Tajemný graf

Diskuse o ČSA - aktuální dění ve společnosti, praktické informace a rady
* Co bude dál s ČSA?, * Minulost dálkové flotily, * Co poletí?
Odpovědět
flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Tajemný graf

Příspěvek od flyingblue »

HonzaLB píše:Fabo: dík, jsem zas chytřejší:)


Dnes sem cetl ten blabol na iDNES o bukovacich tridach a musim rict, ze chytrejsi nejsi :-)


HonzaLB
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1484
Registrován: 09. 11. 2006, 09:02
Stav: Offline

Re: Tajemný graf

Příspěvek od HonzaLB »

flyingblue píše:
HonzaLB píše:Fabo: dík, jsem zas chytřejší:)


Dnes sem cetl ten blabol na iDNES o bukovacich tridach a musim rict, ze chytrejsi nejsi :-)

wow, to jsi mi to ale nandal :lol:

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Tajemný graf

Příspěvek od flyingblue »

HonzaLB píše:
flyingblue píše:
HonzaLB píše:Fabo: dík, jsem zas chytřejší:)


Dnes sem cetl ten blabol na iDNES o bukovacich tridach a musim rict, ze chytrejsi nejsi :-)

wow, to jsi mi to ale nandal :lol:


Ale kdepak, vsichni zasekli v nejmenovanem meste na zapadnim pobrezi USA jsme se na Tvuj ucet pobavili.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Tajemný graf

Příspěvek od HighFlyer »

Nechci tim rict nic jineho nez ze dekuji za tvoji informaci pro HonzuLB, ktera mu umoznila udelat vyrez z pdf a prdnout ho sem :)

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Tajemný graf

Příspěvek od Fabo »

Aha, a ja uz kde sem placnul nakej blabol, nebo kde ses mne na neco ptal :)


dider
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2590
Registrován: 11. 08. 2004, 21:24
Bydliště: Den Haag
Stav: Offline

Re: Tajemný graf

Příspěvek od dider »

dider píše:...A právě proto se v posledních letech několik významných aerolinek vzepřelo tomuto systému a rozhodli se ceny v GDS navýšit o to, co jich distribuce přes GDS stojí (10-20USD/ticket), a sice ve prospěch svých vlastních distribučních kanálů. Samozřejmě, všichni prodejce tato zpráva šokovala a GDS museli začít jednat. Ale o tom zase někdy jinde.

Důležité je říct, že mnoho velkých aerolinek neustále řeší jednu zásadní nákladovou otázku a sice, zdali se na jedné straně vyplatí ušetřit obrovské částky za distribuci nahrazením prostředníka ve formě GDS přímou distribucí a na straně druhé. zdali jim příma distribuce bude generovat stejné výnosy jako prodejci, kteří využívají GDS. A to je to, co tady s prodejcem řěšíme. A přiznám se, že můj vlastní názor není úplně jednoznačný. IATA prodejce, ať už ten co prodáva online širokým masám (kralovna/letuska), nebo ten co se specialiuje na business travel (CWT,HRG,Orbix,AMEX,BCD), tady určitě ještě nějakou dobu mít svoje místo na trhu.


Musim quotovat sam sebe, protoze bych se jen na chvili k tomuto tematu vratil. Na tento dokument jsem dnes behem reseni bakalarske prace jedne studentky narazil na Google. Pro prodejce povinne cteni a pro ty co se zajimaji o distribuci letenek taky:

http://www.jiem.org/index.php/jiem/arti ... File/32/23

Opravdu kvalitni prace...

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Tajemný graf

Příspěvek od prodejce »

dider píše:Musim quotovat sam sebe, protoze bych se jen na chvili k tomuto tematu vratil. Na tento dokument jsem dnes behem reseni bakalarske prace jedne studentky narazil na Google. Pro prodejce povinne cteni a pro ty co se zajimaji o distribuci letenek taky:

http://www.jiem.org/index.php/jiem/arti ... File/32/23


1) Fuj - cizím lidem se bakalářky nepíšou :o

2) ta práce je výborné čtení pro "začátečníky" - pro toho kdo se chce zorientovat v základech. Na tohle čtení už ale musíte pořádně vědět co je to GDS, jak vypadá, bez toho asi nebudete chápat. Druhým přepokladem je povědomí o interliningu v airline průmyslu (MNS 2 na toto téma je hotovo ze 60%). Ale i tak HighFlyerovi můžu jen doporučit!

3) nahrál jsi mi tímto na 3. soutěžní otázku k Tajemnému grafu. Zatím jsme se věnovali levé části grafu a je čas se posunout doprava. Text na který odkazuje dider lze použít jako tahák (takže je to open-book exam:).

Soutěžní otázka č. 3
Co vadí LCC dopravcům na pravé (plusové) části grafu? Co pravá část grafu vypovídá o možnostech a omezeních distribuce letenek? (Jedno jestli z hlediska zákazníka nebo aerolinky - ono je tam vidět obojí.)

dider
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2590
Registrován: 11. 08. 2004, 21:24
Bydliště: Den Haag
Stav: Offline

Re: Tajemný graf

Příspěvek od dider »

prodejce píše:
dider píše:Musim quotovat sam sebe, protoze bych se jen na chvili k tomuto tematu vratil. Na tento dokument jsem dnes behem reseni bakalarske prace jedne studentky narazil na Google. Pro prodejce povinne cteni a pro ty co se zajimaji o distribuci letenek taky:

http://www.jiem.org/index.php/jiem/arti ... File/32/23


1) Fuj - cizím lidem se bakalářky nepíšou :o

No pockat, to zase nee. Na psani bakalarek nemam cas, ale kdyz muzu rad studentce pomuzu :wink:

Odopved na otazku je v tom textu, tak jen at ctou :wink:

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Tajemný graf

Příspěvek od prodejce »

HighFlyer píše:Je dobra chvile zacit diskutovat o tom, co z grafu NENI videt. A to je jeho promena v case, rekneme za poslednich 5-10 let. Pak bychom si mohli rict vic o dynamice ceskeho trhu. O poctu cestujicich, schopnych (a ochotnych) platit tarify 20, 30, 40 tisic za kratky let po Evrope. Z minuleho vyvoje bychom pak mohli usuzovat na vyvoj budouci a sance na dlouhodobe preziti vysokonakladovych dopravcu s chudou siti.


Ty dokážeš z grafu vyčíst i to, co tam NENÍ vidět?

Tak to se přiznávám pokorně, že neumím.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Tajemný graf

Příspěvek od HighFlyer »

Uhybas. A misto priznani nedostatku (graf nerika o ceskem trhu vse) utocis na oponenta.

Pri sofistikovanosti tvych prispevku v tomto vlakne (to nemyslim ironicky) jsem si delal nadeje, ze ten stejny graf mas i pro nejake predchozi roky. A bylo by zajimave srovnat, jak se vyviji predevsim prava cast grafu za poslednich 5-10 let.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Tajemný graf

Příspěvek od prodejce »

HighFlyer píše:A misto priznani nedostatku (graf nerika o ceskem trhu vse)


Hádáš stejný graf jako my?

"Graf zachycuje 10 tisíc prodaných letenek, seřazených podle ceny. Vlevo vidíte cenu v korunách, nahoře jdou procenta z celkového množství letenek (aby bylo možné z grafu snadněji vyčíst kolik procent prodejů je uskutečněno za jakou cenu.) Průměrná cena 1 prodané letenky z tohoto grafu cca odpovídá celostátnímu průměru. Dá se tedy říct, že vidíte cenovou skladbu letenek prodávaných u průměrného prodejce v ČR."

Otázka, kterou tady od začátku řešíme zní, co všechno se dá z takto postaveného grafu vyčíst. Máš pravdu v tom, že v tomto grafu NENÍ vidět vše o českém trhu a tento graf nezobrazuje "sance na dlouhodobe preziti vysokonakladovych dopravcu s chudou siti".

Pokud máš nějaký graf který tohle ukazuje, tak si založ vlákno a můžeme hádat ten tvůj. Já mám data z prodeje letenek a ty jsem (na nepřímou výzvu didera) dal na stůl. A já opravdu neumím vyčíst něco, co v tom těchto datech vidět není.

My už poměrně dlouho hledáme, co v tomto grafu vidět je. A věř mi, že opačně to nefunguje.

Soutěžní otázky, které napovídají, jsou položeny. Pokud máš nějaké alternativní výklady existujícího grafu, sem s nimi!

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Tajemný graf

Příspěvek od HighFlyer »

Áááááá, tady jsme se dotkli nejakeho citliveho mista, jak nasvedcuje prodejcova podrazdena reakce. Opet uporna snaha vyhnout se nejakemu (zrejme neprijemnemu) tematu, ktere muze nejakym zpusobem nabourat dosud pracne budovanou tezi.

Mas-li data za posledni rok, prislo by mi nanejvys divne, ze bys je nemel za leta predchazejici. Proc je nedas do placu (obzvlaste pravou cast grafu)? Ze bychom tady slapli na nejake kuri oko?

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Tajemný graf

Příspěvek od prodejce »

Na grafu č. 2 vidíte 10 000 za sebou vystavených letenek od začátku r. 2005 a r. 2009

graf2.jpg

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Tajemný graf

Příspěvek od HighFlyer »

No vida, a jsme zase dal. Tolik caviku kolem toho bylo a nakonec ty data o 5 let zpatky hovori ve prospech tvych argumentu.

Tak uz vime, ze prezentovany vzorek tvych prodeju, cca 1% (slovy jedno procento) vsech prodanych letenek v CR, sve nakupni chovani za poslednich 5 let temer nezmenil. Na miste je blahoprani k tve schopnosti udrzet si takovou klientelu.

Skoda, ze se asi nedopracujeme k tajemnemu grafu pro ostatnich 990.000 letenek prodanych jinymi prodejci.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Tajemný graf

Příspěvek od prodejce »

Otázka č. 3 zůstává dlouhodobě nezodpovězena, takže to beru jako že se necháváte podat.

Co vadí LCC dopravcům na pravé (plusové) části grafu?

Je to ta úplně úplně pravá část - řekněme poslední 3% letenek, které jsou v ceně nad 40 tis. Jistě, že jsou to dálkovky v C a pár v F, které by neměly mít nic společného s byznysem low-costů. Neměly by mít, ale mají.

Existuje malé procento transakcí (na tomto grafu jsou to 3%), které se uskutečňují za zbytečně vysoké ceny. Cokoliv je nad 40 tis je čistý luxus, marnotratnost, vyhazování peněz z okna. Přesto to lidi kupují. Je jich hrozně málo, ale na druhou stranu utratí strašně moc peněz - každá "prémiová" transakce je totiž v desetinásobcích "běžné ceny". Podívejte se na graf.

To je stejné jak na dálkovkách tak po evropě. Prostě existují lidi, kteří platí v Y-class 30tis za round trip do Bruselu. Jsou lidi, kteří kupují C-class do Londýna. Je jich málo, ale existují.

Lowcosty štve, že tyto lidi nemají jak oslovit. I kdyby se jim to nějak povedlo, nemají k dispozici žádný mechanismus, který by vůbec dokázal prémiovou cenu někomu naúčtovat. Pokud to někdo bude kupovat přes jejich web - tam neexistuje žádná cenová struktura vyšších a nižších cen. Tam je jednom jedna cena a zaplatit 10x víc prostě nemáte šanci.

Tohle si ale pomalu začínají uvědomovat i legacy ve vztahu k prodejcům. Pokud prodávají přes svůj web, obejdou sice možná GDS a ušetří 3EUR na transakci, ale nikdy nikdo nekoupí dražší tarif, než který web ukáže jako nejlevnější. U prodejců existují "zvykoví" klienti, kteří létají za dražší peníze protože prostě proto... Jakmile by přešli mimo prodejce, aerolinky o tento "extra revenue" samozřejmě přijdou. Nemají na webu žádné tlačítko, kterým by si tito klienti mohli cenu navýšit.

Příklad: z Moskvy do Prahy s ČSA existují 2 flexibilní tarify v cenovém balíčku economy premium, kde se načítá 150% mil.

Y-cl za 15 196 Kč a M-cl za 11 918 Kč (jednosměrná letenka)

Pokud půjdete přes internet ČSA, uvidíte JENOM cenu 11 918 Kč a nemáte šanci si koupit dražší. Prodejce naopak rád prodá letenku za 15 196 Kč. Extra revenue v tomto případě činí 3728 Kč.

A to jsme jenom u jednosměrky Moskva-Praha. Rozdíl mezi třídou C a J u zpátečky do Londýna činí 8900 Kč. A mám skutečně lidi, kteří automaticky knihují J-cl s ČSA nebo automaticky C-cl s British Airways (místo D-cl). Těch lidí je málo, ale peněz, které přinášejí "extra" je opravdu hodně.

V této logice také vidíte opodstatnění IATA tarifní struktury a vůbec udržování "komplikovaných" tarifních struktur s mnoha třídami. I když si letenku do Tokya za 449 000 Kč koupí jenom 1 člověk za rok, bohatě to zaplatí všechny náklady spojené s rezervačním systémem a vůbec s distribucí tarifu.

A nemyslím si, že je to jenom "airline specific". Pokud sestrojíte auto Bugatti ProPrimitivo za 100 milionů Kč, můžete si být jistí, že se najde vůl, kterej to koupí právě a jenom proto, že to stojí 100 milionů. Nebo ještě spíš budete mít vyprodáno na 3 roky dopředu. Stejně jako si lidi kupují vína za 20 tisíc lahev, kde chuť určitě není 100x silnější/lepší než u vína za 200 Kč.


Odpovědět