Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 579
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Status: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvekod františek dobrota » 27. 05. 2011, 21:01

Naposledy upravil(a) františek dobrota dne 27. 05. 2011, 21:08, celkem upraveno 1 x.

Ace2
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 509
Registrován: 23. 06. 2007, 14:38
Status: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvekod Ace2 » 27. 05. 2011, 21:04

To že letadlo spadlo kvůli tomu, že posádka byla zmatena díky rozpopuplným údajům a chováním letadla, které nedávají logiku a následně letadlo havarovalo bylo již několik. Pro výrobce by mělo být k zamyšlení vymyslet postup co při takové situaci dělat. Sice se vždy říká vždy věř přístrojům, nicméně to jde ve stresu dělat dost špatně když každý rychloměr ukazuje něco jiného, což počítač poznal a radši povypínal letové ochrany letadla a najednou má v rukách letadlo posádka, která před 5 vteřinama nic netušila, patrně dělala něco jiného než soustavně koukala na PFD, k tomu začně houkat alarm pádové rychlosti. Brrr

Třeba bych rád viděl skryté stand by senzory při běžném provozu pod krytem, v případě jiného než standardního režimu by byl kryt odstraněn a posádka by se musela řídit pouze touto soustavou záložních senzorů. Stačila by statika, pitotka a senzor uhlu náběhu. Stand by umělý horizont má každé letadlo.

Sice je hezké, že máme nyní na letadlech 3 nezávisle pitot-statické systémy s AoA , ale jsou ve stejném prostředí a pak těžko určit během 5 vteřin, který z nich dává do ADR špatné údaje.

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 579
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Status: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvekod františek dobrota » 27. 05. 2011, 21:18

Posádka část věcí udělala dobře, nebo alespon postupově...že to nezvládli je věc další, TO/GA bylo moc,neuřídili to ve sklonu a zřejmě vůbec netušili kde mají stabilzátor,ale v tomhle už jsou asi třetí v poslední době..neodvažuju se nikoho soudit.Nicméně tohle se samozřejmě cvičí a postupy na to existují,kdysi jsem je dával na začátek tohohle vlákna..

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1574
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Status: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvekod MEA » 27. 05. 2011, 23:06

mne trosku uchadza pointa preco ked boli v pade stale stroj natahovali - inak tie stupania 7000 feet/s a klesania 10000 feet/s si radsej ani predstavovat nechcem, to su radovo 2-3 km za minutu...

Karel_x
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 445
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvekod Karel_x » 28. 05. 2011, 11:54

MEA píše:mne trosku uchadza pointa preco ked boli v pade stale stroj natahovali

Jo, jo, hodně chybí přepis CVR, abychom poznali, zda a kdy si vůbec uvědomili, že padají. Možná, že si ani nebyli vědomi, že letadlo je přetažené, a nejdřív jim padala jen IAS, ale brzy už celý eroplán.
Note 1: The angle of attack is the angle between the airflow and longitudinal axis of the airplane.
This information is not presented to pilots.

Kdyby měli na očích, že mají úhel náběhu AoA>40°, možná by jim dřív docvaklo, co se děje a co mají dělat. Uvidíme, až budou zveřejněny křivky od ovládání řízení a hlasový přepis.
Airspeed unreliable checklist A330
1/ A/P F/D off
2/ A/THR off
3/ PITCH/THRUST 5 °/CLB (climb detent)
4/ Speedbrakes. Check retracted
5/ Level off for troubleshooting = set about 2.5° nose up and 78% N1 or if you have time check the sev turb attitude and N1 from the QRH.

Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2783
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvekod Night fly » 28. 05. 2011, 16:21

Karel_x píše:
MEA píše:mne trosku uchadza pointa preco ked boli v pade stale stroj natahovali

Jo, jo, hodně chybí přepis CVR, abychom poznali, zda a kdy si vůbec uvědomili, že padají. Možná, že si ani nebyli vědomi, že letadlo je přetažené, a nejdřív jim padala jen IAS, ale brzy už celý eroplán.


A 330 nemaji umely horizont :?:

Karel_x
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 445
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvekod Karel_x » 28. 05. 2011, 20:49

Night fly píše:A 330 nemaji umely horizont :?:

Pochopitelně má, několik, ale úhel náběhu je něco malinko jiného, než sklon. Zvlášť, když se letadlo začne propadat... Umělý horizont ukazuje sklon třeba +10°, ale AoA je už třeba +20°, pokud letedlo letí pomalu a ztrácí výšku. V takovou chvíli akutně hrozí odtržení proudnic na horní ploše křídla a zrychlující se pád, zatímco horizont může pořád nevzrušeně ukazovat těch svých 10°, AoA naroste třeba na +45°.

Carlos_Plzeň
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 350
Registrován: 19. 07. 2007, 15:02
Status: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvekod Carlos_Plzeň » 28. 05. 2011, 21:00

nějak mi nedochází proč tedy nesrovnali umělý horizont na nula a motory na těch zmiňovaných 70% tahu a furt zvětšovali sklon? Však podle článků co jsem četl to poprvé celkem srovnali, rychlost zase nabrali a pak to zas přitáhli?!?

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1574
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Status: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvekod MEA » 28. 05. 2011, 22:35

Carlos_Plzeň píše:nějak mi nedochází proč tedy nesrovnali umělý horizont na nula a motory na těch zmiňovaných 70% tahu a furt zvětšovali sklon? Však podle článků co jsem četl to poprvé celkem srovnali, rychlost zase nabrali a pak to zas přitáhli?!?


ak ho aj mali prave funkcny, je mozne ze jeho udajom neverili, ktovie v tom bengali co tam nastal. jedna posadka 747 inak spomina v podobnom mieste zvlastny ukaz z 9 maja 2001 - dosli na miesto, kde teplota nahle stupla skokom z -48 na -19 stuonov celzia a lietadlo islo do padu. piloti to zrovnali ale stratili 4000ft. chlap co vtedy pilotoval vraj lieta 40 rokov a nikdy nic podobne nezazil. zislo by sa vediet viac o kontribuujucich faktoroch, snad budu v zaverecnej sprave...

Tragedie_v_JZD
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 731
Registrován: 01. 01. 2007, 22:39
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvekod Tragedie_v_JZD » 28. 05. 2011, 23:14

františek dobrota píše:Posádka část věcí udělala dobře, nebo alespon postupově...že to nezvládli je věc další, TO/GA bylo moc,neuřídili to ve sklonu a zřejmě vůbec netušili kde mají stabilzátor,ale v tomhle už jsou asi třetí v poslední době..neodvažuju se nikoho soudit.Nicméně tohle se samozřejmě cvičí a postupy na to existují,kdysi jsem je dával na začátek tohohle vlákna..


Někede v českých přežvejkaných verzích na některém z "mainstream" medií byla jakási teorie/tvrzení, že AF na podobné situace piloty necvičilo (ale už z principu se mi to zdá jako dost pofiderní).

Tragedie_v_JZD
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 731
Registrován: 01. 01. 2007, 22:39
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvekod Tragedie_v_JZD » 28. 05. 2011, 23:20

Carlos_Plzeň píše:nějak mi nedochází proč tedy nesrovnali umělý horizont na nula a motory na těch zmiňovaných 70% tahu a furt zvětšovali sklon? Však podle článků co jsem četl to poprvé celkem srovnali, rychlost zase nabrali a pak to zas přitáhli?!?


No právě - a to je to, o čem jsme se bavili o pár stránek dřív. Během dvou týdnů z černé skříňky údaje dostaneš. Ale pak je můžeš taky rok interpretovat.

Sám to teď dokazuješ - nebyl jsi to ty, kdo tu před dvěma týdny vykřikoval, že za týden to musí být jasné, a že nechápeš, co na tom chtějí půl roku dělat? Teď jsi si sám na sobě ukázal, co na tom budou ten půlrok dělat. Zjišťovat přesně ty skutečnosti, které teď zajímají i Tebe. Proč tamto, proč tohleto atd. To je totiž také součást vyšetřování.

A proč nesrovnali? No, třeba proto, že jestli nevěřili horizontu, protože jim zbytek přístrojů hlásil nesmysly, tak se jím rozhodli neřídit? Nebyli by první, kteří pro poruchu jiných přístrojů ignorovali i správné indikace na jiných přístrojích (pár takových nehod už bylo), a nejspíš ani nejsou poslední ...

Karel_x
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 445
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvekod Karel_x » 28. 05. 2011, 23:29

Tragedie_v_JZD píše:
františek dobrota píše:Posádka část věcí udělala dobře, nebo alespon postupově...že to nezvládli je věc další, TO/GA bylo moc,neuřídili to ve sklonu a zřejmě vůbec netušili kde mají stabilzátor,ale v tomhle už jsou asi třetí v poslední době..neodvažuju se nikoho soudit.Nicméně tohle se samozřejmě cvičí a postupy na to existují,kdysi jsem je dával na začátek tohohle vlákna..


Někede v českých přežvejkaných verzích na některém z "mainstream" medií byla jakási teorie/tvrzení, že AF na podobné situace piloty necvičilo (ale už z principu se mi to zdá jako dost pofiderní).


Klíčem by mohla být "priorita" udržení výšky:
http://www.flightglobal.com/articles/20 ... k-not.html

Jednak to tak bylo nejspíš v postupech AF, druhak se možná děsili bouřky pod sebou. Jestli jsem to správně pochopil, tak víceméně úspěšně nastoupali na FL380 (...coffin corner...) a jakž-takž srovnali eroplán, jenže po druhém stall warningu už to přetáhli a začali padat. Tam mi není jasné, jak vznikl ten velký trim na HS (3->13°)... TOGA jim to ještě mohl zhoršovat, díky momentu od motorů pod křídly. Jsou to ale jen spekulace budeme muset počkat na další informace.

Carlos_Plzeň
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 350
Registrován: 19. 07. 2007, 15:02
Status: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvekod Carlos_Plzeň » 29. 05. 2011, 01:45

Tragedie v JZD: Nic jsem sám sobě nedokázal a nikde jsi mě nenačapal na švestkách. Oni zveřejnili zatím pouze co dělali piloti s nějakými náznaky pár komunikací... Po vyslechnutí celé zvukové stopy musí být přeci jasné proč se takhle rozhodli, byli tam dva a museli si řikat co s tim letadlem a proč dělají, kor když tam pak přišel kapitán letu, tak mu museli říct co se stalo a proč,jak a co udělali :wink: Takže záhadu mají v BEA už nejspíš dávno rozluštěnou, ale co nechápu je proč to uvolňují takhle po kouskách, přitom je jasný, že ví už dávno víc než poslali do světa a nezveřejní třeba kompletní přepis komunikace v kabině...

To o čem se tady dohadujem je bohužel díky tomu, že dávkujou informace po kouskách a ne proto, že by nevěděli a potvrdila se tvoje teorie o půlročním vyšetřování

františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 579
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Status: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvekod františek dobrota » 29. 05. 2011, 06:11

Tam mi není jasné, jak vznikl ten velký trim na HS (3->13°)...

Vznikl díky funkci "autotrim", protože měl PF většinu času přitaženo,stabilizátor se mu odtrimoval sám podle polohy sidesticku do polohy těžký na ocas(myslím že na doraz),vysoký výkon motorů samozřejmě k vekému kladnému sklonu výrazně přispěl a podporoval ho..účinnost výškovky ve smyslu na potlačení na malé rychlosti s takhle nastaveným stabilizátorem a s tak velkým výkonem tak byla výrazně limitována...

dydzej
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 686
Registrován: 28. 01. 2009, 01:34
Bydliště: PU
Status: Offline

Re: Letadlo AF zmizelo nad Atlantikem

Příspěvekod dydzej » 29. 05. 2011, 11:10

Carlos_Plzeň píše:Tragedie v JZD: Nic jsem sám sobě nedokázal a nikde jsi mě nenačapal na švestkách. Oni zveřejnili zatím pouze co dělali piloti s nějakými náznaky pár komunikací... Po vyslechnutí celé zvukové stopy musí být přeci jasné proč se takhle rozhodli, byli tam dva a museli si řikat co s tim letadlem a proč dělají, kor když tam pak přišel kapitán letu, tak mu museli říct co se stalo a proč,jak a co udělali :wink: Takže záhadu mají v BEA už nejspíš dávno rozluštěnou, ale co nechápu je proč to uvolňují takhle po kouskách, přitom je jasný, že ví už dávno víc než poslali do světa a nezveřejní třeba kompletní přepis komunikace v kabině...

To o čem se tady dohadujem je bohužel díky tomu, že dávkujou informace po kouskách a ne proto, že by nevěděli a potvrdila se tvoje teorie o půlročním vyšetřování

Carlosi, Carlosi, Tobe teda sebevedomi nechybi. To mas z prirucek pro mlade nadejne? :lol:


Zpět na “Air France-KLM”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host