Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Robert
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1394
Registrován: 21. 10. 2003, 19:55
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Příspěvek od Robert »

Pan "Stockman" si užil své levné letenky ve First Class a poskytl iDnes rozhovor a čekají ho ještě "soudní tahanice" za "zlatý grál":

http://ekonomika.idnes.cz/letenky-za-30 ... nomika_fih


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Příspěvek od JackBrno »

Jestlipak se pochlubí, až bude muset potom doplatit třeba 100 tisíc do běžné hodnoty těch letenek :-)

jonapet
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 335
Registrován: 22. 08. 2011, 08:52
Oblíbené typy letadel: ATR 42
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha & Ostrava, ČR
Stav: Offline

Re: Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Příspěvek od jonapet »

článek by se spíše hodil do sekce "Přiblbé novinové texty" :-s

Robert
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1394
Registrován: 21. 10. 2003, 19:55
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Příspěvek od Robert »

JackBrno píše:Jestlipak se pochlubí, až bude muset potom doplatit třeba 100 tisíc do běžné hodnoty těch letenek :-)


Taky jsem si říkal, jestli se to panu Stockmanovi výrazně neprodraží. Nesedí mi na tom, že ekonom, velký lovec levných letenek nevěděl, že se jednalo o chybný tarif?

cocik
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
autor Trip reportu roku 2011, 2012, 2015; Nejlepší autor trip reportů 2011, 2012; vítěz kategorie Když cesta je cíl 2011, 2012, 2015
Příspěvky: 1689
Registrován: 12. 08. 2008, 05:05
Bydliště: CTU
Stav: Offline

Re: Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Příspěvek od cocik »

Zajimavy, ze kdyz jsem na tenhle rozpor mezi tvrzenima upozornil, tak jsem v diskuzi pod clankem dostal tezkou sodu :D


hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1805
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Příspěvek od hafi »

Ono je to fuk i kdyby věděl, že je to error fare. Za prvé nikdy si nemůže být jistý - Ryanairovské centovky by většině normálních lidí přišly taky jako error, za druhé by práva a povinnosti obou stran měly být podobné. Buď můžem říct, že kdo udělá chybu, tak za ní zaplatí. Tedy když si omylem koupím letenku o měsíc jindy, na blbé jméno, atp. tak je to můj problém. Nebo že má každý právo na chybu a měl by mít možnost ji za rozumných podmínek (např. v nějakém časovém oknu) relativně beztrestně opravit. Obé je legitimní a nikdo by s tím neměl mít problém, jen ta pravidla musí platit v obdobném rozsahu pro obě smluvní strany.

edit: ale jinak, takové koule, abych proletěl letenku za 100+ kKč na základě předběžného rozhodnutí s hrozbou, že to doplatím, bych asi neměl.

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4145
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Příspěvek od whiskey »

suhlasim s hafim. Ak ma aerolinka moznost zrusit letenku, lebo urobila chybu, chcem taku moznost aj ja. Okrem toho, ak urobi chybu Tesco, tak ti musi ten tovar predat za uvedenu cenu, inak dostane hodne mastnu pokutu od obchodnej inspekcie. Preco by nemalo to iste platit aj pre aerolinky?

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4294
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Příspěvek od prodejce »

Přijde mi, že z některých z vás podprahově mluví trošku závist :) Samotného by mě zajímalo, kde je pravda a co je vlastně v tomto případě "spravedlivé". Rád bych si někdy vyslech rozsudek soudce Ooky, nicméně se obávám, že bychom se výsledek taky nemuseli vůbec dozvědět - pokud dojde na mimosoudní dohodu. Anebo kdyby se někomu snad chtělo se podělit se mnou přes SZ, jak se aktuálně vyvíjí soudní monstrproces, tak se prosím podělte - hřích palčivé zvědavosti postihuje i prodejce z povolání. ď.

Otázka: Věděl jste při nákupu letenky, že se jedná o tzv. error fare?
Obrázek

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4145
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Příspěvek od whiskey »

You can't handle the truth!

bepo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 234
Registrován: 22. 02. 2013, 20:30
Stav: Offline

Re: Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Příspěvek od bepo »

Hafi vôbec nemá pravdu, nejaká rovnoprávnosť v zmene podmienok ako leteckej spoločnosti tak cestujúceho nikdy nebude- napr letecká spoločnosť môže zmeniť čas odletu v ráde hodín a cestujúci buď s tým bez odškodnenia súhlasí alebo mu bez pokuty zrušia letenku, naopak si to neviem predstaviť - a tu by hafi mohol napísať ako si to predstavuje- aby sa 150 ľudí začalo domáhať zmeny času odletu a aby sa najskôr cestujúci vôbec dohodli či sa má letieť skôr alebo neskôr oproti pôvodnému plánu a potom aby sa dohodli o koľko a ešte aj nejako donútili leteckú spoločnosť reálne to zmeniť. Tá rovnoprávnosť neexistuje ani napr pri kúpe tovaru a platbe hotovosťou alebo kartou- ak predavačka nablokuje 100 eur a zákazník jej dá cash 10 eur, predavačka to prehliadne a zákazník odíde tak má predavačka smolu a doplatí to zo svojho, ak naopak stiahne z karty iba 10 eur tak sa napíše reklamácia do banky a banka dodatočne zaťaží kartu 90mi eurami. A k Ryanu a jeho centovým letenkám- neviem načo sa to používa ako nejaká berná minca, Ryanair predsa po zakúpení nikdy nerušil tieto letenky lebo ich chcel predávať za takúto cenu, naopak letecké spoločnosti pri error fares ich často rušia lebo ich nechcú predávať za takú cenu.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5905
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Příspěvek od Globik »

bepo píše: ak naopak stiahne z karty iba 10 eur tak sa napíše reklamácia do banky a banka dodatočne zaťaží kartu 90mi eurami.

Jsi si tím tak jistý? Předpokládám, že mluvíš o pokladně, která neumí sama posílat namarkovanou částku na terminál (u té by se to stát nemělo) a tedy účtenka z pokladny není nijak spárovaná se stvrzenkou z karetního terminálu. Jak obchod prokáže, že těch 100 € byl můj nákup a ne někoho přede mnou/ za mnou? Bude snad důkazní břemeno na mně? Jako že by mi zákon nebo smlouva s bankou ukládaly archivovat všechny účty za nákup (nemyslím tím stvrzenky z terminálu/imprintéru) a já bych musel předložit účet z obchodu, na kterém by byla shodná částka jako na stvrzence z terminálu a v opačném případě by si obchod mohl doúčtovat co by chtěl?

bepo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 234
Registrován: 22. 02. 2013, 20:30
Stav: Offline

Re: Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Příspěvek od bepo »

Systém kde je spárovaná pokladňa s terminálom a teda automaticky sa ti prenáša suma do terminálu je relatívne drahý a preto to majú iba veľké firmy typu Tesco alebo Slovnaft a pod, pár krát som doúčtovanie robil, do banky sa mailom pošle naskenovaný pokladničný doklad a doklad z terminálu a do jedného dňa máš na účte doúčtovanú sumu. Väčšinou sa chyby robia preklepom lebo desatinná čiarka nie je a sumu 100eur zadávaš ako 10000, ak zadáš 100 tak terminál z toho urobí 1,00 takže na prvý pohľad je jasné že ide o preklep, navyše na pokladničnom doklade aj potvrdenke z terminálu máš dátum a čas ktorý je plus mínus rovnaký takže ak by si to chcel ako zákazník reklamovať tak dôkazné bremeno by bolo zrejme na tebe že si zaplatil správne a pretože na Slovensku je povinná registračná pokladňa kde sa nedajú doklady mazať alebo dopĺňať tak pri kontrole vieš pozrieť že pokladničný doklad zhodný s dokladom z terminálu neexistuje.

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1805
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Příspěvek od hafi »

@bepo...ad změny času letu...to už otáčíš ad absurdum.

Ohledně toho, jestli aerolinka za tu cenu chce/nechce prodat. A jak to má cestující vědět v momentě nákupu? Navíc to občas neví ani aerolinka, jestli to za tu cenu chce prodat, nebo jestli raději počkat na holuba na střeše, cestujícího, který bude ochoten zaplatit ještě víc. A pokud by sis koupil za X poslední místo v letadle, tak bys asi nebyl rád, že ti to někdy časem zrušej, protože se objevil pasažér ochotný zaplatit 2X.

Ohledně pokladny - pokud na terminálu PINem potvrdím 10E, tak bych nečekal, že se mi strhne bez varování dalších 90E, nemluvě o tom, že za určitých podmínek v Česku se platby do 500 Kč nepotvrzují PINem, tedy by takto šlo z karty bez použití PINu vytáhnout výrazně více peněz, což trochu doufám, že je nesmysl. Nemluvě o tom, že v daný moment doúčtování už tam ty peníze být nemusí a dost nerad bych v takovém případě řešil nepovolený záporný zůstatek. Takže dle mě, to prodejce může zkusit, pokud se to bance bude zdát opodstatněné, tak mi zavolá, já buď budu souhlasit, nebo půjdem k soudu.

V případě cash platby to bude podobné, rozdíl je, že většinou bude problém zjistit identitu kupujícího. Ale pokud jsem např. prokázal nárok na slevu osobní zákaznickou kartou, tak mě pravděpodobně obchodník osloví s omluvou a prosbou o doplacení, v případě nesouhlasu to opět může obchodník dát k soudu (předpokládám, že na neoprávněné obohacení tam nějaký paragraf bude).

bepo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 234
Registrován: 22. 02. 2013, 20:30
Stav: Offline

Re: Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Příspěvek od bepo »

hafi- žiadne ad absurdum to nie je, jednoducho cestujúci a letecká spoločnosť nikdy nebudú rovnoprávne, prečo by si chcel rovnoprávnosť iba v jednom konkrétnom prípade a v ďalších piatich už nie? Takisto ak posádka z nejakého dôvodu nestíha prísť načas na odlet tak lietadlo aj cestujúci čakajú a ak sú v časovom limite tak žiadnu náhradu cestujúci nedostane, skús nejakým spôsobom dosiahnuť aby lietadlo aj s posádkou na teba čakalo lebo nestíhaš check in kvôli zdravotnej indispozície alebo nehode na ceste.
Zrušenie letenky lebo nejaký zákazník dá viac- a čo si myslíš že je unvoluntary denied boarding? Spoločnosť si niekoho vyberie pri ktorom najmenej prerobí a tomu vyplatí kompenzáciu- už si niekedy počul aby urobili UDB pri full flex tarife? Nevraviac o tom že tieto error fares majú trvanie niekoľko hodín, výnimočne deň-dva, ak by zastavili predaj aj pri normálnych letenkách ako by vedeli že je niekto ochotný dať 2X za letenku?
A pri karte-ja neviem ako to funguje na strane banky, ja len viem ako to funguje na strane obchodníka a banka klienta určite nekontaktuje- jednoducho tým že to mám na druhý deň na účte tak nie je čas na kontaktovanie a čakanie na vyjadrenie a zákazník určite nie je prekvapený že sa mu dodatočne strhne 90 EUR keďže kupoval tovar za 100 a platil iba 10.

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1805
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Offline

Re: Pokrokove ceske sudnictvo v oblasti error fares!

Příspěvek od hafi »

Když přijdeš do autoservisu v plavkách a s ručníkem, tak byť se budou snažit o sebevíc prozákaznický přístup, tak ti prostě bazén nenabídnou, prostě tahle byznys autoservisů nefunguje. Ale je fér, aby ti zaplatil nový čelní sklo, který ti rozbili při opravě výfuku. Stejně tak je fér, aby tys jim zaplatil nový vrata, který jsi prorazil, když jsi tam zajížděl.


Odpovědět