Technický dotaz dopravním pilotům

Odpovědět
Miroslav1
Nováček
Nováček
Příspěvky: 2
Registrován: 10. 07. 2022, 22:40
Stav: Offline

Technický dotaz dopravním pilotům

Příspěvek od Miroslav1 »

Dobrý den, vážené dámy a vážení pánové,

obracím se s takovým zvědavým technickým dotazem: při klesání dopravních letadel, jako je B737 nebo A320, jsem si mnohokrát všiml, že při klesání na přiblížení, podle Flightradaru většinou ve výšce kolem 1 km, někdy ale i níže, slyším krátké - několik vteřin trvající - výrazné zesílení zvuku motorů ve vysokém tónu, takové "zaúpění", "zavytí" vysokým tónem. Potom se zvuk motorů zpravidla několik sekund drží jakoby ve vyšším režimu, potom se vrací k předešlému zvuku letového volnoběhu. Nemohu nikde najít, o co by mohlo jít - jestli je to přepínání odběru od některého stupně kompresoru, nebo jen krátké zvýšení režimu při vysunutí mechanizace, příp. podvozku (to je ale zase dosti krátké časově). Létal jsem jako cestující dříve poměrně hodně na ruských typech - TU 154B i M (už s motory řady D-30), TU 134, Il-86, B737 300 a 400, ale nikdy jsem si toho nevšiml.

Děkuji za případné laskavé vysvětlení, pokud se mi to podařilo aspoň trochu srozumitelně popsat, nejsem odborník, jen obdivovatel letadel.

Přeji Vám všem pevné zdraví a vše dobré v nebi!

Mirek Kopačka, Č. Budějovice


Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3018
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Technický dotaz dopravním pilotům

Příspěvek od Fabo »

Ve vyskach kolem 1 km by mohlo jit proste o dosazeni vysky klesani a zvyseni vykonu pro stabilizaci rezimu letu. Vetsinou pri vyrovnani letadlo krapet zpomali, motory to dozenou a pak snizi vykon k udrzeni rychlosti. Taky je bezne, ze piloti po dosazeni vysky priblizeni zacnou letadlo zpomalovat.

Miroslav1
Nováček
Nováček
Příspěvky: 2
Registrován: 10. 07. 2022, 22:40
Stav: Offline

Re: Technický dotaz dopravním pilotům

Příspěvek od Miroslav1 »

Moc děkuji! Hezký den! Mirek

habl
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 32
Registrován: 27. 03. 2003, 21:20
Stav: Offline

Re: Technický dotaz dopravním pilotům

Příspěvek od habl »

Ahoj, možná by to mohly být speed brejky. U Airbusu je kupodivu poloviční vysunutí brzd hlasitější, než plné brzdy.
Mělo by to být slyšet často kolem FL100 (asi 3 km), kdy se začíná brzdit na rychlost pod 250 kt, při vysokých rychlostech jsou brzdy účinnější, a taky hlasitější. Když letadlo zpomalí, tak i ten zvuk zeslábne.


Odpovědět