Nehoda Spanairu v MAD
-
- Cestující First Class
- Příspěvky: 542
- Registrován: 28. 06. 2007, 10:54
- Bydliště: PRG
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
-
- Vedoucí kabiny
- Příspěvky: 815
- Registrován: 19. 10. 2003, 15:42
- Bydliště: Plzeň
- Stav: Offline
Vždy naprosto stejná písnička... Viz. Helios, také se začalo seriově psát o dalších potížích a závadách. Bohužel mi tam citelně chybí podstata věci - proč stroj přistál na Mallorce a proč vzlétl až na třetí pokus - třeba nebyla volná dráha... Hlavně, že tam je, že Spanair opět riskoval se životy. Možná, že naopak tak úzkostlivě nyní sledují běžné závady, že radči volí odložení startu a divert, aby právě neriskovali vůbec nic.
-
- Cestující Business Class
- Příspěvky: 425
- Registrován: 26. 04. 2008, 16:08
- Pohlaví: muž
- Bydliště: PRG
- Stav: Offline
Bože, to je zase výblitek: "Havárii způsobila podle dosavadních zjištění vyšetřovatelů porucha vztlakových klapek, které zřejmě nebyly dostatečně vysunuté. Letadlo tak nenabralo potřebnou rychlost (!!!???) a nepodařilo se mu vzlétnout.(???)"
Jak se teda mohlo to letadlo zřítit, když se mu nepodařilo vzlétnout?...já jsem asi nechápavej...
Jak se teda mohlo to letadlo zřítit, když se mu nepodařilo vzlétnout?...já jsem asi nechápavej...
No, to tam zase z tý předběžný zprávy vzali každý pátý slovo...
Co říct na tuhle větu z idnesu: "Proto posádka nemohla nefunkční klapky zaznamenat "... snad jen, že by bylo lepší, aby nepsali nic.
Klapky neměly poruchu. Posádka je nevysunula (při návratu na stojánku je zasunuli, a před dalším vzletem opomněli). Dle CVR při čtení checklistu potvrdili jejich vysunutí, i když tomu tak nebylo. Prostě to přehlédli. Ukazatel polohy klapek pravděpodobně fungoval, co ale nefungovalo, byl TOWS, tedy systém varující před nesprávně nastavenou konfigurací před vzletem (klapky, spoilery, trim etc.). Nefungoval proto, že systém WOW (weight on wheels) byl v Air modu, tedy stroj si myslel, že letí. A tedy TOWS je inhibitovaný. Co je průser je fakt, že závada, kvůli které se vraceli, tedy přehřátí RAT probe (nikoliv motoru, jak v novinách píšou), s tím přímo souvisela. Její funkce je totiž u MD-80 řízena WOW, a protože si éro myslelo, že letí, vyhřívala se RAT probe na plný pecky. Bohužel to posádka a technici špatně vyhodnotili.
Ještě se nyní zjišťuje, proč byl WOW v Air modu, je podezření, že při meziletové prohlídce mechanici vytáhli C/B (jistič), aby nasimulovali Air mode, pro kontrolu systémů. A mohlo se stát, že ho nazatlačili.
Ať tak anebo tak, ukazuje to na sérii hrubých lidských chyb a bohužel mi to nečím připomíná Helios před třemi lety...
Co říct na tuhle větu z idnesu: "Proto posádka nemohla nefunkční klapky zaznamenat "... snad jen, že by bylo lepší, aby nepsali nic.
Klapky neměly poruchu. Posádka je nevysunula (při návratu na stojánku je zasunuli, a před dalším vzletem opomněli). Dle CVR při čtení checklistu potvrdili jejich vysunutí, i když tomu tak nebylo. Prostě to přehlédli. Ukazatel polohy klapek pravděpodobně fungoval, co ale nefungovalo, byl TOWS, tedy systém varující před nesprávně nastavenou konfigurací před vzletem (klapky, spoilery, trim etc.). Nefungoval proto, že systém WOW (weight on wheels) byl v Air modu, tedy stroj si myslel, že letí. A tedy TOWS je inhibitovaný. Co je průser je fakt, že závada, kvůli které se vraceli, tedy přehřátí RAT probe (nikoliv motoru, jak v novinách píšou), s tím přímo souvisela. Její funkce je totiž u MD-80 řízena WOW, a protože si éro myslelo, že letí, vyhřívala se RAT probe na plný pecky. Bohužel to posádka a technici špatně vyhodnotili.
Ještě se nyní zjišťuje, proč byl WOW v Air modu, je podezření, že při meziletové prohlídce mechanici vytáhli C/B (jistič), aby nasimulovali Air mode, pro kontrolu systémů. A mohlo se stát, že ho nazatlačili.
Ať tak anebo tak, ukazuje to na sérii hrubých lidských chyb a bohužel mi to nečím připomíná Helios před třemi lety...
Video z osudné nehody
http://zpravy.idnes.cz/spanelsky-el-pai ... anicni_ipl
http://zpravy.idnes.cz/spanelsky-el-pai ... anicni_ipl