Cessnami za vulkány

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Cessnami za vulkány

Příspěvek od Globik »

Po více než půl roce, stráveném na Oahu, jsem usoudil, že je čas podívat se i na jiný havajský ostrov. Jelikož v té době byla nadprůměrná aktivita Kilauey - nejaktivnější sopky světa, volba byla jasná - ostrov Hawaii (Velký ostrov). Pod heslem "I cesta je cíl" jsem zavrhl přímý let s Hawaiian Airlines z Honolulu do Hila a použil jsem služeb Mokulele Airlines, které létají jen do Kony (a navíc s 1-2 přestupy) a dále jsem pokračoval pozemní cestou autem po Saddle Road s odbočkou a zastávkou na úpatí Mauna Key, nejvyšší hory světa.
Tato aerolinka používá výhradně stroje Cessna Grand Caravan a mimochodem na některých místech na Havaji i v Kalifornii zajišťuje Základní dopravní obslužnost.
Od nápadu po realizaci uplynuly dva měsíce a Kilauea se mezitím trochu uklidnila, ale takový už je život.

Na úvod bych chtěl poznamenat, že TR doplňuji o několik osobních postřehů, které se těžko najdou v turistických průvodcích. Toto budiž užitečné těm, co se na Havaj a zejména na ostrov Hawaii teorve chytají a předem se omlouvám těm , co na ostrově Hawaii již několikrát byli, za nudné čtení jim zcela nepochybně známých faktů. Současně bych nerad zklamal něčí očekávání a proto bych rád rovněž hned na úvod napsal, že máslo nebylo podáváno na žádném z letů a tedy nebylo co roztírat.

Moje cesta začíná na Commuter terminálu honolulského letiště. O ten se Mokulele dělí s Island Air. Přestože letíte s Mokulele, nevyhnete se prohlídce ze strany TSA (na jiných letištích toto odpadá).
Kdo jste zvyklí u US aerolinek tahat na palubu těžké příruční kufříky a k tomu báglík na zádech, u Mokulele na to zapomeňte a připravíte si kreditku (naštěstí vám z ní zmizí jen 20 dolarů) a kufříku uděláte pápá. Limit je 1 příruční zavazadlo s max.váhou 15 liber a basta. Online check-in neexistuje a pokud nechcete absolvovat proceduru s kamarádem za bukem venku před terminálem, který má u sebe část obsahu vašeho kufříku apod., tak nic jiného nezbývá. Průvodce po Velkém ostrově jsem si dal do velké kapsy kalhot, foťák jsem si dal přes rameno a stejně to nepomohlo, váha ukázala skoro 24 liber a měl jsem smůlu.
Před lety se vážili i cestující a před boardingem bylo přidělováno místo. Nyní se již neváží a přidělována (nevím, podle čeho, možná jen prostě náhodně) je jen řada - levou nebo pravou stranu si zvolíte sami, pokud si ji již nezvolil ten druhý. S výjimkou 5.řady, což je "zadní trojka", ale sedí na ní jen jeden člověk, je to taková lavice přes celou šířku kabiny, tříbodový (lze upravit na dvoubodový) pás je na pravé straně a legroom je neskutečně obrovský.
přesun ke stroji
přesun ke stroji

HNL-MKK
MW600
Cessna Grand Caravan N839MA
LF 78% (7 PAX) + 1 pes na klíně + 2 piloti

Vybírám si sedačku vlevo, abych měl výhled na město a ne na oceán. Letíme nízko a pomalu (proto jsem si vybral tuto aerolinku), počasí je téměř ideální (jen na pár mráčků na východě Honolulu, u Hawaii Kai) a užívám si vyhlídkový let. Za pár desítek minut se přibližujeme k Molokai a za větru přistáváme. Všichni ze stroje vystupují, přestože stroj i posádka za chvíli pokračují dále na Maui.
pohled do kokpitu
pohled do kokpitu

vojenský hřbitov Punchbowl
vojenský hřbitov Punchbowl

koupácké Waikiki
koupácké Waikiki

liduprázdná Hanauma Bay - sanitární den
liduprázdná Hanauma Bay - sanitární den

nelžete nám...
nelžete nám...

MKK-OGG
MW600
Cessna Grand Caravan N839MA
LF 33% (3 PAX) + 2 piloti

Za stálého větru, hrajícím si se strojem, pokračujeme na Maui. Zde na Commuter terminálu letiště OGG všichni vystupujeme, ze stroje se vyndává jedno jediné zavazadlo (můj kufřík) a na ručním vozíku se odváží.
MKK
MKK
P1070827.JPG (182.49 KiB) Zobrazeno 6240 x

LUP - o něm snad v příštím TR
LUP - o něm snad v příštím TR

OGG - no comment
OGG - no comment
P1070847.JPG (139.7 KiB) Zobrazeno 6240 x

OGG - historická cedule
OGG - historická cedule
P1070849.JPG (83.29 KiB) Zobrazeno 6240 x

přeprava zavazadel od stroje
přeprava zavazadel od stroje
P1070850.JPG (145.63 KiB) Zobrazeno 6240 x

Cesna Makani Kai Air
Cesna Makani Kai Air


OGG-KOA
MW728
Cessna Grand Caravan N879MA
LF 100% (9 PAX) + 2 piloti

Tentokrát jsem vyfasoval tu zadní lavici, nastupuji tedy ukázněně jako poslední, aby ostatní při nástupu nezakopávali o moje nohy a při úvodním poučení cesťáků ze strany pilotů je moje lavice nazvána "Business class seat". Let probíhá ve vyšší letové hladině, než předchozí dva lety a při klesání doslova trpím - mám pocit, že se mi levé strana hlavy rozskočí. (Problémy se změnami nadmořské výšky mám koneckonců i po celou dobu pobytu na ostrově, při cestování autem - zalehlé uši a hučení v nich. Může mi proboha někdo vysvětlit, jaktože při lyžování takové problémy nemám a v letadle nebo autě ano?)
Zavazadla se již neodebírají u stroje jako v minulosti, ale na ručním vozíku jsou vyvezena za branku oplocení plochy Commuter terminálu a tam si je cesťáci rozeberou.
obrovský legroom
obrovský legroom

bývalé letiště Maui, dnes automobilová závodní dráha
bývalé letiště Maui, dnes automobilová závodní dráha

UPP - jen general aviation
UPP - jen general aviation


Aniž bych musel telefonovat, za necelou minutu přijíždí shuttle příslušné půjčovny a odjíždí se mnou jako s jediným pasažérem. V půjčovně žádná fronta, paní se snaží ze mě dostat pro sebe nějakou provizi, s ukazováním na obrázek Chevrolet Spark (brr!!!) se mě ptá, zda mi to opravdu bude stačit, ale ani s placeným upgradem ani s předplacením benzínu u mě neuspěje a venku mě slečna směruje ke stáním "Midsize" (byť mám zaplacené nejlevnější Economy a je tam dost aut "Compact"), že si mám vybrat z těch tří. V jednom však už někdo sedí a tak zbývají dva Hyundaye. Co se dá dělat. Ze sedanu velikosti Superbu a kupátka Veloster (s alespoň sportovními předními sedadly) volím to druhé (na co si budu pro sebe a těch pár věcí brát tak velkou krávu, jejíž "předností" bude v těch kopcích akorát velká žízeň) a byť nesnáším třídvéřáky, doufám, že bude alespoň pěkně jezdit.

Odjíždím po tzv."Horní silnici" (č.190) k začátku Saddle road se zastávkou u jediného supermarketu, který je cestou.
Silnice č.200 Saddle road byla donedávna poměrně úzkou, zvlněnou silnicí s ne zrovna nejlepším povrchem a půjčovny zakazovaly ji používat. Nyní je již téměř dokončená rekonstrukce, silnice byla rozšířena, místy přetrasována (napřímena) a prakticky všechny půjčovny ji povolují používat (a většina půjčoven povoluje i odbočku k návštěvnickému centru Mauna Kea). Až na její konec před Hilem, kde se v současné době teprve asfaltuje posledních pár kilometrů, se pravděpodobně jedná o v současné době nejlepší silnici na celém havajském souostroví (byť to není dálnice, ani nemá středovou bariéru). Většinou má celkem 3 pruhy (2 nahoru a 1 dolů), má prvotřídní povrch (většina dálnic na ostrově Oahu je ve srovnání s ní v žalostném stavu) a na povolené šedesátce (v mílích, tedy 97 km/h) jezdí hodně lidí tak 90 (= 145 km/h), což je třeba na Oahu hazard, hraničící se šílenstvím (a zde je to samozřejmě riziko trestní).
Hned na začátku je značka s textem "NO SERVICE NEXT 50 MILES", což by člověk očekával někde v Arizoně a ne na Havaji (ovšem ona je hustota zalidnění na Velkém ostrově stejná a významnou část země rovněž tvoří poušť). Silnice vede pustinou s velkou nadmořskou výškou mezi dvěma nejvyššími horami světa - Mauna Kea a Mauna Loa, jsou poblíž ní jen vojenské objekty a jeden zrekonstruovaný rekreační "park" s hřištěm a s bungalovy k přenocování. Přibližně v její polovině je odbočka na Mauna Keu: zpočátku sice horší, ale asfaltová silnice a po překonání několika set výškových metrů se silnice změní ve velmi špatnou prašnou silnici, vhodnou jen pro skutečné offroady. A se zákazem ze strany autopůjčoven, i kdyby vám půjčily tank. Než ale asfalt skončí, dojedete k návštěvnickému centru národního parku, kde se můžete vzdělat a drobně občerstvit.
zejména pro personu - moje první instantní 100% Kona
zejména pro personu - moje první instantní 100% Kona
P1070938.JPG (175.64 KiB) Zobrazeno 6240 x

Po návratu z této odbočky pokračuji do Hila a po svačině a nákupu proviantu směřuji táhlým stoupáním s rozdílem 1200 výškových metrů po silnici č.11 do vesnice Volcano na ubytování, ležící jen 5,5 kilometrů vzdušnou čarou od Halemaumau, největšího (byť v posledních mnoha letech ne nejaktivnějšího) kráteru sopky Kilauea, ke kterému se také večer vypravuji (po zaplacení 25 dolarů - roční karta na všechny tři havajské národní parky pro jednu osobu + manželku/manžela - resp. pravděpodobně jakoukoli osobu, která by se v budoucnu podepsala na druhé políčko, neboť těžko mohou vyžadovat tahání se s oddacím listem + pro všechny osoby, přítomné v dané chvíli ve vozidle; pro srovnání - týdenní vstupné pro osoby v 1 vozidle jen do tohoto Národního parku Volcano stojí 20 dolarů) a pak téměř každý večer, neboť erupce jsou každý den trochu jiné; pozorování probíhá od cca 1 kilometr vzdálené vyhlídky u observatoře/Jaggarova muzea).
láva v kráteru Halemaumau
láva v kráteru Halemaumau
P1080354.JPG (65.89 KiB) Zobrazeno 6240 x

Zde bych si dovolil malou poučující poznámku: Ostrov Hawaii, Velký ostrov, je opravdu velký. Je dokonce mnohem větší, než všechny ostatní havajské ostrovy a atoly dohromady. Člověk si to při pohledu do mapy ostrov nějak neuvědomí, možná také proto, že obce jsou od sebe dost vzdáleny a tak to opticky působí na mapě menší, než je. Objet celý ostrov dokola znamená ujet 420 km a strávit na cestě tak 6 hodin čistého času. A tak i když tvrdím, že letenky se mají kupovat jako poslední (samozřejmě ne, když najdete nějaký error fare apod.), protože třeba právě u Havaje je školáckou chybou, které se dopouští řada začátečníků, koupit si zpáteční letenky do Honolulu a pak při plánování pobytu dotyční zjišťují, že si raději měli koupit open jaw letenky, tak u Velkého ostrova tvrdím, že se má jako poslední kupovat ubytování. Protože jinak se může stát, že zbytečně strávíte v autě mnoho drahocenných hodin navíc, které pak budou chybět jinde. A aby toho nebylo málo, tak nejen, že je ostrov velký, ale kromě zmíněné Saddle road nevede žádná silnice napříč, vše se musí objíždět, dále je přerušená silnice č.130 na jihovýchodě ostrova a pak ještě všudypřítomné velké stoupání a klesání. Během necelých 5 dní jsem najel přes 500 mil (přes 800 km) a to jsem byl celou dobu v jedno rohu ostrova + udělal jeden přesun.
Dále se připravte na rozdíly teplot: velmi zhruba lze říci, že o každých 100 metrů se teplota změní o 1 stupeň celsia. Takže pokud je v Hilu 26 stupňů, může být ve Volcanu 14.

Další den jedu 1200 výškových metrů dolů na prohlídku okrsku Puna, východního výběžku ostrova. Cestou se zastavuji na místě, ze kterého je (jako z jednoho velmi mála míst, přístupných autem) vidět z dálky kouřící kráter Puu oo, momentálně nejaktivnější sopečný kráter světa. Je potřeba odbočit do vedlejší silnice a tam stáním blokovat drobný provoz, žádná vyhlídka vytvořená není.
kouřící kráter Puu oo
kouřící kráter Puu oo
P1080075.JPG (115.68 KiB) Zobrazeno 6240 x

V pozdním odpoledni mě čeká zlatý hřeb mojí cesty - plavba člunem k lávě, vytékající do moře. Přijíždím s předstihem do malého přístavu, odkud odjíždějí lodě k lávě a "můj" člun vidím na podvozku na parkovišti. Vzhledem ke slušně velkým vlnám, které jsou na moři, se domnívám, že výlet je zrušen (a díky špatnému nebo ještě lépe žádnému signálu mého operátora na většině ostrova Hawaii mi to nemohli dát vědět). Nedávám si to do souvislosti s požadavkem na webech některých pořadatelů lodních výletů, že pasažér musí být schopen vyšplhat na x metrů vysoký žebřík (což jsem považoval za nutné kvůli případné evakuaci). Plavba se koná, nastupujeme po žebříku do člunu na podvozku a poté je člun zavezen k moři a spuštěn. Jedná se o člun pro 8 PAX + 2 členy posádky (jede nás 6+2), se dvěma silnými závěsnými motory. K lávě se řítíme rychlostí cca 18 uzlů. Člun skáče po hřbetech vln, což je přeci jen lepší, než kdybychom se houpali ve vlnách na nějaké pomalé lodi. Za cca 3/4 hodiny jsme na místě. Láva z kráteru Puu oo bohužel v současné době neteče po povrchu, ale podzemním tunelem a vytéká rovnou do oceánu, vzdáleného od kráteru 11 kilometrů. Na lávovém klifu je vidět několik centimetrů široký výtok lávy, ale to hlavní vytéká těsně pod hladinou a vidět je jen obrovský oblak páry, vytvořené lávou vařícího se moře. Cca půl hodiny manévrujeme tak 15 metrů od této páry a od "vybuchujících" drobných úlomků lávy. Po setmění by to asi bylo vizuálně efektivnější (pára by byla zbarvená do světle červena), ale určitě bychom se z bezpečnostních důvodů nemohli přiblížit na tak malou vzdálenost. Moře má u lodi teplotu cca 40 stupňů celsia, saháme si do kbelíku nabrané mořské vody. Výlet celkově trvá 2 hodiny namísto avizovaných tří, ale ostatní lodě to nemají delší a cena je +- stejná a tak to beru jako fakt. Cena za osobu je podobná ceně celodenní lodního výletu s obědem za celou velmi velkou rodinu v Chorvatsku, ale co se dá dělat, Havaj je holt drahá.
láva, vytékající na pobřeží
láva, vytékající na pobřeží

pára od lávy
pára od lávy
P1080169.JPG (182.12 KiB) Zobrazeno 6240 x

Přemýšlím, co se zbytkem dne a jedu se podívat na jeden z konců přerušení silnice č.130, kterou (a přilehlé obce) od roku 1986 začala zalévat láva z kráteru Puu oo. Vzhledem k tekoucí lávě k městečku Pahoa v roce 2014, která hrozila odříznutím okrsku Puna od zbytku světa, byla tato silnice svým způsobem obnovena pro případ, že by se láva zastavila až v moři a Puna byla skutečně izolována. Federal Emergency Management Agency vybagrovala s neskutečně obrovskými náklady v lávě novou patnáctikilometrovou silnici (tedy zprůjezdnila původní přerušení silnice) se štěrkovým povrchem, která je však pro běžný provoz uzavřena. Může se po ní chodit pěšky, jezdit na kole a používají jí i licencované turistické agentury pro pozorování lávy k jízdě na traktůrkách, čtyřkolkách apod. Na severovýchodní straně (tedy na straně Puny) je množství stánků s půjčovnami kol, nabídek agentur apod. Tuto stranu hlídá krajská civilní ochrana a na silnici č.130 je varování, že oblast pozorování lávy je otevřena 15.00 - 21.00 s posledním vjezdem aut ve 20.30. Stánky s koly však většinou otevírají o mnoho hodin dříve. Položil jsem tedy dotaz jedné z pracovnic civilní ochrany a ta mi ostře sdělila, že otevřeno je teoreticky kdykoli, ale oni jsou tam přítomni až v 15 hod. a přísně nedoporučují tam být dříve, neboť v případě nebezpečí je to hazard. Jihozápadní strana je však na území národního parku, hlídají ji tedy v lávě podstatně lépe vzdělaní strážci národního parku, přítomni jsou v neuvedených hodinách a park a tedy i pěší přístup k částečně obnovenému úseku silnice č.130 je otevřen 24 hod.denně. Plánuji si jeden večer půjčit kolo, ale vzhledem k tomu, že láva pravděpodobně vidět nebude (když teče v podzemí a naděje na změnu toku je relativně minimální) to nakonec zavrhuji jako ztrátu času.
Další dva dny trávím v národním parku, v Hilu a okolí.
nene na lávě
nene na lávě
P1080191.JPG (170.44 KiB) Zobrazeno 6240 x

štěrková emergency route - staronový úsek silnice č.130; v pozadí pára od lávy
štěrková emergency route - staronový úsek silnice č.130; v pozadí pára od lávy

štěrková emergency route, v pozadí původní asfaltový úsek silnice
štěrková emergency route, v pozadí původní asfaltový úsek silnice
P1080217.JPG (139.07 KiB) Zobrazeno 6240 x

Nastává sen návratu. Ráno naposledy zajíždím na skok do národního parku a pak ještě v Hilu na okraji města poblíž letiště. Večer bylo na další den vydané varování ohledně přívalových dešťů a následných povodní a tak chci být na letišti o hodně brzy, kdyby pak byly zaplavené některé silnice. Celé dopoledne je ale nádherně. Jelikož ten den spěchám domů, mám letenku na polední přímý let s Hawaiian Airlines. Jelikož jsem jí kupoval jen necelé dva měsíce dopředu, přední část levé strany v economy již byla vyprodaná (létá to B717, na levé straně jsou dvě sedadla, na pravé tři a tak kdo necestuje ve třech, raději volí levou stranu). Jelikož chci sedět kvůli výhledu na levé straně a ze stejného důvodu nechci sedět u křídla nebo ještě hůře u motoru, připlácím 50 dolarů za tzv.firstku, která je ještě volná a mám krásné sedadlo 1A (příště bych si ale radši vzal 2A).

ITO-HNL
HA511
B717 N492HA
LF F:100%, Y:cca 50% (v Y většina PAX seděla na levé straně; není mi jasné, zda je to problém na vyvážení stroje nebo zda se podle toho nakládají zavazadla)

50 dolarů může být velmi dobrá investice. Zvlášť pro někoho, kdo veze v podpalubí dva kufry. Za ty by normálně zaplatil celkem také 50 dolarů. Já mám však jen příruční kufřík + báglík. Dále prioritní řada na security. Fronta ale není žádná, výhoda mizí. Na palubce mám "Premier club". Sice bych něco velmi drobného rychle snědl a vypil, žádný salonek na jednoduchém a malém letišti ale nevidím (doma jsem pak vygooglil, že je pod gatem 6, tam ale žádná cedule nebyla). Po naboardování se CC ptá, co si pak dám k pití, ale mluví o vodě, džusu,... Cestující na vedlejší sedačce má nějaký prefabrikovaný koktejl, ale je mi to fuk, při aktivním (rozuměj velmi poznávacím) cestování nepiju. Odlet probíhá východním směrem. Čumím tedy na pobřeží. Při otočce jsme dost daleko od Hila, moc toho vidět není. Chvíli koukám na pobřeží severně od Hila a pak se dostáváme do mraků. Za chvíli z nich něco vykoukne. Vrchol Mauna Key se zbytky sněhu! (Doma pak zjišťuji, že podobné zbytky sněhu již mám na fotkách z letu OGG-KOA, když jsem použil objektiv 600 mm, okem jsme to neviděl, ani v hledáčku.) Přiblížení k HNL bohužel probíhá od východu (odhadem je to tak 20% pravděpodobnost) a namísto obvyklého letu od severovýchodu Oahu s otočkou u jihozápadního cípu ostrova je to jen nudné přistání, kdy z mého okna vidím jen oceán. Suma sumárum: za 50 dolarů jsem si užil priority boarding, na 45 minut o něco širší sedadlo a loketní opěrku (4 sedadla v F namísto 5 v Y) a větší legroom a pár desítek sekund pohledu na zbytky sněhu v tropech. Za to bych mohl na sněhu být celý den a lyžovat v dost dobrém alpském středisku.
Mauna Kea
Mauna Kea
P1080532.JPG (101.06 KiB) Zobrazeno 6240 x

Pokud jste dočetli až sem, děkuji za pozornost a také za to, že jste si můj TR v té současné záplavě reportů vůbec četli.


papaya
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 46
Registrován: 09. 06. 2016, 10:25
Oblíbené typy letadel: A350
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno
Stav: Offline

Re: Cessnami za vulkány

Příspěvek od papaya »

moc hezký TR, díky za zprostředkování havajské atmosféry :clap:

Lkprak
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 26. 10. 2012, 15:46
Stav: Offline

Re: Cessnami za vulkány

Příspěvek od Lkprak »

TR jsem přečetl s chutí a velkou radostí. Na Havaj se asi nikdy nepodívám, tak také děkuji za zprostředkování atmosféry.

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2862
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Cessnami za vulkány

Příspěvek od alesesl »

Vyborny TR and tento se urcite neztrati ve spleti vsech TR na tomto foru. Ty prelety Cessanami jsou super. Bude se muset na Havaj taky vypravit. Ikdyz uz bylo skoro na male, ale nakonec jsem to neodkliknul.

Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3039
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cessnami za vulkány

Příspěvek od Night fly »

Super TR :thumbup: S radosti jsem se aspon timhle zpusobem na Havaj vratil, ja navic bydlel v oblasti Puny (na pobrezi, vesnice Kalapana) - bylo to uzasny.

Jen jedno upresneni:

Přibližně v její polovině je odbočka na Mauna Keu: zpočátku sice horší, ale asfaltová silnice a po překonání několika set výškových metrů se silnice změní ve velmi špatnou prašnou silnici, vhodnou jen pro skutečné offroady. A se zákazem ze strany autopůjčoven, i kdyby vám půjčily tank.


Tohle neni tak uplne pravda. Jednak silnice nad visitors centrem je za normalnich okolnosti sjizdna i pro normalni auta (i kdyz de iure to je zakazano, ale nikdo to moc nehlida - potkal jsem na ni minimalne 10 dvoukolek), jednak na muj explicitni dotaz u Alama mi bylo receno, ze s Wranglerem muzu az nahoru. Proto jsem si ho taky pujcoval. Navic ten sterkovy usek neni az na vrchol, nahore je zase kus asfaltovy.
Naposledy upravil(a) Night fly dne 04. 05. 2017, 14:11, celkem upraveno 1 x.


Airbus380
Nejlepší autor trip reportů 2015
Nejlepší autor trip reportů 2015
Příspěvky: 1649
Registrován: 13. 06. 2010, 12:33
Oblíbené typy letadel: Let 410, 346, 747
Pohlaví: muž
Bydliště: Provodín
Stav: Offline

Re: Cessnami za vulkány

Příspěvek od Airbus380 »

Tak to je opravdu super načasování, parádní TR a přichází zrovna včas! Na Big Islandu budu za týden :thumbup: Sice si myslím, že jsem na cestu docela dobře informačně připraven, ale osobní zkušenosti jsou vždycky plusem, super.

Ohledně cesty na Mauna Keu vlastně potvrzuji to, co říká Nightfly. U Dollaru mi rovněž řekli, že s Wranglerem můžu až úplně na vrchol, nebyl navíc o moc dražší, tak nebylo co řešit. Jsem zvědav...

Díky za report!

Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3039
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cessnami za vulkány

Příspěvek od Night fly »

K ceste na vrchol Mauna Kea jeste jeden detail: je dobry se cestou zastavit v tom visitors centru. Jednak ti tam reknou aktualni stav silnice, upozorni na pripadne problemy/sesuvy/opravy; a taky je dobry se aklimatizovat na vysku, dat si tak pul hodiny pauzu. Prece jen cestou autem z Hila nebo Kony vystoupis z 0 do 2800m behem pul-tri ctvrte hodiny, a nad tim centrem to je jeste dalsich asi 1400 vyskovych metru nahoru. A v tech 4200m se netrenovanemu cloveku uz hlava mota i pri sebemensi namaze.

Lemon
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 150
Registrován: 19. 01. 2009, 11:04
Oblíbené typy letadel: E190, A340, IL-96
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Cessnami za vulkány

Příspěvek od Lemon »

Díky moc za pěkný tripreport a inspiraci :thumbup: V polovině července budu na týden kousek od Kony a vcelku si lámu hlavu, co budu ve volném čase v takové díře dělat... :biggrin: Vypadá to že většina zajímavých věcí je spíše na straně Hila - třeba lety vrtulníkem...

Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3039
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cessnami za vulkány

Příspěvek od Night fly »

Lemon píše:Vypadá to že většina zajímavých věcí je spíše na straně Hila - třeba lety vrtulníkem...


Jj, vychodni pobrezi je obecne zajimavejsi. A zelenejsi.

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2862
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Cessnami za vulkány

Příspěvek od alesesl »

Night fly píše:K ceste na vrchol Mauna Kea jeste jeden detail: je dobry se cestou zastavit v tom visitors centru. Jednak ti tam reknou aktualni stav silnice, upozorni na pripadne problemy/sesuvy/opravy; a taky je dobry se aklimatizovat na vysku, dat si tak pul hodiny pauzu. Prece jen cestou autem z Hila nebo Kony vystoupis z 0 do 2800m behem pul-tri ctvrte hodiny, a nad tim centrem to je jeste dalsich asi 1400 vyskovych metru nahoru. A v tech 4200m se netrenovanemu cloveku uz hlava mota i pri sebemensi namaze.


Krystof uz je zvykly z Kyrgystanu, kde jsme byli autem ve vysce 4400 n.m. a bylo to docela v pohode.

Tony Smoke
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Autor nejlepších fotografií v trip reportu 2015
Příspěvky: 1048
Registrován: 16. 05. 2011, 23:48
Oblíbené typy letadel: A321, E190, A330
Pohlaví: muž
Bydliště: VIE
Stav: Offline

Re: Cessnami za vulkány

Příspěvek od Tony Smoke »

Pekny TR, diki moc :thumbup:

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Cessnami za vulkány

Příspěvek od Globik »

Všem díky za pozitivní hodnocení! :)

Night fly píše:Jednak silnice nad visitors centrem je za normalnich okolnosti sjizdna i pro normalni auta (i kdyz de iure to je zakazano, ale nikdo to moc nehlida - potkal jsem na ni minimalne 10 dvoukolek), jednak na muj explicitni dotaz u Alama mi bylo receno, ze s Wranglerem muzu az nahoru. Proto jsem si ho taky pujcoval. Navic ten sterkovy usek neni az na vrchol, nahore je zase kus asfaltovy.

Airbus380 píše:Ohledně cesty na Mauna Keu vlastně potvrzuji to, co říká Nightfly. U Dollaru mi rovněž řekli, že s Wranglerem můžu až úplně na vrchol, nebyl navíc o moc dražší, tak nebylo co řešit. Jsem zvědav...

Omlouvám se za dezinformaci, ale čerpal jsem z webových i tištěných průvodců i z varování na místě. Mrknu se schválně na smlouvu s Alamem, co je v ní (předpokládám, že mají jednu univerzální a ne pro každou kategorii aut jinou) a doplním to sem. A děkuji za informaci, která se bude hodit mojí ženě (je to pro ní stěžejní cíl, mě stačí Haleakala).

Night fly píše:S radosti jsem se aspon timhle zpusobem na Havaj vratil, ja navic bydlel v oblasti Puny (na pobrezi, vesnice Kalapana) - bylo to uzasny.

Při čtení tohoto mě zamrazilo. Ve kterém roce jsi tam bydlel?

Lemon píše:Díky moc za pěkný tripreport a inspiraci :thumbup: V polovině července budu na týden kousek od Kony a vcelku si lámu hlavu, co budu ve volném čase v takové díře dělat... :biggrin: Vypadá to že většina zajímavých věcí je spíše na straně Hila - třeba lety vrtulníkem...

Pokud toho volného času budeš mít relativně málo, zajímavý je i úplný sever ostrova. A v okolí Kony je pár fakt nádherných pláží.

happyna
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 872
Registrován: 09. 09. 2008, 18:37
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG, YVR
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cessnami za vulkány

Příspěvek od happyna »

Na Mauna Kea se dá vyjet snad s čímkoliv :wink:
auti.jpg
auti.jpg (72.45 KiB) Zobrazeno 5857 x

Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3039
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cessnami za vulkány

Příspěvek od Night fly »

Globik píše:

Night fly píše:S radosti jsem se aspon timhle zpusobem na Havaj vratil, ja navic bydlel v oblasti Puny (na pobrezi, vesnice Kalapana) - bylo to uzasny.

Při čtení tohoto mě zamrazilo. Ve kterém roce jsi tam bydlel?


Koncem listopadu 2015.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Cessnami za vulkány

Příspěvek od Globik »

Night fly píše:
Globik píše:

Night fly píše:S radosti jsem se aspon timhle zpusobem na Havaj vratil, ja navic bydlel v oblasti Puny (na pobrezi, vesnice Kalapana) - bylo to uzasny.

Při čtení tohoto mě zamrazilo. Ve kterém roce jsi tam bydlel?


Koncem listopadu 2015.

Aha. A bydlel jsi v tom malém zbytku Kalapany na jejím východě nebo v novém domě na čerstvé lávě?


Odpovědět