bilbo píše:Karel_x píše:bilbo píše:Psal, ale nikde jinde jsem to nedohledal, MCAS trimuje = trim dela kraval
Ano trim určitě haraší, jak se otáčí, nevím, jak na MAXku, ale asi to bude stejné. Že se trim točí, to piloti vidí a asi i slyší, ale že se kdesi na pozadí aktivoval MCAS, a je to právě MCAS, kdo kroutí trimem, a ne třeba STS, to nijak nepozná. Nikde se nerozsvítí signálka, na displeji se nic nenapíše, nezazní žádný signál, prostě se jen z ničeho nic roztočí trim a pere se s pilotem.
Každopádně pilot když vidí, že trim dělá něco jinýho než by měl, je tu trim runaway memory item, kterej by to měl teoreticky vyřešit
Nepochybně by trim runaway postup vše vyřešil, o tom není třeba diskutovat. Problém je ten, že kdo nechápe detailně princip fungování, kdo se drží striktně příručky, ten tu proceduru neprovede, protože to co se s trimem děje, těžko nazvat runaway. Dnes už snad správný postup chápou všichni, jenže na to jsme všichni spoléhali i po první nehodě.
Myslím, že by se u B už měli také zamyslet nad vývojem následníka 737. Tato legenda z 60. let měla v sobě v době vzniku obrovský rozvojový potenciál, dodnes nad tím zůstává rozum stát, co ti hoši dokázali. Tento potenciál se už ale značně vyčerpal, ani guláš se nedá ohřívat donekonečna. Novému éru by slušel o něco větší průměr trupu, kompozitní křídlo a dostatek místa pod ním pro motory velkého průměru. Také pochopitelně FBW a další věci.
Trochu mi to připomíná tehdejší éru našeho automobilismu - v té době se u nás zrodilo MBčko, a byl to velký pokrok. Jeho potenciál dále rozvinula Š100. Následující Š105/120, už ale byla, navzdory tomu, že byla skoro ve všech parametrech lepší než Š100, krokem zpět. U Škody, stejně jako u B to bylo manažerské rozhodnutí a já nevím, na základě čeho se hoši rozhodovali. Možná nebyla jiná možnost. V každém případě současné vedení B krizi nezvládlo vůbec dobře, zvolili strategii mrtvého brouka, kterou nemohli udržet, a ta je nakonec zavádí do obrovských problémů.