Ryanair
Moderátor: j.ree
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5915
- Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
- Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Honolulu
- Stav: Offline
Re: Ryanair
Řeším ceny letenek u Mokulele, ale předpokládám, že se s níže uvedeným problémem setkalo nejvíc lidí u FR, tak dávám dotaz sem:
Když zadám do letenky 4 cesťáky, vyskočí mi cena na osobu o 58% vyšší, než když zadám dva. (Pokud zadám dva, tak na chvilku problikne, že jen jsou jen 2 letenky za tuto cenu.) Co se stane, když budou dva lidi na dvou počítačích kupovat současně každý dvě letenky? Tomu "pomalejšímu" se v určité fázi nákupu zobrazí, že uvedená cena už není k dispozici a má smůlu?
Když zadám do letenky 4 cesťáky, vyskočí mi cena na osobu o 58% vyšší, než když zadám dva. (Pokud zadám dva, tak na chvilku problikne, že jen jsou jen 2 letenky za tuto cenu.) Co se stane, když budou dva lidi na dvou počítačích kupovat současně každý dvě letenky? Tomu "pomalejšímu" se v určité fázi nákupu zobrazí, že uvedená cena už není k dispozici a má smůlu?
-
- Kapitán
- Příspěvky: 1807
- Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
- Pohlaví: muž
- Bydliště: bejvávalo YVR
- Stav: Offline
Re: Ryanair
kdysi jsem to zkoušel ještě SkyEurope a dopadl jsem jak píšeš.
Ale ma smysl rozdělit nakup na dva, neb cena, kterou ti to nabízí není (aspoň u Ryanu) průměrem , ale tou nejvyšší cenou v rámci těch 4. Tj. koupíš 2 levnější + 2 dražší, s tím že ty dražší budou stát tu cenu, kterou tam vidíš, když vybereš 4 lidi.
Ale ma smysl rozdělit nakup na dva, neb cena, kterou ti to nabízí není (aspoň u Ryanu) průměrem , ale tou nejvyšší cenou v rámci těch 4. Tj. koupíš 2 levnější + 2 dražší, s tím že ty dražší budou stát tu cenu, kterou tam vidíš, když vybereš 4 lidi.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5915
- Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
- Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Honolulu
- Stav: Offline
Re: Ryanair
Díky. U Mokulele je to s těmi cenami právě jak píšeš, když dám 4, tak to mají všichni za vyšší cenu.
Re: Ryanair
Přesně tak, pomalejší má smůlu.Globik píše: ↑15. 11. 2021, 22:12Řeším ceny letenek u Mokulele, ale předpokládám, že se s níže uvedeným problémem setkalo nejvíc lidí u FR, tak dávám dotaz sem:
Když zadám do letenky 4 cesťáky, vyskočí mi cena na osobu o 58% vyšší, než když zadám dva. (Pokud zadám dva, tak na chvilku problikne, že jen jsou jen 2 letenky za tuto cenu.) Co se stane, když budou dva lidi na dvou počítačích kupovat současně každý dvě letenky? Tomu "pomalejšímu" se v určité fázi nákupu zobrazí, že uvedená cena už není k dispozici a má smůlu?
Re: Ryanair
Mám zpáteční letenku s Ryanair, první segment ale neproletím. Stane se něco? U klasické letenky se celá letenka při nevyužití prvního segmentu zruší, ale u Ryanair by to tak být snad nemělo. Má s tím někdo zkušenost? Pokud je můj předpoklad správný, mám se na první let odbavit a nepřujít nebo nemusím dělat ani to?
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 216
- Registrován: 02. 07. 2012, 16:51
- Oblíbené typy letadel: nemam favorita, kazde ma nieco do seba :)
- Pohlaví: muž
- Bydliště: SNN
- Stav: Offline
Re: Ryanair
Na prvý let sa dokonca ani nemusíš odbaviť, teda pokial to nemáš búknuté ako return.RAdek píše: ↑20. 07. 2023, 12:56Mám zpáteční letenku s Ryanair, první segment ale neproletím. Stane se něco? U klasické letenky se celá letenka při nevyužití prvního segmentu zruší, ale u Ryanair by to tak být snad nemělo. Má s tím někdo zkušenost? Pokud je můj předpoklad správný, mám se na první let odbavit a nepřujít nebo nemusím dělat ani to?
Ak máš 2x one way tak nemusíš robiť check in
-
- Kapitán
- Příspěvky: 1807
- Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
- Pohlaví: muž
- Bydliště: bejvávalo YVR
- Stav: Offline
Re: Ryanair
tak to právě evidentně píše, že to má booknutý jako return ale dle mě u Ryana nemusí řešit odbavení ani tak. Jediný rozdíl v případě spolu bookavených zpátečních letenek je dle mě v případě, že ti zruší jeden směr... tak bystře automaticky zruší celou rezervaci.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5915
- Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
- Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Honolulu
- Stav: Offline
Re: Ryanair
Tak ono toho nevyšlo víc: záchod na mince, létání ve stoje, TATL dobytcak za bůra, TATL C s vykouřením, apod. Je to jen velkohubost MOL.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4082
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Ryanair
Každý má nějaké plány. Praha zase měla být megahub pro Korean a pak pro Čínské aerolinky a ČSA to měly feedovat flotilou 50+ letadel. A na rozdíl od MOLa to někteří mysleli vážně, za aplauzu některých tleskačů zde na fóru blouznících o síťovém efektu...
-
- Prodejce
- Příspěvky: 4294
- Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
- Bydliště: na vejminku
- Stav: Offline
Re: Ryanair
Á propos pořád jsme nedoprobrali co to vlastně je ten síťový efekt, to je taková filozofická otázka, na kterou jsme byli všichni krátcí.. ale teď už je to asi fakt jedno. Jen připomínám, že je to rest.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4082
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Ryanair
No vida!!! Tisíceré díky za připomenutí! Googlem se dají najít desítky definic síťového efektu a kdo se chce pustit do samostudia, tak budeme rádi, když nám své poznatky zde sdělí.
Já ho v případě aerolinek chápu tak, že každá nová linka (ať už do nové destinace nebo navýšení frekvence do stávající destinace) zvyšuje ekonomickou výkonnost (ziskovost) několika nebo všech ostatních, pokud je dopravce síťový (s uzlovým letištěm/hubem). Zavedu linku Praha-Žgrdlovsk na Brodonu a projeví se mi to na již existujících linkách Praha-Benátky, Praha-Barcelona a Praha-Paříž, protože do těchto měst Žgrdlovčané budou cestovat (s přestupem v Praze) a utrácet tam svoje rublodolary. Když zavede linku Praha-Žgrdlovsk můj konkurent, jehož model je point-to-point, žádná taková ekonomická výhoda (síťový efekt) mu na jeho ostatních linkách nevznikne.
V případě navýšení frekvence se zase zkracuje doba na přestup a můj hub se stává atraktivnějším a naláká nové cestující do celé sítě, případně tam vznikají i nové návaznosti, které dříve chyběly - cestující nemohl cestovat z bodu A přes Prahu do bodu B, protože do A to létalo v pondělí, středu a pátek a do bodu B v úterý, čtvrtek a sobotu. Při navýšení frekvence obou linek na 6x týdně Po-So se najednou obě linky potkávají a obě dvě začnou využívat cestující, kteří by na nich nebyli, kdyby se linky nepotkávaly. Síťový efekt nastává, když celkový počet cestujících při navýšení frekvence stoupne o víc než nabízená kapacita. Příklad: před navýšením do obou destinací létá letadlo s kapacitou 150 sedaček, to je 900 týdně (na každé z nich) a linku využívá 585 cestujících také na každé z nich = load factor 65%. Navýšíme-li kapacitu na obou linkách na 6x týdně, budeme na každé lince nabízet 1800 sedaček týdně, ale pozor, počet cestujících se navýšil např. na 1350 týdně = load factor 75%. Kapacita byla navýšena dvojnásobně, počet cestujících ale stoupl více než dvojnásobně, faktorem 2,3. Něčeho takového dopravce point-to-point jen tak nedosáhne.
Na posledním příkladu je vidět, že síťový efekt je měřitelný (faktor 2,0 vs. 2,3), ale to je jednoduchý příklad se dvěma linkami a dvěma stejnými typy letadel. Náš národní dopravce o síťovém efektu rád hovořil, ale nemyslím si, že ho uměl měřit, aby si s jistotou mohl říct, jestli u něj funguje, nebo ne. Nikdy nebyl schopen odpovědět si (ani sám sobě) na otázku, jestli velikostí své flotily a počtem cestujících kdy dosahoval té úrovně, na které začíná síťový efekt fungovat (v minulosti jsem tady dostával pravidelnou čočku za termín "kritická masa", tak to zkusím teď po letech znovu, snad už to není takový červený hadr).
Neumím říct, jestli je lepší síťový model nebo point-to-point. Správná odpověď asi je: jak na co a jak pro koho. U obou modelů ale platí, že začíná fungovat až od určitého počtu letadel, počtu letů a počtu cestujících - tedy když dosáhne dopravce kritické masy. V Evropě jsou huby, které nízkonákladovou (a point-to-point) revoluci přežily (FRA, MUC, ZRH, BRU, VIE, WAW, CDG, AMS, LHR, CPH, HEL, MAD, IST) a také menší, které jako hub nepřežily (PRG, BUD, MXP, FCO, LJU). Italové se horko-těžko snaží znovu z FCO hub udělat a nevzbuzuje to u mě příliš optimismu. Historie zatím nezná precedent, kdy by letiště ztratilo svoji pozici hubu a pak ji získalo zpět, ale se vstupem LH do ITA se možná začnout dít věci. A máme tu dva příklady letišť (a dopravců), které nijak zásadně velké huby / network carriers nebyly a s masivní podporou místních vlád se jim podařilo se hubem / síťovou aerolinkou stát (BEG/Air Serbia a RIX/Air Baltic).
PS Fiktivní Žgrdlovsk na Brodonu použit záměrně, protože linky z Ruska byly možná jediné, které citelný a měřitelný síťový efekt vytvářely. Na žádných jiných (Korea, Čína, USA, Kanada) už se ho nedařilo dosáhnout, transferoví cestující v Praze tvořili vždy jen jednotky procent. A na linkách z Ruska se to, ze zřejmých důvodů, příštích 50-100 let určitě stavět nebude.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 5915
- Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
- Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Honolulu
- Stav: Offline
Re: Ryanair
Ohledně posledního odstavce bych si dovolil Ti oponovat: (Vím, že se opakuju, už jsem to sem minimálně jednou psal, ale opakování je matkou moudrosti)
V dobách, kdy ještě neexistovaly žádné light tarify u LC a tedy kufr byl zadarmo, jsem letěl mimo hlavní sezónu (resp.dost po sezóně) s ČSA ze Soluně do Prahy. Letadlo bylo prakticky plné. U zavazadlového pásu jsme byli 3. Drtivá většina cesťáků tedy bylo tranzitních. A velmi pochybuju, že většina z nich pokračovala do Ruska.
V dobách, kdy ještě neexistovaly žádné light tarify u LC a tedy kufr byl zadarmo, jsem letěl mimo hlavní sezónu (resp.dost po sezóně) s ČSA ze Soluně do Prahy. Letadlo bylo prakticky plné. U zavazadlového pásu jsme byli 3. Drtivá většina cesťáků tedy bylo tranzitních. A velmi pochybuju, že většina z nich pokračovala do Ruska.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 1807
- Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
- Pohlaví: muž
- Bydliště: bejvávalo YVR
- Stav: Offline
Re: Ryanair
Příklad hezký, ale dle mě nepřesný. Pokud dejme tomu z Prahy do Zgrdlovska navýšim frekvenci na dvojnásobek, mohu být spokojen i pokud load factor poklesne - právě kvůli síťovému efektu. Vliv vyčíslit samozřejmě jde, ale uvedený postup dle mě k tomu nevede. Dle mě jde použít čistě počet (nebo lépe příjmy od) transferových cestujících vůči celkovému počtu (příjmům). Neb jde předpokládat, že ti přestupující by se mnou neletěli, pokud bych přestup nenabízel.HighFlyer píše: ↑03. 08. 2023, 01:43Síťový efekt nastává, když celkový počet cestujících při navýšení frekvence stoupne o víc než nabízená kapacita. Příklad: před navýšením do obou destinací létá letadlo s kapacitou 150 sedaček, to je 900 týdně (na každé z nich) a linku využívá 585 cestujících také na každé z nich = load factor 65%. Navýšíme-li kapacitu na obou linkách na 6x týdně, budeme na každé lince nabízet 1800 sedaček týdně, ale pozor, počet cestujících se navýšil např. na 1350 týdně = load factor 75%. Kapacita byla navýšena dvojnásobně, počet cestujících ale stoupl více než dvojnásobně, faktorem 2,3. Něčeho takového dopravce point-to-point jen tak nedosáhne.
Na posledním příkladu je vidět, že síťový efekt je měřitelný (faktor 2,0 vs. 2,3), ale to je jednoduchý příklad se dvěma linkami a dvěma stejnými typy letadel.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4082
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Ryanair
Ano, jistě v síti ČSA existovaly i jiné O&Ds (origins & destinations), mezi kterými se po určitou dobu hodně cestovalo přes Prahu. Matně si vzpomínám, že tady někdo před lety psal, že linka BEY-PRG byla v podstatě jen pro Libanonce a jejich příbuzné ve Skandinávii, aby se mohli navštěvovat. Další taková stezka bývala RIX-PRG-DUB, než tam vlezl Ryanair napřímo. A tuším, že i na LJU-PRG-HEL byl zajímavý tok cestujících. Všechno ale fungovalo jen po nějakou dobu, zpravidla do chvíle, než vzniklo přímé spojení mezi těmi O&Ds, nebo než začala redukce flotily ČSA a tím utrpěla konektivita v Praze (počet spojení týdně a komfortní doba na přestup, tj. ani moc dlouhá ani moc krátká).Globik píše: ↑03. 08. 2023, 02:15Ohledně posledního odstavce bych si dovolil Ti oponovat: (Vím, že se opakuju, už jsem to sem minimálně jednou psal, ale opakování je matkou moudrosti)
V dobách, kdy ještě neexistovaly žádné light tarify u LC a tedy kufr byl zadarmo, jsem letěl mimo hlavní sezónu (resp.dost po sezóně) s ČSA ze Soluně do Prahy. Letadlo bylo prakticky plné. U zavazadlového pásu jsme byli 3. Drtivá většina cesťáků tedy bylo tranzitních. A velmi pochybuju, že většina z nich pokračovala do Ruska.
A když ta matka moudrosti, tak si také dovolím zopakovat, že jeden osobní zážitek s (ne)obsazeností jednoho konkrétního letu, případně počtem lidí u pásu čekajícím na kufry, ještě nepodává statisticky vypovídající zprávu o velikosti a struktuře poptávky na této lince;)