Nemocenská a létání
Nemocenská a létání
Zdravím všechny, mám možná trochu zvláštní dotaz, ale čistě ze zajímavosti budiž. Může pilot (PPL), který má právě nemocenskou, do vzduchu ? I když je objektivně v pořádku a neužívá žádné léky. Jak se k tomuto staví předpisy ? Respektive jaká diagnóza je maximum, aby nebránila v létání ?
-
- Cestující Business Class
- Příspěvky: 445
- Registrován: 29. 08. 2003, 15:10
- Bydliště: Praha
- Stav: Offline
Clen leteckeho personalu NESMI zahajit cinnost, pokud si je vedom nemoci, zraneni ci jineho stavu, ktery by negativne ovlivnoval zahajeni, prubeh ci dokonceni letu.
= Letecky zakon
Tedy, pokud jsi na nemocenske, protoze rehabilitujes napr. zlomenou ruku, ktera ti uz srostla, ale do lomu te s tim jeste ke zbijecce nepusti, do letadla muzes, pokud se domnivas, ze to nebude mit vliv na let.
A nezapomen na vychazky ...
= Letecky zakon
Tedy, pokud jsi na nemocenske, protoze rehabilitujes napr. zlomenou ruku, ktera ti uz srostla, ale do lomu te s tim jeste ke zbijecce nepusti, do letadla muzes, pokud se domnivas, ze to nebude mit vliv na let.
A nezapomen na vychazky ...
Axe píše:Clen leteckeho personalu NESMI zahajit cinnost, pokud si je vedom nemoci, zraneni ci jineho stavu, ktery by negativne ovlivnoval zahajeni, prubeh ci dokonceni letu.
= Letecky zakon
Tedy, pokud jsi na nemocenske, protoze rehabilitujes napr. zlomenou ruku, ktera ti uz srostla, ale do lomu te s tim jeste ke zbijecce nepusti, do letadla muzes, pokud se domnivas, ze to nebude mit vliv na let.
A nezapomen na vychazky ...
Takže pokud by se v této chvíli stal nějaký problém (např. poškození letounu), tak jakým způsobem bude postupovat úřad při šetření, potažmo pojišťovna při plnění škodní události ? Pilot v tomto případě nepochybil, protože se na let cítil ? Anebo přecejen bude kladen důraz na "papírový" stav pacienta ve formě nemocenské.
-
- Cestující Business Class
- Příspěvky: 445
- Registrován: 29. 08. 2003, 15:10
- Bydliště: Praha
- Stav: Offline
Pokud dojde k incidentu nebo nehode, budou objektem setreni veskere dostupne skutecnosti. Tedy pokud se zjisti (=neprasknes to na sebe sam), ze pilot byl v pracovni neschopnosti, bude se zkoumat, zda byl ve zdravotnim stavu schopnem pro dany let. Tedy jeho stav se stane predmetem posouzeni ze strany lekarskeho znalce.
Rovnou rikam, jestli se na let necitis, tak do letadla nelez. Dokud se nic nestane, o nic vlastne nejde. Kdyz udelas blbost, rozbijes letadlo, nikomu se nic nestane, pojistovna vse zaplati. Kdyz jsi zadny predpis jsi neporusil = postih bude predevsim financni (spoluucast).
Rovnou rikam, jestli se na let necitis, tak do letadla nelez. Dokud se nic nestane, o nic vlastne nejde. Kdyz udelas blbost, rozbijes letadlo, nikomu se nic nestane, pojistovna vse zaplati. Kdyz jsi zadny predpis jsi neporusil = postih bude predevsim financni (spoluucast).
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3029
- Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
- Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
- Bydliště: Olomouc
- Stav: Offline
Axe píše:Pokud dojde k incidentu nebo nehode, budou objektem setreni veskere dostupne skutecnosti. Tedy pokud se zjisti (=neprasknes to na sebe sam), ze pilot byl v pracovni neschopnosti, bude se zkoumat, zda byl ve zdravotnim stavu schopnem pro dany let. Tedy jeho stav se stane predmetem posouzeni ze strany lekarskeho znalce.
Rovnou rikam, jestli se na let necitis, tak do letadla nelez. Dokud se nic nestane, o nic vlastne nejde. Kdyz udelas blbost, rozbijes letadlo, nikomu se nic nestane, pojistovna vse zaplati. Kdyz jsi zadny predpis jsi neporusil = postih bude predevsim financni (spoluucast).
To bych chtěl vidět jak obhájíš, že jsi byl v pořádku, když jsi oficiálně byl v pracovní neschopnosti
pepa007 píše:Axe píše:Pokud dojde k incidentu nebo nehode, budou objektem setreni veskere dostupne skutecnosti. Tedy pokud se zjisti (=neprasknes to na sebe sam), ze pilot byl v pracovni neschopnosti, bude se zkoumat, zda byl ve zdravotnim stavu schopnem pro dany let. Tedy jeho stav se stane predmetem posouzeni ze strany lekarskeho znalce.
Rovnou rikam, jestli se na let necitis, tak do letadla nelez. Dokud se nic nestane, o nic vlastne nejde. Kdyz udelas blbost, rozbijes letadlo, nikomu se nic nestane, pojistovna vse zaplati. Kdyz jsi zadny predpis jsi neporusil = postih bude predevsim financni (spoluucast).
To bych chtěl vidět jak obhájíš, že jsi byl v pořádku, když jsi oficiálně byl v pracovní neschopnosti
...jelikož bude tou dobou s největší pravděpodobností stejně tuhej, tak mu to automaticky hodí na krk..
-
- Cestující Business Class
- Příspěvky: 445
- Registrován: 29. 08. 2003, 15:10
- Bydliště: Praha
- Stav: Offline
Jafa píše:pepa007 píše:Axe píše:Pokud dojde k incidentu nebo nehode, budou objektem setreni veskere dostupne skutecnosti. Tedy pokud se zjisti (=neprasknes to na sebe sam), ze pilot byl v pracovni neschopnosti, bude se zkoumat, zda byl ve zdravotnim stavu schopnem pro dany let. Tedy jeho stav se stane predmetem posouzeni ze strany lekarskeho znalce.
Rovnou rikam, jestli se na let necitis, tak do letadla nelez. Dokud se nic nestane, o nic vlastne nejde. Kdyz udelas blbost, rozbijes letadlo, nikomu se nic nestane, pojistovna vse zaplati. Kdyz jsi zadny predpis jsi neporusil = postih bude predevsim financni (spoluucast).
To bych chtěl vidět jak obhájíš, že jsi byl v pořádku, když jsi oficiálně byl v pracovní neschopnosti
...jelikož bude tou dobou s největší pravděpodobností stejně tuhej, tak mu to automaticky hodí na krk..
Rekl bych, ze pracovni neschopnost a nezpusobilost k letu neni to same. Kdyz budes pracovat jako 1. housle ve filharmonii a budes mit natazenou slachu v ukazovacku, tak budes mit pracovni neschopnost. Ze by toto zraneni byl stav, kdy nesmis pilotovat letadlo ... asi ne.
Je to divny priklad, pripoustim, ale chci tim rici ze rovnitko mezi tyto dve neschopnosti proste dat nemuzeme.
Ja osobne v dobe PRACOVNI neschopnosti ani neridim letadlo.
Matne si vzpominam, ze mi kdysi nekdo rikal, ze snad udajne v nejakym predpise je napsany, ze
1. normalnimu doktorovi pri osetreni mas hlasit ze jsi letajici personal
2. pri pracovni neschopnosti delsi nez 1 den (mozna pri hospitalizaci v nemocnici delsi nez jeden den) automaticky MUSIS jit na ULZ, kde prezkoumaj tvoji zdravotni zpusobilost dle prislusne tridy.
Ted jsem to hledal v L1 ale je tam asi milion stranek o tom, co vsechno ti nesmi bejt, abys byl zpusobilej, nicmene o ztrate zdravotni zpusobilosti ani slovo... (nebo to proste nevidim).
Kazdopadne... kdo jde v dnesnich spolecenskych pomerech na nemocenskou, tak je hazarder, pac se razem octne na hranici chudoby, a kdo navic dobrovolne da svoje papiry 'do cistirny' tem pseudodoktorum na ULZ, tak je uplnej cvok...
Na ATPL to chce trosku zamysleni, ale co se tyce PPL, tak jestli se nedusis nebo neomdlivas, vubec to neres.
1. normalnimu doktorovi pri osetreni mas hlasit ze jsi letajici personal
2. pri pracovni neschopnosti delsi nez 1 den (mozna pri hospitalizaci v nemocnici delsi nez jeden den) automaticky MUSIS jit na ULZ, kde prezkoumaj tvoji zdravotni zpusobilost dle prislusne tridy.
Ted jsem to hledal v L1 ale je tam asi milion stranek o tom, co vsechno ti nesmi bejt, abys byl zpusobilej, nicmene o ztrate zdravotni zpusobilosti ani slovo... (nebo to proste nevidim).
Kazdopadne... kdo jde v dnesnich spolecenskych pomerech na nemocenskou, tak je hazarder, pac se razem octne na hranici chudoby, a kdo navic dobrovolne da svoje papiry 'do cistirny' tem pseudodoktorum na ULZ, tak je uplnej cvok...
Na ATPL to chce trosku zamysleni, ale co se tyce PPL, tak jestli se nedusis nebo neomdlivas, vubec to neres.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3029
- Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
- Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
- Bydliště: Olomouc
- Stav: Offline
Axe píše:Jafa píše:pepa007 píše:Axe píše:Pokud dojde k incidentu nebo nehode, budou objektem setreni veskere dostupne skutecnosti. Tedy pokud se zjisti (=neprasknes to na sebe sam), ze pilot byl v pracovni neschopnosti, bude se zkoumat, zda byl ve zdravotnim stavu schopnem pro dany let. Tedy jeho stav se stane predmetem posouzeni ze strany lekarskeho znalce.
Rovnou rikam, jestli se na let necitis, tak do letadla nelez. Dokud se nic nestane, o nic vlastne nejde. Kdyz udelas blbost, rozbijes letadlo, nikomu se nic nestane, pojistovna vse zaplati. Kdyz jsi zadny predpis jsi neporusil = postih bude predevsim financni (spoluucast).
To bych chtěl vidět jak obhájíš, že jsi byl v pořádku, když jsi oficiálně byl v pracovní neschopnosti
...jelikož bude tou dobou s největší pravděpodobností stejně tuhej, tak mu to automaticky hodí na krk..
Rekl bych, ze pracovni neschopnost a nezpusobilost k letu neni to same. Kdyz budes pracovat jako 1. housle ve filharmonii a budes mit natazenou slachu v ukazovacku, tak budes mit pracovni neschopnost. Ze by toto zraneni byl stav, kdy nesmis pilotovat letadlo ... asi ne.
Je to divny priklad, pripoustim, ale chci tim rici ze rovnitko mezi tyto dve neschopnosti proste dat nemuzeme.
Ja osobne v dobe PRACOVNI neschopnosti ani neridim letadlo.
Já neříkám že to je to stejný. Jen bych chtěl vidět tu obhajobu.
Pokud vím tak na nemocenskou jdeš na základě potvrzení lékaře. A ten ti neschopenku vydá na základě tvýho zdravotního stavu, bez ohledu na tvoje povolání. Nedokážu si představit, že bys jako pilot řekl, že tvůj stav nemůže ovlivnit výkon tvé práce pilota, přestože lékař-"odborník" řekl, že nejsi schopen jakékoliv práce, tj. třeba i práce vrátnýho. To bys musel nejdřív prokázat že jsi ho podplatil aby ti napsal neschopenku.
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 258
- Registrován: 21. 02. 2006, 22:37
- Bydliště: Praha
- Stav: Offline
souhlasim s Pepou 007. PN ze sve definice znamena, ze zdravotni stav dotycneho neumoznuje bezny denni rezim, vyzaduje leceni a prisne vzato, mel by byt na udane adrese, lecit se a ven jit jen na pripadne vychazky, pokud lekar uzna za vhodne. Z toho logicky vyplyva, ze rovnez neni schopen zodpovedne a spolehlive ridit jakykoli dopravni prostredek, nejen letadlo a pokud tak cini a cokoli se v prubehu letu stane, automaticky to jde na jeho triko a pojistovna usetri .
Jestlize se citi dostatecne fit na rizeni cehokoli, nema co delat na PN a obycejne se flaka a zneuziva system, jak je to ovsem v Cesku bezne a tolerovane .
Axe: tvuj priklad s houslistou ma neco do sebe, ale neresi dotaz. Abych uvedl i svuj priklad - v zime chodi do prace 90% lidi do prace s rymou, nijak je to neomezuje a neprijde jim to divne, ale jak jiste vis, jestlize jde kdokoli s rymou na dvojlinku, je neplodny hovezi samec nebo hazarder se svym zdravim. Mimochodem, i houslistova natazena slacha na ukazovacku dokaze zkomplikovat let v malem sportovnim letadle, zvlaste, pokud to je na prave ruce (komunikace, ladeni frekvenci, plyn, vrtule)
Jestlize se citi dostatecne fit na rizeni cehokoli, nema co delat na PN a obycejne se flaka a zneuziva system, jak je to ovsem v Cesku bezne a tolerovane .
Axe: tvuj priklad s houslistou ma neco do sebe, ale neresi dotaz. Abych uvedl i svuj priklad - v zime chodi do prace 90% lidi do prace s rymou, nijak je to neomezuje a neprijde jim to divne, ale jak jiste vis, jestlize jde kdokoli s rymou na dvojlinku, je neplodny hovezi samec nebo hazarder se svym zdravim. Mimochodem, i houslistova natazena slacha na ukazovacku dokaze zkomplikovat let v malem sportovnim letadle, zvlaste, pokud to je na prave ruce (komunikace, ladeni frekvenci, plyn, vrtule)
-
- Cestující Business Class
- Příspěvky: 445
- Registrován: 29. 08. 2003, 15:10
- Bydliště: Praha
- Stav: Offline
Jak to tak ctu, tak v podstate kazdy jsme napsali svuj dil pravdy.
1) jako PPL pilot to neresit uplne na doraz (strizlive a sebekriticky!)
2) jako ATPL pilot nehazardovat s vubec nicim
3) je pravda ze v pripade hospitalizace (ale jeden den to neni - je to dele, ale ted nevim kolik; hned si doplnim znalosti) musis hlasit na ULZ; nechtel jsem s tim zacinat ja, ale kdyz uz to tu padlo, tak tam fakt nic nerikat, zatloukat, zatloukat, zatloukat - to rekne kazdy s Medical Class I.
4) jen bych si dovolil nesouhlasit, ze pracovni neschopnost znamena, ze nejsem schopen denniho rezimu. Nejsem schopen pracovat. A jestli natazena slacha na ukazovacku neumoznuje ovladat cokoliv v a/c, tak je to to, co jsem uz psal v uvodu, tedy nemuzu s tim do a/c. Hodne veci v zivote je na subjektivnim posouzeni (napr. dodrzet bezpecnou vzdalenost od vozidla jedouciho prede mnou - ale kolik metru to je nikdo nikdy nerekne). Tedy musim subjektivne a strizlive zhodnotit svuj stav a kdyz to neodhadnu, mam pru*er.
Pouceni z toho plyne = pouzivat hlavu. Jako na silnici. Jen o malinko vic!
Tak bych to videl ja ...
1) jako PPL pilot to neresit uplne na doraz (strizlive a sebekriticky!)
2) jako ATPL pilot nehazardovat s vubec nicim
3) je pravda ze v pripade hospitalizace (ale jeden den to neni - je to dele, ale ted nevim kolik; hned si doplnim znalosti) musis hlasit na ULZ; nechtel jsem s tim zacinat ja, ale kdyz uz to tu padlo, tak tam fakt nic nerikat, zatloukat, zatloukat, zatloukat - to rekne kazdy s Medical Class I.
4) jen bych si dovolil nesouhlasit, ze pracovni neschopnost znamena, ze nejsem schopen denniho rezimu. Nejsem schopen pracovat. A jestli natazena slacha na ukazovacku neumoznuje ovladat cokoliv v a/c, tak je to to, co jsem uz psal v uvodu, tedy nemuzu s tim do a/c. Hodne veci v zivote je na subjektivnim posouzeni (napr. dodrzet bezpecnou vzdalenost od vozidla jedouciho prede mnou - ale kolik metru to je nikdo nikdy nerekne). Tedy musim subjektivne a strizlive zhodnotit svuj stav a kdyz to neodhadnu, mam pru*er.
Pouceni z toho plyne = pouzivat hlavu. Jako na silnici. Jen o malinko vic!
Tak bych to videl ja ...
Trochu OT, pri hledani v predpise L1, v dile "ZDRAVOTNÍ USTANOVENÍ PRO VYDÁNÍ PRŮKAZU ZPŮSOBILOSTI" jsem nasel zajimavou vec:
6.2.4.3.1 Doporučení.- Sluneční brýle,
používané při výkonu práv vyplývajících z daného
průkazu způsobilosti nebo kvalifikace, by měly být
nepolarizující a neutrálního šedého zbarvení.
Napada vas nekoho, proc "nepolarizujici" ??? Polarizacni skla ve slunecnich brejlich je IMHO jeden z nejlepsich vynalezu od doby heliovaru..
Muze to byt zhorsenou citelnosti LCD displeju pri pohledu skrz polarizacni filtr ??? Nevim jak v dopravnim letadle, ale ja teda ve svejch polarizacnich brejlich vidim displej od GPS, transponderu a vysilacky (jediny pristroje s LCD, ktery to letadelko ma) uplne bez problemu, pokud teda nenatocim hlavu o 90 stupnu, pak displej vypada tmavsi...
Ale prinos tech brejli mi prijde daleko vetsi, napriklad pri pristavani proti slunicku na mokrou asfaltovou drahu jsou polarizacni brejle naprosto nenahraditelny.....
6.2.4.3.1 Doporučení.- Sluneční brýle,
používané při výkonu práv vyplývajících z daného
průkazu způsobilosti nebo kvalifikace, by měly být
nepolarizující a neutrálního šedého zbarvení.
Napada vas nekoho, proc "nepolarizujici" ??? Polarizacni skla ve slunecnich brejlich je IMHO jeden z nejlepsich vynalezu od doby heliovaru..
Muze to byt zhorsenou citelnosti LCD displeju pri pohledu skrz polarizacni filtr ??? Nevim jak v dopravnim letadle, ale ja teda ve svejch polarizacnich brejlich vidim displej od GPS, transponderu a vysilacky (jediny pristroje s LCD, ktery to letadelko ma) uplne bez problemu, pokud teda nenatocim hlavu o 90 stupnu, pak displej vypada tmavsi...
Ale prinos tech brejli mi prijde daleko vetsi, napriklad pri pristavani proti slunicku na mokrou asfaltovou drahu jsou polarizacni brejle naprosto nenahraditelny.....
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 288
- Registrován: 13. 07. 2005, 15:02
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Je to presne tak jak rikas - svetlo LCD displeju je polarizovane, nektere kontrolky muzou byt polarizovane. Nevim jak moc jsou polarizacni skla ve slunecnich brylich polarizacni, ale skrz polarizacni filtr, co mam k fotaku, pri urcitem natoceni LCD displej uplne zcerna. Mozna to neni tak akutni, ale urcita hrozba prehlednuti neceho tam je...