Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8
Re: Havárie a incidenty letadel
Nemec píše:https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/amp/world-africa-47513508
zas 737 MAX 8? mam taky pocit, za stopnu vsetky lety tychto lietadiel
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 172
- Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
- Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320ceo/neo Family, A330ceo/neo, A350XWB.
- Pohlaví: muž
- Stav: Offline
Re: Havárie a incidenty letadel
garip píše:Nemec píše:https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/amp/world-africa-47513508
zas 737 MAX 8? mam taky pocit, za stopnu vsetky lety tychto lietadiel
Z čeho vycházíš, že by se měl zastavit provoz B38M?
Re: Havárie a incidenty letadel
Neviem ci ich stopnu, ale bolo by nacase si v Boeingu priznat ze nejaka ta "chybicka" by predsa len v tych Max-och mohla byt...na prvy pohlad to opat vyzera na podobnu situaciu ako ked sa sa po starte zrutil Max Lion Air R.I.P.
"Flightradar24 has been tweeting more details about the crashed Ethiopian Airlines flight.
It says that it recorded that "vertical speed was unstable after take off".
The Nairobi bound flight took off at Bole International Airport in Addis Ababa at 8:38 local time (05:38 GMT) but lost contact at 8:44."
https://www.bbc.com/news/live/world-africa-47513534
"Flightradar24 has been tweeting more details about the crashed Ethiopian Airlines flight.
It says that it recorded that "vertical speed was unstable after take off".
The Nairobi bound flight took off at Bole International Airport in Addis Ababa at 8:38 local time (05:38 GMT) but lost contact at 8:44."
https://www.bbc.com/news/live/world-africa-47513534
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3029
- Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
- Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
- Bydliště: Olomouc
- Stav: Offline
Re: Havárie a incidenty letadel
Já myslel, že to co odlišuje diskutéry na airways.cz od diskutérů na idnes.cz je, že nejsme hned se vším hotoví a nemáme hodinu po nehodě už nalezeného, obžalovaného i odsouzeného viníka.
Re: Havárie a incidenty letadel
Eidi píše:garip píše:Nemec píše:https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/amp/world-africa-47513508
zas 737 MAX 8? mam taky pocit, za stopnu vsetky lety tychto lietadiel
Z čeho vycházíš, že by se měl zastavit provoz B38M?
Vždyť ta letadla padaj jak přezrálé hrušky. Truchu divné né? Společnosti bez incidentů a teď jim maxíky lítaj akorát k zemi.
-
- Cestující Business Class
- Příspěvky: 447
- Registrován: 28. 01. 2006, 21:16
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Havárie a incidenty letadel
garip píše:Nemec píše:https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/amp/world-africa-47513508
zas 737 MAX 8? mam taky pocit, za stopnu vsetky lety tychto lietadiel
Nemyslím si, že by mělo dojít k uzemnění Maxů, když 737 padaly v 90. letech kvůli servu ve výškovkách, tak je taky neuzemnili. Navíc je příliš brzy říct, že je to stejná chyba jako u Lion air...
Re: Havárie a incidenty letadel
Podle dosud nepotvrzených informací můžeme říct:
- letoun měl velmi nestabilní chování hned v počátečním stoupání, nastoupal celkem jen asi 1400ft (400m) během 3 minut, za tu dobu kolísala vertikální rychlost někde mezi -2000 a +3000ft/m. Pak vypadl z dosahu fr24, ale let pokračoval ještě další cca 3 min
- i při větší nadmořské výšce (7600ft) měl letoun nastoupat za 3 min. aspoň 5000ft
- narůstající vzdušná rychlost neukazuje žádné problémy s motory
- pilot požádal o návrat na letiště (dostal povolení), ale do konce sledování FR24 si ještě netroufl zahájit první zatáčku
- udávané místo nehody naznačuje, že dělal okruh na přistání
- fotografie z místa nehody naznačují vysokorychlostní náraz do terénu pod strmým úhlem
Příčinou může být ledasco. Podle dosud dostupných údajů je nehoda kompatibilní i s problémy s horizontálním stabilizátorem.
- letoun měl velmi nestabilní chování hned v počátečním stoupání, nastoupal celkem jen asi 1400ft (400m) během 3 minut, za tu dobu kolísala vertikální rychlost někde mezi -2000 a +3000ft/m. Pak vypadl z dosahu fr24, ale let pokračoval ještě další cca 3 min
- i při větší nadmořské výšce (7600ft) měl letoun nastoupat za 3 min. aspoň 5000ft
- narůstající vzdušná rychlost neukazuje žádné problémy s motory
- pilot požádal o návrat na letiště (dostal povolení), ale do konce sledování FR24 si ještě netroufl zahájit první zatáčku
- udávané místo nehody naznačuje, že dělal okruh na přistání
- fotografie z místa nehody naznačují vysokorychlostní náraz do terénu pod strmým úhlem
Příčinou může být ledasco. Podle dosud dostupných údajů je nehoda kompatibilní i s problémy s horizontálním stabilizátorem.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 3160
- Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
- Bydliště: HAG
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Havárie a incidenty letadel
Rikat, ze Maxy padaj "jak prezrale hrusky" po dvou nehodach je IMHO kapku pres caru.
Vysetrovani IMHO brzo ukaze, zda jde jen o blbou shodu nahod, nebo existuje skutecny problem se systemem MCAS resp. stick pusherem nebo co konkretne to tam blbne.
Jestli se tohle prokaze, pak teprv se muzeme bavit o tom, zda ma smysl uzemnit typ. Dle meho nazoru asi ne, umim si ale predstavit emergency AD, ktery ten system docasne vyradi z provozu, nez Boeing dokaze tuto chybu izolovat a prokazatelne opravit.
Vysetrovani IMHO brzo ukaze, zda jde jen o blbou shodu nahod, nebo existuje skutecny problem se systemem MCAS resp. stick pusherem nebo co konkretne to tam blbne.
Jestli se tohle prokaze, pak teprv se muzeme bavit o tom, zda ma smysl uzemnit typ. Dle meho nazoru asi ne, umim si ale predstavit emergency AD, ktery ten system docasne vyradi z provozu, nez Boeing dokaze tuto chybu izolovat a prokazatelne opravit.
Re: Havárie a incidenty letadel
Boeing má právě teď docela problém, jak upravit SW MAXka a letové příručky, a přitom nepřiznat podíl viny na nehodě Lion. S tím Uzemňováním je to těžká věc, jsem rád, že o tom nemusím rozhodovat já. Pokud by se třeba ukázalo, že poslední nehoda má stejné příčiny jako Lion, nechtěl bych být v kůži toho, kdo rozhodl o neuzemnění. A dnes - vzal bych si na svědomí případné riziko? Milerád to rozhodnutí nechám těm, kdo jsou za to placeni.
Řekl bych, že systém není možno jednoduše vypnout, tipl bych si, že byl implementován z důvodu osazení motorů velkého průměru a hodně předsazených před náběžnou hranou - hádal bych, že to hodně ovlivnilo stabilitu a chování stroje za letu a MCAS je takovou SW záplatou. Myslím, že tyto dvě věci nejde od sebe oddělovat. To, že MCAS nedeaktivují v případě nevěrohodných dat AoA ovšem vypadá na vážný SW bug. Další problém je, že systém piloty zasype hlášeními (i nepodstatnými) o důsledcích, ale o původní příčině nenapíše nic.
Řekl bych, že systém není možno jednoduše vypnout, tipl bych si, že byl implementován z důvodu osazení motorů velkého průměru a hodně předsazených před náběžnou hranou - hádal bych, že to hodně ovlivnilo stabilitu a chování stroje za letu a MCAS je takovou SW záplatou. Myslím, že tyto dvě věci nejde od sebe oddělovat. To, že MCAS nedeaktivují v případě nevěrohodných dat AoA ovšem vypadá na vážný SW bug. Další problém je, že systém piloty zasype hlášeními (i nepodstatnými) o důsledcích, ale o původní příčině nenapíše nic.
Re: Havárie a incidenty letadel
Takže tak, vypnout MCAS nebo ne:
http://newsinflight.com/2018/11/24/boei ... t-flights/
Samozřejmě, MCAS nemusí mít s touto nehodou souvislost. Umím si představit třeba problém se spoilery, který by mohl vypadat podobně.
http://newsinflight.com/2018/11/24/boei ... t-flights/
Samozřejmě, MCAS nemusí mít s touto nehodou souvislost. Umím si představit třeba problém se spoilery, který by mohl vypadat podobně.
-
- Kapitán
- Příspěvky: 4080
- Registrován: 21. 01. 2004, 17:56
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Stav: Offline
Re: Havárie a incidenty letadel
Karel_x píše:Takže tak, vypnout MCAS nebo ne:
http://newsinflight.com/2018/11/24/boei ... t-flights/
Jak moc je duveryhodny tento server? Chyby v anglictine v kazde druhe vete... nepise to nejaka trollí farma?
Re: Havárie a incidenty letadel
HighFlyer píše:Jak moc je duveryhodny tento server? Chyby v anglictine v kazde druhe vete... nepise to nejaka trollí farma?
Tak to nemohu vědět, ale řekl bych to tak, že článek budí dojem, že ohledně letadel mají hlubší znalosti, než ohledně anglické interpunkce . Ne každý člověk má rozvinutý cit pro jazyk a dělá si z gramatiky dělá těžkou hlavu. Někdo má třeba v ve dvou větách jediné diakritické znaménko v anglicismu. Proč bych v něm hned měl vidět trolla?
-
- Prodejce
- Příspěvky: 4294
- Registrován: 14. 12. 2004, 11:51
- Bydliště: na vejminku
- Stav: Offline
Re: Havárie a incidenty letadel
Vlákno o Ethiopian na fóru není a kvůli havárii se mi ho nechce zakládat, tak napíšu pár slov sem:
Je to tragédie. Ethiopian udělaly v posledních letech spoustu práce, aby získaly zpět svou dobrou pověst a jednou pro vždy se odstřihly od fatálek 1996 (Komory) a 2014 (Bejrút) - což ostatně ani jedno nebyla technická nehoda, ale oboje únosy. Ethiopian vstoupily do Star Alliance, byla zmodernizována flotila (tak, jak by se například ČSA nikdy ani nesnilo), linky do/z ADD začaly být codesharovány s Lufthansou a s Austrian, byl zaveden úplně nový business produkt (na sedadlech Zodiac Aura) a v ADD začal vznikat hub. Progres byl v posledních letech jasně viditelný i z Prahy.
A ono jim to opravdu fungovalo. Připomínám, že 150 cestujících na palubě víceméně regionálního letu ADD-NBO bylo ze 33 zemí. To je onen typický hubový "babylon", který přichází s fungujícím síťovým efektem. A jelikož oběti jsou z tolika zemí, negativní publicita bude značná. Obzvláště kruté by ovšem bylo, pokud by se nakonec ukázalo, že za nehodu skutečně může výrobce (zcela nového) letadla. Sen o afrických Emirates by se tak rozplynul paradoxně právě kvůli modernizaci flotily.
A i když to ET ekonomicky zřejmě přežijí, na několik příštích let mohou zcela určitě zapomenout na leisure traffic ex EU, to je jednou jasné. Všechna práce z posledních let tedy přišla vniveč.
Je to tragédie. Ethiopian udělaly v posledních letech spoustu práce, aby získaly zpět svou dobrou pověst a jednou pro vždy se odstřihly od fatálek 1996 (Komory) a 2014 (Bejrút) - což ostatně ani jedno nebyla technická nehoda, ale oboje únosy. Ethiopian vstoupily do Star Alliance, byla zmodernizována flotila (tak, jak by se například ČSA nikdy ani nesnilo), linky do/z ADD začaly být codesharovány s Lufthansou a s Austrian, byl zaveden úplně nový business produkt (na sedadlech Zodiac Aura) a v ADD začal vznikat hub. Progres byl v posledních letech jasně viditelný i z Prahy.
A ono jim to opravdu fungovalo. Připomínám, že 150 cestujících na palubě víceméně regionálního letu ADD-NBO bylo ze 33 zemí. To je onen typický hubový "babylon", který přichází s fungujícím síťovým efektem. A jelikož oběti jsou z tolika zemí, negativní publicita bude značná. Obzvláště kruté by ovšem bylo, pokud by se nakonec ukázalo, že za nehodu skutečně může výrobce (zcela nového) letadla. Sen o afrických Emirates by se tak rozplynul paradoxně právě kvůli modernizaci flotily.
A i když to ET ekonomicky zřejmě přežijí, na několik příštích let mohou zcela určitě zapomenout na leisure traffic ex EU, to je jednou jasné. Všechna práce z posledních let tedy přišla vniveč.
-
- Cestující Economy Class
- Příspěvky: 262
- Registrován: 19. 01. 2011, 18:10
- Pohlaví: muž
- Bydliště: LKAA
- Stav: Offline
Re: Havárie a incidenty letadel
Fabo píše:Rikat, ze Maxy padaj "jak prezrale hrusky" po dvou nehodach je IMHO kapku pres caru.
Vysetrovani IMHO brzo ukaze, zda jde jen o blbou shodu nahod, nebo existuje skutecny problem se systemem MCAS resp. stick pusherem nebo co konkretne to tam blbne.
Jestli se tohle prokaze, pak teprv se muzeme bavit o tom, zda ma smysl uzemnit typ. Dle meho nazoru asi ne, umim si ale predstavit emergency AD, ktery ten system docasne vyradi z provozu, nez Boeing dokaze tuto chybu izolovat a prokazatelne opravit.
Možná kapku přes čáru, matematika je zde malinko nekompromisní. Podle wiki je dodáno 320 kusů, z toho dva už nejsou a stejně tak 346 duší. Takže 0.63% z dodaných maxů.