Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2115
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod pavelpmi » 03. 04. 2019, 11:33



JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2571
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod JackBrno » 03. 04. 2019, 13:45

Tak teď jsem zvědavý, co z toho nakonec vyleze. Jestli ho vypnuli a letadlo nezačalo stoupat (protože je nenapadlo přetrimovat ručně HS na stoupání) a nebo vypnuli něco úplně jiného (autopilot?) a nebo vypnuli co měli, ale z nějakého důvodu se jim nepodařilo ručně přetrimovat, aby šlo klesání zastavit...

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Karel_x » 03. 04. 2019, 21:53

JackBrno píše:... Jestli ho vypnuli a letadlo nezačalo stoupat (protože je nenapadlo přetrimovat ručně HS na stoupání) a nebo vypnuli něco úplně jiného (autopilot?) a nebo vypnuli co měli, ale z nějakého důvodu se jim nepodařilo ručně přetrimovat, aby šlo klesání zastavit...

Je-li zpráva pravdivá, pak víme, že se aktivoval MCAS - to by nemělo jít, pokud je zapnutý AP. Pokud se dá zdrojům věřit, tak než cutoff vypnuli, proběhly 2-4 cykly MCAS a letadlo v tu chvíli nebylo vytrimované. Zkoumají aktuálně dvě možnosti:
1. Vypínač znovu zapnula posádka - třeba protože nešlo ručně dotrimovat
2. MCAS se může aktivovat i ve vypnutém stavu - to by byla pro B naprostá katastrofa

Tak nebo onak, pro big B to nevypadá moc dobře. Je stále náročnější obhájit hypotézu hloupých pilotů. Také jsou náznaky, že existuje určité napětí mezi vyšetřovateli obou nehod a zástupci B/FAA. Počkejme na preliminary report, snad už tento týden.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2721
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Fabo » 03. 04. 2019, 23:50

Karel_x píše:
JackBrno píše:... Jestli ho vypnuli a letadlo nezačalo stoupat (protože je nenapadlo přetrimovat ručně HS na stoupání) a nebo vypnuli něco úplně jiného (autopilot?) a nebo vypnuli co měli, ale z nějakého důvodu se jim nepodařilo ručně přetrimovat, aby šlo klesání zastavit...

Je-li zpráva pravdivá, pak víme, že se aktivoval MCAS - to by nemělo jít, pokud je zapnutý AP. Pokud se dá zdrojům věřit, tak než cutoff vypnuli, proběhly 2-4 cykly MCAS a letadlo v tu chvíli nebylo vytrimované. Zkoumají aktuálně dvě možnosti:
1. Vypínač znovu zapnula posádka - třeba protože nešlo ručně dotrimovat
2. MCAS se může aktivovat i ve vypnutém stavu - to by byla pro B naprostá katastrofa

Tak nebo onak, pro big B to nevypadá moc dobře. Je stále náročnější obhájit hypotézu hloupých pilotů. Také jsou náznaky, že existuje určité napětí mezi vyšetřovateli obou nehod a zástupci B/FAA. Počkejme na preliminary report, snad už tento týden.


U zapnuteho AP by se MCAS aktivovat nemel, akorat me napada, zda se v danem failure modu nevypnul AP sam od sebe. Coz by jiste rozpolozeni posadky k reseni situace nepomohlo...

@1. Tak to by byla skutecne chyba posadky, kdyz uz odpojili trim a pak ho zas zapli, nepohlidat si, aby nezadany samo-trim zas nenabehl...
@2. To by snad... snad... nemelo byt mozne. Existuje neco, co se jmenuje Stab Trim Override, a melo by to slouzit k tomu, aby se obesel system zastaveni trimu pri protipohybu ridiciho sloupku (pro pripad selhani senzoru na sloupku). Jeste si dovedu predstavit, ze MCAS je zapojen k tomuhle, aby obesel pripadne (instinktivni?) pritahnuti posadkou...

Jestli ovsem MCAS umi obejit i STAB TRIM CUTOUT switche na pedestalu, tak to je jeste vetsi pruser nez jsme mysleli.
V tu chvili by byli jen dve reseni jak s takovou poruchou (rucne) letet -
1. neprestavaje trimovat elektrickym trimem proti MCASu
2. zablokovat trim mechanicky, coz je jednak blbe pokud pilot potrebuje pretrimovat sam, a taky potencialne nebezpecne. Rozjete kolecko s vytazenou ruckou pry dokaze privodit zlomeninu...

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2571
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod JackBrno » 04. 04. 2019, 08:09

Karel_x píše:
JackBrno píše:... Jestli ho vypnuli a letadlo nezačalo stoupat (protože je nenapadlo přetrimovat ručně HS na stoupání) a nebo vypnuli něco úplně jiného (autopilot?) a nebo vypnuli co měli, ale z nějakého důvodu se jim nepodařilo ručně přetrimovat, aby šlo klesání zastavit...

Je-li zpráva pravdivá, pak víme, že se aktivoval MCAS - to by nemělo jít, pokud je zapnutý AP. Pokud se dá zdrojům věřit, tak než cutoff vypnuli, proběhly 2-4 cykly MCAS a letadlo v tu chvíli nebylo vytrimované. Zkoumají aktuálně dvě možnosti:
1. Vypínač znovu zapnula posádka - třeba protože nešlo ručně dotrimovat
2. MCAS se může aktivovat i ve vypnutém stavu - to by byla pro B naprostá katastrofa

Tak nebo onak, pro big B to nevypadá moc dobře. Je stále náročnější obhájit hypotézu hloupých pilotů. Také jsou náznaky, že existuje určité napětí mezi vyšetřovateli obou nehod a zástupci B/FAA. Počkejme na preliminary report, snad už tento týden.
Tak rozhodně jsem neříkal, že piloti byli hloupí, to bych si nedovolil. Spíš bych to popsal tak, že nejspíš nezvládli stres a nepostupovali správně, aby problém vyřešili, protože pravděpodobně začali řešit moc věcí naráz, místo aby se věnovali aspoň pro začátek jen tomu nejdůležitějšímu. Každopádně pro stanovení jestli a případně jak velký podíl na nehodě byl na pilotech bude rozhodující to, zda tam byla nebo nebyla nějaká zásadní skutečnost, která jim znemožnila odpojit el. ovládání trimu a trimovat ručně (jak bylo zmíněno, že MCAS s tím může hýbat i s vypnutým cut off spínačem, což by samozřejmě už 100% viny přesouvalo na Boeing, ale to považuji za krajně nepravděpodobné, to by zcela popíralo všechny zásady bezpečnosti letadel). Ovšem zatím z vyšetřování žádná taková informace nevyplývá, tak ještě musíme počkat.
Naposledy upravil(a) JackBrno dne 04. 04. 2019, 08:09, celkem upraveno 5 x.


Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Karel_x » 04. 04. 2019, 09:06

Fabo píše: Existuje neco, co se jmenuje Stab Trim Override, a melo by to slouzit k tomu, aby se obesel system zastaveni trimu pri protipohybu ridiciho sloupku (pro pripad selhani senzoru na sloupku). Jeste si dovedu predstavit, ze MCAS je zapojen k tomuhle, aby obesel pripadne (instinktivni?) pritahnuti posadkou....

Někde jsem četl, že aktivní MCAS deaktivuje Trim Override a vytýká se to MCASu jako jeden z velkých průšvihů, že po jeho aktivaci nejde zastavit trim protipohybem. Tedy něco, co mají piloti zautomatizované a náhlá změna v chování letadla je zmate. Pokud se letadlo začne chovat odlišně, než pilot očekává, je to spolehlivá cesta k jeho zmatenosti a uvedení do stavu neschopnosti kriticky vyhodnotit situaci.

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 108
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Alvin » 04. 04. 2019, 09:20

Karel_x píše:1. Vypínač znovu zapnula posádka - třeba protože nešlo ručně dotrimovat
2. MCAS se může aktivovat i ve vypnutém stavu - to by byla pro B naprostá katastrofa


Varianta 2 je, doufejme, nepravděpodobná. Varianta 1 má svojí logiku, pokud při jejich velké rychlosti (GS přes 350kts), mohla na stabilizátor působit tak velká aerodynamická síla, že nedokázali rychle manuálně dotrimovat.

"The excessive manual trim forces have been confirmed by an airline pilot which has done 737 test flights after elevator maintenance, where manual trimming needs to be checked. At a miss-trimmed Stabilator, you either have to re-engage Electric trim or off-load the Stabilator jackscrew by stick forward, creating a nose-down bunt maneuver, followed by trim.
Stick forward to trim was not an option for ET302, they were at 1,000ft above ground. According to The Wall Street Journal, the ET302 crew re-engaged electrical trim to save the situation, to get the nose up. It was their only chance. But too late. The aggressive MCAS kicked in and worsened the situation before they could counter it."

zdroje:
https://leehamnews.com/2019/04/03/et302 ... more-29790
https://www.satcom.guru/2019/04/stabili ... range.html

Adam96
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 35
Registrován: 16. 06. 2017, 23:17
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Adam96 » 04. 04. 2019, 10:40

https://edition.cnn.com/africa/live-news/ethiopian-airlines-black-box-report/h_daa3ad5b00d4ec8503f86ebc7a0c17fa

... Ethiopian Airlines crew "performed all procedures repeatedly provided by the manufacturer but were unable to control the aircraft,"...

Tak je to oficialne receno. Docela slusny plot twist.

pavelpmi
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Nejlepší autor trip reportů 2013 a nejlepších fotografií v trip reportu 2013
Příspěvky: 2115
Registrován: 29. 11. 2008, 10:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Palma de Mallorca
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod pavelpmi » 04. 04. 2019, 11:33

avherald píše:On Apr 4th 2019 at 09:00z Ethiopia's Civil Aviation Authority (ECAA) released a brief note on their Facebook account (but not on their website):

Preliminary findings on ET 302 crash:

1. Aircraft’s airworthiness was certified;
2. The crew were capable of flying& followed Boeing’s procedures;
3. Take off appeared normal;
4. Crew followed all procedures, but was unable to control the aircraft.

The release of the actual preliminary report by Ethiopia's Ministry of Transport is expected during Apr 4th and Apr 5th 2019.

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Karel_x » 04. 04. 2019, 11:55

pavelpmi píše:...The release of the actual preliminary report by Ethiopia's Ministry of Transport is expected during Apr 4th and Apr 5th 2019.

Jestli to správně chápu, Preliminary Report byl už vydán, jen není (zatím) veřejně přístupný. Podle vyjádření Ethiopean Airlines dokument dokazuje, že se pilot pokoušel opakovaně aplikovat nouzové postupy Boeingu, ale nepodařilo se mu ovládnout letoun

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2571
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod JackBrno » 04. 04. 2019, 11:55

Adam96 píše:https://edition.cnn.com/africa/live-news/ethiopian-airlines-black-box-report/h_daa3ad5b00d4ec8503f86ebc7a0c17fa

... Ethiopian Airlines crew "performed all procedures repeatedly provided by the manufacturer but were unable to control the aircraft,"...

Tak je to oficialne receno. Docela slusny plot twist.
Pořád tam ještě chybí to podstatné "proč" nebyli schopni letadlo ovládnout. To že ho neovládli, to se ví už od začátku :)

Adam96
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 35
Registrován: 16. 06. 2017, 23:17
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Adam96 » 04. 04. 2019, 12:03

Tak to podstatne "proc" je, predpokladam, predmetem dalsiho vysetrovani a jeste nejakou chvili potrva to zjistit. Dulezita je prave ta oficialni informace, ze piloti postupovali podle pokynu vyrobce.

mandrinka
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 365
Registrován: 02. 01. 2008, 15:12
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod mandrinka » 04. 04. 2019, 12:44

JackBrno píše:Tak teď jsem zvědavý, co z toho nakonec vyleze. Jestli ho vypnuli a letadlo nezačalo stoupat (protože je nenapadlo přetrimovat ručně HS na stoupání) a nebo vypnuli něco úplně jiného (autopilot?) a nebo vypnuli co měli, ale z nějakého důvodu se jim nepodařilo ručně přetrimovat, aby šlo klesání zastavit...


No jestli to je, jak píšou, tak pak úplně padá nejen tvoje teorie, ale i toho chytrého expilota od tragédů.

marthym
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 404
Registrován: 09. 10. 2012, 10:37
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod marthym » 04. 04. 2019, 12:55

JackBrno píše:
MEA píše:iste džeku, všetci sú kkti, len max je letadlo...
Něco k věci bys neměl?


Co je na tom OT? Jestlis to nepochopil, tak většina lidí tu diskutuje, jen ty pořád DOKOLA hážeš vinu a smrt lidí na piloty (a/respektive leteckou společnost). A to se řadě z diskutujících nelíbí...

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2721
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Fabo » 04. 04. 2019, 13:18

marthym píše:
JackBrno píše:
MEA píše:iste džeku, všetci sú kkti, len max je letadlo...
Něco k věci bys neměl?


Co je na tom OT? Jestlis to nepochopil, tak většina lidí tu diskutuje, jen ty pořád DOKOLA hážeš vinu a smrt lidí na piloty (a/respektive leteckou společnost). A to se řadě z diskutujících nelíbí...


No jo, a ted vyjde report, ze piloti pouzili nouzovych postupu dle Boeingu, ale on si porad pojede svoje, uvidis :D (nebo spis :x )



Zpět na “Letadla”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host