SkyTeam vznikl před dvaceti lety v době, kdy neexistovaly vlastnické skupiny aeroliní (AF/KL, IAG, LH Group) a americký oligopol tří se teprve začínal formovat. Spolu s tím, jak jsou vlastnické skupiny silnější a rozlezlejší, aliance pomalu ztrácejí na svém původním ekonomickém významu.
Jak budou vlastnické skupiny postupně polykat další a další minoritní aerolinky a dobývat další a další market share, budou aliance stále zbytečnější a zbytečnější. Ostatně ten pan CEO to tam říká úplně jasně:
We’re going at it through Delta making bilateral investments in the most important partners. We own 49% of Virgin Atlantic, we own 49% of Aeromexico, the two closest carriers to us on either side of the country. We’re invested in Air France KLM. We invested in Korean. We invested in China Eastern. We invested in Gol down in Brazil.
As a consequence what you see is this network of influence that we’re having within those companies. Those companies want to know what Delta has learned about operational efficiency and prowess and premium, we want to learn what it takes to win in those local markets. And over time while we can’t own them in terms of whole-owned consolidation we can have meaningful enough investment that we create an international network of carriers that will be uniquely tied where you have Delta as the centerpiece. That’s our goal.