Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Kevil
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 148
Registrován: 02. 05. 2014, 11:04
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Kevil » 13. 03. 2019, 10:37

Úřady vydaly před dnem havárie bezpečnostní varování pro americké občany, aby tento den neletěli z mezinárodního letiště Bole v Etiopii.

https://et.usembassy.gov/security-alert-demonstration-in-meskel-square-and-the-oromia-region-8-march-2019/


palan
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 71
Registrován: 25. 07. 2011, 20:55
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod palan » 13. 03. 2019, 10:54

V listopadu vydal Boeing bulletine, jak postupovat v případě, kdy MCAS chybně vyhodnotí údaje z AoA senzorů.
Viz např. https://theaircurrent.com/aviation-safe ... air-crash/

Pokud je opravdu příčinou chyby MCAS, tak měl pilot Ethiopianu dost času postup provést (pokud se k němu informace z buletinu dostala)...

Eidi
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 102
Registrován: 14. 09. 2014, 10:56
Oblíbené typy letadel: B737, B757, B777, B787, A320F, A330, A350XWB.
Pohlaví: muž
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Eidi » 13. 03. 2019, 11:14

Tady zajímavej článek o vývoji 737 MAX.

Alvin
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 78
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Alvin » 13. 03. 2019, 23:03

Pokus o návrat k původnímu tématu, zatímco NTSB už snad analyzuje zapisovače.
Možné další příčiny krom těch technických ...
A) špatná souhra v kokpitu (kapitán, 29 let, údajně 8000 hodin a k němu začínající FO "recent graduate from the airline's academy with 200 flight hours logged." :shock: )
B) bird strike
C) nadmořská výška letiště ADD (2334m n.m.), v kombinaci s technickou závadou pak téměř žádný čas na řešení nouzové situace.
Co ale ta údajná očitá svědectví, že z ocasu letadla se před pádem kouřilo? Požár APU?

pepa007
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2886
Registrován: 01. 11. 2004, 11:33
Oblíbené typy letadel: E190, A319, A340, A350
Bydliště: Olomouc
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod pepa007 » 13. 03. 2019, 23:39

Alvin píše:Pokus o návrat k původnímu tématu, zatímco NTSB už snad analyzuje zapisovače.
Možné další příčiny krom těch technických ...
A) špatná souhra v kokpitu (kapitán, 29 let, údajně 8000 hodin a k němu začínající FO "recent graduate from the airline's academy with 200 flight hours logged." :shock: )
B) bird strike
C) nadmořská výška letiště ADD (2334m n.m.), v kombinaci s technickou závadou pak téměř žádný čas na řešení nouzové situace.
Co ale ta údajná očitá svědectví, že z ocasu letadla se před pádem kouřilo? Požár APU?


Já bych tipnul že to bude stejná příčina jako Lion Air, a opět z důvodu odfláknuté údržby + borci z Etiopie si nepřečetli instrukce z Boeingu vydaný po Lionu + tvoje varianta A kde možná zajíc zpanikařil a kapitána ještě víc rozhodil.

Bird strike nic nenasvědčuje.

Očitá svědectví ignoruj, svědci těchdle událostí plácají nesmysly.


Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1204
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Petr31 » 13. 03. 2019, 23:46

Alvin píše:Pokus o návrat k původnímu tématu, zatímco NTSB už snad analyzuje zapisovače.
Možné další příčiny krom těch technických ...
A) špatná souhra v kokpitu (kapitán, 29 let, údajně 8000 hodin a k němu začínající FO "recent graduate from the airline's academy with 200 flight hours logged." :shock: )
B) bird strike
C) nadmořská výška letiště ADD (2334m n.m.), v kombinaci s technickou závadou pak téměř žádný čas na řešení nouzové situace.
Co ale ta údajná očitá svědectví, že z ocasu letadla se před pádem kouřilo? Požár APU?


... co si jako bulíkář simulátorčík pamatuju, tak APU se normálně před vzletem vypíná snad až na některé situace ....je možné, že mají vzhledem k podmínkám upravené postupy....nechytejte mě za slovo.... ale to by se musel vyjádřit kvalifikovaný pilot Bulíka. V článku od Reuters ale kromě kouře zmínili i debris....tak kdoví, co to bylo....poryv větru...bordel na dráze...??? Jo, letadlo jim skoro nestoupalo...uvidíme, jaký měli nastavený výkon motorů pro vzlet.....nebo trim... tam se toho dá podělat hodně..Prostě holt počkáme na analýzy zapisovačů..

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2597
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Fabo » 14. 03. 2019, 03:36

Petr31 píše:
Alvin píše:Pokus o návrat k původnímu tématu, zatímco NTSB už snad analyzuje zapisovače.
Možné další příčiny krom těch technických ...
A) špatná souhra v kokpitu (kapitán, 29 let, údajně 8000 hodin a k němu začínající FO "recent graduate from the airline's academy with 200 flight hours logged." :shock: )
B) bird strike
C) nadmořská výška letiště ADD (2334m n.m.), v kombinaci s technickou závadou pak téměř žádný čas na řešení nouzové situace.
Co ale ta údajná očitá svědectví, že z ocasu letadla se před pádem kouřilo? Požár APU?


... co si jako bulíkář simulátorčík pamatuju, tak APU se normálně před vzletem vypíná snad až na některé situace ....je možné, že mají vzhledem k podmínkám upravené postupy....nechytejte mě za slovo.... ale to by se musel vyjádřit kvalifikovaný pilot Bulíka. V článku od Reuters ale kromě kouře zmínili i debris....tak kdoví, co to bylo....poryv větru...bordel na dráze...??? Jo, letadlo jim skoro nestoupalo...uvidíme, jaký měli nastavený výkon motorů pro vzlet.....nebo trim... tam se toho dá podělat hodně..Prostě holt počkáme na analýzy zapisovačů..


to APU mohli mit zaple treba kvuli vykonu, kdyz je ta ABB tak vysoko. Pak se tlakuje z APU a motory mas o neco vyssi tah.
Stejne tak ale mohli treba chytnout ptaka a kdo na to koukal, nerozeznal kour od motoru od koure od ocasu.

Ale kdo vi jak to bude nakonec. Jestli se prokaze, ze to s MCASem nemelo nic, tak jsem zvedav co na to vsechny ty protiletecke urady. Paradoxne to muze byt pro aerolinky ta horsi varianta, kdyz nebudou moci extra naklady hodit za Boeingem.

jo a jeste jedna poznamka... vsichni ostatni provozovatele Maxu udelali vicemene to jiste jako QS. Pokusili se dolitnout domu, a jestli jim zavreli pred nosem, tak sedli proste nekde. TUI ma Maxe puvodne letici do BRU ve Spanelsku a Italii, puvodne letici do AMS v Bulharsku a na Kanarech. Jediny rozdil tedy v tom, ze se dostali o neco bliz nez QS.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2475
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod JackBrno » 14. 03. 2019, 07:58

Alvin píše:Pokus o návrat k původnímu tématu, zatímco NTSB už snad analyzuje zapisovače.
Možné další příčiny krom těch technických ...
A) špatná souhra v kokpitu (kapitán, 29 let, údajně 8000 hodin a k němu začínající FO "recent graduate from the airline's academy with 200 flight hours logged." :shock: )
B) bird strike
C) nadmořská výška letiště ADD (2334m n.m.), v kombinaci s technickou závadou pak téměř žádný čas na řešení nouzové situace.
Co ale ta údajná očitá svědectví, že z ocasu letadla se před pádem kouřilo? Požár APU?


Ta očitá svědectví bych nebral moc vážně, prakticky u každé havárie se najdou svědci, kteří tvrdí, že letadlo hořelo a vydávalo divný zvuk, přitom se ve většině případů poté zjistí, že to nebyla pravda. Každopádně těch rizikových okolností jak jsi vyjmenoval, tam bylo dost. Potom stačí jedna drobná závada a špatná reakce posádky na ni a je "vymalováno".

Odesláno z mého Redmi Note 4 pomocí Tapatalk

krakra
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 209
Registrován: 06. 01. 2013, 09:39
Pohlaví: muž
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod krakra » 14. 03. 2019, 13:45

Karel_x píše:Podle dosud nepotvrzených informací můžeme říct:

- letoun měl velmi nestabilní chování hned v počátečním stoupání, nastoupal celkem jen asi 1400ft (400m) během 3 minut, za tu dobu kolísala vertikální rychlost někde mezi -2000 a +3000ft/m. Pak vypadl z dosahu fr24, ale let pokračoval ještě další cca 3 min
- i při větší nadmořské výšce (7600ft) měl letoun nastoupat za 3 min. aspoň 5000ft
- narůstající vzdušná rychlost neukazuje žádné problémy s motory
- pilot požádal o návrat na letiště (dostal povolení), ale do konce sledování FR24 si ještě netroufl zahájit první zatáčku
- udávané místo nehody naznačuje, že dělal okruh na přistání
- fotografie z místa nehody naznačují vysokorychlostní náraz do terénu pod strmým úhlem

Příčinou může být ledasco. Podle dosud dostupných údajů je nehoda kompatibilní i s problémy s horizontálním stabilizátorem.


Takhle to nevypadá na náhlý problém se softwarem, ale na něco širšího, pilot se pral s problémem. Černé skříňky nám toho řeknou více.
Já bych to tipoval na vadné čidlo úhlu náběhu! čidlo dávalo nesmyslné údaje a to ten software zblblo. Software sám o sobě byl třeba v pořádku.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2597
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod Fabo » 14. 03. 2019, 14:09

krakra píše:
Karel_x píše:Podle dosud nepotvrzených informací můžeme říct:

- letoun měl velmi nestabilní chování hned v počátečním stoupání, nastoupal celkem jen asi 1400ft (400m) během 3 minut, za tu dobu kolísala vertikální rychlost někde mezi -2000 a +3000ft/m. Pak vypadl z dosahu fr24, ale let pokračoval ještě další cca 3 min
- i při větší nadmořské výšce (7600ft) měl letoun nastoupat za 3 min. aspoň 5000ft
- narůstající vzdušná rychlost neukazuje žádné problémy s motory
- pilot požádal o návrat na letiště (dostal povolení), ale do konce sledování FR24 si ještě netroufl zahájit první zatáčku
- udávané místo nehody naznačuje, že dělal okruh na přistání
- fotografie z místa nehody naznačují vysokorychlostní náraz do terénu pod strmým úhlem

Příčinou může být ledasco. Podle dosud dostupných údajů je nehoda kompatibilní i s problémy s horizontálním stabilizátorem.


Takhle to nevypadá na náhlý problém se softwarem, ale na něco širšího, pilot se pral s problémem. Černé skříňky nám toho řeknou více.
Já bych to tipoval na vadné čidlo úhlu náběhu! čidlo dávalo nesmyslné údaje a to ten software zblblo. Software sám o sobě byl třeba v pořádku.


Principialne nemuze byt v poradku software, ktery na vadne AoA cidlo reaguje tak, ze posle letadlo do zeme.
Coz je ostatne duvod, proc jsou Maxy uzemneny.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2475
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Status: Offline

Re: RE: Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod JackBrno » 14. 03. 2019, 14:33

Fabo píše:
krakra píše:
Karel_x píše:Podle dosud nepotvrzených informací můžeme říct:

- letoun měl velmi nestabilní chování hned v počátečním stoupání, nastoupal celkem jen asi 1400ft (400m) během 3 minut, za tu dobu kolísala vertikální rychlost někde mezi -2000 a +3000ft/m. Pak vypadl z dosahu fr24, ale let pokračoval ještě další cca 3 min
- i při větší nadmořské výšce (7600ft) měl letoun nastoupat za 3 min. aspoň 5000ft
- narůstající vzdušná rychlost neukazuje žádné problémy s motory
- pilot požádal o návrat na letiště (dostal povolení), ale do konce sledování FR24 si ještě netroufl zahájit první zatáčku
- udávané místo nehody naznačuje, že dělal okruh na přistání
- fotografie z místa nehody naznačují vysokorychlostní náraz do terénu pod strmým úhlem

Příčinou může být ledasco. Podle dosud dostupných údajů je nehoda kompatibilní i s problémy s horizontálním stabilizátorem.


Takhle to nevypadá na náhlý problém se softwarem, ale na něco širšího, pilot se pral s problémem. Černé skříňky nám toho řeknou více.
Já bych to tipoval na vadné čidlo úhlu náběhu! čidlo dávalo nesmyslné údaje a to ten software zblblo. Software sám o sobě byl třeba v pořádku.


Principialne nemuze byt v poradku software, ktery na vadne AoA cidlo reaguje tak, ze posle letadlo do zeme.
Coz je ostatne duvod, proc jsou Maxy uzemneny.


Navíc ta čidla jsou tam minimálně dvě a případný nesoulad údajů musí okamžitě vyřadit systém, který podle jejich údajů zasahuje do řízení nebo minimálně varovat posádku, aby systém vypnula. Pravděpodobně tam bylo něco takového ve spojení s nesprávnou reakcí posádky.

krakra
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 209
Registrován: 06. 01. 2013, 09:39
Pohlaví: muž
Status: Offline

Re: RE: Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod krakra » 14. 03. 2019, 15:06

JackBrno píše:
Fabo píše:
krakra píše:
Takhle to nevypadá na náhlý problém se softwarem, ale na něco širšího, pilot se pral s problémem. Černé skříňky nám toho řeknou více.
Já bych to tipoval na vadné čidlo úhlu náběhu! čidlo dávalo nesmyslné údaje a to ten software zblblo. Software sám o sobě byl třeba v pořádku.


Principialne nemuze byt v poradku software, ktery na vadne AoA cidlo reaguje tak, ze posle letadlo do zeme.
Coz je ostatne duvod, proc jsou Maxy uzemneny.
Navíc ta čidla jsou tam minimálně dvě a případný nesoulad údajů musí okamžitě vyřadit systém, který podle jejich údajů zasahuje do řízení nebo minimálně varovat posádku, aby systém vypnula. Pravděpodobně tam bylo něco takového ve spojení s nesprávnou reakcí posádky.


Sem slyšel, že právě že nejsou dvě, ale jenom jedno což je zaražející!
U toho Lionu Airu byl problém s čidlem....a třeba bude tady taky.

palan
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 71
Registrován: 25. 07. 2011, 20:55
Status: Offline

Re: RE: Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod palan » 14. 03. 2019, 15:42

krakra píše:
JackBrno píše:
Fabo píše:
Principialne nemuze byt v poradku software, ktery na vadne AoA cidlo reaguje tak, ze posle letadlo do zeme.
Coz je ostatne duvod, proc jsou Maxy uzemneny.
Navíc ta čidla jsou tam minimálně dvě a případný nesoulad údajů musí okamžitě vyřadit systém, který podle jejich údajů zasahuje do řízení nebo minimálně varovat posádku, aby systém vypnula. Pravděpodobně tam bylo něco takového ve spojení s nesprávnou reakcí posádky.


Sem slyšel, že právě že nejsou dvě, ale jenom jedno což je zaražející!
U toho Lionu Airu byl problém s čidlem....a třeba bude tady taky.


Čidla AoA jsou u MAXe 2.

Fabo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2597
Registrován: 04. 01. 2007, 13:42
Bydliště: HAG
Kontaktovat uživatele:
Status: Offline

Re: RE: Re: Havárie a incidenty letadel

Příspěvekod Fabo » 14. 03. 2019, 15:51

palan píše:
krakra píše:
JackBrno píše:Navíc ta čidla jsou tam minimálně dvě a případný nesoulad údajů musí okamžitě vyřadit systém, který podle jejich údajů zasahuje do řízení nebo minimálně varovat posádku, aby systém vypnula. Pravděpodobně tam bylo něco takového ve spojení s nesprávnou reakcí posádky.


Sem slyšel, že právě že nejsou dvě, ale jenom jedno což je zaražející!
U toho Lionu Airu byl problém s čidlem....a třeba bude tady taky.


Čidla AoA jsou u MAXe 2.


Cidla jsou dve, pry ale bere MCAS vstup jenom z jednoho.
Coz je samozrejme problem, kdyz posila blbosti.

Jestli je to pravda, tak nechapu jak to mohl nekdo navrhnout, schvalit, vyrobit a pustit do provozu.... to je snad na basu

Alvin
Cestující Economy (low-cost)
Cestující Economy (low-cost)
Příspěvky: 78
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Status: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvekod Alvin » 14. 03. 2019, 16:01

krakra píše:Sem slyšel, že právě že nejsou dvě, ale jenom jedno což je zaražející!

AoA čidla jsou dvě, viz graf v článku k nehodě JT610
https://www.seattletimes.com/business/b ... ol-system/

Southwest už požadoval alespoň lepší indikaci AoA v kokpitu:
https://theaircurrent.com/aviation-safe ... max-fleet/



Zpět na “Letadla”


Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů