Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 631
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Karel_x » 01. 04. 2019, 20:04

bphot0 píše:Blba otazka: jsou piloti standardne v tomto smyslu skoleni? Mam na mysli, zda jim proste na skutecnem simulatoru nastavi vypadek nejakeho systemu nebo poruchy cidel, rozhoukaji alarmy a jejich ukolem je odhalit, co je pricinou problemu, tento system deaktivovat a nasledne pristat bez nej? Samozrejme v ramci nejakych smysluplnych kombinaci. Jde mi proste o to, zda se provadi takova simulaci, jakou by realizoval JackBrno (samozrejme mimo MCAS, ten skolen nebyl). Pokud ano, tak MOZNA by to mohli zvladnout. Pokud ne, je toto provadet IMHO jasne doporuceni do zaverecne zpravy. Obzvlaste s narustajici automatizaci.


Jeden z problémů MAXíků je absence simulátorů. Takže ne, dosud to trénovat nemohli. Před Lionem ani většina pilotů netušila, že, že tam takový sytém mají. Mnoho lidí včetně mě se domnívá, že to byl nekorektní marketingový tah - přesvědčit aerolinky aby kupovali MAXíky také proto, že ušetří peníze i čas za přeškolení pilotů. Přesto, že si byli nebo měli být vědomi, že je to hra s ohněm.

Já ale hlavně nerozumím, proč by měli piloti dostávat zavádějící hlášení a podle jejich kombinace vyvozovat, že je závada někde úplně jinde. V našem případě jsme u Lionu měli nesoulad AoA tuším 25°. To je strašně moc, to už je naprosto jasné, že je na jednom (nebo obou) senzoru závada. V takovém případě by bylo logické, aby se objevilo hlášení o nevěrohodnosti hodnot AoA a okamžitě byly deaktivovány systémy, které přímo zasahují do řízení. Co udělal MAXík - nic, piloti vůbec netuší, že je s AoA něco v nepořádku. To ještě není to nejhorší - AoA se u nových letadel užívá ke korekci IAS - je to logické, Pitotovy trubice nejsou vystaveny náporu čelně, ale pod úhlem AoA. Je to nepodstatná hodnota - u Lionu asi 15knotů. To nijak moc nevadí, horší je, že systém varuje piloty, že mají nevěrohodné IAS. Ti vůbec netuší proč a o kolik. Když se to dá dohromady s varováním před stallem, může pilot ve stresu vyhodnotit situaci tak, že má nízkou rychlost. Zásahy MCAS do HS pak dešifruje jako zásah automatiky na zvýšení IAS. Rozumějme, toto vyhodnocení situace je nejlogičtější závěr na základě chybových hlášení! Nemyslím, že je v pořádku dělat z několika pilotů hlupáky, že nedovodili, že systém před nimi tají neplatná data AoA, na základě kterých se rozjel řetězec bláznivých událostí, který měl být celý sotwarově potlačen. Teď už to snad tak bude. Doufejme. Naší povinností není hájit výrobce letadla našeho srdce, ale udělat vše proto, aby se podobné situace nikdy neopakovali a 350 lidí nezemřelo zbytečně.


JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2534
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod JackBrno » 02. 04. 2019, 09:26

Karel_x píše:Co třeba, že jim systém hlásil nesprávné měření rychlosti a k tomu stick shaker - tak trochu začali nervovat a mysleli si, že asi letí moc pomalu a nos jim tlačí automatika k zemi, aby nedošlo k pádu po křídle. Jinými slovy, že HS se naklápí z rozumného důvodu. Z toho důvody také mohli rozehnat letadlo na tak strašně vysokou IAS. Uvědomte si, že oni neměli informaci o nevěrohodném AoA, že displej na ně sypal úplně jiná hlášení.

Nechci tvrdit, že je správné řešení nemohlo napadnout, ale ta interpretace, co jsem teď napsal, také není zdaleka úplně nesmyslná. Proto si myslím, že jednou z klíčových příčin nehody je i zavádějící systém chybových hlášení, a měl by být zařazen do kritických zařízení z hlediska bezpečnosti. Není to zdaleka první let, kdy hlášení vystresovala/zmátla piloty do té míry, že ztratili schopnost správně vyhodnotit situaci. Něco jiného je si povídat na chatu u kafe, a něco jiného je se s problémem vypořádat ve stresu, pokud jste zahrnut zavádějícími varováními a eroplán se chová jinak, než očekáváte.


Ano, dá se to částečně pochopit, ale od pilotů se očekává, že si zachovají chladnou hlavu a budou postupovat podle nacvičených postupů. V podstatě by to měl být téměř vojenský drill. Třeba u toho Lionu piloti vůbec nevěděli o nějakém MCAS a 737NG neměl žádný systém, který by tlačil stabilizátor dolů při hrozící ztrátě rychlosti, takže nemohli předpokládat, že ten pohyb stabilizátoru vykonává úmyslně nějaká automatika a opět se dostáváme k tomu, že měli prostě ovládání odpojit. Navíc mají několik nezávislých indikátorů rychlosti, motory jim pracovaly v pořádku a neměli žádný důvod se domnívat, že letí moc pomalu.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2534
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod JackBrno » 02. 04. 2019, 09:32

bphot0 píše:Blba otazka: jsou piloti standardne v tomto smyslu skoleni? Mam na mysli, zda jim proste na skutecnem simulatoru nastavi vypadek nejakeho systemu nebo poruchy cidel, rozhoukaji alarmy a jejich ukolem je odhalit, co je pricinou problemu, tento system deaktivovat a nasledne pristat bez nej? Samozrejme v ramci nejakych smysluplnych kombinaci. Jde mi proste o to, zda se provadi takova simulaci, jakou by realizoval JackBrno (samozrejme mimo MCAS, ten skolen nebyl). Pokud ano, tak MOZNA by to mohli zvladnout. Pokud ne, je toto provadet IMHO jasne doporuceni do zaverecne zpravy. Obzvlaste s narustajici automatizaci.


Kromě prvního seznámení se se systémy a ovládáním konkrétního typu letadla, je zdaleka největším smyslem simulátorů právě nácvik řešení krizových situací a to speciálně nejvíce při vzletu, protože to je nejnebezpečnější fáze letu. A je velmi pravděpodobné, že se cvičí i reakce na nežádaný pohyb stabilizátoru, protože to může vlivem nějaké závady nastat v každém letadle, které má stabilizátor ovládaný elektricky už dávno před tím, než existoval nějaký MCSA.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2534
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod JackBrno » 02. 04. 2019, 09:37

Karel_x píše:...Zásahy MCAS do HS pak dešifruje jako zásah automatiky na zvýšení IAS. ...

Jenže tohle vysvětlení má zásadní mezeru, piloti Lionu o MCAS nevěděli a neměli tedy vůbec žádný důvod domnívat se, že ty zásahy do HS provádí nějaká automatika, aby jim udržela rychlost. Jinak řečeno, oni věděli (sice vlastně nesprávně), že to letadlo žádnou takovou automatickou ochranu nemá, takže pohyb HS měli automaticky považovat za nežádaný. A že pak stejný kopanec zopakovali i piloti Ethiopianu, kteří už o MCAS vědět měli, to je záhada.
Naposledy upravil(a) JackBrno dne 02. 04. 2019, 09:37, celkem upraveno 2 x.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2534
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod JackBrno » 02. 04. 2019, 09:43

Fabo píše:Hele, je to marny, nechteji pochopit a nepochopi, ani kdybys je naprimo posadil do simu.


Hele, lidsky se to pochopit dá, o tom žádná. Stres, zmatek, nedostatek informací. Ale nepochybné je, že po odborné stránce prostě selhali a je otázka, jestli měli osobnostní a odborné předpoklady, aby vykonávali tuto profesi. Oni v první řadě neměli vůbec zmatek připustit, jeden z nich měl stále řídit letadlo a druhý se věnovat chybovým hlášením. Při takto rozdělené činnosti, kdy by se pilot řídící věnoval pouze své práci, muselo by ho zákonitě napadnou to ovládání HS vypnout. Tohle se nijak okecat nedá. Ale samozřejmě se nedá ani okecat jednoznačná chyba boeingu, protože pověsit systém s takovou autoritou na jediný snímač AoA, to je samozřejmě fail jako prase a za to Boeing musí tvrdě zaplatit. Ono je to nepochopitelné už jen proto, že ty snímače tam vždycky jsou minimálně dva a je jen záležitostí software, že je mohl využívat oba.


jencik
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 606
Registrován: 23. 03. 2014, 15:03
Bydliště: KSC,PRG
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod jencik » 02. 04. 2019, 10:23

Aj tak si myslím, že v konečnom výsledku sa maximálne napravia chyby Boeingu a to bude celé. Posádke už nikto život nevráti a pochybujem, že teraz začnú aerolinky v Afrike a Ázii zodpovednejšie školiť svojich pilotov, stálo by to totiž peniaze. Podobne to bude s tlačením produktu na trh, odborníci budú mať až druhé slovo, lebo na prvom budú peniaze.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2644
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Fabo » 02. 04. 2019, 11:31

JackBrno píše:Ano, dá se to částečně pochopit, ale od pilotů se očekává, že si zachovají chladnou hlavu a budou postupovat podle nacvičených postupů. V podstatě by to měl být téměř vojenský drill.


Tak se rozhodni, meli postupovat podle nacviceneho drilu, ktery nezodpovidal situaci, nebo meli nacviceny dril opustit a situaci vyhodnotit?

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2534
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod JackBrno » 02. 04. 2019, 12:14

Fabo píše:
JackBrno píše:Ano, dá se to částečně pochopit, ale od pilotů se očekává, že si zachovají chladnou hlavu a budou postupovat podle nacvičených postupů. V podstatě by to měl být téměř vojenský drill.


Tak se rozhodni, meli postupovat podle nacviceneho drilu, ktery nezodpovidal situaci, nebo meli nacviceny dril opustit a situaci vyhodnotit?
Nacvičený drill je v první řadě to, že nezačnou zmatkovat a jeden pořád řídí letadlo a druhý pak řeší chybové hlášky a hledá v manuálu. A kdyby hledal v manuálu, nepochybně by tam našel řešení pro nežádaný pohyb HS, pokud už byl takový problém, aby je to napadlo samo od sebe.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2644
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Fabo » 02. 04. 2019, 12:49

JackBrno píše:
Fabo píše:
JackBrno píše:Ano, dá se to částečně pochopit, ale od pilotů se očekává, že si zachovají chladnou hlavu a budou postupovat podle nacvičených postupů. V podstatě by to měl být téměř vojenský drill.


Tak se rozhodni, meli postupovat podle nacviceneho drilu, ktery nezodpovidal situaci, nebo meli nacviceny dril opustit a situaci vyhodnotit?
Nacvičený drill je v první řadě to, že nezačnou zmatkovat a jeden pořád řídí letadlo a druhý pak řeší chybové hlášky a hledá v manuálu. A kdyby hledal v manuálu, nepochybně by tam našel řešení pro nežádaný pohyb HS, pokud už byl takový problém, aby je to napadlo samo od sebe.


Ne, v manualu by postup na problem "stabilizator se jednou za nejaky cas pohne, a pak zas zastavi po pouziti trimu na beranech" nenasel.

To ovsem za predpokladu, ze by si vubec vsimli, ze se jim posouva stabilizator, kdyz to trimuje potichu a bez indikace. Ony ty aerodynamicke sily nejsou tak jednoduche, ze to je jediny vstup, treba kdyz se ti to rekne potreti, tak to konecne pochopis.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2534
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod JackBrno » 02. 04. 2019, 13:01

Fabo píše:
JackBrno píše:
Fabo píše:
Tak se rozhodni, meli postupovat podle nacviceneho drilu, ktery nezodpovidal situaci, nebo meli nacviceny dril opustit a situaci vyhodnotit?
Nacvičený drill je v první řadě to, že nezačnou zmatkovat a jeden pořád řídí letadlo a druhý pak řeší chybové hlášky a hledá v manuálu. A kdyby hledal v manuálu, nepochybně by tam našel řešení pro nežádaný pohyb HS, pokud už byl takový problém, aby je to napadlo samo od sebe.


Ne, v manualu by postup na problem "stabilizator se jednou za nejaky cas pohne, a pak zas zastavi po pouziti trimu na beranech" nenasel.

To ovsem za predpokladu, ze by si vubec vsimli, ze se jim posouva stabilizator, kdyz to trimuje potichu a bez indikace. Ony ty aerodynamicke sily nejsou tak jednoduche, ze to je jediny vstup, treba kdyz se ti to rekne potreti, tak to konecne pochopis.
V manuálu bude co dělat, když se jim nežádaně pohybuje stabilizátor, ale už tam těžko budou rozebírat všechny možné způsoby nežádaného pohybu, protože by to byl nekonečný seznam :) A všimnout si, že se jim pohybuje asi museli, když ho opakovaně vraceli zpátky. Pokud si toho ani tak pilot řídící nevšimnul, tak to je jednoznačně jeho chyba. HS je jedním z pouhých dvou prvků, kterým se ovládá podélný náklon a pilot řídící logicky musí vědět, v jakém je stavu. Zvlášť pokud nemůže pomocí beranů stabilizovat letadlo, musí zjistit co dělá HS.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 631
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Karel_x » 02. 04. 2019, 18:59

JackBrno píše:.... Třeba u toho Lionu piloti vůbec nevěděli o nějakém MCAS a 737NG neměl žádný systém, který by tlačil stabilizátor dolů při hrozící ztrátě rychlosti, takže nemohli předpokládat, že ten pohyb stabilizátoru vykonává úmyslně nějaká automatika ...

To není přesné, má tam kupříkladu STS s obdobným chováním, a piloti určitě neznají detaily algoritmů automatiky a prostě věří, že tam určitě funguje nějaká forma alpha protection, takže proč by se tomu měli divit... Nikomu nenutím svůj způsob vidění světa, ani nikomu nebráním, aby měl odlišný.

Jiná otázka je, jestli jsou piloti dostatečně manuálně schopni létat. Jestli jsou cvičeni v citu k řízení a takovým základním dovednostem, jako udržet letadlo ve vzduchu i s temným kokpitem nebo zblázněnými počítači. Kolik pilotů by asi zvládlo něco, jako kapitán Alrosy 516 v roce 2010? A je to vůbec žádoucí? Na to není snadná odpověď.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2534
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod JackBrno » 02. 04. 2019, 21:48

Karel_x píše:
JackBrno píše:.... Třeba u toho Lionu piloti vůbec nevěděli o nějakém MCAS a 737NG neměl žádný systém, který by tlačil stabilizátor dolů při hrozící ztrátě rychlosti, takže nemohli předpokládat, že ten pohyb stabilizátoru vykonává úmyslně nějaká automatika ...

To není přesné, má tam kupříkladu STS s obdobným chováním, a piloti určitě neznají detaily algoritmů automatiky a prostě věří, že tam určitě funguje nějaká forma alpha protection, takže proč by se tomu měli divit... Nikomu nenutím svůj způsob vidění světa, ani nikomu nebráním, aby měl odlišný.

Jiná otázka je, jestli jsou piloti dostatečně manuálně schopni létat. Jestli jsou cvičeni v citu k řízení a takovým základním dovednostem, jako udržet letadlo ve vzduchu i s temným kokpitem nebo zblázněnými počítači. Kolik pilotů by asi zvládlo něco, jako kapitán Alrosy 516 v roce 2010? A je to vůbec žádoucí? Na to není snadná odpověď.
Systém STS neznám, ale nefungují ochrany v 737 NG a starších spíš tak, že se jednak aktivuje shaker a následně pístek tlačí vpřed sloupek řízení, než že by točil stabilizátorem?

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2644
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Fabo » 02. 04. 2019, 22:52

JackBrno píše:
Karel_x píše:
JackBrno píše:.... Třeba u toho Lionu piloti vůbec nevěděli o nějakém MCAS a 737NG neměl žádný systém, který by tlačil stabilizátor dolů při hrozící ztrátě rychlosti, takže nemohli předpokládat, že ten pohyb stabilizátoru vykonává úmyslně nějaká automatika ...

To není přesné, má tam kupříkladu STS s obdobným chováním, a piloti určitě neznají detaily algoritmů automatiky a prostě věří, že tam určitě funguje nějaká forma alpha protection, takže proč by se tomu měli divit... Nikomu nenutím svůj způsob vidění světa, ani nikomu nebráním, aby měl odlišný.

Jiná otázka je, jestli jsou piloti dostatečně manuálně schopni létat. Jestli jsou cvičeni v citu k řízení a takovým základním dovednostem, jako udržet letadlo ve vzduchu i s temným kokpitem nebo zblázněnými počítači. Kolik pilotů by asi zvládlo něco, jako kapitán Alrosy 516 v roce 2010? A je to vůbec žádoucí? Na to není snadná odpověď.
Systém STS neznám, ale nefungují ochrany v 737 NG a starších spíš tak, že se jednak aktivuje shaker a následně pístek tlačí vpřed sloupek řízení, než že by točil stabilizátorem?


No ale to, co ty nejsi schopen pochopit je to, ze pokud se zrovna nedivas na kola trimu presne kdy MCAS trimuje (jak se zda, netrimuje dost rychle aby to bylo "nahlas", tak nemas sanci poznat, zda ti letadlo pousti nos dolu proto, ze ho neco trimuje, aktivoval se stick pusher, meni se klopivy moment z duvodu zavirani klapek, zmeny tahu motoru, rozbehli se ti lidi dopredu, nebo nastala mechanicka zavada v rizeni...

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2534
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod JackBrno » 02. 04. 2019, 23:11

Fabo píše:
JackBrno píše:
Karel_x píše:To není přesné, má tam kupříkladu STS s obdobným chováním, a piloti určitě neznají detaily algoritmů automatiky a prostě věří, že tam určitě funguje nějaká forma alpha protection, takže proč by se tomu měli divit... Nikomu nenutím svůj způsob vidění světa, ani nikomu nebráním, aby měl odlišný.

Jiná otázka je, jestli jsou piloti dostatečně manuálně schopni létat. Jestli jsou cvičeni v citu k řízení a takovým základním dovednostem, jako udržet letadlo ve vzduchu i s temným kokpitem nebo zblázněnými počítači. Kolik pilotů by asi zvládlo něco, jako kapitán Alrosy 516 v roce 2010? A je to vůbec žádoucí? Na to není snadná odpověď.
Systém STS neznám, ale nefungují ochrany v 737 NG a starších spíš tak, že se jednak aktivuje shaker a následně pístek tlačí vpřed sloupek řízení, než že by točil stabilizátorem?


No ale to, co ty nejsi schopen pochopit je to, ze pokud se zrovna nedivas na kola trimu presne kdy MCAS trimuje (jak se zda, netrimuje dost rychle aby to bylo "nahlas", tak nemas sanci poznat, zda ti letadlo pousti nos dolu proto, ze ho neco trimuje, aktivoval se stick pusher, meni se klopivy moment z duvodu zavirani klapek, zmeny tahu motoru, rozbehli se ti lidi dopredu, nebo nastala mechanicka zavada v rizeni...


A ty zase nejsi schopen pochopit, že jeden pilot má řídit letadlo a nestarat se o nic jiného a druhý může řešit chybové hlášení. Tohle je naprostý základ, pokud tam začali zmatkovat a jeden přes druhého řešit chybové hlášení, hledat v manuálu a nikdo se nevěnoval tomu nejzákladnějšímu řízení, tak už tohle je naprosté selhání posádky, nejde to nijak omluvit. Umět letadlo uřídit za pohodových podmínek bez závady, to umí každý "řidič" letadla... Aby z něj byl dobrý pilot, musí udržet nervy na uzdě právě v té krizi a proto nemůže dělat pilota každý, kdo ho dokáže nějak uřídit. A znovu opakuji, letadlo má pouhé dva ovládací prvky klopení a pokud nemůže letadlo stabilizovat tím hlavním (výškovkou), musí se automaticky zaměřit na ten druhý (stabilizátor). Tohle by snad potvrdil každý pilot jakéhokoliv reálného letadla. Se stabilizátorem se za letu pracuje běžně a jen stačilo si všimnout, že leze někam, kam nemá, což nebylo tak těžké, když ho musel mnohokrát opakovaně vracet stejným směrem. HS má indikaci polohy a jeho otáčení je jasně viditelné. Navíc pokud vím, MCAS s ním hýbal právě poměrně rychle, v opačném případě by nebyl asi problém se s ním vydržet přetahovat tak dlouho, než by přistáli. Nemůžu si pomoct, ale pokud se neobjeví nějaká zásadní nová informace, že něco zásadním způsobem znemožnilo ovládání trimu odpojit, tak to prostě posádka těžce nezvládla.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 631
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Karel_x » 03. 04. 2019, 07:25

JackBrno píše:...Systém STS neznám, ale nefungují ochrany v 737 NG a starších spíš tak, že se jednak aktivuje shaker a následně pístek tlačí vpřed sloupek řízení, než že by točil stabilizátorem?


Ne tak docela, STS (Speed Trim Systém, je i v NG) si točí se stabilizátorem a jeho úkol je měnit trim s ohledem na rychlost. Mimochodem, mám pocit, že MCAS a STS jsou dva různé SW v jednom počítači. Ale tím si úplně jistý nejsem.

JackBrno píše:...A znovu opakuji, letadlo má pouhé dva ovládací prvky klopení...

Já jen připomenu, že na klopení má značný vliv IAS, čím rychleji letadlo letí, tím víc jsou VOP tlačeny dolů - proto je tam také jmenovaný STS



Zpět na “Letadla”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Jet.cz, zbozivulekral a 6 hostů