Low-cost vs. Chartery

Moderátor: j.ree

Odpovědět
BA001
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 267
Registrován: 07. 01. 2003, 20:01
Stav: Offline

Low-cost vs. Chartery

Příspěvek od BA001 »

Hodně se v poslední době mluví o tom, jak budou na kterou low-cost společnost reagovat full-service společnosti. Do konkurenčního boje byli v poslední době vtaženi také charteroví dopravci. Ti si totiž uvědomili, že právě oni bojují s low-cost dopravci o stejnou skupinu cestujících. Business klientela totiž na dovolenou a na soukromé cesty lítá individuálně pravidelnými linkovými lety. Důležitá je middle-class, střední vrstva, která si vybírá zda koupí celý balíček (ubytování+letenka+další služby) u CK nebo využije výhodnější nabídku s low-cost dopravci a bude cestovat nezávisle. Charteroví dopravci neklidně sledovali jak jim low-costi z téhle skupiny odčerpávají cestující(=peníze) a v poslední době se rozhodli low-costům konkurovat. Ti menší začali prodávat samostatně levně letenky na nevyužitou kapacitu sedadel (to dělá konec konců i u nás 8F a QS prostřednictvím CK), ty bohatší společnosti si zakládají vlastní odnože. Psal jsem tu o Jet2 Channel Expressu, to je dobrý příklad. A další se nabízejí: Happag Lloyd Express, Germania, Air Lib Express atd.

Nejhbitější štikou v rybníce je zatím britská společnost My Travel Lite, odnož nadnárodní charterovky My Travel, která občas lítá i do PRG. My Travel Lite (http://www.mytravellite.com/skylights/html/home2.htm)
berou vážně i neohrožení leadři low-cost trhu easyJet a Ryanair, protože My Travel Group je vůbec největší travel company v Británii. Základnu má MTL na snadno přístupném a výhodně položeném letišti v Birminghamu(BHX). Odtamtud žádná jiná low-cost společnost neoperuje. Provoz společnost zahájila 1. listopadu loňského roku. Nabízí všechny oblíbené destinace: počínaje velkými městy (Beauvais, Barcelona, Amsterdam), přes tradiční dovolenkové destinace (Mallorca, Alicante, Malaga, Pisa, Murcia, Ženeva, od léta Rimini), až po lety po U.K a Irsku (Knock, Belfast). Některé destinace operují až 3x denně. Flotilu tvoří B737 a A320.
Hned na úvod rozhodili MLT pár tisíc volných letenek do Amsterdamu a teď nabízejí mladým britským párům Valentin´s day v Paříži za 1 libru. Dojímavé...
My Travel Group chce s low-cost lety dál expandovat na vnitrostátních i evropských trasách.

Další britské charterovky se začínají chovat podobně: low-fare programy zahajují ExcelAirways, Monarch Airlines a další. Monarch se teď definitivně stěhuje z Lutonu na Gatwick, odtud chce operovat low-cost lety do Alicante, Fara, Malagy, Tenerife, Menorcy a na Gibraltar. One way letenka stojí 39 liber plus taxy, což je pořád asi o deset liber víc než zaplatíte u easyJetu, Monarch ale slibuje nějaký menší snack na palubě, 3 libry slevu při koupi přes internet atp. A to byla řeč pouze o Británii, stejně se probouzí i charterovky v Německu a ve Skandinávii.

Také Travel Servis získal před nedávnem licenci na provozování linkových letů; ten náš český rybník plný líných kaprů by nějakou tu hbitou štiku potřeboval....

Upraveno - BA001 on 22/01/2003 22:309


Richiee
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1468
Registrován: 14. 01. 2003, 18:38
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Low-cost vs. Chartery

Příspěvek od Richiee »

To sem zvědavej jak bude reagovat QS

BA001
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 267
Registrován: 07. 01. 2003, 20:01
Stav: Offline

Low-cost vs. Chartery

Příspěvek od BA001 »

Dokonce, se mi zdá, že některé společnosti mají schizofrenické obtíže a nemůžou se rozhodnout, zda budou charterovkou, full-service nebo no-frill airlines. Typickým příkladem je Flybe (ne, není to žádná nová společnost, to jenom takhle zmutoval tradiční partner Air France British European). Společnost oblékla nový kabát, rozšířila network, srazila ceny a rozjela po Anglii i po Francii velkou kampaň. Jenže mezitím docela se nějak rozplizla její dřívější identita. Dřív s British European lítali businessmani z CDG (a vůbec Francie) na London City Airport i dál po Anglii a Skotsku. Dneska už se rozmýšlí, když vidí obří poster Flybe s low-fare akční nabídkou letenek od 19 liber one-way.
Ruku v ruce s tím šlo zhoršení služeb. Na Flybe už se prostě začaly klást menší nároky (jako na low-cost airlines). Přitom network je velmi zajímavý a ceny také! Od dubna zahajuje Flybe atraktivní lety ze Southamptonu a z Bergama. Zda si Flybe ponechá svou původní business klientelu nebo se bude orientovat spíše na middle-class vrstvu se ukáže časem.
Vlastně posuďte sami, pro které cestující se tahle inovovaná společnost profiluje nejvíc. Já jsem to nějak nepochopil :)
http://www.flybe.com/

sever2
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1785
Registrován: 06. 01. 2003, 07:42
Stav: Offline

Low-cost vs. Chartery

Příspěvek od sever2 »

Nejenomže v rybníci štiky plaší kapry, ale těch štik začíná být již hodně. V mnoha příkladech se vyskytují i low-cost společnosti, které si pro vlastní vykonání letů zvolí společnost, která je jinak charterovkou a původně se na low-cost vůbec nezaměřuje. Vidím v tom snahu celkově snížit tzv. start-up náklady a tím i riziko pocházející z možného neúspěchu.

Posledním takovým příkladem je BerlinJet a MD Airlines nebo krachující Godjet a Transair.

A co víc i low-cost se snaží spolupracovat s CK. Příklad je v Air Scotland a řecké CK Electra.

Je vidět, že i rybník low-costu se začíná plnit a míst pro suverénní low-cost dopravce už moc nezbývá!


Odpovědět