Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Business i Premium Economy (dokončeno)

papaya
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 46
Registrován: 09. 06. 2016, 10:25
Oblíbené typy letadel: A350
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Business i Premium Economy

Příspěvek od papaya »

Parádní tripreport, moc jsem si ho užil :D
Do Japonska bych se také jednou rád podíval, ale co jsem tak slyšel, je tam prý dost draho. Jak to na Tebe působilo? Hotely, jídlo, vstupné apod.? Díky.


soundman73
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 53
Registrován: 12. 07. 2014, 11:04
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Business i Premium Economy

Příspěvek od soundman73 »

Hotely, jídlo ani vstupy drahe nejsou.

Drahe je pivo a doprava.

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Business i Premium Economy

Příspěvek od Alvin »

papaya píše:Parádní tripreport, moc jsem si ho užil :D
Do Japonska bych se také jednou rád podíval, ale co jsem tak slyšel, je tam prý dost draho. Jak to na Tebe působilo? Hotely, jídlo, vstupné apod.? Díky.


Dík, jsem rád, že se report líbil, když už jsem se s tím po nocích sepisoval :)
Japonsko není až tak drahé, jak se někdy říká, soundman to celkem vystihnul, takže jenom doplním konkrétní ceny (pro převod na Kč si to vyděl 4x až 5x).

Hotel se dá sehnat i v Tokiu od 6000JPY/single room/noc (počítej s miniaturním pokojem a bez snídaně). Čím blíž k centru, nebo atraktivním místům, tím samozřejmě cena stoupá. Bydlel jsem třeba kousek od Ueno parku za 8000 bez snídaně nebo přímo na Shinjuku za 11000 s parádní snídaní.
V menších městech se seženeš i za 6000 pokoj se snídaní, ale ne všechny hotely nabízí western style breakfast, takže pak je na tobě jestli jsi schopný hned ráno pozřít rybu s rýží a pikantní nakládanou zeleninou :-)

Oběd či večeře se dá pořídit
od 400JPY (jednodušší jídlo, kousky kuřecího s rýží a zeleninou)
přes 1600 (průměrné sushi menu)
po 4000 a víc (vícechodové suchi menu).

Pití a zvlášť alkohol, je oproti nám dražší jak psal soundman.
Točené pivo 300-400JPY (japonci mají hodně dobrých piv)
Víno decka 200-250JPY
Japonci ale k jídlu pijí převážně zelený čaj a ten tě určitě nezruinuje, někde je i v ceně jídla. Jen se připrav, že pravý zelený čaj je neprůhledná zelená břečka se šlemem navrchu, ne průhledná voda jako u nás :-)

Jinak všude narazíš na pouliční automaty kde je za:
100-120JPY půlitrovka vody
140-150JPY cola,sprite
120-150JPY kafe, čaj (některé mašiny to umí i ohřát)

Vstupy do chrámů jsou obvykle za 200-300JPY což je pohoda. Atrakce "západního typu" ale můžou být podstatně dražší, třeba jako vyhlídka z Tokio Skytree za 2000 až 3000JPY. Alternativou může být vyhlídka zdarma z Tokijské radnice viz můj report.

Veřejná doprava (narozdíl od té naší funguje spolehlivě :-))
metro v Tokiu
180 až 280JPY jedna jízda podle počtu stanic
1000JPY celodenní permanentka
vlak obyčejný (jede 60-100km/h)
1000JPY za 50-60km (např Tokio-Kamakura).
Shiknaseny jsou podstatně dražší (asi 3x) a je jich několik typů podle rychlosti (200-300km/h), počtu zastávek na trase a tím i ceny.
Třeba z Tokia do Kyoto (500km) se paradoxně dostaneš rychleji, ale dráž vlakem (2:15hod 14000JPY jedním směrem) než letadlem (1hod letu + cesta na/z letiště+odbavení za 9000JPY jedním směrem)

Pokud bys plánoval větší cestování vyplatí se asi JR pass, ale bacha na ty nejrychlejší Shinkanseny Nozomi se právě nevztahuje.

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Business i Premium Economy

Příspěvek od Alvin »

Vantaa Airport a Finnair Lounge podruhé

V Helsinkách nás čekal skoro 3 hodinový přestup a mě zajímalo, jestli nás ještě pustí do salónku, když let do Prahy už jsme měli v Y. V „Schengenské“ části letiště se nabízel pouze druhý Finnair Lounge v rohu terminálu pod řídící věží.

U vstupu byla slušná fronta díky odpolední špičce. Podal jsem slečně obě vstupenky, samozřejmě tu s „P“ a nápisem „Sakura Lounge“ navrchu. Slečně přešla rychle k té druhé s „Y“ a když už jsem čekal nějaké to „sorry, but ….“, tak povídá „welcome and enjoy your stay“. Prima, takže ty 3 hodiny čekání budou docela příjemně strávené, řekl jsem si a šel hledat nějaké volné místo u okna s výhledem na letadla. Salónek celkem praskal ve švech, ale nakonec jsem našel volné místo s výhledem směrem k RWY22L/R a na apron. Úplně jsem zapoměl vyfotit lounge samotnou, ale narozdíl od té první byla tahle rozdělená na několik menších vzájemně propojených prostor. Výběr občerstvení byl opět slušný, ale já tu byl hlavně kvůli těm letadlům.
A319
A319
A320
A320
A321
A321

Provoz tu byl podobně „jednobarevný“ jako na Naritě, pouze s tím rozdílem, že bílé Boeingy s červeným logem JAL vystřídaly bílé Airbusy s modrým F. Mezi fádními single aisle jsem vyhlížel aspoň nějakou tu A350 a po chvilce se i dočkal jedné vracející se z Vietnamu.
A350
A350

Za chvilku dorazil i jeden zástupce z Prahy
A319
A319

A pak skandinávské tenké trubky
CRJ900
CRJ900
E190
E190


A když už jsem si myslel, že mě provoz na Helsinském letišti ničím nepřekvapí, objevil se na finále k dráze 22L bílozelený Air Baltic. Nejdřív jsem myslel, že je to Embraer, ale za pár sekund už přede mnou s otevřenými reverzy brzdil zbrusu nový Bombardier CS-300. Takže na začátku tohohle tripu jsem v Praze viděl poprvé jeho menšího bráchu a teď rovnou i CS-300. Ještě dodám, že zatím lítají po světě v běžném provozu pouze 2ks a do Helsinek normálně z Rigy lítá jiný typ, takže jsem měl fakt štěstí.
CS-300
CS-300
CS-300
CS-300
CS-300
CS-300

V salónku se se mnou dal do řeči člověk, ze kterého vylezlo, že je en-route controller pro nějakou severnější část Finska a hned dodal, že je to trochu nuda, protože jim tam toho moc nelítá. Chvilku jsme pokeceli nad mapama flightradaru a pak jsem vyrazil pomalu ke gate, kde měla parkovat A319 do Prahy. Jenže neparkovala a zrovna změnili status na delay cca 30minut.

Co teď? Ještě nějaká close-up fotka A350 mi chybí do sbírky. Tak jsem vyrazil zpět k long-haulové části letiště a měl opět kliku, protože jedna taková „třistapadina“ parkovala na gate 31, kam se dá ještě dokouknout i z Shengenské části letiště.
A350
A350
A350
A350
A350
A350
A350
A350

Zrovna se chystala na let do Bangkoku. Což je mimochodem hodně zajímavá trasa, protože díky poloze Helsinek se letí velkou část letu podél celého pohoří Karakoram a Himaláje.

AY717 / HEL-PRG / A319 / OH-LVI / load factor 90%

Na závěr mě čekalo to nejhorší letadlo z celého tripu, 14 let stará A319 Finnairu, která podle stavu interiéru evidentně ještě neprošla renovací. Jídlo se opět neservírovalo a těch pár jedinců v první business řadě, kteří nějaké dostali, mi bylo spíš líto, protože jak se hned po startu zvednul výkon větrání, tak celou kabinou zavanul zápach, jako když v těch vzduchovodech mají už nějakou dobu pěkně nablito.

Věkový průměr finských letušek byl opět 40+ a protože jsem ani neseděl u okna, nebylo vůbec na co koukat. Opět tak přišla ke slovu sluchátka a vlastní muzika. Naštěstí do Prahy už to byl jen dvouhodinový skok, což se dá celkem lehce přečkat i v takové smradlavé škatuli.

Abych ale nekončil negativně, celý ten výlet do Japonska jsem si náramně užil. Moje zkušenost s JAL je rozhodně pozitivní. Už teď vím, že ten můj první let v Business class zůstane v hlavě vedle podobných nezapomenutelných zážitků, jako byl kdysi můj první let vůbec (PRG-EFL) nebo první long-haul (VIE-DOH-BKK). Premium Economy mě taky nezklamala a v salóncích se už pohybuji s elegancí a klidem anglického lorda. :-)

Doufám, že to bylo inspirativní čtení a těším se na další trip reporty.
Je jedno v čem, kam a jakou třídou, protože dobrodružství začíná pokaždé metr nad zemí! :thumbup:

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4145
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Praha-Helsinky-Tokio s JAL 787 v Business i Premium Economy (dokončeno)

Příspěvek od whiskey »

To MHD v Tokyu je velmi lacne. V meste su tri separatne kolajove systemy hromadnej dopravy. Toei Subway, Tokyo Metro a JR povrchove zeleznice (najznamejsia trasa je Yamanote line). Za tych 1000 jpy je tusim kombinovany listok JR aj metro, a plati jeden kalendarny den. Separatny, ale 24h listok na JR stoji 600jpy, na metro 500jpy. Na prvej navsteve sa da v pohode prezit len s JR lines, lebo vsetky zakladne turisticke atrakcie su v dosahu Yamanote, pripadne Chuo line (Akihabara, cisarsky palac so zahradami, Ginza, Yoyogi park aj so svatynami, Omotesando, Shibuya, Shinjuku, Harajuku atd.).
Do komplexu Yasukuni (pozdravujeme Cinanov) s vybornym vojenskym muzeom Yushukan uz treba.metro, ak sa clovek nechce naozaj slusne prejst. Ak k tomu clovek chce nieco mimo Tokya, napr. Kyoto, tak sa uz oplati JR pass, lebo jedna spiatocna cesta shinkansenom stoji zhruba tolko co JR pass, a tym padom je transport po Tokyu uz gratis, ak si clovek vystaci s JR lines. Ten JR pass dava velku flexibilitu - ked som raz nevedel zohnat ubytovanie v Kyoto, tak som jednoducho nocoval v Nagoyi, shinkansenom ako z Trnavy do Bratislavy...
Na vylet do Hakone odporucam Hakone pass. Cesta vlakom zo Shinjuku do a z Hakone, vsetky vlaciky, pozemne i kabinove lanovky, autobusy i vyhliadkove lode po jazere su v cene.


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Když nejezdí vlak.

Příspěvek od Globik »

Alvin píše:Veřejná doprava (narozdíl od té naší funguje spolehlivě :-))

Haha!!! Zapomněl jsi na slovo "obvykle". V pátek 5.10. tohoto roku v podvečer přestaly jezdit obě železnice z NRT. Důvodem byla údajně porucha trakčního vedení. (Jak nám pak prozradili známí, žijící v Tokiu, stává se, že jedna železnice přestane jezdit, ale že obě je velmi neobvyklé). Co teď - použít autobus. Po vyhledání správné zastávky, na které bylo zdánlivě naštěstí jen pár lidí jsme se dočetli, že na naši relaci se vyžadují jízdenky zakoupené předem. Jdeme je tedy koupit. U pokladen několik stometrových front. Ptáme se v informacích, potvrzují nám, že ty fronty je nutné vystát, je to opravdu na všechny busy. Co taxi? Tvrdí nám, že na naší relaci (do Urayasu) vyjde tak na 30 tisíc jenů. No, co se dá dělat. Hledáme, kde najít taxi. Jsou dvě nástupní zastávky. Jedna na lokální vzdálenosti - poblíž letiště, druhá na dálkové. U obou fronty. Jdeme tedy do té dálkové. Lidi stále přicházejí, taxíky skoro žádné nepřijíždějí. Uber nic nenabízí. Občas přijede nějaký taxík a fronta se nepatrně pohne. Už skoro dvě hodiny stojíme ve frontě a hlídač fronty hlásí, že železnice již jezdí. Ptám se, zda jezdí obě nebo jen JR. Neví. Běžím dolů, jezdí jen JR a jen nějaký spoj. Vracím se nahoru, fronta se po té informaci moc nezmenšila a nemíníme riskovat, že jí vystojíme znovu a tedy vlak nezkoušíme. Po dvou hodinách stání ve frontě nastupujeme do taxíku. Standardní japonské taxi s malým kufrem. Jsme čtyři (dva dospělí, dvě menší děti), máme naštěstí jen dva kufry - jeden menší střední, druhý větší střední. Ještě se tam vejde příruční taška a batůžky si všichni bereme dovnitř, ty tam již nevejdou. Cesta plynulá, jen na konci je to trochu ucpané. Naštěstí nejdeme až do Tokia, ale to bychom asi cestou přestoupili na nějaký vlak. Cena nakonec byla nižší - 20190 jenů včetně mýtného. Dávám taxikáři 21000, on mi tu tisícovku vrací. Takže rovných 20 tisíc.
Zpět letíme z HND, cesta po kolejích již bez problémů.


Odpovědět