koniec A380?

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
zbozivulekral
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 414
Registrován: 14. 01. 2018, 11:42
Oblíbené typy letadel: 787
Pohlaví: muž
Bydliště: LKTB
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: koniec A380?

Příspěvek od zbozivulekral »

Souhlas s Petrem. A380 je výplod unijní fantasmagorie, jejímž jediným cílem bylo (aspoň v něčem) trumfnout 747.


Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: koniec A380?

Příspěvek od Alvin »

Výroba sice končí, ale těch 200+ ks bude brázdit nebe ještě dobrých 10 let, za což jsem rád. To letadlo je po technické stránce unikát srovnatelný s Concordem a zároveň velký posun oproti 747 o čemž svědčí počet objednávek 300+ vs 100+ (za dobu souběžného prodeje).

Za koncem výroby A380 není jen tolik zmiňovaná horší ekonomika provozu (šlo by řešit podobně jako re-engined A330, B777, A320, B737...), ale právě jeho obrovská kapacita. Fungující business case pro ní našli jen Emirates disponující jediným hubem s omezeným počtem RWY a tudíž slotů. Četl jsem kdysi analýzu, že plně obsazená (myšleno cca 550-600pax) má A380 srovnatelný seat-mile-cost jako 777-300ER. A co teprve A380-900 pro kterou je od počátku vývoje v polovině 90-let optimalizované křídlo.... ta by měla ekonomiku možná ještě lepší než nejnovější typy 787 či 350. Jenže kdo dokáže naplnit a v rozumném čase naboardovat 700+ pax? Možná ta doba jednou přijde... někde v Asii...nastupovat se bude 6 mosty najednou z obou stran letadla apod. Jde jenom optimalizaci. Pokud je ze strany trhu poptávky, technické řešení se vždycky najde.

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: koniec A380?

Příspěvek od Petr31 »

Alvin píše:Výroba sice končí, ale těch 200+ ks bude brázdit nebe ještě dobrých 10 let, za což jsem rád. To letadlo je po technické stránce unikát srovnatelný s Concordem a zároveň velký posun oproti 747 o čemž svědčí počet objednávek 300+ vs 100+ (za dobu souběžného prodeje).

Za koncem výroby A380 není jen tolik zmiňovaná horší ekonomika provozu (šlo by řešit podobně jako re-engined A330, B777, A320, B737...), ale právě jeho obrovská kapacita. Fungující business case pro ní našli jen Emirates disponující jediným hubem s omezeným počtem RWY a tudíž slotů. Četl jsem kdysi analýzu, že plně obsazená (myšleno cca 550-600pax) má A380 srovnatelný seat-mile-cost jako 777-300ER. A co teprve A380-900 pro kterou je od počátku vývoje v polovině 90-let optimalizované křídlo.... ta by měla ekonomiku možná ještě lepší než nejnovější typy 787 či 350. Jenže kdo dokáže naplnit a v rozumném čase naboardovat 700+ pax? Možná ta doba jednou přijde... někde v Asii...nastupovat se bude 6 mosty najednou z obou stran letadla apod. Jde jenom optimalizaci. Pokud je ze strany trhu poptávky, technické řešení se vždycky najde.


...dovolím si kacířsky tvrdit, že co se týče budoucího provozování A380, přes zbytkovou životnost stávajících letadel v řádu desítek let, můžou být velryby uzemněny klidně přes noc. Stačí, aby přišla další palivová....jiná krize (katastrofa - myslím že QANTAS jí byl blízko s motorem) a je vymalováno. Vzpomeňte na dobu, kdy z každé americké vesnice lítaly do hubů proudové commutery CRJ-200.A dávno dolítaly....a lítají Dášeny, protože moderní turbopropy lítají za hubičku a jsou téměř stejně rychlé...Vzpomínáte na konec A340? Zlepšila se kvalita motorů, prodloužily ETOPSy a dvoumotorové A330 a B777 je převálcovaly.

A co se týče EMIRATES....patří šejkům, nikdo nebude řešit žádnou nepovolenou státní podporu, takže tam je můžou udržet při životě....věřím, že jim Airbus dává slušný bakšiš za to, že jim EMIRATES velrybí projekt neposlal ke dnu....Nepřekvapilo by mě, kdyby je měli za polovic, no nekupte to :lol: :lol: :lol:

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: koniec A380?

Příspěvek od Alvin »

Petr31 píše:Dovolím si přihodit subjektivní názor do pranice. Zatímco úspěšný Dreamliner se narodil u Boingů :D v Americe, kde se drželi možná i díky zkušenostem a zdravějšímu podnikatelskému prostředí při zdi, pominu-li moderní materiály a z nich vyplývající problémy....namátkou akumulátory,
tak Veryba A380 se narodila v socialismem a dotacemi zamořené Evropě, možná pod heslem dohnat a předehnat a je z toho megaprůser, který musel Airbus sanovat prostřednictvím A350 a A330 Neo. Jen připomenu, že z podobné dílny je podobný megaprůser zvaný Eurofighter..... :ymdevil:


Souhlasím s tebou, že tvůj názor je čistě subjektivní a doporučuji si k danému tématu něco nastudovat. :) Třeba minulé i aktuálně probíhají spory u WTO.
Ohledně státních subvencí si nemají Boeing a Airbus co vyčítat. Ty biliónové úlevy pro Boeing Everett a Charleston nejsou nic jiného než dotace. Boeing má dobrou polovinu příjmů z armádních zakázek divize Boeing Defense&Space. A tzv. block-counting, což je způsob jakým Boeing rozpouští do účetnictví ztráty spojený s vývojem a výrobou nových programů je podstatně méně průhledný oproti Airbusu. Ztráta spojená s vývojem a výrobou prvních x-set kusů 787 byla masivní a srovnatelná s programem A380.

Ať se nám to líbí nebo ne, bez dotací by ani Boeing ani Airbus nebyli tam kde jsou teď. Nejsem zarytým fanouškem ani jednoho výrobce, pouze fanouškem letadel. Jako takový nejsem moc nadšený z postupné unifikace, kdy všechna nová letadla vypadají víceméně stejně.
Když se za oknem terminálu objeví 747 nebo 380 (obzvlášť na letišti velikosti LKPR) tak si ně lidi přes sklo ukazují prstem, jsou to koráby a vzbuzují obdiv podobně, jako kdysi lidé vítali v přístavech velké záoceánské lodi. :thumbup:

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: koniec A380?

Příspěvek od Alvin »

Petr31 píše:...dovolím si kacířsky tvrdit, že co se týče budoucího provozování A380, přes zbytkovou životnost stávajících letadel v řádu desítek let, můžou být velryby uzemněny klidně přes noc. Stačí, aby přišla další palivová....jiná krize (katastrofa - myslím že QANTAS jí byl blízko s motorem) a je vymalováno. Vzpomeňte na dobu, kdy z každé americké vesnice lítaly do hubů proudové commutery CRJ-200.A dávno dolítaly....a lítají Dášeny, protože moderní turbopropy lítají za hubičku a jsou téměř stejně rychlé...Vzpomínáte na konec A340? Zlepšila se kvalita motorů, prodloužily ETOPSy a dvoumotorové A330 a B777 je převálcovaly.

A co se týče EMIRATES....patří šejkům, nikdo nebude řešit žádnou nepovolenou státní podporu, takže tam je můžou udržet při životě....věřím, že jim Airbus dává slušný bakšiš za to, že jim EMIRATES velrybí projekt neposlal ke dnu....Nepřekvapilo by mě, kdyby je měli za polovic, no nekupte to :lol: :lol: :lol:


A340 je dobrý příklad. Z dnešního pohledu těžce neekonomické letadlo poslední kusy vyrobené 2010 a přesto v roce 2018 bylo v provozu 159 letadel z vyrobených 377 ks. To není tak špatné, že?
A případ letu QF32 spíš potvrdil, že čtyři motory jsou lepší než dva, když jeden ztratíte. Certifikace ETOPS je moc pěkná věc, ale čtyři motory jsou lepší :D


Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: koniec A380?

Příspěvek od Petr31 »

Alvin píše:
Petr31 píše:...dovolím si kacířsky tvrdit, že co se týče budoucího provozování A380, přes zbytkovou životnost stávajících letadel v řádu desítek let, můžou být velryby uzemněny klidně přes noc. Stačí, aby přišla další palivová....jiná krize (katastrofa - myslím že QANTAS jí byl blízko s motorem) a je vymalováno. Vzpomeňte na dobu, kdy z každé americké vesnice lítaly do hubů proudové commutery CRJ-200.A dávno dolítaly....a lítají Dášeny, protože moderní turbopropy lítají za hubičku a jsou téměř stejně rychlé...Vzpomínáte na konec A340? Zlepšila se kvalita motorů, prodloužily ETOPSy a dvoumotorové A330 a B777 je převálcovaly.

A co se týče EMIRATES....patří šejkům, nikdo nebude řešit žádnou nepovolenou státní podporu, takže tam je můžou udržet při životě....věřím, že jim Airbus dává slušný bakšiš za to, že jim EMIRATES velrybí projekt neposlal ke dnu....Nepřekvapilo by mě, kdyby je měli za polovic, no nekupte to :lol: :lol: :lol:


A340 je dobrý příklad. Z dnešního pohledu těžce neekonomické letadlo poslední kusy vyrobené 2010 a přesto v roce 2018 bylo v provozu 159 letadel z vyrobených 377 ks. To není tak špatné, že?
A případ letu QF32 spíš potvrdil, že čtyři motory jsou lepší než dva, když jeden ztratíte. Certifikace ETOPS je moc pěkná věc, ale čtyři motory jsou lepší :D


...s těmi motory nesouhlasím...článek máš dole. Dvojmotorák na zbývající 1 motor doletí hravě co je potřeba, čtyřmotorák může ztratit jen jeden...ztratí-li 2 motory (stačí hejno ptáků) a nechtěl bych být na palubě....proto jsou čtyřmotoráky méně ekonomické ve srovnání třeba s B777....ta je hravě válcuje...pokud teda po ní nestřílí BUKem.....známá pravda říká, 2 motory, 2 problémy, zatímco 4 motory, 4 problémy :lol:
Jo a A330 bylo vyrobeno přes 1300ks, vs 377ks A340.....
https://www.aeroweb.cz/clanky/4377-ctyr ... -na-ustupu

„A380 je svou definicí neekonomické letadlo. Alespoň pokud nejste dotovaná státní společnost,“ prohlásil v roce 2013 Richard Anderson, generální ředitel Delta Air Lines.

a ještě jeden článek:
http://www.planes.cz/cs/article/100508/2-nebo-4

atr
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 134
Registrován: 05. 09. 2004, 15:36
Stav: Offline

Re: koniec A380?

Příspěvek od atr »

Nejsem z oboru, takže možná napíšu bludy. Někde jsem četl, že křídlo A380 je dimenzované na verzi 900 a snad 1000 a proto nemá optimální parametry ta 800. Představuji si to něco jako A318 ?
Dále prý v Číně ve velkým staví letiště a tam by se jim za pár let možná hodila i na verze 1000. Nedivil bych se, kdyby koupili licenci / "vyvinuli" kopii a s úspěchem to provozovali tak, jak to bylo původně navrženo.

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: koniec A380?

Příspěvek od Petr31 »

atr píše:Nejsem z oboru, takže možná napíšu bludy. Někde jsem četl, že křídlo A380 je dimenzované na verzi 900 a snad 1000 a proto nemá optimální parametry ta 800. Představuji si to něco jako A318 ?
Dále prý v Číně ve velkým staví letiště a tam by se jim za pár let možná hodila i na verze 1000. Nedivil bych se, kdyby koupili licenci / "vyvinuli" kopii a s úspěchem to provozovali tak, jak to bylo původně navrženo.


...co provedou číňani, to nevím :D Přečti si u kafe oba články, pokud jsi chodil na fyziku aspoň na základce, určitě to pochopíš, zvlášť ten druhý článek z planes je super :D

Night fly
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3039
Registrován: 13. 05. 2005, 09:25
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: koniec A380?

Příspěvek od Night fly »

Petr31 píše:B777....ta je hravě válcuje...pokud teda po ní nestřílí BUKem.....


No ono je ve finale celkem jedno, jestli se strili BUKem po 777 nebo z Su-15 po 747. Vysledek je tentyz :twisted:

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: koniec A380?

Příspěvek od Petr31 »

Night fly píše:
Petr31 píše:B777....ta je hravě válcuje...pokud teda po ní nestřílí BUKem.....


No ono je ve finale celkem jedno, jestli se strili BUKem po 777 nebo z Su-15 po 747. Vysledek je tentyz :twisted:


:D :D :D

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: koniec A380?

Příspěvek od Alvin »

Petr31 píše:
Alvin píše:
Petr31 píše:...dovolím si kacířsky tvrdit, že co se týče budoucího provozování A380, přes zbytkovou životnost stávajících letadel v řádu desítek let, můžou být velryby uzemněny klidně přes noc. Stačí, aby přišla další palivová....jiná krize (katastrofa - myslím že QANTAS jí byl blízko s motorem) a je vymalováno. Vzpomeňte na dobu, kdy z každé americké vesnice lítaly do hubů proudové commutery CRJ-200.A dávno dolítaly....a lítají Dášeny, protože moderní turbopropy lítají za hubičku a jsou téměř stejně rychlé...Vzpomínáte na konec A340? Zlepšila se kvalita motorů, prodloužily ETOPSy a dvoumotorové A330 a B777 je převálcovaly.

A co se týče EMIRATES....patří šejkům, nikdo nebude řešit žádnou nepovolenou státní podporu, takže tam je můžou udržet při životě....věřím, že jim Airbus dává slušný bakšiš za to, že jim EMIRATES velrybí projekt neposlal ke dnu....Nepřekvapilo by mě, kdyby je měli za polovic, no nekupte to :lol: :lol: :lol:


A340 je dobrý příklad. Z dnešního pohledu těžce neekonomické letadlo poslední kusy vyrobené 2010 a přesto v roce 2018 bylo v provozu 159 letadel z vyrobených 377 ks. To není tak špatné, že?
A případ letu QF32 spíš potvrdil, že čtyři motory jsou lepší než dva, když jeden ztratíte. Certifikace ETOPS je moc pěkná věc, ale čtyři motory jsou lepší :D


...s těmi motory nesouhlasím...článek máš dole. Dvojmotorák na zbývající 1 motor doletí hravě co je potřeba, čtyřmotorák může ztratit jen jeden...ztratí-li 2 motory (stačí hejno ptáků) a nechtěl bych být na palubě....proto jsou čtyřmotoráky méně ekonomické ve srovnání třeba s B777....ta je hravě válcuje...pokud teda po ní nestřílí BUKem.....známá pravda říká, 2 motory, 2 problémy, zatímco 4 motory, 4 problémy :lol:
Jo a A330 bylo vyrobeno přes 1300ks, vs 377ks A340.....
https://www.aeroweb.cz/clanky/4377-ctyr ... -na-ustupu

„A380 je svou definicí neekonomické letadlo. Alespoň pokud nejste dotovaná státní společnost,“ prohlásil v roce 2013 Richard Anderson, generální ředitel Delta Air Lines.

a ještě jeden článek:
http://www.planes.cz/cs/article/100508/2-nebo-4


Článek na planes je opravdu zábavný a ještě lepší diskuze pod ním. Musím uznat, že autor patří do skupiny zdatných manipulátorů jak míchá fakta a polopravdy.
Prohlášení ředitele Delty mě nepřekvapuje, jelikož Delta žádnou A380 nikdy neobjednala jednoduše proto, že nezapadá do jejich ekonomického modelu. Určitě vygoogluješ i prohlášení Tima Clarka, kde blahořečí A380 a jak skvěle jim vyhovuje, když jí objednali přes 100ks...

Ano A330 se vyrobilo zdaleka víc než A340 a to tu ani nikdo nezpochybňoval. Reagoval jsem pouze na tvůj odhad že "můžou být velryby uzemněny klidně přes noc." Nebudou, stejně jako nebyly přes noc uzemněné ty A340 i když barel ropy stál 100 USD, pořád jich lítá polovina vyrobených kusů a to i u evropských aerolinek, které snad z ropných dotací podezřívat nebudeš.

Ale zpět k tématu, A380 by nemusela nutně končit pokud by ze strany trhu přišla dostatečná poptávka a ze strany výrobce alespoň A380plus, když né rovnou A380neo:
https://leehamnews.com/2017/07/05/a380p ... -analysis/

Stručné shrnutí druhé části analýzy, která je bohužel na placené části toho webu:
The A380Plus improvements makes the A380 competitive on Cash Operating seat mile Costs with the Boeing 777-9.
The problem on how to fill the 70% larger A380 remains. It needs other solutions.

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: koniec A380?

Příspěvek od Petr31 »

Alvin píše:
Petr31 píše:
Alvin píše:
A340 je dobrý příklad. Z dnešního pohledu těžce neekonomické letadlo poslední kusy vyrobené 2010 a přesto v roce 2018 bylo v provozu 159 letadel z vyrobených 377 ks. To není tak špatné, že?
A případ letu QF32 spíš potvrdil, že čtyři motory jsou lepší než dva, když jeden ztratíte. Certifikace ETOPS je moc pěkná věc, ale čtyři motory jsou lepší :D


...s těmi motory nesouhlasím...článek máš dole. Dvojmotorák na zbývající 1 motor doletí hravě co je potřeba, čtyřmotorák může ztratit jen jeden...ztratí-li 2 motory (stačí hejno ptáků) a nechtěl bych být na palubě....proto jsou čtyřmotoráky méně ekonomické ve srovnání třeba s B777....ta je hravě válcuje...pokud teda po ní nestřílí BUKem.....známá pravda říká, 2 motory, 2 problémy, zatímco 4 motory, 4 problémy :lol:
Jo a A330 bylo vyrobeno přes 1300ks, vs 377ks A340.....
https://www.aeroweb.cz/clanky/4377-ctyr ... -na-ustupu

„A380 je svou definicí neekonomické letadlo. Alespoň pokud nejste dotovaná státní společnost,“ prohlásil v roce 2013 Richard Anderson, generální ředitel Delta Air Lines.

a ještě jeden článek:
http://www.planes.cz/cs/article/100508/2-nebo-4


Článek na planes je opravdu zábavný a ještě lepší diskuze pod ním. Musím uznat, že autor patří do skupiny zdatných manipulátorů jak míchá fakta a polopravdy.
Prohlášení ředitele Delty mě nepřekvapuje, jelikož Delta žádnou A380 nikdy neobjednala jednoduše proto, že nezapadá do jejich ekonomického modelu. Určitě vygoogluješ i prohlášení Tima Clarka, kde blahořečí A380 a jak skvěle jim vyhovuje, když jí objednali přes 100ks...

Ano A330 se vyrobilo zdaleka víc než A340 a to tu ani nikdo nezpochybňoval. Reagoval jsem pouze na tvůj odhad že "můžou být velryby uzemněny klidně přes noc." Nebudou, stejně jako nebyly přes noc uzemněné ty A340 i když barel ropy stál 100 USD, pořád jich lítá polovina vyrobených kusů a to i u evropských aerolinek, které snad z ropných dotací podezřívat nebudeš.

Ale zpět k tématu, A380 by nemusela nutně končit pokud by ze strany trhu přišla dostatečná poptávka a ze strany výrobce alespoň A380plus, když né rovnou A380neo:
https://leehamnews.com/2017/07/05/a380p ... -analysis/

Stručné shrnutí druhé části analýzy, která je bohužel na placené části toho webu:
The A380Plus improvements makes the A380 competitive on Cash Operating seat mile Costs with the Boeing 777-9.
The problem on how to fill the 70% larger A380 remains. It needs other solutions.



..ta poslední věta říká všechno....kde sehnat tolik platících cestujících najednou a pokud je seženeme, jak je dostat v rozumnou dobu na palubu / a z paluby na letišti včetně zavazadel...a jak dosáhnout rozumný čas průletu vzhledem k náročné pozemní obsluze....Třeba lavatory service nebo v zimě de-icing, to musí být u velryby fakt lahůdka.... :D

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: koniec A380?

Příspěvek od Petr31 »

..tak na tématu A380 se začíná přiživovat kdejaký druhořadý žvanil, už i Macháček... :crazy:
https://www.lidovky.cz/monitor-jana-mac ... chacka_pev

Čekám, kdy se k tomu vyjádří i Luboš Palata, J.X.Doležal a pak už bude do mozaiky chybět jen filmová kritička Mirka Spáčilová :ymdevil:

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 172
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
Pohlaví: muž
Stav: Offline

Re: koniec A380?

Příspěvek od Eidi »

Petr31 píše:..tak na tématu A380 se začíná přiživovat kdejaký druhořadý žvanil, už i Macháček... :crazy:
https://www.lidovky.cz/monitor-jana-mac ... chacka_pev

Čekám, kdy se k tomu vyjádří i Luboš Palata, J.X.Doležal a pak už bude do mozaiky chybět jen filmová kritička Mirka Spáčilová :ymdevil:


Nicneříkající článek s nulovou informační hodnotou.

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: koniec A380?

Příspěvek od Petr31 »

..a ještě jeden střípek do mozaiky:
http://www.planes.cz/cs/article/202981/ ... -roce-2021


Odpovědět