DAF666 píše:Jochanan píše:Spíš by mě od zasvěcených účastníků zajímalo, jaká vidí rizika v tom, když je někdo "affilák". Myslel jsem, že když je letenka vystavena, tak tam moc rizik nevidím.
pridavam se k dotazu - pokud mam e-ticket number, existuji i v teto chvili nejaka rizika nebo se veskera vase debata tyka doby od zaplaceni zakaznikem do doby vystaveni letenky?
Je to hodně individuální, nicméně obecně o lze o těchto rizicích říct zhruba toto:
Riziko chybné informace zákazníkovi
Protože non-iata agent nemusí splňovat vlastně vůbec žádná odborná kritéria (jsou i tací co neumí pracovat s gds a dělají rezervace přes web), tak je riziko, že zákazníkovi navykládá blbosti, ten se na to spolehne a následně když si např. zařídí a zaplatí ubytování, tak zjistí, že letenku nemá, a nebo za vyšší cenu. Prodejce se prostě vymluví za změnu nebo platnost tarifů. A smůlu má kdo? Cestující.
Riziko zpožděné informace zákazníkovi
U letenek jsou na všechno hodně krátké termíny, rychlost předání informací je tedy klíčová. jakmile je mezi iata agentem a cestujícím další mezičlánek tak je to komplikace, která může mít za následek, že se něco nestihne a odnese to kdo? cestující.
Riziko platby
Zprostředkovatel v prodeji letenek, non-iata agent, to je činnost dost náročná na cash flow. Obraty jsou velké a marže minimální. Tok peněz je jasný: zákazník - non-iata agent - iata agent - airline. Občas se holt stane, že non-iata agent za vystavenou letenku nezaplatí, ačkoliv peníze od zákazníka vyinkasoval. A nebo jeho zákazníkem je firma, které dává na fakturu, ta mu nezaplatí, on to nezaplatí dál, a vzniká klasická druhotná platební neschopnost. Jenže iata agent za tu vystavenou letenku prostě zaplatit musí. Vážení, nevím jaká platební morálka platí ve vašem oboru, ale v oboru prodeje letenek je to ve vzahu k airlies maso. Nezaplatím za vystavené letenky v den splatnosti (platby každý týden) a druhý den příjdu bez diskuse o právo letenky vystavovat, což je v podstatě stop podnikání. Výjimkou je jen chyba na straně banky při převodu peněz. Ale zpět k otázce. Iata agent zaplatit musí, čeká tedy na peníze a ty nepříjdou. Iata agent má dilema, co s tím. Reálná úvaha je, již vystavené letenky následně zrušit, refundovat. I když většina tarifů je restriktivních, tak mnohé ještě refundovatelné alespoň zčásti jsou. Lepší je dostat zpět část než nic. Iata agent není povinen nezaplacené letenky sponzorovat. A doplatí na to kdo? Cestující.
Tohle není žádná hluboká analýza, určitě je těch rizik víc...