JackBrno píše:... Druhá věc potom je, jak velkou část viny nesou ty společnosti, protože minimálně u Lionu je jasné, že letadlo mělo hlášenou závadu AoA už několik předchozích letů a nikdo ji neřešil. A jestli celková úroveň posádek byla na dostatečné úrovni a jestli by si se stejným problémem posádky evropských/amerických společností nedokázaly poradit bez havárie.
Jistě, nic není jen černé, nebo jen bílé. Vyšetřovatelé se budou muset rozhodnout, co označí za příčinu, a co za spolupůsobící faktory. Já hádám, že černý Petr nakonec skončí v Seattlu. Argumenty by mohly být:
1. Systém MCAS (už dvakrát?) dovedl letadlo do vysokorychlostního nárazu do terénu. Ne piloti, ale zařízení Boeingu navedlo stroj proti vůli pilotů strmě proti zemi.
2. Piloti neměli žádné jasné indicie, o jakou závadu se jedná - v prvním případ byl rozdíl AoA tuším 25°, a systém psal na displej neužitečná hlášení o nevěrohodné rychlosti a nebezpečí stallu. Podle čeho měla posádka poznat, že má tato hlášení ignorovat, protože problém je někde úplně jinde?
3. Jak měla posádka pochopit, že má použít runaway proceduru, když přerušované postrkování HS, navíc dočasně deaktivované trimem, jako runaway HS asi vnímá málokdo. Zjevně se Boeing snaží přenést na piloty odpovědnost za vlastní systémy, ale ne každý v kokpitu je Einstein a s tím prostě musí výrobce počítat. Rád věřím, že piloti TVS k těm Einsteinům patří.
4. Jak mohl někdo při smyslech navrhnout (a certifikovat!) software, které při nevěrohodných datech o AoA zachovává plnou autoritu nad řízením (až do stavu, kdy nejde korigovat výškovkou!)? To je z mého pohledu naprosté odborné selhání.
5. To všechno by šlo nazvat dětskou nemocí, ale jak mohl někdo tvrdit (lhát?) s cynickým sebevědomím, navzdory předchozím bodům a 350 mrtvým, že letadlo je naprosto bezpečné?
Ale to je práce vyšetřovatelů, já jako člověk mimo mohu jen říct, že mě osobně postoj Boeingu (i FAA) k problému rozhodně nenadchl. Přeji jim, aby se vše co nejdřív vyřešilo a doufám, že si z toho ve svém vlastním zájmu vezmou hluboké poučení. Málo co se získává tak těžko zpět, jako důvěra.