávu. Čaj byl nabídnut s citrónem. No, na zvyklosti dnešních hladoletů (omlouvám se, politicky korektně – jídlo upraveno dle požadavků zákazníků) je to na vnitrostátní lince letící hodinu dvacet minut nadstandart.
Když srovnám pohodlí letu s ATR, tak jednoznačně vede AN. V ATR vlastně neexistuje dobré místo – vpředu člověk neslyší vlastní slovo a vzadu, díky měkkému ocasu, je člověk jako na houpačce.
Po celou dobu se o nás stará velmi příjemná letuška. Na žádost, že bych si rád po přistání vyfotil kabinu letadla jako letecký fanoušek, mi řekla, že to určitě s kapitánem domluví.
Přistání bylo bezproblémové, jako do peřinky. Bylo vidět, že nepřistává automat, ale že to vzali piloti do “teplých”.
Po přistání a zajetí na stojánku a vypnutí motorů vyšla osádka aby se se mnou přivítat.
Letadlo je údajně posledním letadlem na světě, které létá na regulérní lince. Kapitán mi řekl, že jsou hrdí na to, že jsou letci, protože u stávajících moderních letadlech jsou piloti pouze operátory. Obrovští sympaťáci a srdcaři.
Rychlý útěk do autobusu, kde všichni čekali, až si prohlédnu letadlo. a trochu mne tiše nesnáší.....
Re: Zajímavá kuriozita
dik za TR, Motor Sich planujem na buduci rok medzi Kyjevom a Lvovom, som rad, ze davaju nieco k zakusnutiu
-
- Druhý pilot
- Příspěvky: 1234
- Registrován: 15. 04. 2013, 14:50
- Oblíbené typy letadel: E145, A340, A350
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Zajímavá kuriozita
Moc pěkná raritka! Díky za report a fotky
Re: Zajímavá kuriozita
Pěkný, inspirativní trip report. A o kolik byla letenka s Motor Sich levnější než s Ukraine International?
Re: Zajímavá kuriozita
O hodně - Zpáteční letenka pro jednoho byla za 1.200 CZK (přibližně). Ukraine Airlines za 400 EUR (no nekup to..).Do Oděsy ještě lítá prý Bravofly s velmi podobnou cenou jako Moto Sich, ale používají poctivé americké železo. A to není takové vzrůšo....
Re: Zajímavá kuriozita
Jo, to bych asi taky poslal Ukraine International k šípku, bez ohled na to, čím by konkurence létala.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 2863
- Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
- Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha Zapad
- Stav: Offline
Re: Zajímavá kuriozita
Ahoj,
ja jsem mel tu cest letet timto jedinym exemplarem na svete pred 3 mesici na linci IEV-LWO. Puvodne jsme meli zakoupenouletenku IEV-UDJ, pote to bylo zmeneno IEV-LWO-UDJ a nakonec LWO-UDJ uplne zruseno, takze jsme leteli s Airbus380 jen IEV-LWO. Jsem rad, ze jsi si let uzil. Nas skoro 2 hod let do LWO byl taky bez problemu, letadlo dosti prostorne. Podavalo se na mistni pomery docela slusne obcerstveni.
JInak fajn TR a diky za nej.
ja jsem mel tu cest letet timto jedinym exemplarem na svete pred 3 mesici na linci IEV-LWO. Puvodne jsme meli zakoupenouletenku IEV-UDJ, pote to bylo zmeneno IEV-LWO-UDJ a nakonec LWO-UDJ uplne zruseno, takze jsme leteli s Airbus380 jen IEV-LWO. Jsem rad, ze jsi si let uzil. Nas skoro 2 hod let do LWO byl taky bez problemu, letadlo dosti prostorne. Podavalo se na mistni pomery docela slusne obcerstveni.
JInak fajn TR a diky za nej.
Re: Zajímavá kuriozita
Čistě ze zvědavosti...můžete mi prosím někdo poslat odkaz na web hahn airu, kde se dají koupit letenky? Prohledávám ten jejich (asi) hlavní - hahnair.com a možná hledám špatně, ale prostě stránku, kde lze přímo koupit nějakou konkrétní letenku ne a ne najít.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 2863
- Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
- Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha Zapad
- Stav: Offline
Re: Zajímavá kuriozita
Lkprak píše:Čistě ze zvědavosti...můžete mi prosím někdo poslat odkaz na web hahn airu, kde se dají koupit letenky? Prohledávám ten jejich (asi) hlavní - hahnair.com a možná hledám špatně, ale prostě stránku, kde lze přímo koupit nějakou konkrétní letenku ne a ne najít.
Takova zadna vec neexistuje. Sam Hahn Air letenky neprodava. Ruzni prodejci ale dokazou vystavit letenky na jeho kod u dopravcu, kteri nedokazou sami prodat letenky pres verejne dostupne kanaly. Mozna prodejce to rad objasni.
Re: Zajímavá kuriozita
Díky za objasnění.
Re: Zajímavá kuriozita
Lkprak píše:Díky za objasnění.
Letenky jsem koupil přes opodo.com. Platba z karty byla rozdělena - mala část jím zůstala jako provize, zbytek šel přímo z mojí karty Hahn Air (dle výpisu z účtu).
-
- Prodejce
- Příspěvky: 4294
- Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
- Bydliště: na vejminku
- Stav: Offline
Re: Zajímavá kuriozita
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XOw3tBUZfxU[/youtube]
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3160
- Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
- Bydliště: HAG
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Zajímavá kuriozita
alesesl píše:Ahoj,
ja jsem mel tu cest letet timto jedinym exemplarem na svete pred 3 mesici na linci IEV-LWO. Puvodne jsme meli zakoupenouletenku IEV-UDJ, pote to bylo zmeneno IEV-LWO-UDJ a nakonec LWO-UDJ uplne zruseno, takze jsme leteli s Airbus380 jen IEV-LWO.
njn... ja se taky tak dlouho chystal na UDJ-IEV a AN24 az jsem se dochystal
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 215
- Registrován: 09. 11. 2012, 19:11
- Oblíbené typy letadel: B748, Dash8 - Q400NG
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Seoul, GMP + ICN
- Stav: Offline
Re: Zajímavá kuriozita
Ahoj, je možné na jejich lince letět s tím JAKEM 40? protože všechny lety jsem našel s AN140 a AN24. Budu na pár dní ve Lvivu v lednu a přemýšlím, že si z toho udělám letecký výlet a chci to spojit celé. Teda ne že bych pohrdal těmahle dvěa typy, ale....
-
- Kapitán
- Příspěvky: 2863
- Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
- Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha Zapad
- Stav: Offline
Re: Zajímavá kuriozita
Filisipi píše:Ahoj, je možné na jejich lince letět s tím JAKEM 40? protože všechny lety jsem našel s AN140 a AN24. Budu na pár dní ve Lvivu v lednu a přemýšlím, že si z toho udělám letecký výlet a chci to spojit celé. Teda ne že bych pohrdal těmahle dvěa typy, ale....
Mozne to je, ale je to o stesti. Linku do LWo prevazne operuje AN140, a taky zaskakuje AN24. YAK40 opravdu rarita a ten to leta opravdu, kdyz jedno z tech letadel jde tech nebo z nejakeho jineho duvodu. Ale na 99% to YAK40 nepoleti.