EASA uzemnila letouny Boeing 737 MAX 8

Diskuse o typech letadel - postřehy, praktické zkušenosti.
Odpovědět
JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od JackBrno »

Alvin píše:Chápu to správně, že svůj osobní, čistě subjektivní názor, že uzemnění nebylo nutné, vnímáš jako "elementární logiku a zdravý selský rozum" ? Ale EASA to zkrátka viděla jinak, možná má i jiné informace, než máš ty.


Uzemnění mohlo být nutné nebo nemuselo, žádné relevantní informace evidentně nemá ani EASA. Nicméně když už se rozhodli pro uzemnění, tak u toho měli taky použít mozek, protože stupidnějším způsobem to opravdu udělat nemohli.

Odesláno z mého Redmi Note 4 pomocí Tapatalk


Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Petr31 »

mandrinka píše:
Petr31 píše:
pettte píše:
No jo, někdo si ti dovolil šáhnou na Tvoje TVS.
Prostě pokud se zakáže let s daným typem do EU, tak se sedne co nejdříve. tečka. Ano, je asi pravda, že ta šance, že spadne je opravdu malá (napsal teoretická), ale budeš mít stejný názor i když tam bude sedět celá tvá rodina? Ono se to opravdu hodnotí jinak, když tam jsou neznámí lidé.
A pokud napíšeš, že by Ti to bylo i kdyby tam seděla Tvá rodina, tak Tvá osobnost postrádá jakoukoliv empatii.

Tímto za sebe končím tuto diskuzi, protože fanatiky stejně není možné přesvědčit. Stejně tak jako Jehovistu nepřesvědčíš, že nechat umřít své díky kvůli transfúzi krve nestojí za to.
Asi se tu objeví mnoho dalších reakcí, ale pokusím se už nereagovat, protože je to mrhání virtuálním papírem a každý musí získat vlastní zkušenost.

hezkou noc


..jsi nejen neskutečně hloupý, ale hlavně nevíš vůbec nic o dopravním lítání a procedurách nezbytných k zabezpečení letu. Nemá smysl, abych ti vysvětloval něco o plánování letu, letových povoleních, o schválených záložních letištích, letových normách posádek o tom, že nemůžeš třeba kvůli omezené otvírací době / nedostatečným službám přistát na každém letišti, kde tě napadne; případně musíš myslet taky na to, co uděláš s těmi +- 200 nasranými lidmi na palubě, kteří se chtěli vrátit z dovolené a možná už dnes ráno měli být v práci..

Zkus nám vysvětlit, jaký je rozdíl přistát podle plánu na známém letišti v Praze a vynuceně a neplánovaně tam, kde jsi vůbec nepočítal s přistáním? Co asi ty koupáky ohrozí víc? Howgh :ymdevil:


Rozdíl je akorát v tom, kolik to bude společnost stát. Ty si jako myslíš, že piloti, než je pošlou na nějaké nové letiště, že tam jako před tím zkušebně letí? Tak tady to bude podobně. Aerolinka jim pošle přes družici mapku letiště a přistávací trasy, operační zavolají letišti, že jim tam budou přistávat a je to. Akorát ta pálka za ten přelet nad území, navigaci, navedení na přistání, přistání, pobyt na ploše, palivo, výstup cestujících, popř. další servisní náklady, to je pálka.

Mýlíš se, tak na "případně musíš myslet taky na to, co uděláš s těmi +- 200 nasranými lidmi na palubě, kteří se chtěli vrátit z dovolené a možná už dnes ráno měli být v práci.." vůbec nikdo nemyslí.


...uvítám, když mi nebudeš ohledně letectví speciálně TY dávat jakékoliv rady. Dovolím si tvrdit, že jako bývalý kvalifikovaný Flight OPS dispečer pracující svého času ve slušné letecké společnosti, který plánoval lety po celém světě včetně ETOPS letů přes velkou vodu dobře vím, co a jak funguje na zemi, v kokpitu i na dispečinku a jaké podmínky musí být splněny, aby dopravní letadlo v obchodní letecké přepravě mohlo legálně přistát s cestujícími na palubě.

Petr31
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1320
Registrován: 27. 08. 2009, 16:16
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Petr31 »

pettte píše:Ať nereaguji na každou "šílenost" JackBrno, tak to napíšu souhrnně.

Že Ty něděláš pro NTSB, všechno znáš líp než jednotlivé vyšetřovací týmy, všude jsi byl ne 2x ale min. 3x. Napiš jim, že jsi už všechny nehody vyřešil, ať se s tím chudáci netrápí.

Dělal jsi bůh ví co, na letišti pro práškovací letadla (BRQ), ale chytrý jsi jako rádio. =))


...na rozdíl od tebe ale Jack ví o čem mluví a z jeho projevu dlouhodobě vyplývá, že nenosí hlavu jen proto, aby mu nepršelo do krku. Což se bohužel o spoustě lidí tady říct nedá :crazy:

gr09
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1106
Registrován: 03. 01. 2011, 14:55
Stav: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od gr09 »

Robert píše:Vždyť letěli přes Kanárské ostrovy, podívej se na Flightradar

Jen technicka, nechci se vmesovat - netyka se Kanaru take onen zakaz pristat?

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od JackBrno »

mandrinka píše:
JackBrno píše:
Nemec píše:Tenhle zakaz bez moznosti dokoncit let je totalne nedomysleny, stres a zvyseni prace,ktery tim posadkam zpusobili, je mnohem nebezpecnejsi nez mozna chyba systemu...
Přesně tak, zbytečný tlak na posádku, nutit sedat někde neplánovaně. Bylo to s jistotou daleko větší riziko, než nechat dokončit let.

Odesláno z mého Redmi Note 4 pomocí Tapatalk


Hele a když by ten tlak a nutit sedat neplánovaně přišel z operačního od tragédie, jak už se mnohokrát stalo, tak to by zas byly blitky typu: to musí piloti zvládnout, je to easy, na to jsou trénovaní, všechno v pořádku, dělají to všichni. Fan base tragédie si nevidí do pusy.[/quote

]Zato hlavní hejtr používá mozek, co? :D SW rozhodně běžně v provozu nedělá změny za destinace za letu a když už náhodou, tak jsou to letiště, kam běžně lítají.

Odesláno z mého Redmi Note 4 pomocí Tapatalk


Robert
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1394
Registrován: 21. 10. 2003, 19:55
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Robert »

gr09 píše:
Robert píše:Vždyť letěli přes Kanárské ostrovy, podívej se na Flightradar

Jen technicka, nechci se vmesovat - netyka se Kanaru take onen zakaz pristat?

Předtím než zákaz vstoupil v platnost zajisté ne.

Robert
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1394
Registrován: 21. 10. 2003, 19:55
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Robert »

Petr31 píše:
pettte píše:Ať nereaguji na každou "šílenost" JackBrno, tak to napíšu souhrnně.

Že Ty něděláš pro NTSB, všechno znáš líp než jednotlivé vyšetřovací týmy, všude jsi byl ne 2x ale min. 3x. Napiš jim, že jsi už všechny nehody vyřešil, ať se s tím chudáci netrápí.

Dělal jsi bůh ví co, na letišti pro práškovací letadla (BRQ), ale chytrý jsi jako rádio. =))


...na rozdíl od tebe ale Jack ví o čem mluví a z jeho projevu dlouhodobě vyplývá, že nenosí hlavu jen proto, aby mu nepršelo do krku. Což se bohužel o spoustě lidí tady říct nedá :crazy:


Hodně dojemný, jak se umíte podpořit. Skoro mi slza ukápla.

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX

Příspěvek od JackBrno »

marthym píše:
Roiman4 píše: A ono asi najit hotel pro 180lidi nebude asi lusknutim prstu co? Ale ono vysvetlovat na tomto fore neco nema smysl.


No, neřeknu před 10 lety. Ale v dnešní době, je to opravdu lusknutí prstu (dobře, pár prstů). Bavíme se o normálních destinacích, ne nouzových přistáních v tramtárii.

Samozřejmě. Neubytuješ je v jednom hotelu, ale v několika už ano. V Evropě a turistických destinacích ti stačí elementární znalost světového jazyka, telefon, mail a schválený budget. V tom je asi ten hlavní problém.

Anebo v neschopnosti / chybějících zkušenostech?


Tak nevím jak často si sháníš individuálně hotel v cizině, ale jestli najdeš v trochu známějších destinacích v jednotlivých hotelech víc, než po pěti volných pokojích, tak budeš king. A nezapomeň, že spolu do pokoje můžeš dát pouze ty, kteří letí spolu. Takže potřebuješ třeba 120 pokojů pro celé letadlo a nemůžeš lidi cpát do nějakých hostelů, standardem je minimálně 3-4**** Tohle zařídit ve zcela neplánované destinaci během pár hodin i s transfery, to opravdu myslíš vážně, že je snadné???

Odesláno z mého Redmi Note 4 pomocí Tapatalk

JackBrno
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2574
Registrován: 08. 01. 2008, 13:03
Stav: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od JackBrno »

Robert píše:
JackBrno píše:
Robert píše:
A proč by nemohli divertovat ještě přes platností zákazu jako jiné lety?
Kam a proč? Jak by to zvýšilo bezpečnost?

Odesláno z mého Redmi Note 4 pomocí Tapatalk


Protože za chvíli začal platit ten zákaz ty trolle. Může se diskutovat o tom, jestli nemožnost doletět zvýšilo bezpečnost, ale bylo to v tom nařízení a to platilo od 20:00 a tečka.

Už nebudu živit trolla jmenem JackBrno


Není argument, tak je oponent troll? :) Můžeš nám vysvětlit, kam měli divertovat a proč?

Odesláno z mého Redmi Note 4 pomocí Tapatalk

Alvin
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 113
Registrován: 04. 05. 2014, 09:17
Stav: Offline

Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Alvin »

JackBrno píše:Letadla už byla dávno ve vzduchu, když se začaly objevovat zákazy v některých zemích po cestě a ještě později úplný zákaz nad EU.

Spíš než "dávno ve vzduchu", bych řekl, že TVS mělo smůlu, že ten poslední plošný zákaz od EASA vyšel v době 16:00UCT, kdy dvě jejich letadla zrovna startovala.
OK-SWB (DXB-PRG) na FR24 poprvé v pohybu okolo 15:47 ve vzduchu 15:57
OK-SWA (SID-PRG) na FR24 poprvé v pohybu okolo 16:03 ve vzduchu 16:08
Beru v úvahu, že pre-flight briefing probíhal ještě o něco dřív. V té době tedy kompletní ban EASA nebyl na světě, ale posádka už mohla/měla vědět o uzavření prostoru pro Maxe nad půlkou západní Evropy. Předpokládejme ale, že TVS jednalo v dobrém úmyslu, že domů ještě doletí bez porušování nějakých zákazů a je skvělé, že i přes ty nečekané diverty, to jejich piloti zmákli. Je to jistě bezpečná aerolinka, a to i přes těch pár "příhod" z nedávné doby.

JackBrno píše:A nutit přistávat letadla s cesťáky v nějakých prdelích

Nazvat mezinárodní letiště v Ankaře nebo Tunisu prdelí, je myslím trochu unáhlené. Nedá mi to, abych se neoptal, do jaké kategorie potom spadá BRQ?

JackBrno píše:... aby potom povolili v klidu prázdný přelet do Prahy, to je fakt logika jak prase.

Není logika alespoň v tom, že je rozdíl, jestli vstupuje do rizika pouze posádka, nebo navíc ještě 180 pasažérů?

Odesláno pomocí mého stařičkého počítače, který neumožňuje chrlit zprávy s takovou kadencí, abych se stal v dohledné době emeritním kapitánem na tomto fóru. 8)

marthym
Cestující Business Class
Cestující Business Class
Příspěvky: 475
Registrován: 09. 10. 2012, 10:37
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od marthym »

JackBrno píše:jestli najdeš v trochu známějších destinacích v jednotlivých hotelech víc, než po pěti volných pokojích, tak budeš king. A nezapomeň, že spolu do pokoje můžeš dát pouze ty, kteří letí spolu. Takže potřebuješ třeba 120 pokojů pro celé letadlo a nemůžeš lidi cpát do nějakých hostelů, standardem je minimálně 3-4**** Tohle zařídit ve zcela neplánované destinaci během pár hodin i s transfery, to opravdu myslíš vážně, že je snadné???

Odesláno z mého Redmi Note 4 pomocí Tapatalk


Možná jsi v tom odpovídání všem diskutérům nezaregistroval, tak ještě jednou: ilustroval jsem to právě na příkladu Trabzonu, který přelétavali a o němž tu byla řeč. Dnes, přes směšný booking, bylo 110 hotelů s 15+ dostupnými pokoji.

Samozřejmě, logistika to není snadná, ale od toho mají firmy zaměstnance a procesní nastavení. Jak to je u QS, si netroufám tvrdit, ale naznačil jsem, že dosud obvykle v čemkoliv podobném selhali.

Robert
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1394
Registrován: 21. 10. 2003, 19:55
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Robert »

Doplňuji rozhovor s cestující, který vyšel před chvílí na Aktuálně - https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/do ... 47ab5f122/

Vybírám:

Jak let probíhal?

Po tom, co jsme nastoupili, nám bylo posádkou sděleno, že nás Německo neplánuje pustit přes svůj vzdušný prostor. To jsme věděli předtím, než jsme vzlétli. Ale opravdové problémy nastaly, až když jsme se dostali k Evropě. To už nás nechtěl do svého vzdušného prostoru pustit ani jeden stát, nemohli jsme nikde přistát a nevěděli jsme, co bude.

Vás nevyděsilo, když posádka řekla, že letadlo, ve kterém sedíte, nesmí letět nad Německem?

Počítala jsem s tím, že to jsou profesionálové, že vědí, co dělají a mají náhradní plán, jak se dostaneme do Prahy. Tak to působilo. Neletíme přes Německo, ale to je v pořádku, protože se nějak do Prahy dostaneme. Ta informace, že se nedostaneme přes Německo, to se k nám dostalo, až když jsme seděli. To že nepoletíme dál, to se k nám dostalo, až když jsme se blížili k Evropě.

Jaká byla nálada na palubě, když jste se dozvěděli, že nemůžete do Evropy? To už bylo jasné, že minimálně přiletíte pozdě.

Říkali jsme si, že někde nás musí nechat přistát. Postupem času nám posádka vždycky řekla "tak tady taky nemůžeme přistát". Nervozita postupně narůstala, ale nikdy to nepřerostlo v nějaký chaos.

Plán byl, že zkusíme nějak proletět Evropou, ale neříkali nám konkrétní země, co nás odmítly. Pak už nám řekli, že jediné letiště, které nás akceptuje, je Malta. Takže poletíme tam. Tam jsme patnáct minut kroužili, než nám řekli, že tady také ne. Pak už jsme nevěděli, kam letíme, jak dlouho to bude, jestli tam pro nás pak někdo přiletí a kdy.

hafi
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1807
Registrován: 20. 09. 2007, 17:47
Pohlaví: muž
Bydliště: bejvávalo YVR
Stav: Online

Re: RE: Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od hafi »

Robert píše:
gr09 píše:
Robert píše:Vždyť letěli přes Kanárské ostrovy, podívej se na Flightradar

Jen technicka, nechci se vmesovat - netyka se Kanaru take onen zakaz pristat?

Předtím než zákaz vstoupil v platnost zajisté ne.

A mohlo by letadlo s palivem až do Prahy, tedy těžké, bezpečně přistát? A nebo mohlo vylítat palivo, ale pak se to rázem dostane do času po začátku platnosti zákazu. A vypouštět palivo afaik 737 neumí.

zdenda
Cestující Economy Class
Cestující Economy Class
Příspěvky: 266
Registrován: 03. 04. 2012, 08:23
Stav: Offline

Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od zdenda »

marthym píše:
JackBrno píše:jestli najdeš v trochu známějších destinacích v jednotlivých hotelech víc, než po pěti volných pokojích, tak budeš king. A nezapomeň, že spolu do pokoje můžeš dát pouze ty, kteří letí spolu. Takže potřebuješ třeba 120 pokojů pro celé letadlo a nemůžeš lidi cpát do nějakých hostelů, standardem je minimálně 3-4**** Tohle zařídit ve zcela neplánované destinaci během pár hodin i s transfery, to opravdu myslíš vážně, že je snadné???

Odesláno z mého Redmi Note 4 pomocí Tapatalk


Možná jsi v tom odpovídání všem diskutérům nezaregistroval, tak ještě jednou: ilustroval jsem to právě na příkladu Trabzonu, který přelétavali a o němž tu byla řeč. Dnes, přes směšný booking, bylo 110 hotelů s 15+ dostupnými pokoji.

Samozřejmě, logistika to není snadná, ale od toho mají firmy zaměstnance a procesní nastavení. Jak to je u QS, si netroufám tvrdit, ale naznačil jsem, že dosud obvykle v čemkoliv podobném selhali.

Ono spíš jde o poučování všech diskuterů, že mají argumentovat...jinnak souhlas, QS selhává ve všem...

Robert
Druhý pilot
Druhý pilot
Příspěvky: 1394
Registrován: 21. 10. 2003, 19:55
Bydliště: Praha
Stav: Offline

Re: RE: Re: RE: Re: Ethiopian Airlines ET302 - havárie Boeing 737 MAX 8

Příspěvek od Robert »

hafi píše:
Robert píše:
gr09 píše:Jen technicka, nechci se vmesovat - netyka se Kanaru take onen zakaz pristat?

Předtím než zákaz vstoupil v platnost zajisté ne.

A mohlo by letadlo s palivem až do Prahy, tedy těžké, bezpečně přistát? A nebo mohlo vylítat palivo, ale pak se to rázem dostane do času po začátku platnosti zákazu. A vypouštět palivo afaik 737 neumí.

No to uznávám, že v čase přeletu přes Kanáry by asi nemohli a museli by vylítat palivo.


Odpovědět