Už jsem nějakou dobu v důchodu, o čemž jsem vás ani nestihl informovat, nicméně teď se udělalo přeci jen trochu více volného času než obvykle
takže i když vám již nemohu poskytnout žádné praktické informace z prodejny, tak to, co se stalo v posledních týdnech, si přeci jen zaslouží alespoň okomentovat pár slovy.
Že se fyzicky dožiju „konce světa“ jsem tak nějak čekal. Že letecká doprava je hypertrofovaná a v rozsahu, do kterého narostla v posledním desetiletí zcela neudržitelná, to bylo zřejmé a zcela evidentní již delší dobu. Nicméně jsem spíše čekal, že to celé dojede na komplikace ekologické, energentické, politické. V horizontu deseti let či tak nějak. Že to ale dojede na obdobu španělské chřipky, a to de facto najednou, přes noc, to jsem fakt nečekal.
V první řadě tedy pár slov k vracení peněz za letenky, které se zde na fóru probírá:
jste naivní.
Představa, že dostanete zpět peníze za letenky, které máte nakoupené dopředu, nebo snad i za již zrušené lety, je zcela lichá. I když nemám aktuální provozní info a ani se po něm už nepídím, a na Flyertalk nechodím, tak si přesto dovolím vyjádřit se k tomu alespoň ex cathedra, jen na základě svojí minulé zkušenosti: okno, ve kterém šlo alespoň některé letenky refundovat a dostat peníze zpět, je už zavřené. Jinými slovy: prachy jsou v čudu. Pokud jste dostali místo peněz nějaký voucher, doporučuji k němu zakoupit (či spíše v dnešních dnech doma vyrobit), pěkný rámeček.
Připomeňme si jen v obecných konturách, jak fungují krachy leteckých společností:
Pokud dojdou letecké společnosti peníze, veškerý hodnotný a použitelný majetek se převede na „nástupce“ této letecké společnosti (na nějaké nové IČO) a opuštěná dluhová skořápka se předá insolvenčnímu správci k likvidaci. Součástí této dluhové skořápky jsou i vaše letenky, které máte nakoupeny. Tedy se budete moci přihlásit do insolvenčního řízení (i když asi i tento obor dozná v budoucnu změn), ve kterém insolvenční správce bude na internetu dražit zbylé balíky kancelářského papíru, rychlovarné konvice, popřípadě plastové modely letadel, které zůstaly stát na letištních přepážkách zkrachovalé letecké společnosti. Výtěžek těchto dražeb si potom vyplatí insolvenční správce sám sobě jako úhradu za vykonanou insolvenční správu. Toto je obecný model, který fungoval jak u Swissairu, Malevu, Air Berlin a dalších. Respektive – ukažte mi jeden případ ztráty likvidity letecké společnosti, kdy se vracely peníze za letenky. Neznám.
A prachy jsou v čudu nejen na vaší straně, ale i na straně aerolinek. Biliony, které aerolinky v posledním desetiletí vydělaly, jsou už dávno vyvedeny do kapes investorů a žádný bilionový polštář, který by minulé zisky umožnil použít na roční vydržování aerolinek na zemi prostě neexistuje. Tento polštář mají maximálně tak GDSy , ale letecké společnosti rozhodně ne.
V současné situaci tedy lze očekávat, že se letecké společnosti nějak nenápadně přejmenují stejně, jako se kdysi zkrachovalý Swissair přejmenoval na Swiss, přičemž se zároveň změní i IČO a letenky, které máte, si budete moci od nové firmy zakoupit později znovu. Pokud to ovšem vůbec bude v budoucnu aktuální.
Na otázku budoucího vývoje sice nikdo na světě nezná odpověď a je to věštění z křišťálové koule, nicméně vaše příspěvky zde na fóru mi přijdou přemrštěně optimistické. Seděl jsem zrovna na prodejně v okamžiku, kdy v New Yorku narazilo první letadlo do WTC, seděl jsem zrovna na prodejně, když zkrachovali Lehman Brothers, a jsem docela rád, že při vyhlášení zákazu vycestovat z ČR jsem již na prodejně neseděl, protože by mi bývala konečně praskla ona pověstná žilka. To, co se děje teď je nesrovnatelné, jak s první válkou v Zálivu a s navazující ropnou krizí, je to nesrovnatelné s islandskou sopkou, jejíž jméno odmítám vyspelovat a vůbec, je to nesrovnatelné s čímkoliv, protože to, co se děje teď, není už ani tak otázkou ekonomiky, či politiky, je to již spíše otázka filosofická, což již z principu obecného značí tragédii.
Uvažovat o tom, zda v srpnu půjdou proletět v lednu zakoupené letenky, mi za daných okolností připadne přinejmenším předčasné.
Dovolte mi vyjmenovat tři hlavní obory cestovního ruchu:
1) nejméně ohrožené je hotelnictví, i když i v tomto oboru se nyní odehrává planetární tragédie. Jenže baráky zůstanou stát a dají se do budoucna alespoň částečně využít jinak, ať už v rámci nárůstu domácího cestovního ruchu, nebo třeba jako nájemní bydlení apod.
2) lodní produkt – známý též pod názvem „cruises“. Tento obor cestovního ruchu považuji nejen za nejvíce ohrožený, ale spíše již za zaniklý. Výletní lodě – jak se ukázalo - nelze použít ani jako plovoucí nemocnice, ani jako ubytovny pro bezdomovce, maximálně snad jako plovoucí hřbitovy. Vůbec si tedy nedovedu představit, že by si kdy ještě někdo v budoucnu koupil cruise. Tam je prostě konec. Všechny ty supermoderní, krásné výletní lodě, mohou rovnou najet na pláž v Bangladéši a rozebrat, protože než se znovuobjeví poptávka po výletních plavbách, tak ty stávající existující lodě už stejně budou rezavé. Cruises jsou dnes tedy již jen historickou vzpomínkou.
3) letecká doprava – v těchto dnech ještě s otazníkem, ale spíše bez výhledu. V rozsahu, který jsme znali z desátých let 21. století se už letecká doprava nevrátí nikdy. Tedy alespoň z mého pohledu. Jsou tu sice segmenty, které stále vyžadují komerční leteckou dopravu a budou jí vyžadovat i do budoucna – ať už je to těžba ropy, nebo těžba čehokoliv, dále se bude i nadále válčit, což kupodivu v jisté míře vyžaduje i komerční osobní dopravu, bude tu i nadále diplomatická výměna, kterou je nepohodlné a drahé řešit výhradně vládními chartery, budou lítat doktoři, inženýři a další nepostradatelní, ale to je záležitost doopravdy jen horních deseti tisíc. Pokud tedy bude komerční letecká doprava obnovena, tak – dle mého armchair opinion - někde v objemech ze šedesátých či sedmdesátých let minulého století. Slova jako mileage run a podobné, můžeme zapomenout, to už je také historická záležitost.
A vůbec, budete mít jiné starosti.
Jen pro ilustraci: k dnešnímu dni a vlastně během čtrnácti dnů byla definitivně vyřešena otázka paralelní dráhy na pražském letišti. Je též vyřešena otázka letiště v Českých Budějovicích a mimo jiné skončila i Světová letenková válka, která se vedla mezi Aerolinkami, GDSy a Zákazníky, jak jsem o ní psal v jiném vlákně, přičemž tato válka skončila bez vítězů - a jakmile skončí nějaká válka bez vítěze, už z obecného principu to značí tragédii.
Za těchto okolností si proto nějak nedovedu představit, že by v září ještě existovaly letecké společnosti ve formátu, jaký mají dnes a pod stejným IČO. Uvědomte si, že žijeme v době, kdy se během čtrnácti dnů patrně podaří najít bydlení pro bezdomovce (!!!), žijeme v době, kdy se internet začal používati k něčemu jinému, než je reklama a porno, žijeme v době, kdy Greta zmizela přes noc a marxismus-leninismus najednou nemá po sto padesáti letech k dnešku již co říci, žijeme v době, kdy se opět ukázalo, že jediný životaschopný společenský útvar jsou národní státy, žijeme v době, kdy jsou a budou zavřené hranice.
Takže to je vše, přátelé. That's all Folks!