Zrovna čtu http://zdopravy.cz/novy-airbus-a321lr-z ... ekal-9914/ a opět mi to připomnělo jednu otázku: pro jakou trasu se uvádí maximální dolet? Např. kvůli jetsteramu je výrazný rozdíl v rychlostech směrem na východ a na západ, a tedy i jak daleko letadlo doletí. Plus samozřejmě počasí, jiná rychlost větru podle zeměpisné šířky, atd. Je pak výrobcem udávaný dolet "nejdelší možný za ideálních podmínek a správným směrem", nebo "reálný, pro obousměrný let"?
A s tím souvisí - jaký dolet potřebujeme, aby se mohlo létat kolem Země jedním směrem? Něco jako non-stop AKL-LHR, jedním směrem přes Asii oceán, druhým směrem nad Amerikou? (great circle distance je cca 11.500 mil = 18.500km, ale jak se to v tom právě projeví jetstream / počítání doletu)?
(Teda ne že by AirNZ o něčem takovém veřejně uvažoval, to jen Qantas pořád mluví o SYD/MEL-LHR, a tam by to nejspíš smysl nemělo.)
Jak se udává dolet?
-
- Cestující Economy (low-cost)
- Příspěvky: 63
- Registrován: 04. 07. 2010, 12:30
- Bydliště: Tauranga
- Stav: Offline
Re: Jak se udává dolet?
vit.spinka:
Tak z logiky věci se dolet samozřejmě udává BEZ vlivu jet streamu, proč by to mělo být jinak? Prostě kolik letadlo doletí v nulové rychlosti větru Jet stream si při plánování trasy započte až provozovatel/posádka.
Tak z logiky věci se dolet samozřejmě udává BEZ vlivu jet streamu, proč by to mělo být jinak? Prostě kolik letadlo doletí v nulové rychlosti větru Jet stream si při plánování trasy započte až provozovatel/posádka.