Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Odpovědět
Petr62
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 12
Registrován: 04. 04. 2011, 08:52
Oblíbené typy letadel: Airbus 340
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvek od Petr62 »

Ano odehralo se to v Lagosu. Opakuji, sloužil jsem kdysi u RTZ, "svezl se v armádnich Andulach i dokonce v "Ešusu". Byl jsem celkem hrdej na svůj "kachní žalůdek". Právě proto, že vím něco o navádění letadel, chodil jsem na létání, slyšel radiový provoz a zároveň to vše i viděl, něco o přistávání vím. Možná právě proto, to bylo vše pro mne otřesnější. V letadle jsme byli dva češi plus náš šéf. Hned po přistání jsem byl ještě vytlemenej, ale kolega se se mnou o tom odmítl bavit. Teprve časem a při dalších letech to začal být pro mne problém. Na internetu jsem nenašel, že by se to vyšetřovalo, nikde zmínka. Omlouvám se, nejsem pilot, mám průkaz pouze na paraglid, ale na OK kartě už mám přes 100 000mil..Bez přístrojů nepoznáte vůbec nic a v krizi smysly skutečně vnímají odlišně.


context
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1391
Registrován: 26. 02. 2007, 23:47
Bydliště: PU
Stav: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvek od context »

práve pozerám "neskutočne investigatívny" pokus o dokument so silným emotívnym podfarbením na JOJ-ke
Neviem či je to pokus o paródiu alebo ten uvádzač je fakt taký lineárny...

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvek od MEA »

context píše:práve pozerám "neskutočne investigatívny" pokus o dokument so silným emotívnym podfarbením na JOJ-ke
Neviem či je to pokus o paródiu alebo ten uvádzač je fakt taký lineárny...


jojka je kvalitny grc... smutne, ze aj na tomto si vyrabaju sledovanost a prachy... videl som uputavku, to mi stacilo...

context
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1391
Registrován: 26. 02. 2007, 23:47
Bydliště: PU
Stav: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvek od context »

MEA píše:videl som uputavku, to mi stacilo...

tak to si mal vidieť záver, ešte pár dní by Ti nechutilo...
neviem či ich to učia v škole alebo kam na to chodia...

romul
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1004
Registrován: 26. 11. 2010, 16:21
Oblíbené typy letadel: B-777, TU-152
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvek od romul »

BEA vydala zprávu o nehodě:

http://www.bea.aero/fr/enquetes/vol.af. ... 011.en.pdf

Vedle selhání měřících zařízení zmiňuje i chyby pilotů.


xmartinmx
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 24
Registrován: 20. 07. 2011, 15:23
Stav: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvek od xmartinmx »

IAPA: The crash of Air France 447 in June of 2009 is still mystifies flyers and investigators alike, but one key contributor to the loss ? faulty readings from likely frozen pitot (airspeed) tubes ? is being addressed by the European Aviation Safety Agency (EASA). The agency wants airlines to install software that will inhibit the engagement of the autopilot when erroneous airspeed data is being registered.

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4145
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvek od whiskey »


MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvek od MEA »

whiskey píše:http://www.popularmechanics.com/technology/aviation/crashes/what-really-happened-aboard-air-france-447-6611877


ten clanok je dobry, ale o to viac nechapem ze ich ani raz nenapadlo potlacit, ved hadam kazdy kto niekedy nieco lietajuce pilotoval (a nemyslim tym balon ) by to skusil mozno prve. zvadzat vsetko na stres je podla mna moc... na 2 strane ze pohyby sidestiku su nezavisle a chlap v druhej sedacke nevie co robi prvy sa mi nezda moc mudre konstrukcne riesenie... a cele tie haluze normal vs. alternate law - asi na tu druhu moznost chlapci neboli dajak extra trenovani...

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4145
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvek od whiskey »

MEA píše:a cele tie haluze normal vs. alternate law - asi na tu druhu moznost chlapci neboli dajak extra trenovani...

mna by zaujimalo, ci ten airbus pilota informuje, v ktorom mode operandi sa prave nachadza. Nejaky transparent/klakson "ALTERNATE" alebo take volaco. Isto sa tu najde niekto so skusenostami z inych FBW airbusov, co by to vedel ozrejmit.

Lukáš87
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 102
Registrován: 21. 08. 2011, 10:19
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvek od Lukáš87 »


Ulafme
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 162
Registrován: 08. 11. 2009, 00:32
Stav: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvek od Ulafme »

Lukáš87 píše:http://zpravy.idnes.cz/tragedii-airbusu-air-france-v-roce-2009-zavinil-lidsky-faktor-i-vadna-technika-16v-/zahranicni.aspx?c=A120705_151208_zahranicni_brd

Když odkaz, tak snad raději tohle:
http://avherald.com/h?article=41a81ef1/0081&opt=0
Jinak AF z toho vyšla "velmi levně", ale je to politika - já osobně to čekal ještě daleko "měkčí" :sick:

boban1108
Nováček
Nováček
Příspěvky: 1
Registrován: 25. 12. 2014, 09:13
Stav: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvek od boban1108 »

Dobrý den,

celé vlákno jsem pročetl, jsem laik a pořád mi ta tragedie vrtá hlavou.
Pokud jsem vše dobře pochopil, tak jim zamrzly nějaké trubice a piloti a přístroje měli pak zmatečné údaje o výšce a rychlosti.

A já se pořád ptám - a co GPS? To dnešní letadla vůbec nepoužívají GPS? Samozřejmě to třeba není úplně přesné, zlí amíci to mohou i úplně úmyslně rozhodit, ale jako záložní přístroj?

Přeci i ten nejobyčejnější chytrý telefon položený v pilotní kabině u okénka mi ukáže výšku, vidím jestli klesám nebo stoupám (podle toho jak se mění výška)a vidím i rychlost (pravda ale jen vůči povrchu). Ale i tak si myslím, že pokud mi vše v kabině selže a protiřečí si a já nevím, co je pravda, tak pohled na ten telefon by mi tu výšku a i klesání/stoupání ukázal. A rychlost by mi přinejmenším ukázal jestli se zvětšuje nebo zmenšuje.

Když létám, tak si na telefonu v kabině (samozřejmě v leteckém modu) zaznamenám celý let a hned za letu vidím, jak jsem vysoko, kdy začínáme klesat, co je pode mnou za město atd.

Prosím odborníky ať se mi nevysmívají za třeba naivní dotaz, ale jako laik mi není jasné, proč se GPS nepoužívá a když už ne, proč si to třeba piloti nepoužijí jako poslední možné řešení. Stačí mobil.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvek od JackBrno »

Novější letadla GPS mají přímo v systému, ale jen jako součást celkového navigačního systému pro zpřesnění polohy, ale nemají tam nikde samostatně informace z GPS. Nicméně piloti dobře věděli, že padají, jen nevěděli proč. S použitím GPS pro zjišťování rychlosti je zásadní problém. GPS totiž ukazuje rychlost pohybu vůči zemi, což je ale pro letadlo nic neříkající údaj. Pro let letadla je směrodatná jen a pouze rychlost letadla vůči okolnímu vzduchu, protože jen na tom záleží, jestli a jak letadlo letí. A vzhledem k tomu, že v letových hladinách, kde létají dopraváky, se vyskytují větrné proudy o rychlosti až několikset km/h, tak údaj z GPS by vykazoval odchylky až o hodnotu rychlosti toho proudění. Přitom v letové hladině na hranici maximálního dostupu je jen velmi malý rozdíl mezi minimální a maximální bezpečnou rychlostí letu (i méně, než 100km/h), kdežto odchylky GPS díky vzdušným proudům můžou být mnohem větší. Není tedy vůbec možné podle GPS zjistit, proč letadlo vlastně padá, jestli letí příliš pomalu nebo naopak příliš rychle. Další věc je, že oni žádnou GPS mít vůbec nemuseli no a i kdyby, tak v tom stresu by je nejspíš ani nenapadlo ji použít. A i kdyby, nemusela by jim ani ta GPS "otevřít oči". Oni totiž ti piloti byli úplně zmatení a nekoordinovaní, nevěděli, kterému přístroji můžou věřit a kterému ne. Přitom asi každý pilot, kdyby to zkoušel v klidu a bez stresu na simulátoru, musel by z údajů, které měli, snadno poznat, co se vlastně děje. Ono se totiž nic hrozného nedělo, letadlo jen ztratilo rychlost a s nosem zvedlým vzhůru a motory naplno, celou dobu relativně stabilně klesalo. Stačilo jen udělat kdykoliv během těch pár minut jedinou maličkost, potlačit řízení od sebe, aby se sklopil nos a letadlo nabralo rychlost. Ale k tomu by jim asi ani GPS nepomohla. Jinak co se týče používání GPS, když jsem naposledy měl možnost letět v kokpitu, tak kapitán před vzletem vytáhl z tašky bluetooth GPS modul a přilepil ho na boční okénko a ješte vytáhl iPad, kde měl mapy :-) Za letu pak občas koukal, kde jsme, aby mohl cestujícím hlásit, kde je jaké jezero, nad jakým městem letíme atd., protože to z navigačního displeje letadla nevyčte :-) Ale standard to není a kdyby nastala nějaká krize, tak na GPS by si ani nevzpomněl a jel podle nabiflovaného drilu.

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvek od MEA »

z tej celej veci ma znepokojujú najmä dve veci: u airbusov so sidestickom jeden pilot nevie, čo robí druhý. ak napríklad ľavý viac ťahá a pravý len trochu tlačí, eroplán bude v "alternate-law" stúpať, resp. bude dotiahnutý čumákom hore.
ďalšia vec - asi každého bežného pilota tej najobyčajnejšej športovej aviácie by napadlo skúsiť potlačiť a získať rýchlosť. ja viem - bengál na palube, ifrové podmienky bez horizontu a po tme, revúce alarmy... ale aj tak - myslím si že tréning aj v AF je na pováženie...
nemachrujem, každý by sa tam pos... - ale dopravný pilot má byť najmä rozvážny pilot a nie preľaknutý baterkáč...

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvek od JackBrno »

Tak tak, základem řešení situace pádu by mělo být nabiflované a automaticky prováděné "pitch and power" :-) K rozpoznání stallu jim muselo stačit vidět na umělém horizontu, že mají nos hodně vzhůru a současně rychle klesající výška. Nic víc k tomu nepotřebovali. Když nemají rychlost, čumák musí za každou cenu dolů. Evidentně tam něco s výcvikem bylo hodně špatně. Bohužel, v té situaci se taky projevila nedomyšlenost systému řízení FBW. Aby několik minut jeden pilot mohl za páku tahat, aniž by o tom druhý celou dobu věděl, to je na pováženou. Asi by měla být doplněna umělá vazba mezi sidesticky, aby pilot třeba pomocí vibrací okamžitě cítil, že se sidestickem zrovna něco dělá i druhý pilot. Za normální situace nikdy neovládají sidestick oba piloti, takže by mělo existovat varování, které by se spustilo v okamžiku, kdy některý z pilotů začne pohybovat sidestickem, aniž by ten druhý byl v neutrální poloze. Stejně tak je nepochopitelná absence běžného varovného systému, který při stallu začne u starších letadel vibrovat řídícím sloupkem, případně ho i mechanicky tlačit vpřed. U Airbusu evidentně spoléhají jen na zvukové a vizuální varování, které mezi ostatními varovnými signály může zaniknout. Jenže překročení úhlu náběhu je zdaleka nejkritičtější stav a v tom zmatku se hodí, když letadlo pilota prostřednictvím ovládací páky mechanicky "nakopne", aby si to nemohl splést s jiným varováním.
Naposledy upravil(a) JackBrno dne 25. 12. 2014, 21:50, celkem upraveno 1 x.


Odpovědět