COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Kde sehnat levné letenky, tipy na prodejce.
Odpovědět
Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5371
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od Globik »

Zakládám toto vlákno, protože kromě ČSA a Wizz tu podle mě nic není.

MOL předpokládá, že v dubnu i květnu nebudou lítat. Tím je jaksi o krok před ostatními aerolinkami. (Je samozřejmě otázkou, zda to není mediálně vděčný výkřik do tmy aneb reklama zadarmo.) Když se ale podívám na tristní odletovou/příletovou tabuli na LKPR, tak to moc optimismu nedává. Btw.Star Alliance ani jeden let.
Rovnou bych si dovolil přihřát svoji polívčičku: Máme letenky od UA, metal UA/LX. Nevím, jak to přesně bylo před 10 lety, kdy byl nad většinou Evropy uzavřen vzdušný prostor, zda se člověk mohl vzdát celé cesty nebo zda musel akceptovat část cesty (kamarádka měla letenku z Malty do Prahy a skončila v jižní Itálii). Ale předpokládám správně, že pokud mě aerolinka nebude schopna dopravit až do Prahy, musí mi vrátit peníze? Voucher s platností třeba 1 rok je pro mě OK.


persona
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2118
Registrován: 24. 05. 2008, 12:26
Bydliště: BRQ
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od persona »

Chtěl jsem založit něco podobného. Předpokládám, že se zde mohou vést i vášnivé polemiky nejen o rušení linek, ale i celkovém dopadu na aerolinky a následnou podobu letecké dopravy, mediální hysterie spjaté s virem, chaotičností boje a nekompetentnosti vlád různých zemí apod.? :-) Když včera v lokálním Lidlu měli po deseti dnech mé oblíbené italské špagety a ovesné vločky, spadla mi na 3 vteřiny omylem při výběru pak choi ze Španělska šála z obličeje a okamžitě na mě vystartovala žena z ostrahy a strčila mi s nataženou rukou svou legitimaci před oči. :-) Blázinec.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2870
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od Fabo »

Globik píše:MOL předpokládá, že v dubnu i květnu nebudou lítat. Tím je jaksi o krok před ostatními aerolinkami. (Je samozřejmě otázkou, zda to není mediálně vděčný výkřik do tmy aneb reklama zadarmo.) Když se ale podívám na tristní odletovou/příletovou tabuli na LKPR, tak to moc optimismu nedává. Btw.Star Alliance ani jeden let.


Jo, je to tristni, zejmena pro ty, co jsou nekde pryc, a snazi se dostat domu. Nechtel bych byt na jejich miste.

Co se tyce uzemneni, tak OS a SN uz jsou, do konce dubna +-, stejne tak LO. AY vetsinu linek rusi od 1.4. ale neco by melo zustat, stejne tak AF a KL nechavaji prozatim nejake linky v existenci...

no bude to zajimave. Doufejme ze nasi "domace" aerolinky preziji.

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4016
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od whiskey »

ja len dufam, ze mi bude mat luftwaffe z coho vratit moje beer tokens za zrusene lety :-s

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5371
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od Globik »

Možná jsem blbej a někde mi něco uniká, ale pokud ne, tak je někde nějaký systémový zmatek:
- Matrix nabízí na dnešek spojení HNL-PRG v rámci Star Alliance se 3 přestupy ve 3 verzích. Přískok do Prahy je vždy z ZRH, operováno Air Canada, let AC 6801 (s odletem z HNL 25.3. je přílet PRG 27.3.).
- Flightstats, FR24 ani Flightaware let AC 6801 neznají.
- Google (vyhledávač) tvrdí, že ten let AC 6801 existuje a zmiňuje se o něm třeba web flight-status.info (ten ovšem tvrdí, že to létá ve středu a v neděli)
- Na webu LKPR dnes ani zítra na příletu takový let není, ani jiný z ZRH.


Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2870
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od Fabo »

Systemovy zmatek.

Nekdo zrusil LX let ale z nejakeho duvodu nebyl formalne zruseny na prodej v systemu souvisejici codeshare let.

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1319
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od Petr31 »

whiskey píše:ja len dufam, ze mi bude mat luftwaffe z coho vratit moje beer tokens za zrusene lety :-s


Tady je reakce na dotaz... :D
https://www.airways.cz/zprava/lufthansa ... sene-lety/

whiskey
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4016
Registrován: 17. 08. 2007, 12:03
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od whiskey »

Petr31 píše:Tady je reakce na dotaz... :D
https://www.airways.cz/zprava/lufthansa ... sene-lety/

To vtedy vypli moznost pre predajcov refundovat plosne v systeme, uz je to zase zapnute nazad (sledujem vlakno na tuto temu na FT), tusim od utorka.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5371
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od Globik »

No koukám, že bude ještě veselo...
K tomu jsem si dnes ráno uvědomil, že jsem letenky na prázdniny z určitého zaplatil ne Visou, ale Mastercardem, kde velmi ořezali cestovní pojištění, včetně pojištění storna. Kdyby nevyšel refund od aerolinky ani reklamace nedodané služby, chtěl jsem to zkusit přes cestovní pojištění.

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4247
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od prodejce »

Už jsem nějakou dobu v důchodu, o čemž jsem vás ani nestihl informovat, nicméně teď se udělalo přeci jen trochu více volného času než obvykle :) takže i když vám již nemohu poskytnout žádné praktické informace z prodejny, tak to, co se stalo v posledních týdnech, si přeci jen zaslouží alespoň okomentovat pár slovy.

Že se fyzicky dožiju „konce světa“ jsem tak nějak čekal. Že letecká doprava je hypertrofovaná a v rozsahu, do kterého narostla v posledním desetiletí zcela neudržitelná, to bylo zřejmé a zcela evidentní již delší dobu. Nicméně jsem spíše čekal, že to celé dojede na komplikace ekologické, energentické, politické. V horizontu deseti let či tak nějak. Že to ale dojede na obdobu španělské chřipky, a to de facto najednou, přes noc, to jsem fakt nečekal.

V první řadě tedy pár slov k vracení peněz za letenky, které se zde na fóru probírá:

jste naivní.

Představa, že dostanete zpět peníze za letenky, které máte nakoupené dopředu, nebo snad i za již zrušené lety, je zcela lichá. I když nemám aktuální provozní info a ani se po něm už nepídím, a na Flyertalk nechodím, tak si přesto dovolím vyjádřit se k tomu alespoň ex cathedra, jen na základě svojí minulé zkušenosti: okno, ve kterém šlo alespoň některé letenky refundovat a dostat peníze zpět, je už zavřené. Jinými slovy: prachy jsou v čudu. Pokud jste dostali místo peněz nějaký voucher, doporučuji k němu zakoupit (či spíše v dnešních dnech doma vyrobit), pěkný rámeček.

Připomeňme si jen v obecných konturách, jak fungují krachy leteckých společností:

Pokud dojdou letecké společnosti peníze, veškerý hodnotný a použitelný majetek se převede na „nástupce“ této letecké společnosti (na nějaké nové IČO) a opuštěná dluhová skořápka se předá insolvenčnímu správci k likvidaci. Součástí této dluhové skořápky jsou i vaše letenky, které máte nakoupeny. Tedy se budete moci přihlásit do insolvenčního řízení (i když asi i tento obor dozná v budoucnu změn), ve kterém insolvenční správce bude na internetu dražit zbylé balíky kancelářského papíru, rychlovarné konvice, popřípadě plastové modely letadel, které zůstaly stát na letištních přepážkách zkrachovalé letecké společnosti. Výtěžek těchto dražeb si potom vyplatí insolvenční správce sám sobě jako úhradu za vykonanou insolvenční správu. Toto je obecný model, který fungoval jak u Swissairu, Malevu, Air Berlin a dalších. Respektive – ukažte mi jeden případ ztráty likvidity letecké společnosti, kdy se vracely peníze za letenky. Neznám.

A prachy jsou v čudu nejen na vaší straně, ale i na straně aerolinek. Biliony, které aerolinky v posledním desetiletí vydělaly, jsou už dávno vyvedeny do kapes investorů a žádný bilionový polštář, který by minulé zisky umožnil použít na roční vydržování aerolinek na zemi prostě neexistuje. Tento polštář mají maximálně tak GDSy , ale letecké společnosti rozhodně ne.

V současné situaci tedy lze očekávat, že se letecké společnosti nějak nenápadně přejmenují stejně, jako se kdysi zkrachovalý Swissair přejmenoval na Swiss, přičemž se zároveň změní i IČO a letenky, které máte, si budete moci od nové firmy zakoupit později znovu. Pokud to ovšem vůbec bude v budoucnu aktuální.

Na otázku budoucího vývoje sice nikdo na světě nezná odpověď a je to věštění z křišťálové koule, nicméně vaše příspěvky zde na fóru mi přijdou přemrštěně optimistické. Seděl jsem zrovna na prodejně v okamžiku, kdy v New Yorku narazilo první letadlo do WTC, seděl jsem zrovna na prodejně, když zkrachovali Lehman Brothers, a jsem docela rád, že při vyhlášení zákazu vycestovat z ČR jsem již na prodejně neseděl, protože by mi bývala konečně praskla ona pověstná žilka. To, co se děje teď je nesrovnatelné, jak s první válkou v Zálivu a s navazující ropnou krizí, je to nesrovnatelné s islandskou sopkou, jejíž jméno odmítám vyspelovat a vůbec, je to nesrovnatelné s čímkoliv, protože to, co se děje teď, není už ani tak otázkou ekonomiky, či politiky, je to již spíše otázka filosofická, což již z principu obecného značí tragédii.

Uvažovat o tom, zda v srpnu půjdou proletět v lednu zakoupené letenky, mi za daných okolností připadne přinejmenším předčasné.

Dovolte mi vyjmenovat tři hlavní obory cestovního ruchu:

1) nejméně ohrožené je hotelnictví, i když i v tomto oboru se nyní odehrává planetární tragédie. Jenže baráky zůstanou stát a dají se do budoucna alespoň částečně využít jinak, ať už v rámci nárůstu domácího cestovního ruchu, nebo třeba jako nájemní bydlení apod.

2) lodní produkt – známý též pod názvem „cruises“. Tento obor cestovního ruchu považuji nejen za nejvíce ohrožený, ale spíše již za zaniklý. Výletní lodě – jak se ukázalo - nelze použít ani jako plovoucí nemocnice, ani jako ubytovny pro bezdomovce, maximálně snad jako plovoucí hřbitovy. Vůbec si tedy nedovedu představit, že by si kdy ještě někdo v budoucnu koupil cruise. Tam je prostě konec. Všechny ty supermoderní, krásné výletní lodě, mohou rovnou najet na pláž v Bangladéši a rozebrat, protože než se znovuobjeví poptávka po výletních plavbách, tak ty stávající existující lodě už stejně budou rezavé. Cruises jsou dnes tedy již jen historickou vzpomínkou.

3) letecká doprava – v těchto dnech ještě s otazníkem, ale spíše bez výhledu. V rozsahu, který jsme znali z desátých let 21. století se už letecká doprava nevrátí nikdy. Tedy alespoň z mého pohledu. Jsou tu sice segmenty, které stále vyžadují komerční leteckou dopravu a budou jí vyžadovat i do budoucna – ať už je to těžba ropy, nebo těžba čehokoliv, dále se bude i nadále válčit, což kupodivu v jisté míře vyžaduje i komerční osobní dopravu, bude tu i nadále diplomatická výměna, kterou je nepohodlné a drahé řešit výhradně vládními chartery, budou lítat doktoři, inženýři a další nepostradatelní, ale to je záležitost doopravdy jen horních deseti tisíc. Pokud tedy bude komerční letecká doprava obnovena, tak – dle mého armchair opinion - někde v objemech ze šedesátých či sedmdesátých let minulého století. Slova jako mileage run a podobné, můžeme zapomenout, to už je také historická záležitost.

A vůbec, budete mít jiné starosti.

Jen pro ilustraci: k dnešnímu dni a vlastně během čtrnácti dnů byla definitivně vyřešena otázka paralelní dráhy na pražském letišti. Je též vyřešena otázka letiště v Českých Budějovicích a mimo jiné skončila i Světová letenková válka, která se vedla mezi Aerolinkami, GDSy a Zákazníky, jak jsem o ní psal v jiném vlákně, přičemž tato válka skončila bez vítězů - a jakmile skončí nějaká válka bez vítěze, už z obecného principu to značí tragédii.

Za těchto okolností si proto nějak nedovedu představit, že by v září ještě existovaly letecké společnosti ve formátu, jaký mají dnes a pod stejným IČO. Uvědomte si, že žijeme v době, kdy se během čtrnácti dnů patrně podaří najít bydlení pro bezdomovce (!!!), žijeme v době, kdy se internet začal používati k něčemu jinému, než je reklama a porno, žijeme v době, kdy Greta zmizela přes noc a marxismus-leninismus najednou nemá po sto padesáti letech k dnešku již co říci, žijeme v době, kdy se opět ukázalo, že jediný životaschopný společenský útvar jsou národní státy, žijeme v době, kdy jsou a budou zavřené hranice.

Takže to je vše, přátelé. That's all Folks!

Obrázek

Yirina
Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
Autorka Nejlepšího trip reportu 2013, vítězka kategorie Po přistání... 2013
Příspěvky: 740
Registrován: 02. 09. 2003, 22:47
Oblíbené typy letadel: Tu154, Il62
Pohlaví: žena
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od Yirina »

Díky za neradostné čtení.

RadekFM
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 644
Registrován: 24. 08. 2006, 08:40
Bydliště: OSR
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od RadekFM »

Nesmysl, krize byli, jsou a budou. Jen to bude trvat než se to zase postaví na nohy. Vsadím podělanou roušku na to že v roce 2030 budeme znovu lítat STN za 10€.

beardie
Vedoucí kabiny
Vedoucí kabiny
Příspěvky: 958
Registrován: 08. 10. 2011, 18:58
Bydliště: BRQ
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od beardie »

prodejce píše:2) lodní produkt – známý též pod názvem „cruises“. Tento obor cestovního ruchu považuji nejen za nejvíce ohrožený, ale spíše již za zaniklý.
s touto castou nesuhlasim, niekedy na buduci rok, ked vsetko odoznie, by som vobec nemal problem na plavbu ist znova

prodejce
Prodejce
Prodejce
Příspěvky: 4247
Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
Bydliště: na vejminku
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od prodejce »

beardie píše:
prodejce píše:2) lodní produkt – známý též pod názvem „cruises“. Tento obor cestovního ruchu považuji nejen za nejvíce ohrožený, ale spíše již za zaniklý.
s touto castou nesuhlasim, niekedy na buduci rok, ked vsetko odoznie, by som vobec nemal problem na plavbu ist znova


Nemá cenu se hádat, neboť můj příspěvek byl čistě názorový, nicméně musím konstatovat, že na beardieho výrok se přesně hodí jeden biblický citát, který uvedu pouze odkazem: Matouš 5:3

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1319
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od Petr31 »

beardie píše:
prodejce píše:2) lodní produkt – známý též pod názvem „cruises“. Tento obor cestovního ruchu považuji nejen za nejvíce ohrožený, ale spíše již za zaniklý.
s touto castou nesuhlasim, niekedy na buduci rok, ked vsetko odoznie, by som vobec nemal problem na plavbu ist znova


Já souhlasím se vším co PRODEJCE napsal...položím ti kontrolní otázku? Kdo ty lodě bude několik měsíců a možná i let někde kotvit a za astronomických nákladů udržovat s nejistým výsledkem, že vše se v dobré obrátí? Vycházím z předpokladu, že měsíční částky na provoz jsou závratné, rejdaři ty lodě jen provozují, nicméně v pozadí budou nějaké patřičně silné finanční skupiny. A co taková skupina udělá, když jedna z větví jejich byznysu přestane snášet zlatá vejce? Prostě ji uříznou, aby minimalizovali škody...a možná ty skupiny těch větví co budou řezat budou teď mít daleko víc...Odpoledne jsem četl, že do řady českých cestovek už se nejde ani dotelefonovat.....je mi líto lidí, kteří se nechali nalákat na first minute...nedostanou zpátky nic.

PS:
Mě by třeba teď zajímalo, z čeho bude MOL platit leasingy celý tý svojí gigantický flotily, než hodí ručník do ringu...přece to nebude s investory sanovat ze svého...


Odpovědět