Cimber Sterling

Moderátor: j.ree

alesesl
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2862
Registrován: 27. 02. 2004, 05:55
Oblíbené typy letadel: vrtulove letadla
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha Zapad
Stav: Offline

Cimber Sterling

Příspěvek od alesesl »

zdroj: planes.cz

Od zimního letového řádu získá Praha staronového dopravce, který na místní poměry vstoupí na Ruzyni dost razantně. Cimber Sterling zavádí od 25.10. 17 letů týdně mezi Kodaní a Prahou. Ve všední dny bude létat 3x denně (dopoledne, popoledni a navečer), v sobotu a neděli jednou, na linkách bude střídat typy Boeing 737-700 a Canadair Regional Jet. Jednosměrné letenky jsou v prodeji za cenu od 39 EUR z Kodaně, respektive 48 EUR z Prahy. Podle slov obchodního ředitele Cimber Sterling Bjarne Rasmussena se dopravce tak masivně zaměřil na Prahu, protože je pro Dány populární destinací při jejich obchodních i turistických cestách. Díky rozvinuté síti vnitrostátních linek je možné lety do Prahy vhodně kombinovat s přípoji do Sønderborgu, Billundu, Karupu, Aarhusu, Aalborgu a Bornholmu. Cimber Air létal z Kodaně do Prahy od 28.10.2007 do 10.08.2008. V prosinci 2008 koupil část 29.10.2008 zkrachovalé společnosti Sterling a od té doby používá název Cimber Sterling. Také Sterling létal dřív do Prahy, a to z Kodaně, Billundu, Stockholmu a od března do srpna 2006 i z Helsinek.

Zacina tvrdy konkurencni boj na teto lince. 3x denne Cimber Sterling, 3x denne CSA, plus Norwegian. Kdo to zabali 1.? Tipoval bych snizeni od OK protoze dobre platici zakaznici pujdou k Cimber air.


PDan
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 603
Registrován: 27. 08. 2009, 22:59
Stav: Offline

Re: Cimber Sterling

Příspěvek od PDan »

Docela mi spadla celist, nepamatuji si ze by nekdo zacal letat do Prahy hned 3x denne... super zprava :!:
A k baleni (omezeni), take bych se priklanel k CSA s cervickem hlodajicim ze se Cimber stahne zase do nejakych realnejsich mezi. Uz drive me ale Kodan fascinovala nabidkou, tusim ze v jednu chvili PRG-CPH litaly CSA, SAS, Cimber, Sterling i SkyEurope, coz neni na prazske pomery tez moc obvykle...

Malvolio
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 992
Registrován: 28. 06. 2007, 21:18
Bydliště: PRG
Stav: Offline

Re: Cimber Sterling

Příspěvek od Malvolio »

A k tomu ještě W6 do MMX.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cimber Sterling

Příspěvek od HighFlyer »

PDan píše:Docela mi spadla celist, nepamatuji si ze by nekdo zacal letat do Prahy hned 3x denne...

To mne taky vypadly oci z dulku. Nicmene 2 z tech 3 letu budou provozovany Canadairem 200 s kapacitou 50 sedadel, jen ten prostredni je s 737. Takze co se tyce celkoveho poctu nabizenych sedacek, tak je to jakoby jedna a tri ctvrte rotace 737. To zase neni uplne premrstena kapacita. Na druhe strane naklady na sedacku u CRJ200 jsou o hodne vyssi nez u 737, takze ty ceny nebudou moct byt uplne super nizky, aby se jim to rentovalo. Cimber chce zrejme oslovit i cast byznys klientely, ktere 3 lety denne vyhovuji, a ktera je ochotna platit o neco vic. Tuto kauzu budu bedlive sledovat, je to velmi neobvykly pristup a o to vic na PRG.

spinar
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 443
Registrován: 11. 02. 2009, 16:47
Stav: Offline

Re: Cimber Sterling

Příspěvek od spinar »

Malvolio píše:A k tomu ještě W6 do MMX.

No cena je tam sice slusna, ale casy uplne nemozny. Z Prahy tam to jeste jde, ale z Kodane je nutno vyjizdet rano v 4:03 vlakem, pak hodinu mrznout na zastavce (neb nadrazni hala v Malmo je zavrena a vsechno ostatni taky).. Pri ceste autem nutno zaplatit myto za Oresudsky most 275 DKK one-way..:-) A ten vlak+autobus na letiste stoji skoro 2x tolik co letenka.


spinar
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 443
Registrován: 11. 02. 2009, 16:47
Stav: Offline

Re: Cimber Sterling

Příspěvek od spinar »

A proc je to v teto rubrice? Vzdyt Cimber neni low-cost. Prodavaj normalni prestupny letenky, zadny od A do B, nacitaj mile do M&M, davaj obcerstveni, noviny, zavazadla zdarma. A lety jsou normalne v Amadeu.

PDan
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 603
Registrován: 27. 08. 2009, 22:59
Stav: Offline

Re: Cimber Sterling

Příspěvek od PDan »

HighFlyer píše:Cimber chce zrejme oslovit i cast byznys klientely, ktere 3 lety denne vyhovuji, a ktera je ochotna platit o neco vic. Tuto kauzu budu bedlive sledovat, je to velmi neobvykly pristup a o to vic na PRG.

Prekvapily mne casy linek... koukam ze se neleti prilis brzo rano, ani moc pozde vecer, ocekaval jsem mezi nimi vetsi rozestup (prvni odlet z PRG 10:10, posledni z Kodane 16:15), zajimave, zajimave....

dider
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2590
Registrován: 11. 08. 2004, 21:24
Bydliště: Den Haag
Stav: Offline

Re: Cimber Sterling

Příspěvek od dider »

Tohle je velmi ambciozni plan, ale nevim nevim jak to maji panove vymyslene - ono CR2 neni zrovna levne letadlo na provoz. Casy pro obchodni cestujici z CPH jsou idealni, ale bude to narocny ukol najit tech obchodaku dostatek. Snad jim pomuze ze v CZ to s ohledem na cenovou politiku CSA asi nebude az tak moc tezke. Je take skoda, ze Cimber nema zadne pokryti Skandinavie a nemuze nabrat par tranzitu a aspon castecne zalepit diru, ktera tady zustala po odchodu SAS.

Jinak vyvoj kolem CPH je poslednich par let urcite zajimavy a paleta dopravcu co se na lince strida je uz skutecne dost pestra.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cimber Sterling

Příspěvek od HighFlyer »

spinar píše:A proc je to v teto rubrice? Vzdyt Cimber neni low-cost. Prodavaj normalni prestupny letenky, zadny od A do B, nacitaj mile do M&M, davaj obcerstveni, noviny, zavazadla zdarma. A lety jsou normalne v Amadeu.

Puvodni Cimber skutecne nebyl low-cost, ale regionalni dopravce jako treba Tyrolean/Austrian Arrows. Sterling ale low-cost byl, takze to zarazeni Cimber-Sterling do teto rubriky zas neni tak uplne mimo. Dejme jim sest mesicu od zacatku zimniho letovyho radu na to, aby dokazali, ze si zarazeni do teto rubriky zaslouzi ;-)

PS Nejsou Germanwings a Air Berlin taky v Amadeovi?

spinar
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 443
Registrován: 11. 02. 2009, 16:47
Stav: Offline

Re: Cimber Sterling

Příspěvek od spinar »

No specialne z Danska CSA vubec drahy nejsou. CPH-PRG se prodava zpatecka od cca 1000 DKK, coz je velmi slusny. A ty ceny i realne jsou (dost casto tam byvam). Ale na priklad CPH-PRG-SOF je za 1400, coz je super. Ale jako vzdy, letenky z CR drazsi. Norwegian je bez akce dost drahej a Cimber bohuzel taky. Na ty lety CRJ to stoji od 500 korun za jeden, takze taky danskej litr jak CSA.. A to je saver tarif.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cimber Sterling

Příspěvek od HighFlyer »

@ spinar

Pokud to po 6-12 mesicich vykrystalizuje tak, ze ceny Norwegian, Cimberu a CSA se usadi na zhruba stejne hladine, pak to bude znamenat jedine. Norwegian bude malinko vydelavat, Cimber jeste min (vyssi naklady na sedacku v CRJ) a CSA mirne az stredne prodelavat (vyssi naklady na vsechno). Proto trvam na zarazeni CPH na listinu ohrozenych druhu u CSA (viz vlakno "do kytek").

ogan
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 385
Registrován: 17. 11. 2008, 19:21
Stav: Offline

Re: Cimber Sterling

Příspěvek od ogan »

zdá se mi to nebo Cimber zrušil tu polední frekvenci???

Orus-x
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1251
Registrován: 28. 08. 2003, 15:28
Stav: Offline

Re: Cimber Sterling

Příspěvek od Orus-x »

ogan: podle www.cimberair.dk nikoliv, vše při starém, polední QI 5793 s B737-700

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cimber Sterling

Příspěvek od HighFlyer »

Prenasim diskuzi na tema Cimber Sterling do vlakna k tomu urceneho.

Do uvodu: nejsem ani akcionar, ani dodavatel, ani frequent flyer teto aerolinky. Letel jsem s ni dvakrat do Kodane (a kdyby neexistovala, tak letim s nekym jinym). Nemam zadny osobni zajem na tom, aby tato aerolinka letala nebo neletala. Ani nemam osobni zajem na tom, aby na airways.cz mela dobrou nebo spatnou povest. K napsani prispevku me primelo pouze par dohadu a nespravnych/neuplnych informaci, ktere se objevily v jinem vlakne. Povazoval jsem za prospesne pro diskuzi, aby se nektere vyroky uvedly na pravou miru. Takze pojdme na to.

prodejce píše:oni létali do Prahy a do dánských regionů už jednou a museli z toho utéct (Cimber)

Tady musim oponovat co se tyce tech danskych regionu. Cimber existuje 60+ let a danske regiony jsou pro tuto aerolinku bread and butter business, konkretne spojeni sesti danskych sekundarnich mest s Kodani. Dalsim pilirem je provozovani 50ti mistnych Canadairu pro SAS (stejny model jako CSA + Job Air), na coz je nasazeno 6 ze 13ti techto stroju.

Myslim, ze je zbytecne vest diskuzi o tom, jestli je to realny byznys, odpovedi je ona sedesatileta historie firmy postavene na techto linkach. Spojeni funguje prevazne jako point-to-point, geografie Danska je prizniva pro leteckou dopravu (viz velmi dobre vysvetleni v Mistecku na slunci od prodejce ve vlakne CSA) a jako doplnek je tam provozovani linek SASu z CPH a feeding linek LH z MUC.

Ty regionalni linky v Dansku nejenze funguji uz desitky let, ale funguji desitky let s vysokou frekvenci (standard je 4-6x denne), coz poukazuje na vyuzivani techto linek predevsim obchodni klientelou (viz opet dobre pojednani v MNS ohledne letoveho radu). Nektere z tech linek se letaly donedavna i 10-12x denne, napr. Bornholm-CPH (to je splneny sen regionalniho dopravce - 150km linka z maleho ostrova do hlavniho mesta). Po nasazeni 737 s dvojnasobnou kapacitou sla frekvence pochopitelne dolu na "jenom" 6x denne (srovnejme s Ostravou, Brnem, Bratislavou, Kosicemi...)

A ted k nejdramatictejsi zmene v sedesatilete historii firmy, ktera se do te doby chovala jako "klidna sila". Tou zmenou je vstup na trh nizkonakladoveho letani. Tady uz muzeme jenom spekulovat, co k tomu firmu vedlo. Moje spekulace je, ze tam byla nekym vyslovena (a prosazena) uvaha typu: "Uz desitky let delame stale totez, mozna jsme trosku zakrneli, Evropa se ubira nizkonakladovym smerem (40% podil LCC), pojdme do toho nez nam ujede vlak. Mame velmi vhodnou prilezitost vyzobat hrozinky ze Sterlingu pote, co zkrachoval. Dansky trh zname lepe, pusobime na nem pres pul stoleti a mame predpoklady na nem uspet lepe nez byvali majitele Sterlingu. Mame sanci vybudovat treti pilir pro podnikani nasi firmy k soucasnym dvema, tj. spojeni danskych regionu s Kodani a wet leasech pro SAS". A tak Cimber odkoupil znacku, webovou domenu, sloty a licenci a prevzal cast zamestnancu. S pronajimateli letadel vyjednal nove leasingove smlouvy na 6 (slovy sest) z puvodnich 27 letadel 737-700. Zvolena velikost flotily (opet spekuluji) odpovida zkusenostem a znalostem reality danskeho trhu oproti premrstene ambicioznim planum predchozich majitelu Sterlingu.

Nenasel jsem informace, jak byla cela transakce financovana (kdo neco vite, tak hodte do placu). Tipoval bych na vyznamnou investici z vlastnich zdroju rodiny Nielsenu (synove a dcery zakladatele Ingolfa Nielsena) kombinovanou s nejakymi institucionalnimi zdroji (pravdepodobne kombinace debt & equity). Nikde jsem nenarazil na informaci, ze by firma Cimber Sterling byla obchodovana na burze. To je dalsi duvod, proc mne nesedi srovnavani s kauzou SkyEurope.

Budoucnost ukaze, jestli rozhodnuti rodiny Nielsenu bylo spravne. Muj nazor je, ze pokus "sahnout si" na cca 1/4 (a to tu nejhodnotnejsi ctvrtinu) trhu, ktery obsluhoval Sterling, dava celkem smysl. (Divim se, ze kolegu prodejece nenapadlo srovnani se soucasnym trhem Wizzairu v PRG po odchodu SkyEurope, mozna bychom se dostali taky na tu 1/4 cestaku co zbyli po SkyEurope). V budoucnosti Cimber-Sterling vidim jeden otaznik a jeden vykricnik. Otaznik je, jak se firme podari skloubit regionalni model (ATR) s nizkonakladovym (737), resp. zajistit, aby koexistovaly vedle sebe a "netloukly se" navzajem. Vykricnik jsou ty Canadairy, ktere tam opravdu nedavaji moc smysl. Pokud si aspon na sebe vydelaji z tech wet leasu pro SAS, tak teda jo, ale jejich nasazovani na nizkonakladove destinace (vcetne Prahy) se skutecne nikdy nemuze vyplatit. Mozne vysvetleni je, ze neni tak jednoduche se jich zbavit z duvodu podminek leasingovych smluv. Dalsi vysvetleni muze skutecne byt snaha vytlacit z teto linky CSA, jak podotknul dider.

Na konec jeste par citaci a odpovedi:
prodejce píše:Oni zkrachovali už jednou (Sterling), oni létali do Prahy a do dánských regionů už jednou a museli z toho utéct (Cimber).

Po tomto mem prispevku s analytickou ambici o historii firmy a pilirich, na kterych stoji, je tedy upresneno, kdo zkrachoval, kdo nezkrachoval a kdo odnikud neutikal.

prodejce píše:Takže mají know-how jak na krachu vydělat prachy, a dělají to znovu a lépe a ve větším.

Tato uvaha mi prijde celkem paranoidni. Soucasny Sterling delaji uplne jini lide nez ti, kteri to poprve dovedli ke krachu. A ti soucasni lide maji za sebou 60+ let solidniho podnikani na nadnakladove bazi.

prodejce píše:škoda, že se do tabulky nedostala aerolinka Šterlink-Cimerman, to bych se rád mrknul ..

Muzes si to jednoduse spocitat, kdyz k 7 jATRum a 13ti Canadairum pridas 6x 73W. Ale tyto pocty nam toho moc nereknou, protoze v tomto pripade nejde o pridavani kapacity jednou aerolinkou, ale o spojeni dvou ruznych aerolinek. Stejne tak nikoho nenapadne rikat, ze Swiss zvysil kapacitu o 300% po spojeni s Lufthansou nebo KLM o 250% po spojeni s Air France ;-)

dider píše:Osobně ale taky nevidím v tom jejich mix modelu moc logiky.

Na prvni pohled ten mix opravdu nedava smysl. Ale kdyz si to predstavis jako 3 aerolinky v jedne, tak uz to mozna trochu smysl bude davat:
1. Regionalka z danskych sekunarnich mest do CPH = ATR 42 a ATR72
2. Wet lease pro SAS = CRJ
3. LCC = 737-700
Otazkou opravdu je, jestli firma teto velikosti dokaze vyladit 3 typy ve flotile. Ale oni uz s "ladenim" maji nejakou zkusenost. Rekl bych tak 1000x vetsi nez je kombinovane know-how prodejce, highflyera a didera ;-)

Zaverem: Dekuji za inspiraci pro prispevek. Byla to prima zabava vyhledavat info o Cimberu a dozvedet se zase neco noveho o historii a rozvoji aerolinek v male evropske zemi.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Cimber Sterling

Příspěvek od HighFlyer »

Doplnek k info o letadlu Bombardier CRJ 200 (aka "Canadair") a proc ho asi vsichni vidime jako nejvetsi problem ve flotile Cimberu-Sterlingu:

Canadair je vysokonakladove letadlo. Cockpit neni o moc levnejsi nez u 737 nebo 32X, ale naklady se deli jenom mezi 50 sedacek (misto 150+). Podobne je to s cenou motoru. Dale, spotreba paliva i naklady na udrzbu jsou vyssi nez u vrtulaku. A taktez poplatky za pristani a navigaci (CRJ je tezsi nez ATR a zminene poplatky se pocitaji podle maximalni vzletove hmotnosti). S padesatimistnym Canadairem (nebo Embraerem) je nesmirne tezke vydelat penize. Nevim, jestli je na svete jedina ziskova aerolinka, jejiz flotila je slozena prevazne z CRJ nebo ERJ. Pokud nekdo o takove vite, podelte se. Vzhledem k recenemu O TO VIC kroutim hlavou nad nasazenim CRJ na linku do Prahy, ktera ma byt provozovana jako nizkonakladova.


Odpovědět