COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Kde sehnat levné letenky, tipy na prodejce.
Odpovědět
flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od flyingblue »

Sedmdesata leta nepamatuju, nicmene momentalne jsme ve stavu “pockame a uvidime”.

Sam mam vsazeno na jeden let Delty, kde mi dnes potvrdili plny refund, jeden prebookovany let KLM na listopad a jeden let KLM, ktery je pojisten s 20% spoluucasti (akce byla zrusena, ted se rozhoduju, zda uplatnim pojisteni nebo se budu handrkovat). K tomu mam jeden let se Swissem placeny kreditni kartou s pojistenim (kveten do Miami - kdo by nechtel doprostred pekla umirajicich duchodcu, ze?).

Kolegum uz BAcka poskytly plny refund (penize jsou zpet) a nekolik jich vyfakoval cesky narodni dopravce.

Jak bude vypadat novy trh s letenkami, nevime, v kazdem pripade bude jiny a skoro si troufam tvrdit, ze probehne dalsi vlna konsolidace. U nekterych subjektu se zcela jiste nevyplati prevadet assety na novy subjekt a u jinych dojde (minimalne castecne) ke zestatneni. Pokud bych mel ve vyse uvedenem kontextu vsadit, vsadim v Evrope na narodni sampiony ve velkych statech (BA, Lufthansa, Air France/KLM) a na prepravce ze Zalivu, Aeroflot, cinske spolecnosti za cenu zestatneni a nucene konsolidace a jednoho z Japoncu (ktery sezere druheho).


zennie
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 141
Registrován: 21. 07. 2009, 21:29
Bydliště: Praha->Čína->Japonsko
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od zennie »

Odpoledne jsem četl, že do řady českých cestovek už se nejde ani dotelefonovat.....je mi líto lidí, kteří se nechali nalákat na first minute...nedostanou zpátky nic.


Jestli to nebude tím, že je sobota ;)

Že "do řady českých cestovek se už ani nejde dovolat" je zkratkovitá zpráva formátu "šokující novinový titulek", realita je trochu odlišná. Jedna ze dvou asociací (AČCKA) sdružující české CA a CK (a především CA) vyzvala k tomu, aby všechny CK/CA na následující dva týdny zavřely, aby byl stát nucen se zabývat jejich žádostmi o pomoc, protože jednání mezi asociacemi a MMR zatím nepřineslo výsledky, které si asociace představovala. Druhá z asociací (ACK ČR), zastupující jen CK, a to většinu na českém trhu, se vůči tomuto postupu okamžitě zásadně ohradila s tím, že odmítá, aby z klientů byli děláni rukojmí.

A ad "nedostanou zpátky nic" - každá CK na českém trhu je ze zákona pojištěna proti úpadku, navíc 50M garanční fond se blíží naplnění. Samozřejmě, krachy CA a CK budou a zda pojištění a garanční fond dokážou škody pokrýt, to je věc, o které se dá debatovat (v této chvíli asi bez jasného závěru), ale "nedostanou zpátky nic" je poněkud silné a zavádějící prohlášení.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5906
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Online

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od Globik »

Ad Zennie: Občas se ukáže, jak je tu kdo soudný. Že se někam z důvodu silného převisu počtu volajících oproti kapacitě linek a volaného personálu nejde dovolat, podle někoho znamená, že nikdo nic nedostane. A přesně jak píšeš, zájezdy jsou pojištěny podle zákona a na rozdíl od jiných druhů předplacených služeb většina lidí dostane alespoň něco.

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5906
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Online

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od Globik »

beardie píše:
prodejce píše:2) lodní produkt – známý též pod názvem „cruises“. Tento obor cestovního ruchu považuji nejen za nejvíce ohrožený, ale spíše již za zaniklý.
s touto castou nesuhlasim, niekedy na buduci rok, ked vsetko odoznie, by som vobec nemal problem na plavbu ist znova

To "ked vsetko odoznie" je docela klíčové. Plavby se prodávaly i více než rok dopředu. Důvodem byly různé slevové nebo bonusové akce, ale i výběr konkrétní kabiny (kdo dřív přijde, ten dřív mele). Dnes nikdo neví, co bude za měsíc, natož za čtvrt roku a vůbec ne za rok. Rejdaři počítali s penězi (alespoň se zálohou) i rok dopředu. To nyní nebude, rok předem by si to koupil jen blázen a peníze jim budou chybět. SARS a prasečí chřipka nějak odešly, ale teď to vypadá na dlouhou dobu a možná i nové vlny.
Dalším problémem je rychlý vývoj nákazy a reakcí vlád na něj. Výsledkem je třeba "uvěznění" lidí na Diamond Princess nebo mnoho bludných Holanďanů - lodě nechce nikdo přijmout do přístavů. Kolik se najde lidí, kteří půjdou do takovéto nejistoty? Navíc: Dovedeš si třeba představit, že jsi na lodi se dvěma hyperaktivními dětmi a dostanete příkaz nevylézat z kajuty? V lepším případě (když sis koupil kajutu s balkonem) skočíš do moře, ve vnitřní kajutě se z Tebe stane buď blázen nebo vrah.

michal4
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 345
Registrován: 17. 03. 2017, 18:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od michal4 »

Je tu hezká ironie. Prodejce tvrdí, že aerolinky naše peníze za letenky za půl roku už dávno prožraly, čili že fungují jako klasické letadlo :mrgreen: To je myslím stylové :-bd


RadekFM
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 654
Registrován: 24. 08. 2006, 08:40
Bydliště: OSR
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od RadekFM »

tak to je jasné, že nedrží rezervu aby pak mohli vyplátit chudáky když to celé půjde do kytek :)

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5906
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767, Cessna 208
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Stav: Online

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od Globik »

RadekFM píše:tak to je jasné, že nedrží rezervu aby pak mohli vyplátit chudáky když to celé půjde do kytek :)

Někdo si možná myslí, že peníze za letenky má aerolinka na běžném účtě a vybere je teprve v den letu, aby za ně koupila palivo a vyplatila personál.

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od Petr31 »

zennie píše:
Odpoledne jsem četl, že do řady českých cestovek už se nejde ani dotelefonovat.....je mi líto lidí, kteří se nechali nalákat na first minute...nedostanou zpátky nic.


Jestli to nebude tím, že je sobota ;)

Že "do řady českých cestovek se už ani nejde dovolat" je zkratkovitá zpráva formátu "šokující novinový titulek", realita je trochu odlišná. Jedna ze dvou asociací (AČCKA) sdružující české CA a CK (a především CA) vyzvala k tomu, aby všechny CK/CA na následující dva týdny zavřely, aby byl stát nucen se zabývat jejich žádostmi o pomoc, protože jednání mezi asociacemi a MMR zatím nepřineslo výsledky, které si asociace představovala. Druhá z asociací (ACK ČR), zastupující jen CK, a to většinu na českém trhu, se vůči tomuto postupu okamžitě zásadně ohradila s tím, že odmítá, aby z klientů byli děláni rukojmí.

A ad "nedostanou zpátky nic" - každá CK na českém trhu je ze zákona pojištěna proti úpadku, navíc 50M garanční fond se blíží naplnění. Samozřejmě, krachy CA a CK budou a zda pojištění a garanční fond dokážou škody pokrýt, to je věc, o které se dá debatovat (v této chvíli asi bez jasného závěru), ale "nedostanou zpátky nic" je poněkud silné a zavádějící prohlášení.


Zdravím všechny......sobotou to fakt nebude.....neb v cestovním ruchu se za normální situace pracuje prakticky nonstop:
Namátkou INVIA Volejte Po-Ne 9-18 hod na 226 000 600 a třeba Canaria Travel So - Ne tel.provoz 10.00 - 18.00)

Kdo už pobočku na ty 2 týdny zavřel nebo ne je otázka...nemyslím si ale že za 2 týdny vypukne ráj na zemi a pobočky opět otevřou. Co by totiž prodávaly? Poletí někdo sofort do Španělska, Francie nebo do Itálie na dovču? Nehrnul bych se ani za Globíkem na Havaj.....bohužel....No a pojištění proti krachu CK? To bude bitva právníků a hlavně nepředpokládám, že by tam zcela logicky nebyla výluka na force majeure..Takže nadále zůstávám velkým pesimistou a jsem velice rád, že jsem si letos cestu kolem světa zase nekoupil :lol:

A protože nejsem diplomat, a v cestovním ruchu taky nedělám, tak tak můžu jako vesničan říkat na plnou hubu co si myslím......stejně jako ty.
Kloním se nadále na stranu PRODEJCE a možná to bude ještě větší rána pro mezinárodní turistiku, než i sám předpověděl.

zennie
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 141
Registrován: 21. 07. 2009, 21:29
Bydliště: Praha->Čína->Japonsko
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od zennie »

Děkuji za vysvětlení, jak to v cestovním ruchu, kde nepracuješ, (podle tebe) funguje. V první řadě Invia ani není cestovka ale CA. Dále, jak CA, tak CK současně masivně redukují stavy a zachování víkendového provozu se dá stěží předpokládat. Jinou namátkou zase z CK, se kterými pracuji, nemá běžně víkendový provoz nikdo (nepočítám nouzové linky).

Že za dva týdny vypukne ráj na zemi nikdo netvrdí. Věř ale nebo ne, práce v CK obnáší i jiné věci než prodávat sofort zájezdy do Španělska a Itálie. Ostatně, pokud si ten můj příspěvek, který cituješ, přečteš ještě jednou a pořádně, tak se dozvíš, že důvodem není to, že by nebylo co dělat (ale spíše opak).

Pojištění proti úpadku se překvapivě vztahuje na úpadek CK, důvod je irelevantní, bez ohledu na to, co předpokládáš. Jak bys chtěl ostatně chtěl v tuto chvíli prokázat, že třeba za pokles prodejů podzimních zájezdů může vyšší moc?

A nejsem si vědom, že bych jakkoli rozporoval to, co psal prodejce, tudíž nerozumím "klonění se na jeho stranu".

michal4
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 345
Registrován: 17. 03. 2017, 18:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od michal4 »

Globik píše:
RadekFM píše:tak to je jasné, že nedrží rezervu aby pak mohli vyplátit chudáky když to celé půjde do kytek :)

Někdo si možná myslí, že peníze za letenky má aerolinka na běžném účtě a vybere je teprve v den letu, aby za ně koupila palivo a vyplatila personál.

Vida, někdo tu nepochopil ironii a paralelu k letadlu :mrgreen:

krakra
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 288
Registrován: 06. 01. 2013, 09:39
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od krakra »

prodejce píše:Už jsem nějakou dobu v důchodu, o čemž jsem vás ani nestihl informovat, nicméně teď se udělalo přeci jen trochu více volného času než obvykle :) takže i když vám.
.......

Za těchto okolností si proto nějak nedovedu představit, že by v září ještě existovaly letecké společnosti ve formátu, jaký mají dnes a pod stejným IČO. Uvědomte i, žijeme v době, kdy se opět ukázalo, že jediný životaschopný společenský útvar jsou národní státy, žijeme v době, kdy jsou a budou zavřené hranice.

Takže to je vše, přátelé. That's all Folks!

Obrázek



Tak je tu otázka:
Proč by s eto jako vše nemělo časem vrátiti do normálu!?, jasně nemusí se to vracet do stavu roku 2019-2020. Pořád je to jenom chřipka, sice agresivnější, ale chřipka. První měsíce po chřipce budou slabší, protože dost lidí bude bez práce, tak bude i menší ochota cestovat, ale že by byl až totální krach, tomu nevěřím.
Ty lodě, zvané cruises - podle mě to bude záležet na tom, zda bude zájem jet na dovolenou na lodi.

S čím souhlasím, že krachnou letecké společnosti, no a co, až se to otřepe, založí se nové a bude se létat vesele dál, cestovky to samé.

Neviděl bych to nijak moc katastroficky.

RadekFM
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 654
Registrován: 24. 08. 2006, 08:40
Bydliště: OSR
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od RadekFM »

Přesně, je to jenom o mentalitě lidí, a lidi zapomínají. Takže za pár let se bude zase lítat jako o život dokud nedojde ropa finálně.

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od HighFlyer »

Dovolim si sdilet jeden nejatejmy graf. Objem leteckeho provozu z dlouhodobeho pohledu. (Je to graf nabizene kapacity, trosku skoda, ze to neni pocet prepravenych cestujicich, ten by byl jeste relevantnejsi. Urcite nekde existuje, ale nechce se mi ho vyhledavat).

Ta obdobi vyznacena srafovanou elipsou jsou dve velke krize. Prvni v letech 2001-2004 prisla po 11. zari. Druha pak po vypuknuti globalni ekonomicke krize v roce 2008. Jak je z grafu videt, objem letecke dopravy se za nejakou dobu dostal na puvodni uroven pred krizi a nasledoval dalsi rust. To same se delo po ruznych ropnych socich i v obdobich drivejsich, nez zachycuje graf (ten zacina az v roce 1996). Nekolik aerolinek zkrachuje, trh se procisti, zkonsoliduje, a zase prijdou novi dopravci. A ti prezivsi navysi kapacitu.

Navrat objemu provozu na uroven pred krizi trval po 11. zari zhruba 3 roky. A po padu globalni ekonomiky v roce 2008 to slo jeste rychleji (necele 2 roky). Netroufnu si ted odhadnout, jak hluboko objem provozu padne letos a pristi rok, ale urcite to bude vetsi pad nez pri poslednich dvou krizich. A uz vubec si netroufnu odhadovat, kdy (a jestli vubec) se objem vrati na predkrizovou uroven. Mozna za 5 let, mozna za 10 let, mozna nikdy. Nicmene neocekavam věčný Armagedon, ktery zde ve sve tradicni zapšklosti, kterou ma za svoji zivotni filosofii, odprezentoval prodejce.

reboundelipses.jpg
reboundelipses.jpg (144.29 KiB) Zobrazeno 6770 x

HighFlyer
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4077
Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od HighFlyer »

Dalsi graf pro dnesni den, aneb o cem prodejce nepise, kdyz hovori o bilionech vyvedenych do kapes investoru. (Ja mu to nevycitam, on o tom nechce a nemuze psat ani mluvit z principu, ktereho se dlouhodobe drzi).

Je to srovnani financni kondice tech nejvetsich aerolinek. A kdyz se podivame na low-cost vs. tradicni dopravci, je ten obrazek do oci bijici.
Modre sloupce vyjadruji pocet tydnu, na ktere ma aerolinka hotovost. Lufthansa ma cash na 17 tydnu, Air France na 14, IAG 31. Oproti tomu Ryanair na 106, easyJet na 53 a Wizz Air dokonce na 144. Spatne je na tom Norwegian (9 tydnu), tam se projevuje zapojeni do aktivit nekompatibilnich s LCC modelem (dalkova flotila a dalkove lety) a jiste i tragicky spatna rozhodnuti v minulosti (jejich argentinske dobrodruzstvi).

To srovnani je jeste markantnejsi ve prospech nizkonakladovych aerolinek (dokonce i ve prospech Norwegian), kdyz se podivame na ty fialove sloupce. Ty znazornuji potrebu hotovosti na tyden. U koho jsou tyto sloupce nejdelsi a u koho nejkratsi? Cele by to bylo jeste zajimavejsi, kdyby se ta potreba hotovosti prepocitala na nejakou jednotku (napr. na sedacku z celkove nabizene kapacity nebo na jedno letadlo), ale nejak se mi do toho nechce (co treba jvoj?).

liquidity.jpg
liquidity.jpg (24.31 KiB) Zobrazeno 6756 x

jvoj
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 754
Registrován: 20. 03. 2010, 18:40
Oblíbené typy letadel: B737, 787, Všechny Embraery, ATR42/72
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: COVID - rušení linek, vratky peněz apod.

Příspěvek od jvoj »

Na přání HighFlyera zběžně jen ten největší kontrast - LH a FR, je to dělené výsledky za rok 2019, bráno z výročních zpráv.

Obrázek

Poznámky ode mě:

1. nejagresivnější ULCC, tedy FR a W6, kromě toho, že přežijí dost dlouho, tak by absolutně neměli mít právo na jakýkoliv bail-out, jelikož ten jim byl v posledních desetiletích průběžně předplácen všemožnými skrytými dotacemi, ať už ve formě neplacení letištních poplatků, přímých a nepřímých dotací pod různými kreativními jmény apod.
2. Jejich efekt je krásně vidět na tom prvním grafu, co sdílel HighFlyer, naprosto nepřirozený růst kapacity v posledních 10ti letech, který absolutně nereflektuje nějaký zdravý růst poptávky. I snižování nákladů na sedačku má svojí hranici, ta byla bohužel překročena a to, co v posledních letech ULCC nazývali "Snižováním nákladů na sedačku" bych přejmenoval na "zvyšování dotací na sedačku".
3. Svojí slabinu to ale ukázalo teď, respektive v následujících letech, jak zmiňoval John Grant - plnění přepálené kapacity záviselo na non-business "ancillary passengers", kteří teď dost dlouho předpokládám nebudou létat v takové míře, zatím co létání za prací se snad vrátí do normálu rychleji. Takže teď holt budeme mít v Evropě tři ****le naprosto zbytečných letadel, což bude mít za následek (podle mě) buď ten zdravý scénář, že prostě zůstanou na zemi a letecké společnosti začnou trochu více fungovat na tržních principech, nebo se prohloubí ten clusterf*ck a ULCCs se budou dotovat ještě víc.

UPDATE: Koukám, že minimálně v té tabulce mám pravopisné chyby. Omlouvám se za ně, strávil jsem s tím minimum času.


Odpovědět