Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od flyingblue »

Fabo píše:
marthym píše:
JackBrno píše:Něco k věci bys neměl?


Co je na tom OT? Jestlis to nepochopil, tak většina lidí tu diskutuje, jen ty pořád DOKOLA hážeš vinu a smrt lidí na piloty (a/respektive leteckou společnost). A to se řadě z diskutujících nelíbí...


No jo, a ted vyjde report, ze piloti pouzili nouzovych postupu dle Boeingu, ale on si porad pojede svoje, uvidis :D (nebo spis :x )


Skoda, ze nebyl na palube v kokpitu, urcite by pilotum poradil.

(predpokladam doufam spravne, ze tenhle kousek diskuse pujde do off-topic)


mandrinka
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 396
Registrován: 02. 01. 2008, 15:12
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od mandrinka »

flyingblue píše:
Fabo píše:
marthym píše:
Co je na tom OT? Jestlis to nepochopil, tak většina lidí tu diskutuje, jen ty pořád DOKOLA hážeš vinu a smrt lidí na piloty (a/respektive leteckou společnost). A to se řadě z diskutujících nelíbí...


No jo, a ted vyjde report, ze piloti pouzili nouzovych postupu dle Boeingu, ale on si porad pojede svoje, uvidis :D (nebo spis :x )


Skoda, ze nebyl na palube v kokpitu, urcite by pilotum poradil.

(predpokladam doufam spravne, ze tenhle kousek diskuse pujde do off-topic)


Nevidím důvod, je to dost k tématu. Šušká se, že ta původně softwarová záplata od Boeingu bude nakonec spočívat i v upgradu hardwaru, protože do každé kabiny Maxe posadí JackBrno. Teď prý jen řeší, jak Jacka naklonovat v několika tisících kopií. Ale s tím jim prý mají pomoc Číňani. A prý se nepatrně zvedne cena.

flyingblue
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5478
Registrován: 16. 12. 2008, 14:31
Bydliště: up in the air
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od flyingblue »

mandrinka píše:
flyingblue píše:
Fabo píše:
No jo, a ted vyjde report, ze piloti pouzili nouzovych postupu dle Boeingu, ale on si porad pojede svoje, uvidis :D (nebo spis :x )


Skoda, ze nebyl na palube v kokpitu, urcite by pilotum poradil.

(predpokladam doufam spravne, ze tenhle kousek diskuse pujde do off-topic)


Nevidím důvod, je to dost k tématu. Šušká se, že ta původně softwarová záplata od Boeingu bude nakonec spočívat i v upgradu hardwaru, protože do každé kabiny Maxe posadí JackBrno. Teď prý jen řeší, jak Jacka naklonovat v několika tisících kopií. Ale s tím jim prý mají pomoc Číňani. A prý se nepatrně zvedne cena.


Je planeta pripravena na tolik jacku?

bepo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 234
Registrován: 22. 02. 2013, 20:30
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od bepo »

flyingblue píše:
Skoda, ze nebyl na palube v kokpitu, urcite by pilotum poradil.

(predpokladam doufam spravne, ze tenhle kousek diskuse pujde do off-topic)

Alebo sa rovno vymažú keďže tu pár príspevkov zmizlo. Dúfam že Admin sa vyjadrí že zmiznutie bolo zapríčinené technickou chybou

garip
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 17
Registrován: 18. 05. 2018, 10:33
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od garip »



Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Fabo »

 The crew performed runaway stabilizer checklist and put the stab trim cutout switch to
cutout position and confirmed that the manual trim operation was not working.


Tak, a co to bude ted? Misto "Piloti neudelali to co meli" bude "udelali to prilis pozde, meli to udelat driv"?

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3146
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Fabo »

Fabo píše:
 The crew performed runaway stabilizer checklist and put the stab trim cutout switch to
cutout position and confirmed that the manual trim operation was not working.


Tak, a co to bude ted? Misto "Piloti neudelali to co meli" bude "udelali to prilis pozde, meli to udelat driv"?



Mimochodem, prilohou zpravy je checklist. Boeing i po nehode Lionu porad nechal v checklistu popis situace ktery nezodpovida nezadane cinosti MCAS.

PV
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1066
Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od PV »

Fabo píše:
 The crew performed runaway stabilizer checklist and put the stab trim cutout switch to
cutout position and confirmed that the manual trim operation was not working.


Tak, a co to bude ted? Misto "Piloti neudelali to co meli" bude "udelali to prilis pozde, meli to udelat driv"?


The timeline shows that the crew switched the STAB TRIM switches to CUT OUT at 05:40:35, 2mins and 35s after take-off. But at 05:41:46, the Captain asked the First-Officer if the trim is functional. The First-Officer has replied that the trim was not working and asked if he could try it manually. The Captain told him to try. At 05:41:54, the First-Officer replied that it is not working. I am not sure if this means that manual trim was not available.
At 05:43:11, about 32 seconds before the end of the recording, at approximately 13,4002 ft, two momentary manual electric trim inputs are recorded in the ANU direction. The stabilizer moved in the ANU direction from 2.1 units to 2.3 units. This suggests that the STAB TRIM switches were returned to the ON position.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Karel_x »

PV píše:The timeline shows that the crew switched the STAB TRIM switches to CUT OUT at 05:40:35, 2mins and 35s after take-off. But at 05:41:46, the Captain asked the First-Officer if the trim is functional. The First-Officer has replied that the trim was not working and asked if he could try it manually. The Captain told him to try. At 05:41:54, the First-Officer replied that it is not working. I am not sure if this means that manual trim was not available.
At 05:43:11, about 32 seconds before the end of the recording, at approximately 13,4002 ft, two momentary manual electric trim inputs are recorded in the ANU direction. The stabilizer moved in the ANU direction from 2.1 units to 2.3 units. This suggests that the STAB TRIM switches were returned to the ON position.

Na mě to dělá dojem, že proto, aby jim fungovaly manuální trimy, zkusili na "bezpečné" výšce zapnout cut out switch. Neměli ovšem plně vytrimováno, knipl měli asi na půl výchylky na sebe, čert ví, jaký byl elevator feel. Ve chvíli, kdy se aktivoval MCAS, přešel MAX prakticky okamžitě skoro do pádu, a i když přitáhli co mohli, nebyli vůbec schopni letadlo zvládnout, a během 15s narazili do terénu. Ta rychlost, se kterou sestřelil MCAS letadlo z oblohy, je děsivá.

Jen pro zajímavost zkratka MCAS se v reportu vůbec nevyskytuje.

PV
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1066
Registrován: 19. 02. 2005, 14:17
Kontaktovat uživatele:
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od PV »

Karel_x píše:
PV píše:The timeline shows that the crew switched the STAB TRIM switches to CUT OUT at 05:40:35, 2mins and 35s after take-off. But at 05:41:46, the Captain asked the First-Officer if the trim is functional. The First-Officer has replied that the trim was not working and asked if he could try it manually. The Captain told him to try. At 05:41:54, the First-Officer replied that it is not working. I am not sure if this means that manual trim was not available.
At 05:43:11, about 32 seconds before the end of the recording, at approximately 13,4002 ft, two momentary manual electric trim inputs are recorded in the ANU direction. The stabilizer moved in the ANU direction from 2.1 units to 2.3 units. This suggests that the STAB TRIM switches were returned to the ON position.

Na mě to dělá dojem, že proto, aby jim fungovaly manuální trimy, zkusili na "bezpečné" výšce zapnout cut out switch. Neměli ovšem plně vytrimováno, knipl měli asi na půl výchylky na sebe, čert ví, jaký byl elevator feel. Ve chvíli, kdy se aktivoval MCAS, přešel MAX prakticky okamžitě skoro do pádu, a i když přitáhli co mohli, nebyli vůbec schopni letadlo zvládnout, a během 15s narazili do terénu. Ta rychlost, se kterou sestřelil MCAS letadlo z oblohy, je děsivá.

Jen pro zajímavost zkratka MCAS se v reportu vůbec nevyskytuje.


Přesně na tuhle blbou chybu to vypadá . Pro úplnost - tady je to i s grafem http://www.b737.org.uk/incident_et-avj.htm

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Alvin »

Tak přemýšlím proč FO nahlásil, že mu manuální trim nefunguje?
a) chyba FO, kombinace stresu a malé zkušenosti s ručním trimovaním za letu?
b) fyzicky to nebylo možné? pravou rukou držel přitažený knipl, levou se snažil trimovat, do toho letadlo už mělo velkou rychlost+stabilizátor ve velkém náklonu (2.1 nose down)
c) technická závada trim wheelu (to by bylo asi stejně nemožné prokázat, vzhledem k tomu, že po letadle zbyl jenom kráter)

ad b) Na AV herald je video, kde s tím FO dost zápasí. I kapitán potřeboval 30sec na přetrimování z 0 na 5 a to je vidět, že točí jak o život. Naproti tomu ze záznamu ET302 je vidět, že MCAS přetrimoval za 5sec z 2.3 na 1.0 a jak už napsal Karel, doslova to letadlo sestřelil na zem.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od JackBrno »

marthym píše:
JackBrno píše:
MEA píše:iste džeku, všetci sú kkti, len max je letadlo...
Něco k věci bys neměl?


Co je na tom OT? Jestlis to nepochopil, tak většina lidí tu diskutuje, jen ty pořád DOKOLA hážeš vinu a smrt lidí na piloty (a/respektive leteckou společnost). A to se řadě z diskutujících nelíbí...
Upřímně, je mi naprosto ukradené, jestli se to někomu líbí nebo ne :) Já nebudu ignorovat fakta jen proto, aby se moje odpovědi ostatním líbily. Milerád uznám svůj omyl a posádce se omluvím, pokud se zjistí, že nějaká závažná skutečnost zabránila posádce odpojit el. ovládání trimu a vytrimovat ručně. Pokud se taková skutečnost nezjistí, tak sorry, ale finální vinu za havárii má posádka.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od JackBrno »

mandrinka píše:Nevidím důvod, je to dost k tématu. Šušká se, že ta původně softwarová záplata od Boeingu bude nakonec spočívat i v upgradu hardwaru, protože do každé kabiny Maxe posadí JackBrno. Teď prý jen řeší, jak Jacka naklonovat v několika tisících kopií. Ale s tím jim prý mají pomoc Číňani. A prý se nepatrně zvedne cena.


Chápu, že o letadlech nic nevíš a k tématu se vyjádřit neumíš. Takže by stálo za zvážení se raději zdržet, nebudeš vypadat jako hlupák...

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od JackBrno »

Fabo píše:
 The crew performed runaway stabilizer checklist and put the stab trim cutout switch to
cutout position and confirmed that the manual trim operation was not working.


Tak, a co to bude ted? Misto "Piloti neudelali to co meli" bude "udelali to prilis pozde, meli to udelat driv"?
Tak teď jde o to, proč "manual trim operation was not working", to bude rozhodující pro stanovení příčiny, protože nevytrimování HS byla vlastní příčina pádu. Je otázka, zda se při standardním výcviku cvičí manuální ovládání trimu (a uměli to) a nebo jestli jim MCAS poslal trim tak daleko, že už vzhledem k rychlosti a malé výšce neměli čas to manuálně vrátit do nějaké snesitelné polohy. Ten MCAS pokud vím, točí s trimem dost rychle, tak pokud to nemá být chybou posádky, tohle by mohla být příčina. Ale že by manual trim neměl fungovat vůbec, to je nepravděpodobné až téměř vyloučené. Spíš prostě byl trim posunutý o tolik, že i když s ním manuálně točili, nebylo to dostatečně rychle, aby se to projevilo a proto hlášení F/O že manual trim nefunguje?

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1884
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Stav: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od MEA »

JackBrno píše:
mandrinka píše:Nevidím důvod, je to dost k tématu. Šušká se, že ta původně softwarová záplata od Boeingu bude nakonec spočívat i v upgradu hardwaru, protože do každé kabiny Maxe posadí JackBrno. Teď prý jen řeší, jak Jacka naklonovat v několika tisících kopií. Ale s tím jim prý mají pomoc Číňani. A prý se nepatrně zvedne cena.


Chápu, že o letadlech nic nevíš a k tématu se vyjádřit neumíš. Takže by stálo za zvážení se raději zdržet, nebudeš vypadat jako hlupák...


No, kámo, neviem kto tu vyzerá ako hlupák. Alebo minimálne ako tvrdý lobbista Boeingu vzdorujúci faktom každým kúskom tela. Akokoľvek to vyznie, ja by som bol za to, aby (aj keď je to vzhľadom k histórii typu trochu smutné) skončil 737MAX na smetisku leteckých dejín - vyrobené kusy môžu darovať do škôlky na hranie, lebo túto povesť sa myslím si - aj po "vylepšení softu" už zachrániť nedá. Byť osobou zodpovednou v leteckej spoločnosti za výber typu, obhliadol by som sa po čomkoľvek inom. U pax to myslím stratilo dôveru navždy aj keby tam na hajzle montovali zlaté kľučky... (Niekomu môže vadiť môj slovník, ale je chabou protiváhou totálnej ignorancie zo strany výrobcu a taktiež faa).


Odpovědět