Jak se stát pilotem Bizjetu - NetJets hledá kadety

Phantomski
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 94
Registrován: 13. 02. 2007, 11:44
Bydliště: UK
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Jak se stát pilotem Bizjetu - NetJets hledá kadety

Příspěvek od Phantomski »

Pro všechny, kteří touží po kariéře dopravního pilota, ale místo klasického pilota aerolinek je srdce táhne trochu více k velmi specifickému životu pilota nádherných bizjetů bych si dovolil upozornit, že naše škola vyhlásila tzv. Cadetship scheme pro jednu z největších firem z oboru - NetJets. Tak jak znám velmi dobře OAT a celkem i NetJets, je tohle opravdu velmi dobrá nabídka.

Pozor ovšem na čas, přihlášky pouze do soboty a zbývající následné kroky mají taky velmi rychlý scénář. Jde to ale všechno stihnout, sám jsem přežil a úspěšně překonal i horší termíny.

http://www.oxfordaviation.net/netjets/nj_info.htm

Jen bych chtěl podotknout, že je to úplně něco jiného než klasický český přístup k ATPL. Tohle je intenzivní rok a půl dlouhá cesta vedoucí přímo do pravé sedačky jednoho z jejich letadel.

Takhle pak může vypadat výsledek za cca rok a půl ;o)
http://www.airliners.net/open.file/0502802/L/


Jeeloo
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 526
Registrován: 02. 02. 2007, 19:17
Stav: Offline

Příspěvek od Jeeloo »

Tohle je nadherna prilezitost, to bezesporu, jenze to ma pro Cechy 2 malinke hacky.

1/ Tato kadetska skolaj esice nadhera, ale presne jak je tam vepsano - stoji cca 80 000 Liber. Vynasobeno 40x a prevedeno na CZK jde ve finale o 3.2 miliony korun. Vyborne, ale takovehle castce se tezko priblizi i top podnikatele v CR, aby ji jen tak z kapsy dali svemu synkovi/dceri/kamaradovi/domacimu mazlickovi na to, aby si sel letat. Normalne by tato castka pokryla temer trojnasobne VESKERE naklady na ziskani ATPL z nuly u nas i s tim, ze se budu ucit denne. Takze sice je to nadherna nabidka, jenze pokud nejsi Onassis, nemas sanci - ledazeby banka....a na to navazi ->

2/ Primo tam je zminena veta, ze 60 000 Liber je mozne cerpat z uctu u HSBC. J asam ucet v Anglicke HSBC mam jeste ze sveho pobytu v UK. Tak prvne - jsme cesi. Tedy vychodni Evropa. Nikdy, opakuji NIKDY nedostaneme uver 60 papouchu v UK jen tak na letani :) Proc? No, jednoduche jako u nas. Mas tam nejakou nemovitost? Ne? Nech si zajit chut. Mas poradnou praci? Ok, tak kolik beres mesicne? Ze to neni 5000 Liber, hmm, tak zase smula...
Secteno a podtrzeno, v UK nema normalni clovek sanci dostat uver nad cca 35 000 LIber, coz je maximum - osobni zkusenost.


Takze opet se podivame zasnene na fotku BizJetu a pokud by se nasel nekdo, kdo na tohle ma (financne), tak mu jen uprimne zavidim...

Phantomski
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 94
Registrován: 13. 02. 2007, 11:44
Bydliště: UK
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od Phantomski »

Zdravím. Protože přesně tenhle pocit jsem měl dřív taky a podobné reakce zcela očekával, pokusím se odpovědět.

V současné době jsem asi jediný z ČR, kdo se do toho pustil (jen místo NetJets je to Thomas Cook), takže už vím co to znamená a co je potřeba vyřídit.

1.) Vsechno je relativní. Pokud se díváš na nákladovou stránku, musíš se dívat taky na výnosovou. Když se podíváš na nabízené nástupní platy, musí být jasné, že se ta investice poměrně rychle vrátí. Navíc od tebe nikdo ty peníze nechce v hotovosti a už vůbec ne hned.

2.) OK, doplním tedy svoji vlastní zkušenost. Ano jsme Češi, východní Evropa. Mně osobně trvalo vyřízení HSBC úvěru právě na tuhle částku (60k) cca 15 minut a stačil mi pas. Podotýkám bez jakéhokoliv zajištění nebo ručitelů. Proč ? Protože tohle není jako u nás - "nějakej blázen chce půjčit na lítání". OAT a NetJets mají jednak velmi náročné výběrové řízení a druhak spolupracují s bankou na výhodných podmínkách. Pro banku to tak znamená velmi velkou jistotu návratnosti prostředků (koho vyberou se dostane až do finále), krom toho, že v průběhu školy jsou prostředky dále jištěné i v případě (nepravděpodobného) neúspěchu. A banka má taky ověřeno, že za posledních pár let podobně úspěšně a nerizikově profinancovala podobný výcvik stovkám současných pilotů.

Takže bych doplnil ještě na závěr - je to jenom o zvážení možností.

- Buď utratím cca 1,2mil v ČR postupným celkem dlouhodobým získáváním licencí a pak budu dlouhodobě hledat práci s nejistou perspektivou pokud jde o aerolinky a postupně udržovat licence (a utratím další stovky tisíc)

- Nebo si půjčím částku mnohem větší, ale škola mi bude trvat rok a půl se vším všudy, po skončení školy začnu hned pracovat jako FO na airlineru nebo bizjetu u velké společnosti a budu vydělávat tolik, že ten úvěr splatím relativně podobně rychle, jako v ČR. A to nemluvím o příležitostech i mimo tohle Cadetship scheme - příležitosti pro piloty mimo ČR jsou naprosto, ale naprosto nesrovnatelné. A dalo by se psát donekonečna o prestiži takové školy, jejím vybavení, toho co nabízí navíc, konktakty na aerolinky, pomoc s hledáním práce, zdarma udržování ratingu, atd. atd.

Jednou větou - porovnáním celkové ceny to rozhodně srovnávat nelze.

Saint-Exupéry
Nováček
Nováček
Příspěvky: 2
Registrován: 07. 06. 2007, 18:10
Stav: Offline

Příspěvek od Saint-Exupéry »

Phantomski díky za upozornění a odkaz, škoda, že jsem sem zabrousil až ted. Přesně takhle bych si to přestavoval, přesně takhle bych to chtěl. Mohl by ses prosím rozepsat o výběrovém řízení? Angličtinu máš tedy fluent, ale mohl by si napsat, například jaký stupeň nebo jaký druh certifikátu by člověk měl zvládnout, aby uspěl?

Phantomski
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 94
Registrován: 13. 02. 2007, 11:44
Bydliště: UK
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od Phantomski »

Ahoj,
zkus zabrousit do vedlejšího tématu o novém Thomas Cook schématu. To co se nedočteš na webu (hlavně to výběrové řízení, průběh, ...) potom rád dovysvětlím.


tomasek262
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 26
Registrován: 23. 01. 2007, 10:58
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

cetli jste si to ?

Příspěvek od tomasek262 »

Under the cadet training programme OAT training will cost £61,800 plus £4,250 for the CAA test fees ...

tomasek262
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 26
Registrován: 23. 01. 2007, 10:58
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

cetli jste si to ?

Příspěvek od tomasek262 »

no a co kdyz to nezvladnes ? s tou pujckou v bance ....

Phantomski
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 94
Registrován: 13. 02. 2007, 11:44
Bydliště: UK
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od Phantomski »

Pokud projdeš vstupním výběrem (náročným samým o sobě a dělaným právě proto, aby s velkou určitostí zjistili kdo na to má a kdo ne a má smysl investovat) a pokud i přes všechno úsilí instruktorů, opakováním zkoušek, apod. nebudeš schopen dál pokračovat a ukončíš školu, tak v rámci tzv. Skills Protection Plan programu dostaneš zaplacené náklady na studium zpět. Samozřejmě ne úroky v bance a vedlejší náklady na živobytí, ale poplatky škole ano.
Skills Protection Plan trvá až do konce leteckého výzviku v Arizoně, tj. defacto do dosažení CPL bez IR.
Více na webu:
http://www.oxfordaviation.net/career_skillsnet.htm

sirinx
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 86
Registrován: 21. 09. 2006, 07:51
Bydliště: PRG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od sirinx »

Mne to pripada cely hodne dobry, rozhodne zajimavejsi nez anabaze PPL -> ATPL frozen se znacne nejistym vysledkem, kterou absolvuje vetsina wannabe dopravnich pilotu v CR.

Muzes tady napsat neco o vyberovem rizeni, ktery jsi absolvoval u Thomas Cook? Cist o konkurzech na letusku u <dopln-libovolnej-evropskej-lowcost> uz mne nebavi...:-)

Phantomski
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 94
Registrován: 13. 02. 2007, 11:44
Bydliště: UK
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od Phantomski »

To jsem rád, že nejsem sám, skoro jsem měl takový pocit ;o) Jo, je to hodně zajímavý, integrovaný výcvik v tomhle stylu má něco do sebe - o tom jak vstanu ráno v 5, odletím si letík nebo dva v 7, pak pár hodinek u bazénu a další let se západem slunce bych byl schopnej psát do nekonečna ;) A OAT je prostě továrna na piloty, popsat možnosti a zázemí by vydalo na další podobný text ;)

Ale k tomu výběru:

1. kolo je písemné na dálku - jedná se o esej, 2 témata (jedno většinou něco z letectví a druhé osobnostní - proč chci dělat pilota aerolinek, proč si myslím, že se na to hodím, jaké mám zkušenostmi s věcmi dělajícími dobrého pilota, atd. Celkem se člověk může rozepsat. Bohužel to hodně lidí taky podceňuje - na tomhle vypadnou cca 2/3 uchazečů (několik stovek lidí). Úspěšné pozvou do kola č.2 (protože jsem si vůbec nevěřil s anglinou, tak jsem po pozvánce skákal jako malej Jarda ;o)

2. kolo je už v Oxfordu - jedná se o soubor počítačových testů pro zjištění talentu, schopností a vhodnosti daného uchazeče o pozici pilota aerolinek. Jsou poměrně náročné a udělané tak, aby 100% skóre nikdo nedosáhl. Jsou ale určité hranice, které je potřeba překročit. Nejlepší vyberou pro další kolo, většinou je to tak 70-80% lidí, kteří dosáhnou požadované minimální hranice.
- první je aptitude test - koordinace ruce/oči/nohy (joyem honíš vario a pedálama kuličku) - hodnoti se jak přesně držíš v mezích, jak reaguješ rychle na výchylky, apod.
- pak je slalom (joyem držíš bod mezi brankama) a zase se hodnotí rozmezí, narážení do okraje, apod.
- pak je test paměti - 1 až 4 čísla (výška, kurz, rychlost, frekvence), musis si je zapamatovat a pak na dalším screenu zadat a přiřadit ke správným položkám, hodnotí se spravnost a počet správných za daný čas (čím rychleji zadáš, tim víc jich uděláš). Speciálně pokročilejší kombinace 4 položek jsou pak na konci peklo - každé číslo jiné, šestimístné frekvence...
- pak test multitaskingu - obecně jakoby neustále nastavuješ autopilota na nově zobrazené hodnoty a občas se objeví někde umístěný warning a ty ho musíš správnou klávesou podle toho kde je cancelnout do určitého limitu (tuším 3s). Hodnotí se sledování warningu, správné hodnoty a zase počet
- pak je test z matiky - mentální aritmetika - sčítání, odečítání, násobení a dělení z hlavy, zlomky, procenta, poměry, apod. Základni škola, ale musíš z hlavy a rychle, případně i v zájmu rychlosti použít odhad místo přesného výpočtu
- pak fyzika - nějakých 20 otázek na úrovni řekněme základní až střední školy, spíš obecné znalosti + pár věcí s elektriky, aerodynamiky, apod. Otázky ale nejsou jen vědomostní test, spíš příklady z praxe, na které je potřeba znalosti aplikovat a trochu o nich přemýšlet.
- pak psychotesty - tuším 200 nebo možná i víc otázek, na které musíš bez rozmyšlení odpovídat, různě se mění slovosled a opakují se, abys nemohla lhát, prostě klasika asi jako na ÚCL.

3. kolo pak následuje další den - jedná se o testy týmových schopností, umění jednání s lidmi, řešení krizových situací, improvizace, apod. Rozdělí lidi do skupinek po pěti, které pak zavřou do místnosti s dvěma assesory - jeden je odborník psycholog a druhý pilot nějaké aerolinky. Krom toho že zadají úkol jsou pak celou dobu jeho plnění nezůčastněnými pozorovateli a zaznamenávají podrobně chování každého v místnosti, toho jak umí prosadit svůj názor a přijmout názor jiného, kdo je leader, organizátor, kdo se nebojí krizových situací a hledá řešení...no prostě kvantum věcí. Pro testované to má být ale hlavně zábava a je to super...když se odpoutáš od těch dvou sledujících, tak to člověka celkem pohltí jako bojovka ;)
Cvičení jsou asi následující:
- představení sebe sama - škola, práce, zkušenosti, práce s lidmi, volný čas, názory, důvody proč jsem tam, co chci dosáhnout, apod...
- obecná diskuse na různá témata (většinou vyberou nějaké aktuální téma z novin, i mimo letectví - obecně politika, apod.)
- týmový ukol 1 - dostanete zadání nějaké životní situace, my jsme měli např. že nás jako vysadil vrtulník na neznámém místě, máme jen obecnou mapu, každý z týmu dostane nejakou nápovědu kterou nesmí prozradit jinak než jako odpověd na konkrétní otázku od členů týmu na dané téma o kterém něco ví, na začátku se vybere omezené množství předmětů "na přežití" a musíte v limitu přijít na to co je cíl cesty, jak se tam dostanete a dostat se tam v zadaném čase. Při tom řešení vznikají různé nové nečekané překážky a situace, apod.
- týmový úkol 2 - stavba nějaké věci z dodaných součástek, většinou je to na hraně reálnosti ten úkol uskutečnit a sledují kdo je schopen improvizovat, plánovat, konstruovat, apod. Nakonec je většina dílů použitá k úplně jinému účelu než pro co se hodily ;o) A opět časový limit, různé překážky, interval kdy se nesmělo třeba 5 minut vůbec mluvit, apod.
- no a na závěr je pak ještě individuální pohovor - něco jako simulace pohovoru "žadatele o zaměstnání v letectví" ;), docela hodně detailní a člověk se musí celkem rozpovídat
Tohle kolo je jakýsi rozdělovník - nejlepších 12 lidí vyberou pro interview s aerolinkou, zbývající méně úspěšné, ale pořád v limitech pošlou na sim check (prostě krátký let v simu) a těm co uspějí nabídnout možnost studovat na OAT na vlastní pěst (tzn. s hledáním práce až po skončení, jinak průběh stejný). Neúspěšné pošlou domů ;) S výjimkou těch 12 pak každý z nich dostane velmi podrobné zhodnocení všech testů, přehled toho co jsou jejich silné stránky, co mají naopak zlepšit, jakých dosáhli výsledků, apod.

4. kolo (to už jsem si po pozvánce připadal jak v pohádce ;o) je vstupní pohovor s aerolinkou - prostě klasické výběrové řízení, jako když člověk hledá zaměstnání kdekoliv jinde. Většinou to jsou celkem v managementu vysoce postavení piloti - já měl Boeing fleet managera a Training Captaina/Flight Ops Managera na Airbusech. Tohle už byla pohoda - protože mi na tom samozřejmě hodně záleželo, baví mně to a snažil jsem se získat max. informací, tak jsem s podrobnými otázkami na jejich společnost, flotilu, destinace a obecné letecké věci neměl problém a celá debata byla v hodně přátelském a zábavném duchu. Taky na mně určitě bylo vidět, že to je prostě moje jasně daná životní cesta a mám ji naplánovanou i s krizovými scénáři. Obecně se ale říká, že celý pohovor má vlastně jenom jeden cíl - oba dva si říkají - "dokázal bych vedle tohohle maníka sedět 8 hodin v kokpitu ?". Proto to jsou piloti a proto je to spíš o osobnosti, než znalostech.

No a pak pro 6 nejúspěšnějších začínají takové ty příjemné drobnosti jako kde sehnat peníze a jak ukončit bezbolestně předchozí život ;o) V obou záležitostech v mém případě poměrně vypjaté situace, ale nakonec se podařilo ;)

Je toho celkem hodně a je to dle mého soudu hodně objektivní a všechny důležité aspekty testující proces. OAT se snaží, aby ti co tam chtějí studovat měli opravdu předpoklady nejen pro to školu úspěšně dokončit, ale na závěr i získat pozici pilota a být v ní úspěšný. Nevezmou tak peníze od toho, kdo na to na základě testů nemá schopnosti - jenom by je zbytečně utrácel a buď skončil ještě při studiu, nebo se pak trápil v následující praxi. To je podle mně to (mimo spousty jiných věcí), co dělá OAT špičkovou školou - nesnaží se každému namluvit, že bude za rok a půl sedět na pravé sedačce v Bulíku, že lítat se naučí každej a jenom už rychle zaplaťte. Oni nehledají řidiče letadel, ale piloty aerolinek.

Byla (a je) to všechno naprosto nepopsatelná zkušenost a musím říct, že i v případě neúspěchu bych těch peněz (zejména za ty vstupní testy) vůbec nelitoval - je to tak vyčerpávající, že se o sobě člověk opravdu dozví hodně moc a hlavně to, jestli není lepší ušetřit peníze (a nejen ty) a poohlédnout se po něčem jiném.

salam
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 356
Registrován: 14. 08. 2006, 17:33
Stav: Offline

Příspěvek od salam »

Naprosto skvělý popis!

jane
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1421
Registrován: 15. 10. 2006, 16:13
Stav: Offline

Příspěvek od jane »

pekne popsano. predpokladam, ze si delal psychotesty v anglictine, to si fakt neumim predstavit, na ULZ jsem obcas nechapala, co znamenaji ta ceska slova, natoz anglicka :)

Skytravel
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 346
Registrován: 05. 06. 2006, 15:55
Bydliště: Koucourkov
Stav: Offline

Příspěvek od Skytravel »

Phantomski, jsi nas hrdina

dider
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2590
Registrován: 11. 08. 2004, 21:24
Bydliště: Den Haag
Stav: Offline

Příspěvek od dider »

Parada...jeden z nejlepsich prispevku ohledne pilotu...zadne stezovani, zadne vymyslene problemy, proste kdo chce a je zdravy, tak to udela. Na chvili jsem zacal premyslet jestli by stalo za to brejknout zivot tady a zkusit to. Ale bylo by to tezke. Klobouk dolu. Jinak dostala me ta fotografie ze Smedenu 8) nadhera. To by mela byt oficialni naborova fotografie NetJetu.

GA je trochu snobska zalezitost, ale litat pro ne bych jednou chtel. :wink:

Phantomski
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 94
Registrován: 13. 02. 2007, 11:44
Bydliště: UK
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Příspěvek od Phantomski »

Díky všem moc za odezvu a za podporu. Blíží se Progress Test 1 po 50 hodinách (rozsahem cca nároky pro PPL licenci + trochu přístroje), tak to budu určitě potřebovat ;o)

Jane: Jojo, všecko je to komplet v angličtině. Není to zas tak moc náročný (anglinu jsem měl jen na gymplu a zbytek praxe), ale člověk musí být rozmluvenej a věřit si, že to dokáže okecat, když má zrovna třebas okno na správný výraz. Jinak psychotesty jsou ještě ok, ale dělat pak z Human Performance ATPL zkoušku, to byla panečku pakárna ;) Většinu z toho jsem nikdy neslyšel česky, natož v angličtině. Cca po měsíci groundschool, kdy jsem si poctivě psal všechny slova který neznám a učil se jejich správný význam, jsem rezignoval a začal se to učit anglicky - ať už jde o systémy letadel, nebo třeba tu psychologii. Ani se mi nechtělo věřit jak snadno to pak šlo - člověk to prostě bere tak jako když se to učí poprvé - věcem dává jméno, jen holt v jiném jazyce. Fakt jsem si tu teorii celkem užil (a nakonec i ve výsledcích trumfnul sebevědomé anglány, hehe ;o)

Skytravel: ;o))) Srandičky

Dider: Netjets je životní styl...je teď pro ně úplně ideální doba, je velkej zájem o tenhle typ lítání, nakupují letadla jak zběsilí a nabírají piloty. Oni mají úplně úžasný zázemí, lítání těch bizjetů je prostě nádhera ;) Nejenom z pilotního hlediska, ale i to všechno kolem - destinace, rostering, množství základen, podpora a zázemí...Ti kluci co se tam letos dostali maji navíc výcvik bohatší o spoustu lítání na ruku, kupuje se pro ně novej sim Embraera...je to prostě paráda.
Ale faktem je, že bez "brejkování života" to bohužel nejde...ono obecně kolem letadel to v tomhle ohledu vyžaduje dost velký odříkání ;)

Držím palce všem co se do toho budou chtít pustit, netJets tenhle rok pravděpodobně ještě min. jeden nábor u OAT dělat budou. A samozřejmě rád pomůžu a zodpovím jakékoliv dotazy, je toho strašně moc ;)


Odpovědět