Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod gr09 » 11. 04. 2019, 21:44

Karel_x píše:
Karel_x píše:Ukázka boje s kniplem a ručním trimem na simulátoru...

https://vimeo.com/329558134

Dobré pro představu...

Tak bohužel, video zmizelo ze všech stránek, kde jsem ho viděl, asi někomu vadí. Dva piloti na simulátoru (myslím NG) předváděli situaci. Na aktivování stick shakeru reagovali stall recovery checklistem, pokračovali UAS recovery checklistem (UAS disagree) a nakonec runaway stab. Poté už jen marně zápasili s řízením (kapitán se potil s berany, aby je udržel na sebe a kolega se s velmi částečným úspěchem pokoušel vší silou rvát s kličkou trimu). Nebyli to žádná ořezávátka, ale nezvládali to moc dobře. Kapitán potřeboval obě ruce a rozhodně nemohl pomáhat f/o kličkou ze své strany. Byl to docela zoufalý boj. Nevím samozřejmě, jak přesné jsou podmínky na simulátoru.

Jestli se nepletu, tak vlevo na tom videu sedel Mentour Pilot (ma youtube kanal), takze by se ho dalo zeptat. Nicmene oni jeste schvalne z duvodu testu vyvazovali na hlavu, ne? Az do chvile, kdy to jen tak tak udrzel a pak to zkouseli prevazit zpet a uz to neslo, takze ukoncili simulaci.

Boeing to musel mit odsimulovane s kabinou maxe uz po prvni havarii, ale na verejnost se to z pochopitelnych duvodu nedostane.


Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Karel_x » 11. 04. 2019, 22:19

gr09 píše: Nicmene oni jeste schvalne z duvodu testu vyvazovali na hlavu, ne? Az do chvile, kdy to jen tak tak udrzel a pak to zkouseli prevazit zpet a uz to neslo, takze ukoncili simulaci.

Já jsem to pochopil také tak - vypnuli oba cutoffy a pak manuálně uvedli letadlo do podobného stavu, jako osudový let. Následně se to pokoušeli vrátit, což se jim navzdory mimořádnému úsilí moc nedařilo.

Je to pochopitelné, při nosedown trimu působí na HS velmi malé aerodynamické síly a zadní strana HS je extrémní silou od výškovky tlačena dolů. Proti této veliké síle musí pilot kličkou (pomocí lanek do ocasu s převodem na otáčení šroubu!) překonávat odpor. Pokud letí velkou rychlostí (logicky jako reakce na stall varování), není možné s tím vůbec pohnout.

bilbo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 148
Registrován: 31. 08. 2017, 17:01
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG, VIE, STR
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod bilbo » 11. 04. 2019, 22:23

Karel_x píše:
Karel_x píše:Ukázka boje s kniplem a ručním trimem na simulátoru...

https://vimeo.com/329558134

Dobré pro představu...

Tak bohužel, video zmizelo ze všech stránek, kde jsem ho viděl, asi někomu vadí.

Smazal ho autor sám

JiS_Progressus
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 245
Registrován: 19. 01. 2011, 18:10
Pohlaví: muž
Bydliště: LKAA
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod JiS_Progressus » 14. 04. 2019, 15:48

Southwest vydali prohlášení, že minimálně do 5. srpna s flotilou maxů nepočítají ...

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5111
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Globik » 14. 04. 2019, 21:00

bilbo píše:
Karel_x píše:
Karel_x píše:Ukázka boje s kniplem a ručním trimem na simulátoru...

https://vimeo.com/329558134

Dobré pro představu...

Tak bohužel, video zmizelo ze všech stránek, kde jsem ho viděl, asi někomu vadí.

Smazal ho autor sám

Zajímavé by bylo vědět, z jakého důvodu...


bilbo
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 148
Registrován: 31. 08. 2017, 17:01
Pohlaví: muž
Bydliště: PRG, VIE, STR
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod bilbo » 14. 04. 2019, 23:49

Globik píše:
bilbo píše:
Karel_x píše:Tak bohužel, video zmizelo ze všech stránek, kde jsem ho viděl, asi někomu vadí.

Smazal ho autor sám

Zajímavé by bylo vědět, z jakého důvodu...

Natočil o tom video
https://youtu.be/q17vykscK0w

Globik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 5111
Registrován: 04. 01. 2004, 11:53
Oblíbené typy letadel: B767
Pohlaví: muž
Bydliště: Honolulu
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Globik » 15. 04. 2019, 08:13

bilbo píše:
Globik píše:
bilbo píše:Smazal ho autor sám

Zajímavé by bylo vědět, z jakého důvodu...

Natočil o tom video
https://youtu.be/q17vykscK0w

Díky, 50 minut ho ale poslouchat nemíním. O co tam ve zkratce prosím jde? Díky.

rpet
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 694
Registrován: 21. 02. 2010, 00:55
Bydliště: LHR
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod rpet » 15. 04. 2019, 10:04

Stáhl to na doporučení kolegy, protože video se týká určitých úkonů za letu, které by mohly být (eventuelně) vztahovány na současně probíhající vyšetřování ET302 - a to by mohlo být vnímáno jako spekulace o vývoji situace na letu ET302...

Karel_x
Cestující First Class
Cestující First Class
Příspěvky: 678
Registrován: 14. 09. 2010, 15:35
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Karel_x » 15. 04. 2019, 15:36

rpet píše:Stáhl to na doporučení kolegy, protože video se týká určitých úkonů za letu, které by mohly být (eventuelně) vztahovány na současně probíhající vyšetřování ET302 - a to by mohlo být vnímáno jako spekulace o vývoji situace na letu ET302...


Já to ještě zkrátím - stáhl to, aby neměl problémy :-)

JiS_Progressus
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 245
Registrován: 19. 01. 2011, 18:10
Pohlaví: muž
Bydliště: LKAA
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod JiS_Progressus » 15. 04. 2019, 16:53

Asi bude potřeba přejmenovat vlákno, ehm teda ledadlo, ehm, teda vlákno podle letadla ...

https://thehill.com/homenews/administra ... x-jets?amp

mandrinka
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 365
Registrován: 02. 01. 2008, 15:12
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod mandrinka » 17. 04. 2019, 16:06

Vypadá to, že pro MAXíky se konečně našlo smysluplné využití https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/cvic ... domaci_klf

MEA
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1667
Registrován: 18. 04. 2009, 18:29
Oblíbené typy letadel: DG-1000, VSO-10, C-101 Pegase, Jak-40,Li-2,Tu-134,Em-145,A-320,Ae-45,L-200
Pohlaví: muž
Bydliště: Svet
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod MEA » 28. 04. 2019, 22:09

možno sa ľady pohnú...

On Apr 27th 2019 it became known, that four independent whistleblowers, current and former Boeing employees, had called the FAA hotline for whistleblowers regarding aviation safety concerns on Apr 5th 2019. The concerns reported were wiring damage to the AoA related wiring as result of foreign object damage as well as concerns with the TRIM CUTOUT switches. The FAA believes these reports may open completely new investigative angles into the causes of the two crashes in Indonesia and Ethiopia.

zdroj: avherald

neuromancer
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 114
Registrován: 16. 09. 2007, 00:50
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod neuromancer » 16. 05. 2019, 21:41


pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2955
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: CRJ900, A320, A346, A350, B757
Bydliště: Olomouc
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod pepa007 » 02. 06. 2019, 20:54

Tohle je docela zajímavej článek popisující některý události ve vývoji 737 MAX, kvůli čemu přesně se MCAS dělal, co se následně změnilo, jak se v důsledku změnily podmínky za kterých se systém sám aktivuje, jak se stalo že nakonec bral údaje jen z jednoho čidla, jak se to prošlo schválením, jak se to vyhlo nutnosti změn dokumentace a výcviku, atd. atd. Zdá se že už se v Boeingu naplno rozhořela bitva kdo tohle odskáče a půjde bručet.

https://www.nytimes.com/2019/06/01/busi ... crash.html

PavelD
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1017
Registrován: 23. 01. 2004, 12:31
Bydliště: Praha
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod PavelD » 14. 06. 2019, 13:02

Z Babišova konglomerátu - nechávám bez komentáře.

https://tv.idnes.cz/technika/proc-spadl ... nestv_stan



Zpět na “Letadla”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů