Stránka 1 z 2

Jednosměrné lety

Napsal: 29. 10. 2013, 22:32
od Boltn
Může mi někdo problému znalej objasnit důvod proč jsou jednosměrné lety stejně nebo ještě dražší než lety obousměrné ? Nějak mi to nejde dohlavy :crazy:

Re: Jednosměrné lety

Napsal: 29. 10. 2013, 23:34
od dider
Protože u cenového modelu síťových aerolinek se v hojné míře uplatňuje cenová diskriminace tj ocenění stejného produktu jinou cenou dle cílové skupiny nebo času nákupu. Bežné lidi to často u letenek šokuje, ale principiálně je to stejné jako studentská sleva.

3rd degree price discrimination – charging different prices depending on a particular market segment, e.g. age profile, income group, time of use

Tady je to celkem detailně vysvětlené:

http://en.wikipedia.org/wiki/Price_discrimination

Airlines and other travel companies use differentiated pricing regularly, as they sell travel products and services simultaneously to different market segments. This is often done by assigning capacity to various booking classes, which sell for different prices and which may be linked to fare restrictions. The restrictions or "fences" help ensure that market segments buy in the booking class range that has been established for them. For example, schedule-sensitive business passengers who are willing to pay $300 for a seat from city A to city B cannot purchase a $150 ticket because the $150 booking class contains a requirement for a Saturday night stay, or a 15-day advance purchase, or another fare rule that discourages, minimizes, or effectively prevents a sale to business passengers.
Notice however that in this example "the seat" is not really always the same product. That is, the business person who purchases the $300 ticket may be willing to do so in return for a seat on a high-demand morning flight, for full refundability if the ticket is not used, and for the ability to upgrade to first class if space is available for a nominal fee. On the same flight are price-sensitive passengers who are not willing to pay $300, but who are willing to fly on a lower-demand flight (say one leaving an hour earlier), or via a connection city (not a non-stop flight), and who are willing to forgo refundability.
On the other hand, an airline may also apply differential pricing to "the same seat" over time, e.g. by discounting the price for an early or late booking (without changing any other fare condition). This could present an arbitrage opportunity in the absence of any restriction on reselling. However, passenger name changes are typically prevented or financially penalized by contract.
Since airlines often fly multi-leg flights, and since no-show rates vary by segment, competition for the seat has to take in the spatial dynamics of the product. Someone trying to fly A-B is competing with people trying to fly A-C through city B on the same aircraft. This is one reason airlines use yield management technology to determine how many seats to allot for A-B passengers, B-C passengers, and A-B-C passengers, at their varying fares and with varying demands and no-show rates.
With the rise of the Internet and the growth of low fare airlines, airfare pricing transparency has become far more pronounced. Passengers discovered it is quite easy to compare fares across different flights or different airlines. This helped put pressure on airlines to lower fares. Meanwhile, in the recession following the September 11, 2001, attacks on the U.S., business travelers and corporate buyers made it clear to airlines that they were not going to be buying air travel at rates high enough to subsidize lower fares for non-business travelers. This prediction has come true, as vast numbers of business travelers are buying airfares only in economy class for business travel.
There are sometimes group discounts on rail tickets and passes. This may be in view of the alternative of going by car together.

Re: Jednosměrné lety

Napsal: 30. 10. 2013, 00:14
od prodejce
Ve stručnosti: vydělá se tak ve finále víc peněz. Já jsem byl dlouho zastáncem rozumnějších OW tarifů - někde na úrovni 55% prvního fullflex tarifu ve struktuře a klidně podhozeného o 1 knihovací třídu níž, ale poslední dobou už si myslím to samé co airlines: že to "nemá cenu". Jednosměrná letenka do WAW s OK stojí 12000. A jsou lidi co si to koupí...

Re: Jednosměrné lety

Napsal: 30. 10. 2013, 01:04
od flyingblue
prodejce píše:Ve stručnosti: vydělá se tak ve finále víc peněz. Já jsem byl dlouho zastáncem rozumnějších OW tarifů - někde na úrovni 55% prvního fullflex tarifu ve struktuře a klidně podhozeného o 1 knihovací třídu níž, ale poslední dobou už si myslím to samé co airlines: že to "nemá cenu". Jednosměrná letenka do WAW s OK stojí 12000. A jsou lidi co si to koupí...


Nema cenu bojovat proto, abys mel nakonec mene penez :-)

Re: Jednosměrné lety

Napsal: 31. 10. 2013, 11:23
od Boltn
Díky za odpověď to už celkem chápu a ještě jeden dotaz ohledně cen co mi taky není moc jasný když dám příklad co jsou teď lety z LAX -LHR -MAN za 12 proč když vynechám segment LHR - MAN je to o x tisíc dražší ?Na to přece se tahle politika cenění vztahovat nemůže nebo se pletu ? Bylo by pro aerolinky lepší to místo zaplnit jiným cestujícím který zaplatí víc ne ?

Re: Jednosměrné lety

Napsal: 31. 10. 2013, 11:29
od hafi
opět to samé, LAX-LHR je přímý let, za což je spoustu lidí ochotno zaplatit více než za let s přestupem např LAX-JFK-LHR.

Na trase LAX-MAN je to ale již let s přestupem, jistě existuje i spousta jiných společností, které nabízejí let LAX-MAN s jedním přestupem někde, možná i něco lítá přímo (v případě MAN konkrétně na této trase ne, ale jinde ano), tedy je nutno nasadit nižší cenu. (Jinými slovy, cena letenek je taková, kolik je zákazník ochoten zaplatit a příliš nesouvisí s náklady).

Re: Jednosměrné lety

Napsal: 31. 10. 2013, 11:56
od micaello
Je to velmi zvlastni politika, no.
Treba kdyz jsem ted hledal PRG-BCN.. Zpatecka s CSA za 3000,-/os v urcite terminy. Ale pokud jsem chtel jiny, tak se cena splhala treba i na 7000,-. Tak jsem si rikal, ze bych letel tam s CSA a zpet s Vuelingem (navic v lepsi odletovy cas), a ono ouha, jednosmerka z CSA za takrka 12000,-, Vueling jednosmer stejna cena, jako bych u nej kupoval zpatecku (tzn. z BCN do PRG jednosmer za 74EUR, ale zas den, kdy potrebuju do BCN ma Vueling letenku za skoro 200EUR). Takze se mi ve vysledku nejvic oplati koupit zpatecku s CSA za 3k a k tomu jednosmer s Vuelingem za 74EUR a holt CSA poleti z BCN s volnou sedackou :-@

Re: Jednosměrné lety

Napsal: 31. 10. 2013, 13:15
od creyman
Pokud koupíš zpátečku s ČSA a poletíš tam s ČSA a zpět s Vueling, tak je to bez problémů.
Pokud, ale by byla varianta tam s Vuelingem a zpět s ČSA narazíš na podobný problém týkající se "zvláštní cenové politiky". Řeknou ti, že nebyl proletěn první segment a letenka jako celek je zrušená.

Re: Jednosměrné lety

Napsal: 31. 10. 2013, 13:36
od micaello
To nastesti vim (diky tomuhle foru :thumbup: )

Re: Jednosměrné lety

Napsal: 31. 10. 2013, 18:22
od Globik
Je to nelogické stejně jako např.ceny některých věcí a příslušenství do nich. Extrém jsou např.inkoustové tiskárny Lexmark, které někdy včetně 2 cartridgí stojí méně než ty 2 cartridge. Cenová politika prostě není logická a vždy jde o tom jak na zákazníkovi vydělat, jak to jde. Přijde Ti logická letenka za 1 cent? Přijde Ti logické, že si koupíš v supermarketu 1 flašku vína a když chceš 2, zaplatíš za ně stejně?

Re: Jednosměrné lety

Napsal: 01. 11. 2013, 07:47
od pumuklgr
Jj, s těmi carttigemi si trefil hřebíček ms hlavičku. Potom by možná ještě někdo zkušený by mohl vysvětlit, proč u lowcostu, když koupím jen jeden směr, tak cena je “normální“. Dík.

Re: Jednosměrné lety

Napsal: 01. 11. 2013, 10:53
od flyingblue
pumuklgr píše:Jj, s těmi carttigemi si trefil hřebíček ms hlavičku. Potom by možná ještě někdo zkušený by mohl vysvětlit, proč u lowcostu, když koupím jen jeden směr, tak cena je “normální“. Dík.


Protoze hrajou jinou hru :-)

Re: Jednosměrné lety

Napsal: 01. 11. 2013, 18:35
od velpa.66
Boltn píše:Může mi někdo problému znalej objasnit důvod proč jsou jednosměrné lety stejně nebo ještě dražší než lety obousměrné ? Nějak mi to nejde dohlavy :crazy:


Já tomu taky nerozumím ,ale myslím si že to je konkurencí.
Proč BA prodává bezproblémů jednosměrné letenky za normální cenu(polovinu běžné zpáteční)
na letech po Evropě,LH po Německu a např. po krachu Malevu i mezi BUD a Německem.
KLM na letech mezi AMS a LCY.(Tam jsem kupoval denní zpátečku za cca 130,- euro,jeden směr za polovinu)
Nebude to tím že jim na těchto linkách konkurují lowcost (teda kromě toho LCY)?

Re: Jednosměrné lety

Napsal: 01. 11. 2013, 19:12
od happyna
Jak rika Globik, v cenove politice je tezky hledat nejakou logiku.

Re: Jednosměrné lety

Napsal: 01. 11. 2013, 19:57
od flyingblue
happyna píše:Jak rika Globik, v cenove politice je tezky hledat nejakou logiku.


Logiku to ma. Obvykle je to nastaveno tak, ze ten, co to nastavuje, veri (sic!), ze mu nastaveny model vynese maximalni zisk :-)

A vira i hory prenasi :-)