Brno - Tuřany

Brno, Karlovy Vary, Ostrava a další letiště...
Odpovědět
RAdek
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 509
Registrován: 06. 04. 2006, 14:06
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od RAdek »

RAdek píše:
...bez domácí poptávky tohle spojení nemůže fungovat.

Proc by nemohlo?


No protože je to bez domácí poptávky málo lidí. Máme tady odhadem 5% lidí, co potřebují do Brna a 95% lidí, co potřebují z Brna. A ty ta linka zatím podle mých skromných zkušeností moc neoslovila. Buď jsou zvyklí lítat přímo z Vídně nebo z Prahy a nebo je to nenapadlo a nikdo jim to nenabídl. Letiště se hádá s krajem a naopak, kdo co dělá a nedělá, ale žádná PR kampaň, že se zdojnásobuje počet letů nikde vidět není. Navýšení letů evidentně na domácí potávku cílí, ví o tom ale potencionální zákazníci nebo jen nadšenci? Je všeobecně v podvědomí, že nejde ani tak o linku do Mnichova (kam dojedu autem), ale o způsob, jak se pohodlně dostat dál?


Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od Globik »

RAdek píše:Máme tady odhadem 5% lidí, co potřebují do Brna a 95% lidí, co potřebují z Brna.

Zdroj?

RAdek
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 509
Registrován: 06. 04. 2006, 14:06
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od RAdek »

RAdek píše:
Máme tady odhadem 5% lidí, co potřebují do Brna a 95% lidí, co potřebují z Brna.

Zdroj?


Píšu odhadem. Je to ilustrativní úvaha. Asi budou existovat čísla, kolik lidí s českým pásem litá z Vídně a odhady, kolik lidi z Moravy letí z Prahy. A budou to vysoký čísla.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od Globik »

RAdek píše:
RAdek píše:
Máme tady odhadem 5% lidí, co potřebují do Brna a 95% lidí, co potřebují z Brna.

Zdroj?


Píšu odhadem. Je to ilustrativní úvaha. Asi budou existovat čísla, kolik lidí s českým pásem litá z Vídně a odhady, kolik lidi z Moravy letí z Prahy. A budou to vysoký čísla.
Tak záleží na tom, jaký je podíl strojů od evropských výrobců na linkách do/z Vídně, protože tam bych viděl pravděpodobnější, že jsou na sedačkách české pásy než u těch severo- a jihoamerických výrobců.
Ale teď vážně - pouštíš se na tenký led: To, že má někdo, kdo letí do/z Vídně, český pas, neznamená, že by radši letěl z Brna a hlavně, že "potřebuje z Brna". Stejně tak u Moraváků dosud létajících z/do Prahy. Každopádně bych neviděl poměr turistů/business/atd. ze spádové oblasti Brna na outgoingu 20x větší, než na incomingu. To trošku přeceňuješ kupní sílu Brňáků a okolí a podceňuješ turistický potenciál, business možnosti a počet zahraničních studentů a gastarbeiterů na nelopaťáckých pozicích.

bubo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 482
Registrován: 14. 06. 2005, 14:09
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od bubo »

patek 24.3 MUC-BRQ - 20 PAX.


Marty-t
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1112
Registrován: 08. 01. 2010, 23:17
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od Marty-t »

Já zkusím dát do diskuse pár indicií a subjektivního pohledu, které by mohly vypovídat o stavu věcí.

1. cena BRQ-MUC - tj. korelace poptávky - je pravidelně nejvyšší v pátek

příklady cen dnes, 30.3. na flybmi.com na příští OW lety:

čt 30.03. : 5974 CZK
pá 31.03.: 11185 CZK
ne 02.04.: 3706 CZK (z tohoto letu napíšu report... :-)
po 03.04.: 2788 CZK
út 04.04.: 3193 CZK
st 05.04.: 3706 CZK
čt 06.04.: 3706 CZK
pá 07.04.: 6946 CZK
ne 09.04.: 2788 CZK
po 10.04.: 2788 CZK
út 11.04.: 2194 CZK
st 12.04.: 2788 CZK
čt 13.04.: 4354 CZK
pá 14.04.: neletí se (svátek)

2. podobně MUC-BRQ má nejvyšší poptávku v pondělky, ale už ne tak ostrou - evidentně ve prospěch nedělí a úterků
čt 30.03. : 123 EUR
pá 31.03.: 157 EUR
ne 02.04.: 157 EUR
po 03.04.: 277 EUR
út 04.04.: 180 EUR
st 05.04.: 157 EUR
čt 06.04.: 123 EUR
pá 07.04.: 181 EUR
ne 09.04.: 181 EUR
po 10.04.: 137 EUR
út 11.04.: 100 EUR
st 12.04.: 111 EUR
čt 13.04.: 123 EUR
pá 14.04.: neletí se (svátek)

3. letiště VIE ve statistikách uvádí, že cca 2pct. PAX jsou lidé s českým pasem tj. 2pct z 23 mio = cca 0,5 mio PAX z ČR ročně.
4. Podle značek aut ve Vídni stojí z 40-50% auta se značkou B, následuje T (Ostravsko je nejlidnatější kraj), Z a M (tam mají relativně nejlepší spojení vlakem do Prahy...) . S velkým odstupem C. Auta s A jsou v drtivé většině leasingy firem se sídlem na Moravě.

- je vidět, že v současné době s jednou polední frekvencí převažují na lince s několika výraznými peaky lidé co si z Německa (resp. ze světa s přestupem v MUC) potřebují do Brna a okolí odskočit za bysnysem - tj. linka by mohla fungovat dál i takto 1x denně...
- je otázkou kolik z těch cca 0,5 mio lidí z Moravy co používají VIE by oslovil let z BRQ s jedním přestupem, navíc za vysoké ceny OW výše.
Určitě je limitujícím faktorem 1 let denně, ale dokud nebude frekvence ráno a večer, tak spoustu z potenciálních zákazníků z Moravy linka neosloví. A to i ty, kteří nejsou citliví na cenu. Z tohoto pohledu bude zajímavé sledovat jak se pohne poptávka v souvislosti se 2x rotacemi od 24.4.
- dle mého subjektivního názoru, je pro mnoho českých PAX stropem OW cena 5000 CZK, pokud je nabídka OW letu dražší, jedou autem do VIE,
- i kdyby byl v daleké budoucnosti z BRQ ranní i večerní let a to třeba i sespolečností co by létala větším letadlem (=levnější letenky, ale jak ho po zavedení linky zaplnit?), relativní blízkost VIE a zejména velká tamní nabídka přímých letů bude potenciálu BRQ dál odebírat hodně PAX
- určitě další velkou skupinou budou lidé co využívají k letům z Moravy PRG, klidně jich bude dalších 0,5 mio ročně, nicméně tito budou spíše více citlivější na cenu, protože do PRG je nabídka levné veřejné dopravy častá (naopak parkovné ve Vídni + A známka je docela velký náklad navíc a Regiojet tam má jen spoje po 2 hodinách)
- nicméně dokud budou platy v ČR tam kde jsou, zbyde spousta PAX, kteří kvůli ceně budou dál využívat zejména PRG nebo VIE, případně low-costovou BTS, podle toho kde bude cenová akce na přímý let kam oni potřebují a linka do MUC tak dál bude spíš pro obchodní klientelu...

pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3026
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
Bydliště: Olomouc
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od pepa007 »

Podle mě je to ještě jednodušší:

- běžná cena za přímou RT letenku (ne OW) po evropě, včetně kufru, z Prahy i z Vídně je kolem 5000 Kč, často i míň.
- na přestupu v Mnichově ztratíš minimálně 1-2 hodiny, pokud ti to dobře navazuje.

Co z toho plyne? Pokud letenka z Prahy/Vídně stojí POLOVINU co z Brna, a časově tě to vyjde prakticky stejně, tak není co řešit...

A když letím s přítelkyní každej měsíc na nějakej eurovíkend (nebo maghrebvíkend :D ), tak je sakra rozdíl, jestli dám za letenky 10 nebo 20. To těch 10 radši přihodím za lepší hotel v centru anebo prožeru :)

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2862
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od alesesl »

pepa007 píše: tak je sakra rozdíl, jestli dám za letenky 10 nebo 20. To těch 10 radši přihodím za lepší hotel v centru anebo prožeru :)


Naprosty souhlas

MarcosFT
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 709
Registrován: 10. 06. 2014, 21:30
Oblíbené typy letadel: B747, E145, B753
Bydliště: Hong Kong
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od MarcosFT »

Tak ta linka asi nebude urcena pro batuzkare na eurovikend. Jen at se to trochu dotuje, dotuje se u nas i vic kravin a nikdo to neresi :lol: :lol:

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od HighFlyer »

RAdek píše:No protože je to bez domácí poptávky málo lidí. Máme tady odhadem 5% lidí, co potřebují do Brna a 95% lidí, co potřebují z Brna.

Opak je pravdou ;-) Zhruba 2/3 dela incoming a 1/3 outgoing. A kdyz ten incoming ma x-krat vyssi kupni silu, je zcela logicke nastavit letovy rad a navaznosti pro tento segment a s outgoingem pracovat jako se sekundarnim.

houslista
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 40
Registrován: 07. 01. 2012, 13:29
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od houslista »

Ve prospěch BRQ oproti VIE je teď ještě cesta mezi Pohořelicema a Schrickem :twisted: , 50 km/h táhnoucí se souvislá kolona kamionů je fakt maso :twisted: , hlavně když člověk spěchá. Oběma směry - čerstvá zkušenost, předtím mi to nikdy taková katastrofa nepřišla :|

bubo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 482
Registrován: 14. 06. 2005, 14:09
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od bubo »

pepa007 píše:Podle mě je to ještě jednodušší:

- běžná cena za přímou RT letenku (ne OW) po evropě, včetně kufru, z Prahy i z Vídně je kolem 5000 Kč, často i míň.
- na přestupu v Mnichově ztratíš minimálně 1-2 hodiny, pokud ti to dobře navazuje.

Co z toho plyne? Pokud letenka z Prahy/Vídně stojí POLOVINU co z Brna, a časově tě to vyjde prakticky stejně, tak není co řešit...

A když letím s přítelkyní každej měsíc na nějakej eurovíkend (nebo maghrebvíkend :D ), tak je sakra rozdíl, jestli dám za letenky 10 nebo 20. To těch 10 radši přihodím za lepší hotel v centru anebo prožeru :)


no eurovikendy asi nejsou modelovy priklad.....jsou v Evrope destinace, kam ani v Vidne nic primo nelita. Takze bude autem v kolone nebo vlakem do Vidne na hbf, z tama ICckem na letiste, letim do MUC nebo FRA a z tama do destinace. Anebo vyrazim z Brna o cca 3 hod pozdejc, doletim do MUC a dal je to stejne. Ceny letenek pres tyden vypadaji trosku jinak, typicka business destinace z Vidne na jednu nebo dve noci za 5K cZK neni. A jestli je to za 12k z Vidne nebo 15k z Brna, tak je to v podstate stejne. Zvlast, pokud se do vidne neda dostat vlakem ale musim autem/taxikem.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od Karel_x »

Já se pohybuji mezi techniky, co běžně cestují po světě. Nejvíc nás lítá z VIE, kam nás typicky někdo zaveze a pak pro nás zase nějaký kolega přijede. Na druhém místě je bus (SA, Tourbus, Leo), nikoho, kdo tam jezdí vlakem, neznám.

Proč se nelétá tolik z Brna, má na svědomí i hrozný cenový tarif DLH - zrovna včera mi vypsali nějaké lety, ať si vyberu, a byla tam DLH z Budapešti (také přes MUC) za 7700 a když jsem to iniciativně zkoušel najít z BRQ, byly tam hrozné letové doby a cena přes 20K. To už není o tom, kdo je citlivý na cenu a kdo ne, ale o tom, kdo dovolí se nechat okrádat. Nakonec poletím s někým jiným z VIE asi za 12K. Prostě na firmách, jako je moje, se nikdo nestará o to, když letenka po Evropě stojí do 15K. Pokud stojí víc, už to každého zaujme.

Samozřejmě, že i přestup navíc (s rizikem zpoždění a toulání zavazadel) nikdo nevyhledává.

Podle mě by mohl hodně narůst počet pax, pokud budou současně splněny dvě podmínky:
1. Dvě frekvence denně
2. RT letenka po Evropě do 15K

Do té doby bude každá linka nutně paběrkovat.

Marty-t
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1112
Registrován: 08. 01. 2010, 23:17
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od Marty-t »

dnes BRQ-MUC 20 PAX plus infant; letěl E135, včetně kolegy s nickem "RAdek" a jeho manželkou, přijemný pokec, šťastnou cestu dál z MUC (bude TR?)

já osobně poprvé testuju trojúhelník BRQ-MUC-FRA a v pátek večer FRA-PRG, let včas, přestup v pohodě, (EDIT 19:25: ve Frankfurtu dokonce osobák pěško-během Gate->ICE za 10 min. ). Jinak krásné počasí byla vidět hezky rozestavěná A5 z Mikulova na Vídeň...

akorát nás oba s RAdkem zarazilo, že letiště BRQ o zdvojnásobení frekvencí od 24.4. pasažérům úspěšně zamlčuje... Osobně bych u gatu každému PAX do MUC rozdával letáčky s infem, měl na letišti obří plakát. Ale taky je možné že jsme reklamu na linku dofinancovávanou letištěm v zaujetí hovorem jen přehlídli. O zdvojnásobení se v Brně obecně fakt moc neví... Tak třeba snad se někdo odpovědný inspiruje...

RAdek
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 509
Registrován: 06. 04. 2006, 14:06
Stav: Offline

Re: Brno - Tuřany

Příspěvek od RAdek »

dnes BRQ-MUC 20 PAX plus infant letěl E135, včetně kolegy s nickem "RAdek" a jeho manželkou, přijemný pokec, šťastnou cestu dál z MUC (bude TR?)

Díky za přání šťasné cesty. Jestli bude trip report, to zatím nevím, já vždycky zapomenu zjistit registraci letadla a přesnou obsazenost. Na prvním segmentu z Brna navíc nepodávají máslo, takže ani stupěň roztíratelnosti nelze uvést. Dnes odlet z Brna na pohodu, jako vždy dobře natočené Starobrno 11 bez bublin v odletové hale. Letadlo nejméně opotřebované z mých tří letů, letuška naopak nejvíce opotřebovaná ze všech tří letů.
Trápení ovšem nastalo v Mnichově. Máme s manželkou dvě samostatné letenky a máme na čtyřech segmentech tři dopravce a to je problém, pokud chceme sedět spolu. Podotýkám ovšem, že všechny jsou na kódu LH.
Minulý týden mně v Mnichově při jiném letu, když jsem se ptal, řekli, že by mělo jít online odbavení a pokud ne, mám jít v tranzitu na servis desk a tam letenky spojí. Ani jedno nebyla pravda. On line odbavení nejde, v Brně na letišti odbaví do cílové destinace kufr, ale ne lidi. Na servis desku v příletu mně řekli, že druhý segment letí ANA, takže to sloučit neumí, pokud nechci čekat na gate, mám vyjít ven a najít kancelář ANA, kde to udělají. Ani toto nebyla pravda. Na informacích v odletové hale byli docela nepříjemní a odkázali mě na check-in. Na to jsem nechtěl čekat, takže jsem vyžadoval info o ANA přepážce. Poslali mě do míst, kde sice přepážka byla, nikoliv ovšem ANA. Po nějaké diskusi a telefonování byl závěr, že můj problém se dá řešit jen na check-in. Když otevřeli (3 hodiny před odletem), letenky skutečně spojili, ale místa prý už vedle sebe nejsou. Rozhodně to ale máme zkusit znovu v gate, že to tam většinou jde. Ha, ha, ha, už to vidím. Zhruba polovina lidí je alespoň milá, druhá polovina se tváří, jako že je opravdu obtežujete. A tak nám cíleně plánovaný let z Brna trochu zhořkl. Německá dokonalost musím říct v mých očích docela krachuje. Klíč ale bude v nepropojenosti systémů BMI a LH. Možná se letenky daly spojit nějakým způsobem i dříve, ale to mě nenapadlo, když jsem dostal ujištění, že to půjde později.


Odpovědět