Statický vs. celkový tlak

Odpovědět
Direct Law
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 50
Registrován: 16. 04. 2010, 18:29
Oblíbené typy letadel: A380, B747
Pohlaví: muž
Bydliště: AMS
Stav: Offline

Statický vs. celkový tlak

Příspěvek od Direct Law »

Jaký je rozdíl mezi statickým a celkovým tlakem? Cituji z Wikipedie: "....K měření celkového a statického tlaku používáme Pitot-statickou (Prandtlovu) trubici, která je většinou umístěna v přední části letadla nebo na křídle, aby byla pokud možno v neovlivněném proudu vzduchu....".

Pokud je měřím stejně, musejí přece být stejné, nebo ne? Díky.


bubo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 482
Registrován: 14. 06. 2005, 14:09
Stav: Offline

Re: Statický vs. celkový tlak

Příspěvek od bubo »

http://en.wikipedia.org/wiki/Pitot_tube
staci listovat tamtez, obrazek vpravo nahore. Nebo jakakoliv ucebnice Aerodynamiky pro piloty - i kdyz ona je to spis mechanika letu nez aerodynamika

Direct Law
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 50
Registrován: 16. 04. 2010, 18:29
Oblíbené typy letadel: A380, B747
Pohlaví: muž
Bydliště: AMS
Stav: Offline

Re: Statický vs. celkový tlak

Příspěvek od Direct Law »

Teď v tom mám ještě větší zmatek... :-( Myslel jsem, že Pitotkou se měří tlak dynamický... Mohl bys to, prosím, nějak jednoduše vysvětlit? Díky.

bubo
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 482
Registrován: 14. 06. 2005, 14:09
Stav: Offline

Re: Statický vs. celkový tlak

Příspěvek od bubo »

dynamicky tlak nemuzus zmerit, muzes zmerit staticky a celkovy.

Tragedie_v_JZD
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 731
Registrován: 01. 01. 2007, 22:39
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Statický vs. celkový tlak

Příspěvek od Tragedie_v_JZD »

http://sk.wikipedia.org/wiki/Pitotova_trubica tady k tomu je hezký obrázek

Pitotstatická trubice slouží k měření statického a celkového tlaku. Jejich odečtením vyjde tlak dynamický.

Celkový tlak je tlak, který na tebe/letadlo působí (představ si, že vystrčíš hlavu z jedoucího auta. tlak vzduchu, který ti působí (ofukuje) na hlavu, je tlak celkový).

Statický tlak je tlak naměřený v místě, kde by ta hlava nebyla ofukována (a tedy tlak vzduchu v daném místě, neovlivněný tím pohybem jako takovým).


františek dobrota
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 580
Registrován: 09. 01. 2007, 20:26
Stav: Offline

Re: Statický vs. celkový tlak

Příspěvek od františek dobrota »

Pitotka snímá pouze celkový,Prandtlova(pitot-statická) celkový a statický tlak.Dynamický tlak(rozdíl celkového a statického) měří rychloměr...

Direct Law
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 50
Registrován: 16. 04. 2010, 18:29
Oblíbené typy letadel: A380, B747
Pohlaví: muž
Bydliště: AMS
Stav: Offline

Re: Statický vs. celkový tlak

Příspěvek od Direct Law »

Supr, díky všem za objasnění, teď už tomu rozumím :thumbup:

Ace2
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 527
Registrován: 23. 06. 2007, 14:38
Stav: Offline

Re: Statický vs. celkový tlak

Příspěvek od Ace2 »

Jo tohle je častý omyl v chápání studentů co která sonda měří a trochu záludná otázka v testech. Pitotka má sice u většiny lidí asociaci s rychloměrem, tedy tlakem dynamickým. Pravda je ovšem jak bylo řečeno měří tlak celkový a dynamický je pak výsledkem rozdílu tvořeným v rychloměru, nebo popřípadě v nějakém aerometrickém zařízení s digitálním výstupem pro moderní přistroje.

Ještě více to začně mít zajímavé v případech zablokování jednoho ze senzorů a průvodních jevů v různých fázích letu. Také oblíbené otázky.


Odpovědět